Verordening 2009/1060 - Ratingbureaus
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Verordening (EG) nr. 1060/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 inzake ratingbureausofficiële Engelstalige titel
Regulation (EC) No 1060/2009 of the European Parliament and of the Council of 16 September 2009 on credit rating agenciesRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Wetgevingsnummer | Verordening 2009/1060 |
Origineel voorstel | COM(2008)704 ![]() ![]() |
Celex-nummer93 | 32009R1060 |
Document | 16-09-2009 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 17-11-2009; Special edition in Croatian: Chapter 06 Volume 004,OJ L 302, 17.11.2009 |
Inwerkingtreding | 07-12-2009; in werking datum publicatie + 20 zie art 41 07-12-2009; Toepassing zie art 41 07-12-2010; Gedeeltelijke toepassing zie art 41 07-06-2011; Gedeeltelijke toepassing zie art 41 |
Einde geldigheid | 31-12-9999 |
17.11.2009 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 302/1 |
VERORDENING (EG) Nr. 1060/2009 VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 16 september 2009
inzake ratingbureaus
(Voor de EER relevante tekst)
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 95,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Na raadpleging van de Centrale Bank (2),
Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag (3),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Ratingbureaus spelen een belangrijke rol op de mondiale bancaire en effectenmarkten omdat hun ratings door beleggers, leningnemers, uitgevende instellingen en overheden worden gebruikt als een van de middelen om met kennis van zaken beleggings- en financieringsbeslissingen te kunnen nemen. Kredietinstellingen, beleggingsondernemingen, verzekerings- en herverzekeringsondernemingen, instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe’s) en instellingen voor bedrijfspensioenvoorzieningen kunnen deze ratings gebruiken als referentiepunt voor de berekening van hun kapitaalvereisten voor solvabiliteitsdoeleinden of voor de berekening van de risico’s op hun beleggingsactiviteiten. Bijgevolg hebben ratings aanmerkelijke gevolgen voor de werking van de markten en het vertrouwen van beleggers en consumenten. Daarom is het van essentieel belang dat bij ratingactiviteiten de beginselen van integriteit, transparantie, verantwoordelijkheid en goed bestuur in acht worden genomen, zodat de ratings die in de Gemeenschap worden gebruikt onafhankelijk, objectief en van toereikende kwaliteit zijn. |
(2) |
Momenteel hebben de meeste ratingbureaus hun hoofdkantoor buiten de Gemeenschap. De meeste lidstaten reglementeren de activiteiten van ratingbureaus of de voorwaarden voor de afgifte van ratings niet. Ook al zijn ratingbureaus voor de werking van de financiële markten van wezenlijk belang, toch zijn ze slechts op bepaalde terreinen onderworpen aan Gemeenschapswetgeving, en dan met name aan Richtlijn 2003/6/EG van het Europees Parlement en de Raad van 28 januari 2003 betreffende handel met voorwetenschap en marktmanipulatie (4). Voorts wordt in Richtlijn 2006/48/EG van het Europees Parlement en van de Raad van 14 juni 2006 betreffende de toegang tot en de uitoefening van de werkzaamheden van kredietinstellingen (5) en in Richtlijn 2006/49/EG van het Europees Parlement en de Raad van 14 juni 2006 inzake de kapitaaltoereikendheid van beleggingsondernemingen en kredietinstellingen (6) verwezen naar ratingbureaus. Daarom is het van belang om regels vast te stellen die ervoor zorgen dat alle ratings die door in de Gemeenschap geregistreerde ratingbureaus worden afgegeven van toereikende kwaliteit zijn en afgegeven zijn door ratingbureaus die aan strenge vereisten zijn onderworpen. De Commissie zal blijven samenwerken met haar internationale partners om te zorgen voor convergentie van de regels voor ratingbureaus. Het moet mogelijk zijn dat bepaalde centrale banken die ratings afgeven, worden vrijgesteld van naleving van deze verordening, mits zij voldoen aan de daarvoor geldende voorwaarden die de onafhankelijkheid en integriteit van hun ratingactiviteiten waarborgen en die even streng zijn als de vereisten van deze verordening. |
(3) |
Deze verordening mag geen algemene verplichting in het leven roepen om financiële instrumenten of financiële verplichtingen krachtens deze verordening te beoordelen. In het bijzonder mag de verordening instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe’s) als omschreven in Richtlijn 85/611/EG van de Raad van 20 december 1985 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende bepaalde instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe’s) (7) of instellingen voor bedrijfspensioenvoorziening als... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Mededeling van de Commissie over kredietbeoordelaars, Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 59 van 11-3-2006, pagina 2
(eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2006:059:0002:0006:NL:PDF).
