Warmlopen voor Flevofestival: bijbel en homoseksualiteit - Hoofdinhoud
Op 17 augustus spreek ik op het Flevofestival over bijbel en homoseksualiteit. Op het Flevo-blog alvast een voorproefje:
De discussie over homoseksualiteit houdt veel kerken en christenen bezig. En al snel gaat het dan ook over de bijbel. Staat daar niet gewoon luid en duidelijk dat homoseksualiteit verboden is? Of dat je het misschien wel kunt zijn, maar dat je er niet aan toe mag geven? Misschien wel, zeggen anderen, maar dat betekent niet zoveel want die teksten zijn verouderd of ze gaan ergens anders over of…
Ik moet eerlijk zeggen dat ik meestal niet zo enthousiast wordt van het gesprek over ‘dé teksten’ over homoseksualiteit. De meeste lezers hebben hun mening al klaar en willen alleen bevestigd worden dat de bijbel zegt wat ze al dachten dat die ging zeggen. In plaats van zich met een open houding te laten verrassen zijn ze geharnast op zoek naar munitie.
Daar komt bij dat de echte beslissingen vaak helemaal niet vallen bij de uitleg van de bijbelteksten, maar bij de vraag wat dat voor vandaag de dag betekent. En dan maakt het wel uit of je zelf homo bent en de teksten op je eigen leven toepast, of dat je conclusies probeert te trekken voor en over een ander. Met dat laatste ben je vaak het snelste klaar, maar ze leveren het minste op. Met het eerste kan het worstelen en struikelen zijn, maar ook veel opleveren.
Wie eerlijk en open in gesprek gaat met bijbelteksten rondom homoseksualiteit komt voor verrassingen te staan. Bijvoorbeeld over de man met wie Jezus zijn laatste nacht in vrijheid doorbracht, het ‘spel’ van Izaäk en Ismaël, de leerling die Jezus liefhad, het vriendje van de hoofdman en de schunnige woorden van Saul over David en Jonathan. Wat dat zegt? Daar zullen we het over moeten hebben.
En we zullen het ook moeten hebben over wat de bijbel zegt over hoe je in de kerk omgaat met mensen die andere keuzes maken en met mensen die anders zijn. Over niet oordelen en het bewaren van de zuiverheid. Over wat zonde is en hoe je daarmee om moet gaan. En over wat de kerk eigenlijk is. En over het feit dat Jezus erover zweeg en wat dat wel en niet betekent.
En ja, dan komen we ook bij de zeven (of zo) teksten die volgens sommigen direct gaan over homoseksualiteit. Over tegennatuurlijk, bijvoorbeeld, wat gebruikt wordt voor homoseksualiteit en voor het geloof van niet-Joodse bekeerlingen. Of over gruwel, wat geldt voor homoseksueel gedrag, het offeren van een mank schaap, het hertrouwen met je eigen vrouw nadat ze een andere relatie heeft gehad, een valse weegschaal, een kwade gedachte en het eten van paling.
Genoeg verrassingen als we echt gaan lezen wat er staat en verder kijken dan wat we al denken te weten. Of de antwoorden er duidelijker van worden, is de vraag. Maar misschien wordt in elk geval het gesprek er rijker van.
Ruard Ganzevoort is hoogleraar praktische theologie op de VU. Op zaterdag gaat hij in het Forum in gesprek over homoseksualiteit en de bijbel.