Dinos moeten dansen

Met dank overgenomen van L.J.J. (Lambert) van Nistelrooij i, gepubliceerd op vrijdag 27 juli 2012.
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Lambert Van Nistelrooij

Op de 6e en laatste dag van het EIF werkbezoek aan de VS hebben we een vrij schokkende ervaring. De uitersten liggen tussen klagen en schragen. Tijdens het werkontbijt ontmoeten we het van oorsprong Spaanse telecombedrijf Telefonica. Begrijpelijk, want onze delegatie wordt geleid door mijn Spaanse collega en oud-minister Pillar del Castillo. Telefonica zit volop in de crisis in Spanje. Het richt zich voornamelijk op de netwerken en staat, ook als gevolg van de snel toenemende datadoorvoer en de daarmee noodzakelijke investeringen in het netwerk, hevig onder druk. Het bedrijf is slechs een ‘dumb pipe’; een datapijpleiding. Men voegt zelf weinig diensten en daarmee waarde toe. Hier in de Silicon Valley brengen de investeringen 50 keer meer op, zo meldt de woordvoerder. Maar de regulering is hier ook 50 keer minder dan in Europa. Zeg maar dag tegen het oude verdienmodel van de netwerkbedrijven, in de tijd van vrije jongens zoals Google, Facebok en WhatsApp. Ademnood dus, in de familie van de KPN's, waartoe Telefonica behoort. Toch heeft men zich ook hier gevestigd met een klein fonds met durfkapitaal. Je verandert mee, of je bent weg, zo gaat het hier. De vraag is of de grote telecombedrijven, vaak voormalige staatsbedrijven, zich op tijd zullen aanpassen. Mooie vraag in Europa, maar niet echt relevant in de VS. "Live and adapt or die" is hier het parool..

Dino's kunnen dansen

Heel anders pakt de ontmoeting uit met Vodafone. Deze dino blijkt te kunnen dansen en zich naadloos aan te passen. Men heeft zelfs een leidende rol hier in de Valley. Het Vodafone Xone-Lab is gericht op het ondersteunen van het mobiele ecosysteem. Jonge start-ups kunnen zo samen met Vodafone werken aan nieuwe apps, waarvan we er een aantal te zien krijgen, onder andere op het gebied van M-health, event-ticketing en de media. Op dit moment worden er erg veel medische apps voor smartphones en tablets ontwikkeld. Deze apps kunnen bijdragen aan het aanzienlijk omlaag brengen van de zorgkosten. Binnen 18 maanden is de start-up vaak klaar om verkocht te worden. De ontwikkelaar begint daarna vaak weer opnieuw, of ondersteunt met het geld dat hij verdient heeft met de verkoop andere start-ups. Een geweldig vitale kringloop. Europa is goed in fundamenteel onderzoek. Veel geld in research, maar weinig commercialisering uit research. Dit model kunnen we ons niet langer permiteren! Daarom is het het bezoek bij Vodafoon een eye opener. De vraag is of de Dino's nog kunnen dansen... anders sterven ze uit. De cijfers spreken voor zich: in 2017 heeft de markt voor M-health naar verwachting een omvang van 50 miljard dollar. Tussen 2010 en 2011 verdubbelde deze markt. In de eerste zes maandag stelden financiers 864 miljoen dollar ter beschikking aan start-ups op het gebied van M-health: gezondheidsgerelateerde toepassingen en producten voor op smartphones en tablets, zowel voor patiënt als zorgverlener. Durfkapitaal? Door de beursgang van facebook en anderen is er nu overvloed aan geld in de regio. Iedereen met een goed idee wordt omarmd. De dynamiek is terug. De internetbubbel is aan het begin van deze eeuw geklapt, maar er is opnieuw (te?) veel geld voor wie met goede voorstellen komt. Kortom: de dynamiek van Silicon Valley is ongekend, zowel in vergelijking met andere delen van de VS als met Europa. Stilstaan betekent hier doodgaan. In de EU hangen we de nationale bescherming aan, hier de toekomst. Hoezo Europa in de komende decennia? We hebben best kwaliteiten, maar waar zijn we nu het om de jonge talenten gaat? ‘You use it or you loose it’, zo redeneert men hier. Ik denk dat men het goede touwtje vast heeft. Tijd voor actie in de EU. Tijdens de behandeling van hervorming de Europese databeschermigs regels in het Parlement later moeten we erop letten innovatie een echte kans krijgt.

Yahoo! : wordt CEO nummer 6 in 12 maanden wel een succes?

Tot slot brengen we een bezoek aan het hoofdkwartier van Yahoo! Tot onze vreugde schuift ook de kersverse CEO, Marissa Mayer, een voormalig medewerker van Google van het eerste uur. Mayer is de 6e CEO in 12 maanden tijd. Over haar planner wil of kan ze nog niet veel zeggen, maar de ambitie om Yahoo!, recentelijk wat in het slop geraakt, weer op de kaart te zetten is overduidelijk aanwezig. Een kijkje in de software keuken leert ons dat er interessante nieuwe dingen aan zitten te komen, zoals erg een uitgekiende en gebruiksvriendelijke browser: http://axis.yahoo.com/. Dat lijkt een goed begin.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Lambert Van Nistelrooij

Yahoo CEO Marissa Mayer (4e van rechts) met EIF delegatie

Er is een tijd van komen..

En een tijd van gaan. Het werkbezoek eindigt met een afscheidsreceptie. De bevlogen Stanford professor Lee is onverwacht aanwezig, en geeft de delegatie nogmaals aan welke stappen Europa in zijn ogen moet zetten. In het kort: het creëren van een echte Europese interne online markt voor voldoende massa en het creëren van een start-up cultuur op de universiteiten waarbij de student centraal staat. Bij de hervorming van de Europese databeschermingsregels later dit jaar moeten we zorgen voor voldoende ruimte voor innovatie. Tot slot zijn er hervormingen nodig in het hoger onderwijs naar voorbeeld van Finland om beter aan te sluiten bij de vraag van het bedrijfsleven. Hij drukt het EP op het hart deze zaken niet aan de lidstaten over te laten, maar actief in het proces mee te doen. Dat pakken we zeker op.