Verordening 2010/1093 - Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Bankautoriteit)
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EU) nr. 1093/2010 van het Europees Parlement en de Raad van 24 november 2010 tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Bankautoriteit), tot wijziging van Besluit nr. 716/2009/EG en tot intrekking van Besluit 2009/78/EG van de Commissieofficiële Engelstalige titel
Regulation (EU) No 1093/2010 of the European Parliament and of the Council of 24 November 2010 establishing a European Supervisory Authority (European Banking Authority), amending Decision No 716/2009/EC and repealing Commission Decision 2009/78/ECRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2010/1093 |
Origineel voorstel | COM(2009)501 ![]() ![]() |
Celex-nummer81 | 32010R1093 |
Document | 24-11-2010 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 15-12-2010; OJ L 331, 15.12.2010,Special edition in Croatian: Chapter 06 Volume 012 |
Inwerkingtreding | 16-12-2010; in werking datum publicatie +1 zie art 82 16-12-2010; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 82 01-01-2011; Toepassing Gedeeltelijke toepassing zie art 82 |
Einde geldigheid | 31-12-2013; gedeeltelijk einde van de geldigheid art. 79 stilzwijgende opheffing door 32014R0258 31-12-9999 |
15.12.2010 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 331/12 |
VERORDENING (EU) Nr. 1093/2010 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 24 november 2010
tot oprichting van een Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Bankautoriteit), tot wijziging van Besluit nr. 716/2009/EG en tot intrekking van Besluit 2009/78/EG van de Commissie
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 114,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Gezien het advies van de Europese Centrale Bank (1),
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (2),
Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (3),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
De financiële crisis in 2007 en 2008 heeft grote tekortkomingen in het financiële toezicht aan het licht gebracht, zowel wat het toezicht op individuele instellingen als wat het toezicht op het financiële stelsel als geheel betreft. Nationale toezichtmodellen zijn dan ook niet meer berekend op de financiële globalisering en de geïntegreerde en vervlochten Europese financiële markten waarop tal van financiële instellingen over de grenzen heen actief zijn. De crisis heeft tekortkomingen op het gebied van samenwerking, coördinatie, de consistente toepassing van het Unierecht en vertrouwen tussen nationale toezichthouders aan het licht gebracht. |
(2) |
Voor en tijdens de financiële crisis heeft het Europees Parlement opgeroepen over te gaan tot een meer geïntegreerd Europees toezicht teneinde op Unieniveau voor alle marktdeelnemers werkelijk gelijke marktvoorwaarden te creëren en rekening te houden met de toenemende integratie van de financiële markten binnen de Unie (namelijk in zijn resoluties van 13 april 2000 over de mededeling van de Commissie - Tenuitvoerlegging van het kader voor financiële markten: een actieplan (4), van 21 november 2002 over de regels inzake bedrijfseconomisch toezicht in de Europese Unie (5), van 11 juli 2007 over het beleid op het gebied van financiële diensten (2005-2010) - Witboek (6), van 23 september 2008 met aanbevelingen aan de Commissie inzake hedgefondsen en private equity (7), van 9 oktober 2008 met aanbevelingen aan de Commissie betreffende de Lamfalussy follow-up: de toekomstige toezichtstructuur (8), en in zijn standpunten van 22 april 2009 over het gewijzigde voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende de toegang tot en uitoefening van het verzekerings- en het herverzekeringsbedrijf (Solvabiliteit II) (9) en van 23 april 2009 over het voorstel voor een verordening van het Europees Parlement en de Raad over ratingbureaus (10)). |
(3) |
In november 2008 heeft de Commissie een groep op hoog niveau onder voorzitterschap van de heer Jacques de Larosière opdracht gegeven aanbevelingen te doen over de wijze waarop de Europese toezichtregelingen kunnen worden versterkt met het oog op een betere bescherming van de burgers en het herstel van het vertrouwen in het financiële stelsel. In zijn eindverslag van 25 februari 2009 („verslag-de Larosière”) formuleerde de groep op hoog niveau de aanbeveling dat het toezichtkader moest worden versterkt om het risico en de ernst van toekomstige financiële crises te verminderen. De groep op hoog niveau heeft aanbevolen de toezichtstructuur voor de financiële sector in de Unie te hervormen. De groep heeft tevens geconcludeerd dat een Europees Systeem van financiële toezichthouders, bestaande uit drie Europese toezichthoudende autoriteiten, één voor de banksector, één voor de effectensector en één voor de sector verzekeringen en bedrijfspensioenen, en heeft aanbevolen een Europees Comité voor systeemrisico’s te creëren. Het verslag presenteert de hervormingen die de deskundigen noodzakelijk achten en die onmiddellijk ter hand dienen te worden genomen. |
(4) |
In haar mededeling van 4 maart 2009„Op weg naar... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Het gaat om het Comité van Europese bankentoezichthouders (CEBS), het Comité van Europese toezichthouders op verzekeringen en bedrijfspensioenen (CEIOPS) en het Comité van Europese effectenregelgevers (CESR).
