Besluit 2010/661 - Uniale richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet (herschikking)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit was geldig van 25 augustus 2010 tot 20 december 2013.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Besluit nr. 661/2010/EU van het Europees Parlement en de Raad van 7 juli 2010 betreffende uniale richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet (herschikking)

officiële Engelstalige titel

Decision No 661/2010/EU of the European Parliament and of the Council of 7 July 2010 on Union guidelines for the development of the trans-European transport network (recast)
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2010/661
Origineel voorstel COM(2009)391 NLEN
Celex-nummer i 32010D0661

3.

Key dates

Document 07-07-2010
Bekendmaking in Publicatieblad 05-08-2010; Special edition in Croatian: Chapter 13 Volume 032,OJ L 204, 5.8.2010
Inwerkingtreding 25-08-2010; in werking datum publicatie +20 zie art 30
Einde geldigheid 20-12-2013; opgeheven door 32013R1315

4.

Wettekst

5.8.2010   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 204/1

 

BESLUITNr. 661/2010/EU VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 7 juli 2010

betreffende uniale richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet

(herschikking)

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 172, eerste alinea,

Gezien het voorstel van de Europese Commissie,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Na raadpleging van het Comité van de Regio's,

Handelend volgens de gewone wetgevingsprocedure (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Beschikking nr. 1692/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 1996 betreffende communautaire richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet (3) is herhaaldelijk en ingrijpend gewijzigd (4). Naar aanleiding van nieuwe wijzigingen dient ter wille van de duidelijkheid tot herschikking van deze beschikking te worden overgegaan.

 

(2)

De totstandbrenging en de ontwikkeling van trans-Europese netten dragen bij tot de verwezenlijking van belangrijke uniale doelstellingen, zoals de goede werking van de interne markt en de versterking van de economische en sociale samenhang.

 

(3)

De totstandbrenging en de ontwikkeling van trans-Europese vervoersnetten op het gehele grondgebied van de Unie hebben tevens specifiek tot doel een duurzame mobiliteit van personen en goederen onder optimale sociale, milieu- en veiligheidsomstandigheden te garanderen en alle vervoerswijzen te integreren rekening gehouden met hun relatieve voordelen. Het scheppen van werkgelegenheid is een van de mogelijke effecten van het trans-Europees vervoersnet.

 

(4)

De groei van het verkeer, in het bijzonder als gevolg van het groeiende aandeel van zware vrachtauto’s, heeft geleid tot toenemende overbelasting en knelpunten op internationale vervoerscorridors. Teneinde de internationale mobiliteit van goederen en personen veilig te stellen, is het derhalve noodzakelijk de capaciteit van het trans-Europees vervoersnet te optimaliseren.

 

(5)

De scheepvaart over korte afstand kan onder meer bijdragen tot het ontlasten van de vervoerswegen over land.

 

(6)

De integratie van de netten op Europees niveau kan slechts geleidelijk tot stand worden gebracht door onderlinge verbinding van de verschillende vervoerswijzen met het oog op een betere benutting van de aan elk daarvan inherente voordelen.

 

(7)

Verbindingspunten waaronder zeehavens, binnenhavens en intermodale terminals zijn voor de integratie van de verschillende vervoerswijzen in een multimodaal net, een absoluut vereiste.

 

(8)

Daar de doelstellingen van het overwogen optreden, en met name de vaststelling van de grote lijnen en prioriteiten op het gebied van de trans-Europese vervoersnetten, niet voldoende door de lidstaten kunnen worden verwezenlijkt en derhalve vanwege de behoefte aan coördinatie van die doelstellingen beter door de Unie kunnen worden verwezenlijkt, kan de Unie, overeenkomstig het in artikel 5 van het Verdrag betreffende de Europese Unie neergelegde subsidiariteitsbeginsel, maatregelen vaststellen. Overeenkomstig het in hetzelfde artikel neergelegde evenredigheidsbeginsel gaat dit besluit niet verder dan nodig is om deze doelstellingen te verwezenlijken.

 

(9)

Het is noodzakelijk de projecten van gemeenschappelijk belang aan te wijzen die tot het verwezenlijken van deze doelstellingen bijdragen en met de aldus vastgestelde prioriteiten in overeenstemming zijn. Er dient uitsluitend rekening te worden gehouden met projecten die economisch levensvatbaar worden geacht.

 

(10)

De prioritaire projecten dienen van Europees belang te...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.