- 2.Code of conduct fundamentals for CRAs (in mei 2008 herzien). Zie: www.iosco.org/library/pubdocs/pdf/IOSCOPD271.pdf.
- 3.Het CEER is een onafhankelijke adviesgroep van de Europese Commissie, bestaande uit de nationale toezichthouders voor de EU-effectenmarkten. Zie Besluit 2001/527/EG van de Commissie van 6 juni 2001 tot instelling van het Comité van Europese effectenregelgevers (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 191 van 13-7-2001, pagina 43
). Het comité heeft tot taak de coördinatie tussen effectenregelgevers te verbeteren, de Europese Commissie van advies te dienen en een consistentere en tijdige uitvoering van de communautaire wetgeving in de lidstaten te garanderen.
- 5.De EDEM is een adviesorgaan van de Commissie, bestaande uit op de effectenmarkten actief zijnde personen en deskundigen ter zake, is in april 2006 door de Commissie opgericht en valt onder Besluit 2006/288/EG van de Commissie van 30 maart 2006 tot oprichting van een Europese deskundigengroep voor effectenmarkten die tot taak heeft juridisch en economisch advies te verstrekken over de toepassing van de EU-effectenrichtlijnen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 106 van 19-4-2006, pagina 14
).
- 6.Code of conduct fundamentals for CRAs (in mei 2008 herzien). Zie:www.iosco.org/library/pubdocs/pdf/IOSCOPD271.pdf.
- 7.Report of the FSF on Enhancing Market and Institutional Resilience , 7 april 2008. Zie: www.fsforum.org/publications/r_0804.pdf.
- 8.CGFS Papers No 32: Ratings in structured finance: What went wrong and what can be done to address short comings? Juli 2008, www.bis.org/publ/cgfs32.pdf?noframes=1.
- 9.Zo is Standard and
- 10.De Amerikaanse wet op de hervorming van ratingbureaus van 2006 is op 27 juni 2007 in werking getreden en stelt een rechtskader in voor de registratie van NRSRO's (nationaal erkende statistische ratingorganisaties).
- 11.Richtlijn 2003/125/EG van de Commissie van 22 december 2003 tot uitvoering van Richtlijn 2003/6/EG van het Europees Parlement en de Raad wat de juiste voorstelling van beleggingsaanbevelingen en de bekendmaking van belangenconflicten betreft (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 339 van 24-12-2003, pagina 73
).
- 14.Guidelines on the recognition of External Credit Assessment Institutions van 20 januari 2006 (GL07), www.c-ebs.org/formupload/41
- 16.In totaal zijn 82 reacties ontvangen. Ze zijn gepubliceerd op: -->
- 17.De mate waarin de maatregel voldoet aan de onder 1.1. genoemde doelstellingen.
- 18.Het vertrouwen van belanghebbenden in de voorschriften.
- 19.De mate waarin het kader aan de activiteiten van ratingbureaus dezelfde eisen stelt in de verschillende lidstaten.
- 20.De mate waarin de desbetreffende beleidsoptie de activiteiten van ratingbureaus in de verschillende lidstaten vergemakkelijkt. Is ook van invloed op de kosten die ratingbureaus maken.
- 21.Zie artikel 6, lid 5.
- 22.Besluit 1999/468/EG van de Raad van 28 juni 1999 tot vaststelling van de voorwaarden voor de uitoefening van de aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, pagina 23
). Besluit gewijzigd bij Besluit 2006/512/EG van de Raad van 17 juli 2006 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 200 van 22-7-2006, pagina 11
).
- 23.PB C
- 28.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 29.PB L184 van 17.7.1999, blz. 23.
- 31.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 16-8-1973, pagina 3.
- 35.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 193 van 18-7-1983, pagina 1.
