Richtlijn 2011/24 - Toepassing van de rechten van patiënten bij grensoverschrijdende gezondheidszorg
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 2011/24/EU van het Europees Parlement en de Raad van 9 maart 2011 betreffende de toepassing van de rechten van patiënten bij grensoverschrijdende gezondheidszorgofficiële Engelstalige titel
Directive 2011/24/EU of the European Parliament and of the Council of 9 March 2011 on the application of patients’ rights in cross-border healthcareRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2011/24 |
Origineel voorstel | COM(2008)414 ![]() ![]() |
Celex-nummer137 | 32011L0024 |
Document | 09-03-2011 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 04-04-2011; OJ L 88, 4.4.2011,Special edition in Croatian: Chapter 15 Volume 014 |
Inwerkingtreding | 24-04-2011; in werking datum publicatie +20 zie art 22 |
Deadline | 25-10-2027; zie art 20.1 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
Omzetting | 25-10-2013; zie art. 21 |
4.4.2011 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 88/45 |
RICHTLIJN 2011/24/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 9 maart 2011
betreffende de toepassing van de rechten van patiënten bij grensoverschrijdende gezondheidszorg
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name de artikelen 114 en 168,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Gezien het advies van het Comité van de Regio’s (2),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Overeenkomstig artikel 168, lid 1, van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (VWEU) moet bij de bepaling en uitvoering van elk beleid en optreden van de Unie een hoog niveau van bescherming van de menselijke gezondheid worden verzekerd. Dit betekent dat de Unie ook wanneer zij op grond van andere Verdragsbepalingen handelingen vaststelt, een hoog niveau van bescherming van de menselijke gezondheid moet waarborgen. |
(2) |
Artikel 114, VWEU is de passende rechtsgrond aangezien het merendeel van de bepalingen van deze richtlijn tot doel heeft de werking van de interne markt en het vrije verkeer van goederen, personen en diensten te verbeteren. Omdat aan de voorwaarden voor de toepassing van artikel 114, VWEU als rechtsgrond wordt voldaan, dient de uniale wetgeving die rechtsgrond te gebruiken zelfs wanneer de bescherming van de volksgezondheid een doorslaggevende factor is voor de gemaakte keuzen. Artikel 114, lid 3, VWEU verlangt in dit verband expliciet dat bij harmonisering wordt uitgegaan van een hoog niveau van bescherming van de volksgezondheid, daarbij in het bijzonder rekening houdend met alle nieuwe ontwikkelingen die op wetenschappelijke feiten zijn gebaseerd. |
(3) |
De gezondheidsstelsels van de Unie vormen een centraal onderdeel van het hoge niveau van sociale bescherming van de Unie en dragen bij tot sociale samenhang en sociale rechtvaardigheid, alsook tot duurzame ontwikkeling. Bovendien maken zij deel uit van het bredere kader van diensten van algemeen belang. |
(4) |
Ondanks de mogelijkheden voor patiënten om grensoverschrijdende gezondheidszorg te ontvangen in het kader van deze richtlijn, blijven de lidstaten verantwoordelijk voor het verlenen van veilige, hoogwaardige, efficiënte en kwantitatief voldoende gezondheidszorg aan de burgers op hun grondgebied. Bovendien mag de omzetting van deze richtlijn in nationale wetgeving en de toepassing ervan er niet toe leiden dat patiënten worden aangemoedigd om buiten hun lidstaat van aansluiting een behandeling te ondergaan. |
(5) |
Zoals door de Raad in zijn conclusies van 1 en 2 juni 2006 betreffende de gemeenschappelijke waarden en beginselen van de gezondheidsstelsels van de Europese Unie (4) (hierna: „de conclusies van de Raad”) wordt erkend, is er een reeks operationele beginselen die door de gezondheidsstelsels in de hele Unie wordt gedeeld. Deze operationele beginselen zijn noodzakelijk om ervoor te zorgen dat patiënten vertrouwen hebben in grensoverschrijdende gezondheidszorg, hetgeen onontbeerlijk is om zowel patiëntenmobiliteit als een hoog niveau van gezondheidsbescherming tot stand te brengen. In dezelfde verklaring erkende de Raad dat er grote verschillen zijn in de manieren waarop aan deze waarden en beginselen in de lidstaten gestalte wordt gegeven. Met name besluiten omtrent het pakket van de gezondheidszorg waarop de burgers recht hebben en de mechanismen die worden aangewend om die gezondheidszorg te financieren en te verstrekken, zoals de mate waarin men marktmechanismen en concurrentiedruk in het beheer van de gezondheidssystemen kan laten meespelen, dienen op nationaal niveau te worden genomen. |
(6) |
Hoewel het Hof van Justitie van de Europese Unie (hierna: „het Hof... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Zie het rapport van het denkproces op hoog niveau over de mobiliteit van patiënten en de ontwikkelingen in de gezondheidszorg in de Europese Unie en de mededeling van de Commissie over de follow-up van het denkproces op hoog niveau over de mobiliteit van patiënten en de ontwikkelingen in de gezondheidszorg in de Europese Unie, COM(2004) 301 definitief van 20 april 2004.
