Rapport van de Algemene Rekenkamer bij het jaarverslag over het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van toezicht betreffende de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2011 - Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van toezicht betreffende de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2011 - Hoofdinhoud
Dit rapport Algemene Rekenkamer is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33240 III - Jaarverslag en slotwet Algemene Zaken, Kabinet der Koningin en CTIVD 2011.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van toezicht betreffende de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2011; Rapport Algemene Rekenkamer; Rapport van de Algemene Rekenkamer bij het jaarverslag over het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van toezicht betreffende de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2011 |
---|---|
Documentdatum | 16-05-2012 |
Publicatiedatum | 16-05-2012 |
Nummer | KST33240III2 |
Kenmerk | 33240 III, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2011–2012
33 240 III
Jaarverslag en slotwet Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten 2011
Nr. 2
RAPPORT BIJ HET JAARVERSLAG 2011 VAN HET MINISTERIE VAN ALGEMENE ZAKEN (III)
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
’s-Gravenhage, 16 mei 2012
Hierbij bieden wij u het op 7 mei 2012 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2011 van het Ministerie van Algemene Zaken (III)» aan.
Algemene Rekenkamer drs. Saskia J. Stuiveling, president dr. Ellen M.A. van Schoten RA, secretaris
ONS ONDERZOEK
De ministers verantwoorden zich met hun jaarverslagen aan de Staten-Generaal. De jaarverslagen moeten inzicht geven in de mate waarin de beleidsdoelstellingen zijn gerealiseerd en antwoord geven op de vraag of het geld is besteed aan het doel waarvoor het beschikbaar is gesteld.
De Algemene Rekenkamer is nagegaan of de bedrijfsvoering van de ministeries en de financiële informatie in de jaarverslagen voldoen aan de eisen. Dit rapport bevat de belangrijkste uitkomsten en onze oordelen voor het Jaarverslag 2011 van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (III). Op onze website www.rekenkamer.nl staat het achtergronddocument bij dit rapport. Daar staat ook de brief van de minister-president, minister van Algemene Zaken (AZ) van 16 april 2012, waarin hij aangeeft dat ons conceptrapport hem geen aanleiding geeft tot een nadere reactie.
Onder het begrotingshoofdstuk «Ministerie van Algemene Zaken (III)» vallen drie begrotingen met een eigen beheersverantwoordelijkheid. Het gaat om:
het Ministerie van Algemene Zaken; het Kabinet der Koningin;
de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten.
Vanwege de zeer beperkte omvang van de voornoemde commissie verleent het Ministerie van Algemene Zaken ondersteuning aan deze bedrijfsvoering.
In onderstaand overzicht zijn de verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en het aantal fte van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten opgenomen.
Algemene Zaken
Verplichtingen (€ mln) Uitgaven (€ mln) Ontvangsten (€ mln) fte
Kabinet der Koningin
Verplichtingen (€ mln) Uitgaven (€ mln) Ontvangsten (€ mln) fte
73,3 |
53,9 |
72,4 |
55,8 |
3,7 |
3,6 |
369 |
352 |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
2,4 |
24 |
24 |
Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingenen Veiligheidsdiensten
Verplichtingen (€ mln) Uitgaven (€ mln) Ontvangsten (€ mln) fte
0,8 |
0,8 |
0,8 |
0,8 |
0 |
0 |
4 |
4 |
2010
2011
2010
2011
2010
2011
BEDRIJFSVOERING
De onderzochte onderdelen van de bedrijfsvoering van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten voldeden in 2011 aan de in de CW 2001 gestelde eisen.
FINANCIËLE INFORMATIE
De uitgaven van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten bedroegen in 2011 € 59,0 miljoen, de verplichtingen € 57,1 miljoen en de ontvangsten € 6,0 miljoen.
Voldoet de financiële informatie aan de eisen?
De op basis van onze werkzaamheden verkregen controle-informatie heeft ons tot het oordeel doen komen, dat de financiële informatie in het Jaarverslag 2011 deugdelijk is weergegeven en voldoet aan de verslag-gevingsvoorschriften. Daarnaast zijn wij van oordeel dat de verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en balansposten rechtmatig tot stand gekomen zijn.
