Nieuwe vragen over Odfjell: welke overtredingen beging het bedrijf?

Met dank overgenomen van P.H. (Pieter) Omtzigt i, gepubliceerd op woensdag 15 februari 2012.

Naar aanleiding van de antwoorden op onze vragen over Odfjell en het bericht dat inspecteurs niet naar binnen durfden bij Odfjell meldde Michiel Holtackers mondelinge vragen aan.

Helaas was het onderwerp niet belangrijk genoeg. Dat is jammer.

Daarom hebben we onderstaande vragen gesteld. We willen graag opheldering over de aard van de overtredingen. Wat gebeurde er die 64 keer toch.

En er is een speciaal onderzoek gedaan naar 27 bedrijven waar de zaak niet op orde is. Waarom werd Odfjell niet geselecteerd?

Hieronder de vragen.

Vragen van de leden Holtackers en Omtzigt (beiden CDA) aan de staatssecretaris van I&M (vervolgvragen op de 9 februari 2012 beantwoorde vragen van de leden Holtackers, Omtzigt over Odfjell)

  • 1. 
    Bent u net als wij geschrokken van het feit dat bij Odfjell bij jaarlijkse BRZO-controles gezamenlijk 64 overtredingen zijn geconstateerd?
  • 2. 
    Kunt u de details van elke geconstateerde overtreding onder vraag 3 en 5 van de eerder gestelde vragen (aard van de overtreding, tijdstip van de overtreding, gevaar dat er uit voortvloeide)?
  • 3. 
    Kunt u de details geven van elke melding of geconstateerd lek van gevaarlijke stoffen bij Odfjell, inclusief de datum, de vrijgekomen stof en de hoeveelheid? ? (bijvoorbeeld 17/12/2009, fosforzuur, 10

ton)

  • 4. 
    Kunt u de BRZO-rapportages van 2009, 2010 en 2011 over Odfjell aan de Kamer doen toekomen? Op hoeveel van de relevante elementen in het Veiligheidsbeheerssysteem scoorde het bedrijf slecht in die jaren?
  • 5. 
    Waarom is het bedrijf niet opgenomen in de selectie van gevaarlijke bedrijven in de Quickscan Brzo-bedrijven, die op 30 juni 2011 is gepubliceerd?
  • 6. 
    Wat is de inspectiefrequentie per jaar geweest bij Odfjell van zowel de BRZO-controles en van DCMR-bezoeken, sinds het bedrijf in 2008 is geclassificeerd als achterblijver?
  • 7. 
    Indien bij een inspectie van een bedrijf herhaaldelijk overtredingen en tekortkomingen gevonden worden en ze ondanks jarenlange classificatie als achterblijver, er nog steeds geen veilige situatie is, is het dan mogelijk dat de toezichthoudende instanties aansprakelijk kunnen zijn bij een groot ongeluk, dat rechtstreeks

voortvloeit uit deze tekortkomingen en overtredingen?

  • 8. 
    Klopt het dat inspecteurs het terrein van Odfjell niet durfden te betreden vier maanden geleden? (bron, Trouw, 13 februari 2012: Inspecteurs meden onveilig tankopslagbedrijf Odfjell)
  • 9. 
    Hoe lang hebben inspecteurs het terrein van het bedrijf en niet betreden en welke maatregelen zijn genomen naar aanleiding van de weigering van inspecteurs om het bedrijf te betreden?
  • 10. 
    Kunt u garanderen dat er bij Odfjell op dit moment op een zodanige wijze gewerkt wordt dat er geen gevaar optreedt voor werknemers, inspecteurs en mensen die in de buurt van Odfjell werken of wonen?

11 Wat zijn de mogelijkheden om de kosten van toezicht en handhaving van te verhalen op het bedrijf Odfjell? Deelt u de mening dat kostenverhaal wenselijk? Zo nee waarom niet?