- 2.10173/06 SAN 168 SOC 302 MI 132.
- 3.A6-0129/2005 definitief.
- 4.B6-0098/2007
- 5.A6-0173/2007 definitief.
- 6.Het laatste Open Forum over gezondheid trok
- 7.De Groep op hoog niveau inzake gezondheidsdiensten en medische zorg bestaat uit vertegenwoordigers van alle EU-lidstaten en waarnemers van de EVA/EER-landen; ook vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties zijn bij de werkzaamheden van deze groep betrokken. Verslag over de werkzaamheden van de groep op hoog niveau in 2006 , Europese Commissie, 2006.
- 8.Mededeling van de Commissie, Consultation regarding Community action on health services , SEC(2006) 1195/4 van 26 september 2006.
- 9.Document van de Commissie, Samenvatting van het Beknopt verslag van de antwoorden op de raadpleging over communautaire maatregelen op het gebied van gezondheidsdiensten (2007) .
- 11.Wismar, W. Palm, J. Figueras, K. Ernst en E. van Ginneken, Cross-Border Healthcare: Mapping and Analysing Health Systems Diversity, European Observatory on Health Systems and Policies, 2007.
- 12.Verordening (EEG) nr. 1408/71 van de Raad van 14 juni 1971 betreffende de toepassing van de socialezekerheidsregelingen op werknemers en zelfstandigen, alsmede op hun gezinsleden, die zich binnen de Gemeenschap verplaatsen, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 149 van 5-7-1971, pagina 2.
- 14.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 17.Zie in het bijzonder het arrest in zaak C-158/96, Kohll, punten 35 en 36.
- 18.Zie in het bijzonder het arrest in zaak C-368/98, Vanbraekel, punt 45.
- 19.Flash Eurobarometer nr. 210, Cross-border health services in the EU, rapport van de analyse door The Gallup Organization, Hongarije, op verzoek van het directoraat-generaal Gezondheid en consumentenbescherming van de Europese Commissie (DG SANCO), 2007.
- 20.Zie het arrest in zaak C-372-04, Watts, punt 147.
- 21.Zie de effectbeoordeling en de hierboven beschreven resultaten van het onderzoeksproject Europa voor patiënten.
- 22.Zie met name zaak C-158/96, Kohll, Jurispr. 1998, blz. I-1931, zaak C-120/95, Decker, Jurispr. 1998, blz. I-1831, zaak C-368/98, Vanbraekel, Jurispr. 2001, blz. I-5363; zaak C-157/99, Smits en Peerbooms, Jurispr. 2001, blz. I-5473; zaak C-56/01, Inizan, Jurispr. 2003, blz. I-12403; zaak C-8/02, Leichtle, Jurispr. 2004, blz. I-2641; zaak C-385/99 Müller-Fauré en Van Riet, Jurispr. 2003, blz. I-4503 en zaak C-372/04, Watts, Jurispr. 2006, blz. I-4325.
- 23.Zie in het bijzonder het arrest-Kohll, punten 35 en 36.
- 24.Zie in het bijzonder het arrest-Vanbraekel, punt 45.
- 25.Zie in het bijzonder het arrest-Kohll, punt 42.
- 26.Zie in het bijzonder het arrest-Müller-Fauré en Van Riet, punt 93.
- 27.Zie in het bijzonder het arrest-Smits en Peerbooms, punten 76-80.
- 28.Zie opnieuw in het bijzonder het arrest-Smits en Peerbooms, punten 76-80.
- 30.Flash Eurobarometer nr. 210, Cross-border health services in the EU , rapport van de analyse door The Gallup Organization, Hongarije, op verzoek van het directoraat-generaal Gezondheid en consumentenbescherming van de Europese Commissie (DG SANCO), 2007.
- 31.Zie voor meer informatie en de tekst van het rapport van het denkproces op hoog niveau over de mobiliteit van patiënten en de ontwikkelingen in de gezondheidszorg in de Europese Unie: europa.eu.int/comm/health/ph_overview
- 32.PB C
- 33.PB C
- 34.PB C
- 35.PB C
- 43.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 53.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 18 van 21-1-1997, pagina 1.
- 59.Niet-gesplitste kredieten.
- 60.Niet-gesplitste kredieten.
- 61.Uitgaven die niet onder hoofdstuk xx 01 van de betrokken titel xx vallen.
- 62.Uitgaven in het kader van artikel xx 01 04 van titel xx.
- 63.Uitgaven in het kader van hoofdstuk xx 01, met uitzondering van de artikelen xx 01 04 en xx 01 05.
- 64.Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.
- 65.Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.
- 66.Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.
- 67.Waarvan de kosten door het referentiebedrag worden gedekt.
- 68.Vermeld het soort comité en de groep waartoe het behoort.
