Weblog Week 46

Met dank overgenomen van J. (Johan) Houwers i, gepubliceerd op dinsdag 22 november 2011.

Zondagmorgen op tijd met de dochter op pad als chauffeur voor het hockey-team van Avanti. Als ouders betrokken zijn bij de sportactiviteiten van je kinderen is een goede zaak, en dus nemen we dit soort klusjes ook graag op ons. Leuk het enthousiasme te zien. Ik mis wel de echte team-band, zoals ik die vanuit mijn voetbalverleden ken. Samen na afloop een biertje drinken, is zeer bindend, en bevordert ook de analyses. Dat zie ik hier (nog) niet. Onderweg ook nog even enkele winterswijkse VVD-ers gesproken over onze publiciteitslijn in zake de begroting en ICT en reacties daarop. We reageren niet meer. Onze boodschap was helder, minder uitgeven aan ICT en we komen op voor de beperking van de lasten voor onze burgers. Alles wat daarom heen wordt geschreven doet afbreuk aan deze kernboodschap.

Maandag op tijd naar Den Haag om daar het Nota overleg over de Structuurvisie Infra en Ruimte te doen.

Van 12.00 tot 18.30 uur is een hele tijd, maar we komen toch wel tot de conclusie dat de meerderheid in de Tweede kamer deze visie steunt. Helaas vindt het CDA dat er te veel wordt ingezet op de Randstad en dat geeft echt een verkeerd beeld. We moeten vanuit Den Haag ruimte bieden aan iedereen, waar dat mogelijk is, maar we moeten ook de kansrijke regio’s versterken in het belang van het hele land. Het gaat om onze internationale concurrentie positie. Een roep om aanwijzing van een extra accentpunt, een zogenaamde greenport wil ik dan ook weerstaan, omdat dit ook de deur openzet voor verdere afvlakking van het focussen. Als alles bijzonder is, is niks bijzonder. Wel vraag ik om een extra aanduiding in de tekst omdat ik wel veel waardering heb voor de ontwikkelingen in het gebied, maar dat kon zonder greenport-status tot stand komen en dat kan ook goed zonder die status in de toekomst. De lobby is echter wel erg groot en sterk, en het CDA heeft hiervoor al steun toegezegd. Die steun kan groeien is de verwachting.

Tijdens een pauze overleg ik met de collega’s van CDA en PVV over de moties en welke ik kan steunen en welke niet. Een enkele dien ik mede in om wat meer planologische beleidsruimte te geven aan krimpgebieden. De dag sluit ik af met veel leeswerk.

Dinsdag is standaard vergaderdag met intern overleg (ook tijdens de lunch), fractievergadering, vragenuurtje, stemmingen en een thema-fractie waarin we meestal de toekomstige ontwikkelingen in portefeuilles bespreken. Na afloop heb ik een bijeenkomst in het kader van het 100 jarig bestaan van Flora Holland, waar ook volop over de greenport aanwijzing (vanAgriportA7 in Noord-Holland) wordt gesproken.

Woensdag ben ik voorzitter bij een Wetgevingsoverleg begrotingsonderzoek ministerie Infra en Milieu, waar inhoudelijk wordt ingegaan op de informatie uit de begroting en de samenvoeging van de verschillende begrotingsonderdelen van voordien VROM en Verkeer en Waterstaat.

In lijn met de fractieafspraak heb ik kenbaar gemaakt dat ik niet naar een VAO over een ooievaar ga. Het wordt ons echt te gek dat we in de Tweede Kamer moeten gaan spreken over dergelijke incidenten en individuele gevallen. Er komt een breder overleg over de mogelijkheid tot het houden van bijzondere huisdieren en dat is een mooi moment om onze mening te geven, maar geen behandeling van een orka, een ooievaar of wat er nog mag volgen… Dan een gesprek met een kandidaat om stage te lopen. Het klikt en we gaan haar de stageplek bieden. Daarna een bezoek van een ruime delegatie uit Wageningen, hetgeen een bijzonder prettig gesprek oplevert. Ik geef uitleg over ons werk en de tijdsbesteding en zij hebben leuke inhoudelijke vragen over de gang van zaken in Den Haag. Het Algemeen Overleg Behandelvoorbehoud Cohesiefondsen dat ik daarna voorzit wordt ook echt in de gereserveerde tijd afgedaan. De dag wordt afgesloten met een reunie van voormalige kamerleden en -medewerkers die elkaar eens per jaar ontmoeten in Binnenhof 1A en een voorbespreking van de begrotingsonderwerpen zoals we die volgende week dinsdag en woensdag gaan behandelen.

