Richtlijn 2008/96 - Beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. Origineel voorstel
  6. Bronnen en disclaimer
  7. Uitgebreide versie
  8. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn is op 9 juli 2019 gepubliceerd, is op 19 december 2008 in werking getreden en moest uiterlijk op 19 december 2010 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2008/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2008 betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur

officiële Engelstalige titel

Directive 2008/96/EC of the European Parliament and of the Council of 19 November 2008 on road infrastructure safety management
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2008/96
Origineel voorstel COM(2006)569 NLEN
Celex-nummer49 32008L0096

3.

Key dates

Document 19-11-2008; datum van ondertekening
Bekendmaking in Publicatieblad 09-07-2019; OJ L 319, 29.11.2008,PB L 183 p. 59-67
Inwerkingtreding 19-12-2008; in werking datum publicatie +20 zie art 15
Deadline 16-12-2019; zie art 12a pt. 2
17-12-2021; zie art 1.4
31-10-2025; zie art 11a pt. 1
31-10-2027; zie art 11a pt. 2
Einde geldigheid 31-12-9999
Omzetting 19-12-2010

4.

Wettekst

29.11.2008   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 319/59

 

RICHTLIJN 2008/96/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 19 november 2008

betreffende het beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 71, lid 1, onder c),

Gelet op het voorstel van de Commissie,

Gelet op het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Na raadpleging van het Comité van de Regio’s,

Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag (2),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Het in Beschikking nr. 1692/96/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 juli 1996 betreffende communautaire richtsnoeren voor de ontwikkeling van een trans-Europees vervoersnet (3) gedefinieerde trans-Europese vervoersnet is van het grootste belang om de Europese integratie en samenhang te ondersteunen en om een hoog welzijnsniveau te garanderen. Met name een hoog niveau van veiligheid moet worden gewaarborgd.

 

(2)

In het Witboek van 12 september 2001„Het Europese vervoersbeleid tot het jaar 2010: tijd om te kiezen” heeft de Commissie aangegeven dat verkeersveiligheidseffectbeoordelingen en verkeersveiligheidsaudits van wegen moeten worden uitgevoerd om gedeelten van wegen met een hoog aantal verkeersongevallen in de Gemeenschap te identificeren en te beheren. In dat witboek stelt de Commissie zich ook tot doel het aantal slachtoffers op de wegen in de Europese Unie tussen 2001 en 2010 te halveren.

 

(3)

In haar Mededeling van 2 juni 2003„Europees actieprogramma voor verkeersveiligheid — Terugdringing van het aantal verkeersslachtoffers in de Europese Unie met de helft in de periode tot 2010: een gedeelde verantwoordelijkheid” heeft de Commissie vastgesteld dat wegeninfrastructuur de derde pijler van het verkeersveiligheidsbeleid vormt. De wegeninfrastructuur moet een belangrijke bijdrage leveren tot de beoogde vermindering van het aantal ongevallen in de Gemeenschap.

 

(4)

De laatste jaren is er sterke vooruitgang geboekt op het gebied van het ontwerp van voertuigen (verkeersveiligheidsvoorzieningen, ontwerp en toepassing van nieuwe technologieën), hetgeen heeft bijgedragen tot het terugdringen van het aantal verkeersslachtoffers. Om het voor 2010 gestelde streefdoel te bereiken, zijn echter maatregelen ook op andere terreinen vereist. Het beheer van verkeersveiligheid van de weginfrastructuur biedt hier een aanzienlijke ruimte voor verbeteringen, waarvan gebruik moet worden gemaakt.

 

(5)

Het vaststellen van passende procedures is van essentieel belang voor het verbeteren van de verkeersveiligheid van de weginfrastructuur van het trans-Europese vervoersnet. Uit veiligheidseffectbeoordelingen van wegen moet blijken, op een strategisch niveau, welke gevolgen verschillende alternatieven voor de planning van een infrastructuurproject hebben op de verkeersveiligheid en deze beoordelingen moeten een belangrijke rol spelen bij de keuze van een tracé. De resultaten van verkeersveiligheidseffectbeoordelingen kunnen in een aantal verschillende documenten worden vastgelegd. Verkeersveiligheidsaudits van wegen moeten bovendien een gedetailleerd overzicht van onveilige kenmerken van een wegeninfrastructuurproject opleveren. Daarom lijkt het zinvol procedures voor dergelijke effectbeoordelingen en audits te ontwikkelen, teneinde de veiligheid van de wegeninfrastructuur van het trans-Europese vervoersnet te verbeteren, met uitzondering van wegtunnels, die onder Richtlijn 2004/54/EG van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 inzake minimumveiligheidseisen voor tunnels in het trans-Europese wegennet (4) vallen.

 

(6)

Een aantal lidstaten bezit reeds goed functionerende systemen voor beheer van de verkeersveiligheid van weginfrastructuur. Deze...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

  • COM(2006)569 - Veiligheidsbeheer van wegeninfrastructuur
 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit50

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    Witboek van de Commissie van 12 september 2001: 'Het Europese vervoersbeleid tot het jaar 2010: tijd om te kiezen', COM(2001) 370.

     
  • 2. 
    Resolutie A5-0381/2000 van het Europees Parlement van 18 januari 2001.

     
  • 3. 
    Aanbeveling van de Commissie van 6 april 2004 inzake handhaving op het gebied van verkeersveiligheid, PB L 111 van 17 april 2004, blz. 75.

     
  • 4. 
    Mededeling van de Commissie van 22 februari 2006: 'Europees actieprogramma voor verkeersveiligheid: een tussenbalans', COM(2006) 74.

