EU moet paard weer vóór de wagen spannen - Hoofdinhoud
EU moet paard weer vóór de wagen spannen
Beluister hier het audiofragment.
Mijn onderwerp is het paard weer voor de wagen spannen.
Ik neem u, dames en heren, allereerst mee naar het bezoek dat ik vorige week aan Ierland heb gebracht. Ierland is het enige land dat binnenkort een referendum houdt over de maatregelen in de EU. Bij ons heeft de Tweede Kamer deze week ingestemd met strakkere regels en met het noodfonds. De Ieren zijn de afgelopen jaren al door een diep dal gegaan. Er is uitermate fors bezuinigd; de ambtenaren zijn zo’n 20 % in hun salaris gekort. Wel te verstaan: in Nederland staat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten al op z’n achterste benen nu de salarissen worden bevroren! Het effect in Ierland is dat de Ierse economie herstelt en de weg naar boven is ingezet. De Ieren hebben er voor gekozen om het investeringsklimaat voor het bedrijfsleven niet aan te tasten. Zo is de BTW verlaagd om uitval in koopkracht te voorkomen. De Ieren zijn al een stap verder dan wij.
Ierse ondernemers en politici benaderden mij met een opvallende boodschap. Zij wijzen erop dat de Europeanen trotser moeten zijn op hun eigen kracht. Zij komen met een appel om de betere Europese producten hier ook te maken en te kopen. De CEO, de directeur, van Liebherr in Ierland - U weet wel van de graafmachines en de kranen - was duidelijk. Kern van zijn klacht naar Europa is, we verkopen onze topproducten prima, overal in de wereld, behalve hier in Europa. Europa heeft een uitstekende naam in de wereld, maar we laten het er zelf bij zitten. "Made in Europe", "gemaakt in Europa" hoor je niet veel. Europa investeert ook te weinig in productie en laat het industrieel verdienvermogen, waarop onze welvaart sinds de Tweede Wereldoorlog is gebouwd, glippen naar de opkomende landen.
En dan ben ik meteen weer terug hier in Nederland. Het is alsof ik de Brabantse ondernemer Wim van der Leegte hoor praten. Wim van der Leegte van de VDL groep, houdt in Brabant zo’n 7000 mensen in de metaalsector en de bouw van bussen aan het werk. Wim kreeg deze maand, begin deze maand, de prestigieuze Willem I-ondernemersprijs en 'ie' weet wat hij wil. Niks geen productie van duurzame gebruiksgoederen weg uit Europa, juist het tegendeel. Toen DAF failliet ging stapte Van de Leegte in de bouw van coaches, luxe bussen met een hoge kwaliteit en comfort. De vaklieden haalt 'ie' uit Polen; omdat het niet anders kan. Dus geen handen in de zakken, maar gebruik maken van het Europa zoals we het hebben bedoeld.
Daarmee kom ik op mijn punt. Europa kan nog steeds scoren met hoogwaardige productie. Daarin zijn we top. Er is wel degelijk een weg uit de financiële en economische crisis.
Drie sporen zijn hier voor nodig:
Natuurlijk het eerste spoor: Het strenger in de hand houden van overheidstekorten. Daarover horen we op radio en teevee.
Het tweede spoor is het weghalen van belemmeringen binnen de Europese markt. Zonder vrije binnenmarkt verdient u en ik één maandsalaris minder. Nederland is een exporteur pur sang. We exporteren bijvoorbeeld al meer naar Italië dan naar de Verenigde Staten, China, Brazilië en India samen. De EU is een binnenmarkt van 500 miljoen inwoners, fors groter dan de Verenigde Staten. De interne handel bijvoorbeeld voor dienstverlening, telecom en internet is nog maar amper op gang gekomen.
Maar luisteraars, ik werk in Brussel vooral aan het derde spoor. De ontwikkeling en productie van hoogwaardige goederen. Daarop wijzen de ondernemers, waarover ik spreek. We hebben goede kennis op onze technische universiteiten, maar de productie gaat weg naar Azië en andere opkomende regio’s.
De boodschap is simpel: Hou onderzoek en ontwikkeling en maakindustrie in ere. Het is nodig een moderne industriepolitiek te voeren. Tien jaar geleden dacht ook Nederland dat we ons geld konden verdienen met dienstenverlening en met financiële services.
De harde werkelijkheid toont nu waar de bodem in de economie ligt: het zijn de Duitsers die aangeven waar het verdienmodel zit. De feiten liegen er niet om: Griekenland maakt niks en verdient niks. Foute boel dus. Er valt veel te leren van voorbeeldbedrijven zoals Mercedes, Audi, en Volkswagen. Ook zij verdienen geld in China, prima zo. Maar zij houden de ontwikkeling en de kennis over hun topproducten in Europa. Duitsland investeert in deze crisistijd en masse in innovatie en behoud daarmee haar voorsprong. Zeuren helpt niet, anders aanpakken wel. Ik ben hoofdonderhandelaar voor het Europees Parlement voor de toekomstige gelden voor innovatie en ontwikkeling. Het gaat daarbij om essentiële investeringen. De ruim 300 miljard Euro waarom het gaat. Begin mei heb ik in Brussel mijn voorstellen gepresenteerd. Investeren in de goede zaken, in onze concurrentiekracht dat is waarover we praten.
Kortom het wordt tijd dat Europa niet alleen over tekorten praat, maar het productiepaard vóór de wagen spant. Wilt u hierover met mij in gesprek, klik dan even op mijn website. Een prettige zondag, een goede Pinksteren. Dank u wel.
=======
Lambert van Nistelrooij, CDA
Europarlementariër EVP-fractie
www.lambertvannistelrooij.nl