1 In het overzicht bedrijfsvoering (zie volgende bladzijde) onderscheiden wij verschillende elementen van de bedrijfsvoering, zoals het beheer van subsidies of eigendommen. Met een beheerdomein doelen wij op het beheer van een element van de bedrijfsvoering waarvoor een organisatieonderdeel verantwoordelijk is. Elk beheerdomein komt overeen met één cel in het overzicht bedrijfsvoering.
ONZE OORDELEN
Bedrijfsvoering
De onderzochte onderdelen van de bedrijfsvoering van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten voldeden in 2011 aan de in de CW 2001 gestelde eisen.
De informatie over de bedrijfsvoering in het Jaarverslag 2011 van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten is op deugdelijke wijze tot stand gekomen en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften.
Financiële informatie
In het achtergronddocument van dit rapport bij het Jaarverslag 2011 van het Ministerie van Algemene Zaken, het Kabinet der Koningin en de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten hebben wij toegelicht wat de verantwoordelijkheid van de minister en van ons is en welke werkzaamheden wij verricht hebben. De op basis van deze werkzaamheden verkregen controleinformatie heeft ons tot het oordeel doen komen dat:
de in de financiële overzichten opgenomen financiële informatie deugdelijk is weergegeven en voldoet aan de verslaggevings- voorschriften;
de in de financiële overzichten opgenomen verplichtingen,
uitgaven, ontvangsten en balansposten rechtmatig tot stand gekomen zijn.
OVERZICHT BEDRIJFSVOERING
Bij het Ministerie van Algemene Zaken onderscheiden wij 25 beheerdo-meinen1 in de bedrijfsvoering en bij het Kabinet der Koningin 5 beheerdo-meinen. Vanwege de beperkte omvang van de Commissie van Toezicht betreffende de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten is geen afzonderlijke regel in het overzicht opgenomen. Van de 25 beheerdomeinen bij het Ministerie van Algemene Zaken zijn er 6 kritisch en 19 relevant voor het goed functioneren. De 5 beheerdomeinen bij het Kabinet der Koningin zijn alle relevant. Er zijn bij het Ministerie van Algemene Zaken geen onvolkomenheden geconstateerd in de beheerdomeinen.
Bedrijfsvoering; organisatieonderdelen. Ministerie van AZ, KdK, CTIV (III)
^^ Onvolkomenheid ^r^ Ernstige onvolkomenheid Q Onvolkomenheid heeft gevolgen voor de rechtmatigheid en/of deugdelijke weergave
Marginaal beheerdomein of n.v.t. Relevant beheerdomein Kritisch beheerdomein
Extra aandacht aan besteed door: auditdienst
Algemene Rekenkamer Algemene Rekenkamer en auditdienst
« c «
£ « t»
c o c o*
« ,_ « 0) e
O .O O 3 T
Directoraten-generaal/clusters
(aantal organisatieonderdelen)
c 01 ca .c I oi |
c
01 Ql
,c €
01
e «
<U • t>
e ■= c O) « ,_ ö o e
s » « i
n f e raï
OfltS?
.01 c a CO E c s S, S> 5 |
.E -o »
U. (0 i
c
c 5
«1
o
&
c 8>r 5
c O
e's
-C Ol .u c
^ CQ
-01 c ^ o
01 .Ol
8
o
€
c
01 .Ol
E
I
O "-P n o en is £ o |
■o t Ol e 'E 3 c Q ra 'm 0) S 0) k f O 'n 0) 0 |
||
l f ê c c 01 1 01 c 1 |
c 01K *^ ■s = C 01 ■Sa <0 » §1 O 3 |
Ministerie van Algemene Zaken
Kabinet Minister-President Rijksvoorlichtingsdienst Bureau van de WRR
Stafdirecties
(2 onderdelen)
Baten-lastendiensten
(1 onderdeel)
Onvolkomenheid niet toegedeeld aan organisatieonderdeel
Totaal: 25 relevante en kritische beheerdomeinen (= het maximale aantal mogelijke onvolkomenheden)
Kabinet der Koningin Kabinet der Koningin
Totaal: 5 relevante en kritische beheerdomeinen (= het maximale aantal mogelijke onvolkomenheden)