Richtlijn 2009/40 - Technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (Herschikking)

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. Origineel voorstel
  6. Bronnen en disclaimer
  7. Uitgebreide versie
  8. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 26 juni 2009 tot 19 mei 2018.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2009/40/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (Herschikking)

officiële Engelstalige titel

Directive 2009/40/EC of the European Parliament and of the Council of 6 May 2009 on roadworthiness tests for motor vehicles and their trailers (Recast)
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2009/40
Origineel voorstel COM(2008)100 NLEN
Celex-nummer35 32009L0040

3.

Key dates

Document 06-05-2009
Bekendmaking in Publicatieblad 06-06-2009; OJ L 141, 6.6.2009,Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 008
Inwerkingtreding 26-06-2009; in werking datum publicatie + 20 zie art 11
Einde geldigheid 19-05-2018; opgeheven door 32014L0045

4.

Wettekst

6.6.2009   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 141/12

 

RICHTLIJN 2009/40/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 6 mei 2009

betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens

(Herschikking)

(Voor de EER relevante tekst)

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 71,

Gezien het voorstel van de Commissie,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Na raadpleging van het Comité van de Regio’s.

Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Richtlijn 96/96/EG van de Raad van 20 december 1996 betreffende de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten inzake de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens (3) is herhaaldelijk en ingrijpend gewijzigd (4). Aangezien de genoemde richtlijn opnieuw wordt gewijzigd, dient ter wille van de duidelijkheid tot herschikking ervan te worden overgegaan.

 

(2)

In het kader van het gemeenschappelijk vervoerbeleid dient het verkeer van bepaalde voertuigen in de Gemeenschap onder zo gunstig mogelijke omstandigheden plaats te vinden, zowel met betrekking tot de veiligheid als met betrekking tot de concurrentievoorwaarden voor de vervoerders in de verschillende lidstaten.

 

(3)

De steeds grotere verkeersdichtheid en de toenemende gevaren en overlast die daaruit voortvloeien, stellen alle lidstaten voor veiligheidsproblemen van gelijke aard en omvang.

 

(4)

De controle na ingebruikneming van het voertuig moet betrekkelijk eenvoudig, snel en goedkoop zijn.

 

(5)

Er dienen dan ook minimale communautaire normen en methoden voor de technische controle van de in deze richtlijn genoemde punten te worden omschreven in bijzondere richtlijnen.

 

(6)

De in bijzondere richtlijnen vastgestelde normen en methoden moeten snel worden aangepast aan de technische vooruitgang en, teneinde de tenuitvoerlegging van de daartoe vereiste maatregelen te vergemakkelijken, moet een procedure worden ingesteld voor nauwe samenwerking tussen de lidstaten en de Commissie in een comité voor de aanpassing aan de technische vooruitgang van de richtlijn betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens.

 

(7)

Voor wat betreft remsystemen, is het moeilijk waarden voor de regeling en opbouw van de luchtdruk in die systemen vast te stellen, gezien de verscheidenheid van de testapparatuur en -methoden die in de Gemeenschap worden gebruikt.

 

(8)

Allen die zich met de technische controle van voertuigen bezighouden, zijn ervan doordrongen dat de controlemethode, en met name de laadtoestand van het voertuig op het moment van de controle, van invloed zijn op het oordeel van degenen die de controle uitvoeren ten aanzien van de bedrijfszekerheid van het remsysteem.

 

(9)

Het voor elk voertuigmodel voorschrijven van referentiewaarden voor de remkracht in verschillende laadtoestanden moet helpen dat oordeel te staven. Deze richtlijn moet deze testmethode mogelijk maken als alternatief voor het testen aan de hand van minimumremkrachtwaarden voor elke voertuigcategorie.

 

(10)

Wat remsystemen betreft, heeft het toepassingsgebied van deze richtlijn voornamelijk betrekking op voertuigen die zijn goedgekeurd overeenkomstig het bepaalde in Richtlijn 71/320/EEG van de Raad van 26 juli 1971 inzake de onderlinge aanpassing van de wetgevingen van de lidstaten betreffende de reminrichtingen van bepaalde categorieën motorvoertuigen en aanhangwagens daarvan (5). Bepaalde types voertuigen zijn evenwel goedgekeurd overeenkomstig nationale normen die van de voorschriften van deze richtlijn kunnen afwijken.

