D66 tegen misleidende informatie in de supermarkt

Met dank overgenomen van G.J.M. (Gerben-Jan) Gerbrandy i, gepubliceerd op dinsdag 31 januari 2012.

Voedingsmiddelenfabrikanten mogen hun klanten niet misleiden met teksten als 'Nu: 20 procent minder vet!'. D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy heeft vandaag tegen een voorstel van de Europese Commissie gestemd om dergelijke claims van producenten toe te staan als bijvoorbeeld het zout- of suikergehalte met minimaal 15 procent is verlaagd. "Dit soort claims zijn onduidelijk en misleidend", stelt Gerbrandy. "Als een zak chips nu 20% minder vet bevat wil dit niet zeggen dat het gezonder is dan een concurrerend product."

Afgewogen keuze

De Milieucommissie in het Europees Parlement heeft het Commissievoorstel verworpen. Volgens Gerbrandy moet Eurocommissaris Dalli met een nieuw plan komen om onduidelijkheid te voorkomen. Gisteren maakte het RIVM nog bekend dat de helft van de Nederlandse bevolking te dik is. "We moeten dit probleem veel serieuzer aanpakken. Dat lukt niet met dit soort halfbakken voorstellen", vindt Gerbrandy. "Consumenten moeten een afgewogen keuze kunnen maken. Heldere informatie is daarbij cruciaal."

Light

Bedrijven mogen op dit moment wel claims op hun verpakking zetten, zoals 'light', als een product minder dan 30 procent van een bepaalde stof bevat dan vergelijkbare andere producten. In het voorstel van de Europese Commissie gaat het om een vermindering van vet etc. ten opzichte van het eigen product. In dat laatste geval vindt dus geen vergelijking met andere producten plaats. Gerbrandy: "Dat laatste is juist essentieel, want consumenten moeten een keuze maken tussen verschillende producten."