Foto’s en film bepalen het beeld, in deze tijd van social media meer dan ooit. Beeld wordt dan ook een steeds belangrijker communicatiemiddel voor de Rijksoverheid. Zo heeft de minister president een ‘flickr account’ en maken we steeds vaker videopersberichten en infographics waar kranten en (lokale) omroepen gebruik van kunnen maken.
Hoe gaat de rijksoverheid om met beeld? In hoeverre mogen zij het beeld regisseren en beeldvorming beïnvloeden? Welke normen hanteren zij, of zouden zij volgens u moeten hanteren? Zijn dat dezelfde regels als voor communiceren met taal? Hierover hielden Hans Anker (marketing, media en research consultant), Miriam van Staden (kennisadviseur bij de Academie voor Overheidscommunicatie), Sander van der Eijk (voorlichter bij het Ministerie van Binnenlandse Zaken & Koninkrijksrelaties) en Jos van der Leij (woordvoerder commandant der strijdkrachten en hoofd sectie communicatie operaties bij het Ministerie van Defensie) een lezing en debat
‘Momenteel is er niet altijd sprake van objectieve beeldvorming. Maar het het is niet de taak van de overheid om dit op te lossen. Een voorlichter moet simpelweg correcte informatie leveren en er voor zorgen dat een boodschap zo positief mogelijk over het voetlicht komt. Maar eindverantwoordelijkheid ligt bij de media.’ Dit betoogde Jos van der leij.