Verplichte privatisering ov grote steden van tafel

Met dank overgenomen van J.L. (Hans) Spekman i, gepubliceerd op donderdag 14 juni 2012.

Verplichte privatisering ov grote steden van tafel

Foto Flickr / Gerard Stolk

Het is zover: de plannen van het inmiddels demissionaire kabinet-Rutte om de grote steden te verplichten het openbaar vervoer in hun stad aan te besteden, zijn van tafel geveegd. Een jaar geleden presenteerde ik met collega’s van SP, GroenLinks en D66 een initiatiefwet die de grote steden de ruimte en verantwoordelijkheid geeft een eigen afweging te maken, vandaag buigt de Tweede Kamer zich over de wet.

Ik vind dat Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zelf moeten kunnen bepalen hoe ze het openbaar vervoer in hun steden organiseren. Geen verplichte marktwerking dus, maar kijken wat voor de reiziger het best is. Daar gaat het uiteindelijk om en niet om de belangen van een (buitenlandse) aandeelhouder. De reiziger heeft recht op goed en betaalbaar openbaar vervoer, laat het aan de drie gemeentes om te kijken hoe aan die belangen het best tegemoet kan worden gekomen.

Tot voor kort stond de PVV lijnrecht tegenover de stadsvervoerders en de initiatiefnemers van de wet. Het lot van de bus, tram en metrochauffeur liet de partij koud. Inmiddels lijkt de PVV tot inkeer te zijn gekomen en de wet alsnog te steunen. Beter laat dan nooit.