- 37.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 193 van 18-7-1983, pagina 1.
- 45.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 222 van 14-8-1978, pagina 11.
- 47.Mededeling van de Commissie over kredietbeoordelaars, Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 59 van 11-3-2006, pagina 2
(eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2006:059:0002:0006:NL:PDF).
- 48.Code of conduct fundamentals for CRAs (in mei 2008 herzien). Zie: www.iosco.org/library/pubdocs/pdf/IOSCOPD271.pdf.
- 49.Het CEER is een onafhankelijke adviesgroep van de Europese Commissie, bestaande uit de nationale toezichthouders voor de EU-effectenmarkten. Zie Besluit 2001/527/EG van de Commissie van 6 juni 2001 tot instelling van het Comité van Europese effectenregelgevers (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 191 van 13-7-2001, pagina 43
). Het comité heeft tot taak de coördinatie tussen effectenregelgevers te verbeteren, de Europese Commissie van advies te dienen en een consistentere en tijdige uitvoering van de communautaire wetgeving in de lidstaten te garanderen.
- 51.De EDEM is een adviesorgaan van de Commissie, bestaande uit op de effectenmarkten actief zijnde personen en deskundigen ter zake, is in april 2006 door de Commissie opgericht en valt onder Besluit 2006/288/EG van de Commissie van 30 maart 2006 tot oprichting van een Europese deskundigengroep voor effectenmarkten die tot taak heeft juridisch en economisch advies te verstrekken over de toepassing van de EU-effectenrichtlijnen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 106 van 19-4-2006, pagina 14
).
- 52.Code of conduct fundamentals for CRAs (in mei 2008 herzien). Zie:www.iosco.org/library/pubdocs/pdf/IOSCOPD271.pdf.
- 53.Report of the FSF on Enhancing Market and Institutional Resilience , 7 april 2008. Zie: www.fsforum.org/publications/r_0804.pdf.
- 54.CGFS Papers No 32: Ratings in structured finance: What went wrong and what can be done to address short comings? Juli 2008, www.bis.org/publ/cgfs32.pdf?noframes=1.
- 55.Zo is Standard and
- 56.De Amerikaanse wet op de hervorming van ratingbureaus van 2006 is op 27 juni 2007 in werking getreden en stelt een rechtskader in voor de registratie van NRSRO's (nationaal erkende statistische ratingorganisaties).
- 57.Richtlijn 2003/125/EG van de Commissie van 22 december 2003 tot uitvoering van Richtlijn 2003/6/EG van het Europees Parlement en de Raad wat de juiste voorstelling van beleggingsaanbevelingen en de bekendmaking van belangenconflicten betreft (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 339 van 24-12-2003, pagina 73
).
- 60.Guidelines on the recognition of External Credit Assessment Institutions van 20 januari 2006 (GL07), www.c-ebs.org/formupload/41
- 62.In totaal zijn 82 reacties ontvangen. Ze zijn gepubliceerd op: -->
- 63.De mate waarin de maatregel voldoet aan de onder 1.1. genoemde doelstellingen.
- 64.Het vertrouwen van belanghebbenden in de voorschriften.
- 65.De mate waarin het kader aan de activiteiten van ratingbureaus dezelfde eisen stelt in de verschillende lidstaten.
- 66.De mate waarin de desbetreffende beleidsoptie de activiteiten van ratingbureaus in de verschillende lidstaten vergemakkelijkt. Is ook van invloed op de kosten die ratingbureaus maken.
- 67.Zie artikel 6, lid 5.
- 68.Besluit 1999/468/EG van de Raad van 28 juni 1999 tot vaststelling van de voorwaarden voor de uitoefening van de aan de Commissie verleende uitvoeringsbevoegdheden (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, pagina 23
). Besluit gewijzigd bij Besluit 2006/512/EG van de Raad van 17 juli 2006 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 200 van 22-7-2006, pagina 11
).
- 69.PB C
- 74.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 75.PB L184 van 17.7.1999, blz. 23.
- 77.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 16-8-1973, pagina 3.
- 81.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 193 van 18-7-1983, pagina 1.
- 83.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 193 van 18-7-1983, pagina 1.
- 91.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 222 van 14-8-1978, pagina 11.
- 93.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 94.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.