Donderdag dan de fractiecommissie Omgeving, interne voorbespreking van begrotingsteksten en de ontvangst van een groep deskundigen (Beta-kennisgroep) over dijkenopbouw. Zij hebben zorgen over de opbouw van dijken in Nederland, hebben zich nog extra verdiept in de Waternoodramp in Zeeland van 1953 en komen met een heel bijzondere theorie. Maar echte onderbouwing zien we als politici nog niet vandaar dat we deze mensen vragen om contact op te nemen met andere wetenschappers om hierover verder te praten en dan nog eens terug te komen. Het overleg met een medewerkster van de VVD Telder stichting over de oorzaken en aanpak van krimp is ook nuttig en voor mijn ruimtelijke ordeningsaanpak wordt ik gesterkt in de mening dat je dan in die krimp-gebieden de regelgeving nog soepeler moet toepassen om de gevolgen van de krimp te beperken. De bevolkingskrimp op zichzelf is waarschijnlijk een gegeven. Begin van de middag dan extra stemmingen over de belastingwetten die snel tot afronding moeten komen om de Eerste kamer nog genoeg gelegenheid te geven voor behandeling en daarna de inwerking treding per 1 januari 2012. Het Algemeen Overleg Maatschappelijk Ondernemen met Staatssecretaris Bleker en minister Rosenthal, dat ik mag voorzitten, verloopt prettig, hoewel ik wel wat scherper moet voorzitten om de spreektijden in de hand te houden. Na afloop rijd ik naar Winterswijk waar ik dan nog net een raadspresentatie over ICT ontwikkelingen mee maak. Ons wordt een ontwikkelingsproces geschilderd met een bedrijf waar we zelf in deelnemen, en dat in het begin als zeer positief werd neergezet. We zouden geheel onafhankelijk en veel goedkoper dan anderen zelf met een aantal gemeentes via GOV United veel geld besparen. Maar dat is anders gelopen. Het heeft al veel geld gekost en gaat ook nog veel meer kosten. De ambtenaar, die namens het college uitleg geeft, zegt dat we vast zitten aan contracten en dat het niet anders kan. Daar word ik altijd en beetje boos van, als je in de politiek geen keus hebt. Dan vraag ik mij altijd af hoe dat zo is gekomen, want normaal is er een keuze.

Vrijdagochtend dan met de auto onderweg naar Amsterdam, waar ik een bericht krijg over de aangepaste tekst inzake de greenport Noord Holland . Ik ben wel tevreden met de tekst, maar wat vinden de VVD-ers in die regio ervan? De PvdA heeft een soortgelijke motie over de Energy-port Noord Groningen ingetrokken omdat ze tevreden zijn met die tekst. Maar nog niet duidelijk is hoe ze hierop nu zullen reageren…… In Amsterdam ben ik voor een werkbezoek met de fractie van Provinciale Staten van Noord Holland. We kijken bij het Olympisch stadion en spreken over de ambities voor 2028. Daarna horen we veel over de tweede Coentunnel en gaan ook kijken bij een deel van het randweg traject dat op palen wordt gebouwd. Imponerend, zo’n project met liggers die 44 meter breedte hebben en die over de weg aangevoerd moeten worden. We rijden met de bus een stukje over de nieuwe weg en kijken vanaf de weg naar het Telegraaf kantoor ter plekke. Na afloop wordt nagepraat met de VVD-ers bij Dauphine, en het is laat als ik ‘s avonds weer in het Woold aankom, want er is ook nog eens een hele dichte mist. Voorzichtig rijden !

Zaterdag morgen ben ik om 8.15 uur in het oude gemeentehuis om koffie te zetten voor de fractievergadering van de VVD in Winterswijk. We overleggen in anderhalf uur de agenda voor de raad en bespreken de ICT problemen en kosten, de sportlocaties, mogelijke subsidies van de provincie voor grotere projecten in Winterswijk en onze agenda’s omdat we ook de uitnodigingen verdelen en zorgen dat de VVD op veel plaatsen zichtbaar is. Voor de raad willen we graag een ICT vraagstuk van de agenda halen om daar nog eens een maandje of iets langer meer info te kunnen ophalen. Dat blijkt inmiddels door nagekomen informatie een heel goed idee, want het blijkt dat de gemeenteraad toch meer te kiezen heeft dan dat eerst werd gedacht. Het college had laten weten dat er al een besluit was genomen, maar dit blijkt bij navraag alleen nog maar een intentie, een voorlopig en richtinggevend besluit met ruimte voor alternatieven. Die ruimte willen we dan ook kunnen beoordelen. Dus we vragen uitstel van behandeling.

Vervolgens naar een bijeenkomst met provinciale fractievoorzitters en gedeputeerden van de VVD om elkaar beter te leren kennen en van elkaars problemen en wensen op de hoogte te zijn. De VVD is ook steeds meer een netwerkpartij, en daarvan kan iedereen in dit land voordeel hebben.

En als VVD kunnen we ook liberale bestuurders in allerlei besturen en organisaties aandragen. De beste moet worden benoemd, maar dat kan ook vaak een liberaal zijn en waarom dan niet die inzet gepleegd ?

Tussen de bedrijven door overleg over de dringende wens vanuit Noord Holland, mede met het oog op de verkiezingsdebatten in Hollands Kroon, om nu al duidelijkheid te geven en als VVD toch positief te besluiten over een motie die de regering oproept om Agriport A7 tot greenport te maken. We gaan daar in mee en geven dat ook door aan de Noord Hollandse VVD-ers, die daar zeer opgetogen over zijn. De VVD laat ook zo extra zien op te komen voor deze regio, die het overigens op eigen kracht al ver heeft gebracht in de economische ontwikkeling.

Tot volgende week.

Johan Houwers