Rapport van de Algemene Rekenkamer bij het jaarverslag over Staten-Generaal 2011 - Jaarverslag en slotwet Staten-Generaal 2011 - Hoofdinhoud
Dit rapport Algemene Rekenkamer is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 33240 IIA - Jaarverslag en slotwet Staten-Generaal 2011.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Jaarverslag en slotwet Staten-Generaal 2011; Rapport Algemene Rekenkamer; Rapport van de Algemene Rekenkamer bij het jaarverslag over Staten-Generaal 2011 |
---|---|
Documentdatum | 16-05-2012 |
Publicatiedatum | 16-05-2012 |
Nummer | KST33240IIA2 |
Kenmerk | 33240 IIA, nr. 2 |
Externe link | origineel bericht |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2011–2012
33 240 IIA
Jaarverslag en slotwet van de Staten-Generaal 2011
Nr. 2
RAPPORT BIJ HET JAARVERSLAG 2011 VAN DE STATEN-GENERAAL (IIA)
Aan de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
’s-Gravenhage, 16 mei 2012
Hierbij bieden wij u het op 7 mei 2012 door ons vastgestelde «Rapport bij het Jaarverslag 2011 van de Staten-Generaal (IIA)» aan.
Algemene Rekenkamer drs. Saskia J. Stuiveling, president dr. Ellen M.A. van Schoten RA, secretaris
ONS ONDERZOEK
De ministers verantwoorden zich met hun jaarverslagen aan de Staten-Generaal. De jaarverslagen moeten inzicht geven in de mate waarin de beleidsdoelstellingen zijn gerealiseerd en antwoord geven op de vraag of het geld is besteed aan het doel waarvoor het beschikbaar is gesteld.
De Algemene Rekenkamer is nagegaan of de bedrijfsvoering van de ministeries en de financiële informatie in de jaarverslagen voldoen aan de eisen. Dit rapport bevat de belangrijkste uitkomsten en onze oordelen over het Jaarverslag 2011 van de Staten-Generaal (IIA). Op onze website www.rekenkamer.nl staat het achtergronddocument bij dit rapport. Daar staat ook de brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK), van 24 april 2012, waarin zij aangeeft dat ons conceptrapport haar geen aanleiding geeft tot een nadere reactie.
De minister van BZK is op grond van artikel 19 CW 2001, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de beide Kamers der Staten-Generaal, verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van de Staten-Generaal.
In onderstaand overzicht zijn de verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en het aantal fte’s van de Staten-Generaal opgenomen.
Staten-Generaal in cijfers
Verplichtingen (€ mln.) Uitgaven (€ mln.) Ontvangsten (€ mln.) Aantal fte
147,6 |
147,2 |
145,7 |
144,3 |
3,5 |
4,9 |
597 |
594 |
2010
2011
BEDRIJFSVOERING
Wat zijn de onvolkomenheden en belangrijke aandachtspunten in de bedrijfsvoering?
Wij hebben in 2011 geen onvolkomenheden geconstateerd in de bedrijfsvoering van de Staten-Generaal.
Wij vragen wel specifiek aandacht voor het inkoopbeheer bij de Tweede Kamer. Wij hebben in 2011 bij de Tweede Kamer onderzoek gedaan naar het inkoopbeheer en de naleving van de Europese aanbestedingsregels. Wij hebben enkele fouten aangetroffen voor in totaal € 1,3 miljoen. Deze werden voornamelijk veroorzaakt door vertragingen in rijksbrede aanbestedingen.
Verder hebben wij dit jaar de invoering van een nieuw financieel systeem onderzocht bij de Nationale Ombudsman en de Algemene Rekenkamer. In het onderzoek hebben wij ook de Tweede Kamer betrokken, omdat die al meerdere jaren gebruikmaakt van dit systeem. Het onderzoek heeft niet geleid tot bevindingen bij de Tweede Kamer.
FINANCIËLE INFORMATIE
De verplichtingen van de Staten-Generaal bedroegen in 2011 € 147,2 miljoen, de uitgaven € 144,3 miljoen en de ontvangsten € 4,9 miljoen.
Voldoet de financiële informatie aan de eisen?
De op basis van onze werkzaamheden verkregen controle-informatie heeft ons tot het oordeel doen komen, dat de financiële informatie in het Jaarverslag 2011 deugdelijk is weergegeven en voldoet aan de verslagge-vingsvoorschriften. Daarnaast zijn wij van oordeel dat de verplichtingen, uitgaven, ontvangsten en balansposten rechtmatig tot stand gekomen zijn.