 

(11)

De lidstaten mogen de controle betreffende de...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

  • COM(2008)100 - Technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens
 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit36

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    COM(87) 868 PV.

     
  • 2. 
    Uitgevoerd overeenkomstig de mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad: Codificatie van het acquis communautaire, COM(2001) 645 definitief.

     
  • 3. 
    Zie bijlage III, deel A, bij dit voorstel.

     
  • 4. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, pagina 23 pdf icoon. Besluit gewijzigd bij Besluit 2006/512/EG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 200 van 22-7-2006, pagina 11 pdf icoon).

     
  • 5. 
    Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 255 van 21-10-2006, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 6. 
    PB C
     
  • 7. 
    PB C
     
  • 8. 
    PB C
     
  • 9. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 46 van 17-2-1997, pagina 1. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1882/2003 van het Europees Parlement en de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 284 van 31-10-2003, pagina 1 pdf icoon).

     
  • 10. 
    Zie bijlage III, deel A.

     
  • 11. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 350 van 28-12-1998, pagina 1 pdf icoon. Ö Richtlijn met ingang van 2 januari 2013 ingetrokken door Verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad (OJ L 171 van 29.6.2007, blz. 1) Õ.

     
  • 12. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 274 van 9-10-1998, pagina 1 pdf icoon. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europees Parlement en de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 102 van 11-4-2006, pagina 1 pdf icoon).

     
  • 13. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, pagina 23 pdf icoon. Besluit gewijzigd bij Besluit 2006/512/EG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 200 van 22-7-2006, pagina 11 pdf icoon).

     
  • 14. 
    De referentiewaarde voor de as van het voertuig is de in Newton uitgedrukte remkracht die nodig is om deze voorgeschreven minimumremkracht bij het gewicht dat het voertuig bij zijn presentatie heeft, te verkrijgen.

     
  • 15. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 370 van 31-12-1985, pagina 8.

     
  • 16. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 36 van 9-2-1988, pagina 33.

     
  • 17. 
    Zie bijlage III, deel A, bij dit voorstel.

     
  • 18. 
    COM(87) 868 PV.

     
  • 19. 
    Uitgevoerd overeenkomstig de mededeling van de Commissie aan het Europees Parlement en de Raad: Codificatie van het acquis communautaire, COM(2001) 645 definitief.

     
  • 20. 
    Zie bijlage III, deel A, bij dit voorstel.

     
  • 21. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, pagina 23 pdf icoon. Besluit gewijzigd bij Besluit 2006/512/EG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 200 van 22-7-2006, pagina 11 pdf icoon).

     
  • 22. 
    Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 255 van 21-10-2006, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 23. 
    PB C
     
  • 24. 
    PB C
     
  • 25. 
    PB C
     
  • 26. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 46 van 17-2-1997, pagina 1. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 1882/2003 van het Europees Parlement en de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 284 van 31-10-2003, pagina pdf icoon

    1).

     
  • 27. 
    Zie bijlage III, deel A.

     
  • 28. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 350 van 28-12-1998, pagina 1 pdf icoon. Ö Richtlijn met ingang van 2 januari 2013 ingetrokken door Verordening (EG) nr. 715/2007 van het Europees Parlement en de Raad (OJ L 171 van 29.6.2007, blz.

    1) Õ.

     
  • 29. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 274 van 9-10-1998, pagina 1 pdf icoon. Richtlijn laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EG) nr. 561/2006 van het Europees Parlement en de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 102 van 11-4-2006, pagina pdf icoon

    1).

     
  • 30. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1999, pagina 23 pdf icoon. Besluit gewijzigd bij Besluit 2006/512/EG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 200 van 22-7-2006, pagina 11 pdf icoon).

     
  • 31. 
    De referentiewaarde voor de as van het voertuig is de in Newton uitgedrukte remkracht die nodig is om deze voorgeschreven minimumremkracht bij het gewicht dat het voertuig bij zijn presentatie heeft, te verkrijgen.

     
  • 32. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 370 van 31-12-1985, pagina 8.

     
  • 33. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 36 van 9-2-1988, pagina 33.

     
  • 34. 
    Zie bijlage III, deel A, bij dit voorstel.

     
  • 35. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 36. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.