- 2.Opgemerkt zij dat in onderhavige toelichting de voorstellen tot oprichting van het ESFT door de omvorming van de Europese toezichthoudende comités tot
- 3.Zie het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen in zaak C-217/04, punt 44.
- 4.Zie het begeleidend werkdocument van de diensten van de Commissie voor extra informatie over het mechanisme voor schikking van geschillen.
- 5.De schikkingsbevoegdheid doet geen afbreuk aan artikel 9, dat zich toespitst op situaties waarin een bevoegde nationale toezichthoudende autoriteit het communautaire recht niet naleeft.
- 6.PB C
- 7.PB C
- 8.PB C
- 12.Punt 44 - nog niet gepubliceerd.
- 15.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 135 van 31-5-1994, pagina 5.
- 20.PB L 136 van
- 22.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 56 van 4-3-1968, pagina 1.
- 23.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 26.Punt 44 - nog niet gepubliceerd.
- 33.PB 17 van 6.10.1958, blz. 385.
- 34.Uitgaven die niet onder hoofdstuk 12 01 van de betrokken titel 12 vallen.
- 35.Uitgaven in het kader van artikel 12 01 04 van titel 12.
- 36.Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.
- 37.Comité van Europese bankentoezichthouders, Comité van Europese toezichthouders op verzekeringen en bedrijfspensioenen en Comité van Europese effectenregelgevers.
- 38.Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.
- 39.Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.
- 40.Waarvan de kosten door het referentiebedrag worden gedekt.
- 41.Het gaat om het Comité van Europese bankentoezichthouders (CEBS), het Comité van Europese toezichthouders op verzekeringen en bedrijfspensioenen (CEIOPS) en het Comité van Europese effectenregelgevers (CESR).
- 42.Opgemerkt zij dat in onderhavige toelichting de voorstellen tot oprichting van het ESFT door de omvorming van de Europese toezichthoudende comités tot
- 43.Zie het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen in zaak C-217/04, punt 44.
- 44.Zie het begeleidend werkdocument van de diensten van de Commissie voor extra informatie over het mechanisme voor schikking van geschillen.
- 45.De schikkingsbevoegdheid doet geen afbreuk aan artikel 9, dat zich toespitst op situaties waarin een bevoegde nationale toezichthoudende autoriteit het communautaire recht niet naleeft.
- 46.PB C
- 47.PB C
- 48.PB C
- 52.Punt 44 - nog niet gepubliceerd.
- 55.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 135 van 31-5-1994, pagina 5.
- 60.PB L 136 van
- 62.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 56 van 4-3-1968, pagina 1.
- 63.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 66.Punt 44 - nog niet gepubliceerd.
- 73.PB 17 van 6.10.1958, blz. 385.
- 74.Uitgaven die niet onder hoofdstuk 12 01 van de betrokken titel 12 vallen.
- 75.Uitgaven in het kader van artikel 12 01 04 van titel 12.
- 76.Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.
- 77.Comité van Europese bankentoezichthouders, Comité van Europese toezichthouders op verzekeringen en bedrijfspensioenen en Comité van Europese effectenregelgevers.
- 78.Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.
- 79.Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.
- 80.Waarvan de kosten door het referentiebedrag worden
- 81.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 82.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.