Het bedrag aan verplichtingen omvat in totaal € 5,3 miljoen aan overschrijdingen op de begrotingsartikelen 2 en 3. Het bedrag aan uitgaven omvat in totaal € 2,4 miljoen aan overschrijdingen op de begrotingsartikelen 2 en 3. Gaan de Staten-Generaal niet akkoord met de daarmee samenhangende slotwetmutaties, dan moeten wij ons oordeel mogelijk herzien.
1 In het overzicht bedrijfsvoering (zie volgende bladzijde) onderscheiden wij verschillende elementen van de bedrijfsvoering, zoals het beheer van subsidies of eigendommen. Met een beheerdomein doelen wij op het beheer van een element van de bedrijfsvoering waarvoor een organisatieonderdeel verantwoordelijk is. Elk beheerdomein komt overeen met één cel in het overzicht bedrijfsvoering.
ONZE OORDELEN
Bedrijfsvoering
De onderzochte onderdelen van de bedrijfsvoering van de Staten-Generaal voldeden in 2011 aan de in de CW 2001 gestelde eisen.
De informatie over de bedrijfsvoering in het Jaarverslag 2011 van de Staten-Generaal is op deugdelijke wijze tot stand gekomen en voldoet aan de verslaggevingsvoorschriften.
Financiële informatie
In het achtergronddocument bij dit Rapport bij het Jaarverslag 2011 van de Staten-Generaal hebben wij toegelicht wat de verantwoordelijkheid van de minister, onverminderd de eigen verantwoordelijkheid van de beide Kamers der Staten-Generaal, en van ons is en welke werkzaamheden wij verricht hebben. De op basis van onze werkzaamheden verkregen controle-informatie heeft ons tot het oordeel doen komen dat:
de in de financiële overzichten opgenomen financiële informatie deugdelijk is weergegeven en voldoet aan de verslaggevings- voorschriften;
de in de financiële overzichten opgenomen verplichtingen,
uitgaven, ontvangsten en balansposten rechtmatig tot stand gekomen zijn.
OVERZICHT BEDRIJFSVOERING STATEN-GENERAAL
We onderscheiden in de bedrijfsvoering van de Staten-Generaal twaalf relevante beheerdomeinen1 en geen kritische beheerdomeinen. Er zijn geen onvolkomenheden geconstateerd in deze beheerdomeinen.
Bedrijfsvoering; organisatieonderdelen, Staten-Generaal (HA)
>^ Onvolkomenheid N^ Ernstige onvolkomenheid Q Onvolkomenheid heeft gevolgen voor de rechtmatigheid en/of deugdelijke weergave
Marginaal beheerdomein of n.v.t. Relevant beheerdomein Kritisch beheerdomein
Extra aandacht aan besteed door: auditdienst
Algemene Rekenkamer Algemene Rekenkamer en auditdienst
Directoraten-generaal/clusters
(aantal organisatieonderdelen)
Eerste Kamer
(3 onderdelen)
Tweede Kamer
(3 onderdelen)
c «> * * 8 c 01 Ol 1 -O 1 oi (0 -Q 3 «5 |
2 c co v itB ... c 01 Q> .C c 1 '3 .8 |
c 0) « Ol c I c o c oi 01 ■c "5 .c 01 |
Opzet en beheer transactie uitgaven en -ontvangsten |
||
01 c o e 01 Q. c 5 |
01 .0) c TO E c § S> 5 |
c Gï C 1 c O |
Financiële administratie (registratie) |
|
c § co .& 3 II
.u c |
c •Ï ui O & c -S ra § 01 .Ol »- 8 o |
Materieel-beheer |
|
c 01 E E c 01 .o> 01 01 01 ■c 01 co |
.1 E .« O) E C 1 |
O ■-P (0 o tf) il is |
■o J o> e 'E 3 s C n Q "w .2 "5 n 01 k £ O "n 01 o |
||
£ E c S c 01 s i 1 1 |
c 01K ■al C 01 cd n J!« sl« '?2> o.S c c <S oi E.è O 3 |
Onvolkomenheid niet toegedeeld aan organisatieonderdeel
Totaal: 12 relevante en kritische beheerdomeinen (= het maximale aantal mogelijke onvolkomenheden)