- 69.Zie het rapport van het denkproces op hoog niveau over de mobiliteit van patiënten en de ontwikkelingen in de gezondheidszorg in de Europese Unie en de mededeling van de Commissie over de follow-up van het denkproces op hoog niveau over de mobiliteit van patiënten en de ontwikkelingen in de gezondheidszorg in de Europese Unie, COM(2004) 301 definitief van 20 april 2004.
- 70.10173/06 SAN 168 SOC 302 MI 132.
- 71.A6-0129/2005 definitief.
- 72.B6-0098/2007
- 73.A6-0173/2007 definitief.
- 74.Het laatste Open Forum over gezondheid trok
- 75.De Groep op hoog niveau inzake gezondheidsdiensten en medische zorg bestaat uit vertegenwoordigers van alle EU-lidstaten en waarnemers van de EVA/EER-landen; ook vertegenwoordigers van maatschappelijke organisaties zijn bij de werkzaamheden van deze groep betrokken. Verslag over de werkzaamheden van de groep op hoog niveau in 2006 , Europese Commissie, 2006.
- 76.Mededeling van de Commissie, Consultation regarding Community action on health services , SEC(2006) 1195/4 van 26 september 2006.
- 77.Document van de Commissie, Samenvatting van het Beknopt verslag van de antwoorden op de raadpleging over communautaire maatregelen op het gebied van gezondheidsdiensten (2007) .
- 79.Wismar, W. Palm, J. Figueras, K. Ernst en E. van Ginneken, Cross-Border Healthcare: Mapping and Analysing Health Systems Diversity, European Observatory on Health Systems and Policies, 2007.
- 80.Verordening (EEG) nr. 1408/71 van de Raad van 14 juni 1971 betreffende de toepassing van de socialezekerheidsregelingen op werknemers en zelfstandigen, alsmede op hun gezinsleden, die zich binnen de Gemeenschap verplaatsen, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 149 van 5-7-1971, pagina 2.
- 82.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 85.Zie in het bijzonder het arrest in zaak C-158/96, Kohll, punten 35 en 36.
- 86.Zie in het bijzonder het arrest in zaak C-368/98, Vanbraekel, punt 45.
- 87.Flash Eurobarometer nr. 210, Cross-border health services in the EU, rapport van de analyse door The Gallup Organization, Hongarije, op verzoek van het directoraat-generaal Gezondheid en consumentenbescherming van de Europese Commissie (DG SANCO), 2007.
- 88.Zie het arrest in zaak C-372-04, Watts, punt 147.
- 89.Zie de effectbeoordeling en de hierboven beschreven resultaten van het onderzoeksproject Europa voor patiënten.
- 90.Zie met name zaak C-158/96, Kohll, Jurispr. 1998, blz. I-1931, zaak C-120/95, Decker, Jurispr. 1998, blz. I-1831, zaak C-368/98, Vanbraekel, Jurispr. 2001, blz. I-5363; zaak C-157/99, Smits en Peerbooms, Jurispr. 2001, blz. I-5473; zaak C-56/01, Inizan, Jurispr. 2003, blz. I-12403; zaak C-8/02, Leichtle, Jurispr. 2004, blz. I-2641; zaak C-385/99 Müller-Fauré en Van Riet, Jurispr. 2003, blz. I-4503 en zaak C-372/04, Watts, Jurispr. 2006, blz. I-4325.
- 91.Zie in het bijzonder het arrest-Kohll, punten 35 en 36.
- 92.Zie in het bijzonder het arrest-Vanbraekel, punt 45.
- 93.Zie in het bijzonder het arrest-Kohll, punt 42.
- 94.Zie in het bijzonder het arrest-Müller-Fauré en Van Riet, punt 93.
- 95.Zie in het bijzonder het arrest-Smits en Peerbooms, punten 76-80.
- 96.Zie opnieuw in het bijzonder het arrest-Smits en Peerbooms, punten 76-80.
- 98.Flash Eurobarometer nr. 210, Cross-border health services in the EU , rapport van de analyse door The Gallup Organization, Hongarije, op verzoek van het directoraat-generaal Gezondheid en consumentenbescherming van de Europese Commissie (DG SANCO), 2007.
- 99.Zie voor meer informatie en de tekst van het rapport van het denkproces op hoog niveau over de mobiliteit van patiënten en de ontwikkelingen in de gezondheidszorg in de Europese Unie: europa.eu.int/comm/health/ph_overview
- 100.PB C
- 101.PB C
- 102.PB C
- 103.PB C
- 111.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 121.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 18 van 21-1-1997, pagina 1.
- 127.Niet-gesplitste kredieten.
- 128.Niet-gesplitste kredieten.
- 129.Uitgaven die niet onder hoofdstuk xx 01 van de betrokken titel xx vallen.
- 130.Uitgaven in het kader van artikel xx 01 04 van titel xx.
- 131.Uitgaven in het kader van hoofdstuk xx 01, met uitzondering van de artikelen xx 01 04 en xx 01 05.
- 132.Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.
- 133.Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.
- 134.Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.
- 135.Waarvan de kosten door het referentiebedrag worden gedekt.
- 136.Vermeld het soort comité en de groep waartoe het
- 137.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 138.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.