Radiocolumn: Puur natuur: doet U mee? - Hoofdinhoud
Radiocolumn 26-08-2012
Puur natuur: doet U mee?
Twee jaar geleden hoorde ik voor het eerst van het begrip 'bio based economy'. In gewoon Nederlands gaat het om producten gemaakt uit plantaardig materiaal. Het is een begrip dat we de komende tijd meer gaan horen. In deze column ga ik er op in en nodig ik ook u uit kennis te komen maken.
Twee jaar geleden klopte een groep van Nederlandse ondernemers en mensen uit de universiteiten bij mij aan. Ze vroegen me mee te werken aan een tentoonstelling in Brussel en een studiedag in het Europees Parlement. Ik stond wel even te kijken toen bijvoorbeeld bleek dat het ging over plastics honderd procent gemaakt uit natuurlijk materiaal. Het gaat dan om verpakkingen, maar ook materiaal in dashboards van de auto en bouwmaterialen. Voorheen werden plastics en dit soort materialen gemaakt door de chemische industrie met aardolie als grondstof.
Men heeft mij en alle betrokkenen in 2010 al laten zien dat de wetenschap en de ontwikkeling zo ver is dat grootschalige productie op gang kan komen. Een goede zaak, want grootschalige productie leidt tot goedkopere kostprijzen en er kan aardolie worden uitgespaard. We hebben het dan over een duurzame aanpak. We gaan beter om met onze aarde. Maar dan ben je er nog niet, zo wist men mij te melden. Want dit plastic kan gewoon in de afvalbak bij het groente- en fruitafval. Het materiaal is honderd procent afbreekbaar. Maar daar is geen toestemming voor gegeven. Want hoe kun je nou zien om welk plastic het gaat. Ik heb het vraagstuk bij de Europese commissie aangekaart met de bedoeling om dit in alle EU-landen te regelen. Inmiddels worden daarover afspraken gemaakt. U merkt: er zijn nieuwe innovatieve producten, maar die vragen ook om nieuwe regelgeving en nieuwe oplossingen.
Inmiddels zijn we veel verder. In de provincies Brabant, Zeeland en Zuid-Holland hebben, die hebben mij onlangs hun actieplan voor biomaterialen aangeboden. Zij willen binnen Europa dé voortrekkersrol in de verdere ontwikkeling gaan vervullen. Bedrijven in deze regio zoals de SuikerUnie uit de landbouwsector en Dow Chemical uit de industrie, uit de chemie zijn samen aan de slag gegaan om doorbraken te maken. En die doorbraken die komen er. Coca Cola heeft besloten in zee te gaan met de biofles, op basis van koolhydraten. Het is een Nederlandse uitvinding, die wereldwijd wordt geïntroduceerd. Deze fles belast het milieu niet. Coca Cola ziet goede kansen voor marketing en innovatie. En Brabant wil de topregio worden voor onderzoek en productie. Een ambitie die ik van harte steun. Belangrijk in deze tijd van crisis, een lichtpuntje in onze economie.
Maar er zijn meer voorbeelden, dames en heren. Zo bracht ik net voor de vakantie een werkbezoek bij Planty Pot in Udenhout. Dit jonge bedrijf komt op de markt met een bloem- en plantenpot honderd procent uit biomateriaal. Deze pot gaat met uw tuinplant of struik de grond in. De pot vergaat, vergaat en levert voedsel voor de plant. Zo simpel kan het zijn. Weg met die potjes, die we elk voorjaar als onafbreekbaar materiaal of onbruikbaar materiaal in de afvalbak dumpen. Brabantse boeren en tuinders die de potplanten en het tuingoed telen doen mee. De betrokkenen zijn enthousiast. De productie is onlangs gestart. Maar er is nog een weg te gaan. Want nu is het woord aan de grootwinkelbedrijven om deze potjes te gaan verkopen om ze op het schap te zetten.
Een producent van hennep nota bene uit Groningen is naar mij toe gekomen. Wat blijkt? Natuurlijke vezels uit de hennepplant zijn al jarenlang populair in hoogwaardige bekleding en toepassingen in de automerken zoals BMW en Mercedes. Maar inmiddels ook in de ANWB-paddenstoelen en als viltmatjes in de doosjes tuinkers bij de Albert Heijn. Gevolg: de hennepteelt in Nederland, de legale hennepteelt in Nederland en Duitsland voor biomaterialen neemt gestaag toe. Het mes snijdt aan twee kanten. Het levert een impuls in de regionale economie en maakt ons minder afhankelijk van fossiele brandstoffen.
Lambert van Nistelrooij
Beluister hier het geluidfragment