     
  • 5. 
    Europese Raad voor de veiligheid van vervoer, 1997, 'Road Safety audit and safety impact assessment', blz. 11.

     
  • 6. 
    ROSEBUD is het acroniem van 'Road safety and Environmental Benefit-Cost and Cost-Effectiveness Analysis for Use in Decision-Making'. Onder meer onderzoeksinstellingen naar verkeersveiligheid uit 11 lidstaten en uit Israël en Noorwegen maken deel uit van ROSEBUD.partnet.vtt.fi/rosebud/

     
  • 7. 
    Berekening voor de EU25 plus Bulgarije, Roemenië en Zwitserland.

     
  • 8. 
    De procedures van deze richtlijn zijn aanbevolen door de groep op hoog niveau inzake verkeersveiligheid, die door de Commissie is opgericht om haar bij te staan bij de ontwikkeling van een Europees verkeersveiligheidsbeleid en bij de coördinatie van nationale beleidsmaatregelen. Het definitieve verslag 'Recommended Safety measures for short term application on trunk roads' (aanbevolen veiligheidsmaatregelen die op korte termijn moeten worden toegepast op hoofdwegen), opgesteld door werkgroep 4, is op 12 mei 1995 goedgekeurd.

     
  • 9. 
    Dit artikel luidt als volgt: "Het netwerk moet: a) in een ruimte zonder binnengrenzen een duurzame mobiliteit van personen en goederen garanderen onder optimale sociale en veilige omstandigheden ,
     
  • 10. 
    PB C
     
  • 11. 
    PB C
     
  • 12. 
    PB C
     
  • 13. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 9-9-1996, pagina 1. Beschikking als laatstelijk gewijzigd bij Beschikking nr. 884/2004/EG van het Europees Parlement en de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 167 van 30-4-2004, pagina 1 pdf icoon).

     
  • 14. 
    COM(2001) 370 def.

     
  • 15. 
    COM(2003) 311 def.

     
  • 16. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 167 van 30-4-2004, pagina 39 pdf icoon.

     
  • 17. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1994, pagina 23. Besluit gewijzigd bij Besluit 2006/512/EG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 200 van 22-7-2006, pagina 11 pdf icoon).

     
  • 18. 
    Niet-gesplitste kredieten, hierna NGK genoemd.

     
  • 19. 
    Uitgaven die niet onder hoofdstuk xx 01 van de betrokken titel xx vallen.

     
  • 20. 
    Uitgaven in het kader van artikel xx 01 04 van titel xx.

     
  • 21. 
    Uitgaven in het kader van hoofdstuk xx 01, met uitzondering van de artikelen xx 01 04 en xx 01 05.

     
  • 22. 
    Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.

     
  • 23. 
    Verstrek, indien meer dan een methode wordt aangekruist, extra informatie onder Opmerkingen

     
  • 24. 
    Vermeld het soort comité en de groep waartoe het behoort.

     
  • 25. 
    Witboek van de Commissie van 12 september 2001: 'Het Europese vervoersbeleid tot het jaar 2010: tijd om te kiezen', COM(2001) 370.

     
  • 26. 
    Resolutie A5-0381/2000 van het Europees Parlement van 18 januari 2001.

     
  • 27. 
    Aanbeveling van de Commissie van 6 april 2004 inzake handhaving op het gebied van verkeersveiligheid, PB L 111 van 17 april 2004, blz. 75.

     
  • 28. 
    Mededeling van de Commissie van 22 februari 2006: 'Europees actieprogramma voor verkeersveiligheid: een tussenbalans', COM(2006) 74.

     
  • 29. 
    Europese Raad voor de veiligheid van vervoer, 1997, 'Road Safety audit and safety impact assessment', blz. 11.

     
  • 30. 
    ROSEBUD is het acroniem van 'Road safety and Environmental Benefit-Cost and Cost-Effectiveness Analysis for Use in Decision-Making'. Onder meer onderzoeksinstellingen naar verkeersveiligheid uit 11 lidstaten en uit Israël en Noorwegen maken deel uit van ROSEBUD.partnet.vtt.fi/rosebud/

     
  • 31. 
    Berekening voor de EU25 plus Bulgarije, Roemenië en Zwitserland.

     
  • 32. 
    De procedures van deze richtlijn zijn aanbevolen door de groep op hoog niveau inzake verkeersveiligheid, die door de Commissie is opgericht om haar bij te staan bij de ontwikkeling van een Europees verkeersveiligheidsbeleid en bij de coördinatie van nationale beleidsmaatregelen. Het definitieve verslag 'Recommended Safety measures for short term application on trunk roads' (aanbevolen veiligheidsmaatregelen die op korte termijn moeten worden toegepast op hoofdwegen), opgesteld door werkgroep 4, is op 12 mei 1995 goedgekeurd.

     
  • 33. 
    Dit artikel luidt als volgt: "Het netwerk moet: a) in een ruimte zonder binnengrenzen een duurzame mobiliteit van personen en goederen garanderen onder optimale sociale en veilige omstandigheden ,
     
  • 34. 
    PB C
     
  • 35. 
    PB C
     
  • 36. 
    PB C
     
  • 37. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 228 van 9-9-1996, pagina 1. Beschikking als laatstelijk gewijzigd bij Beschikking nr. 884/2004/EG van het Europees Parlement en de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 167 van 30-4-2004, pagina pdf icoon

    1).

     
  • 38. 
    COM(2001) 370 def.

     
  • 39. 
    COM(2003) 311 def.

     
  • 40. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 167 van 30-4-2004, pagina 39 pdf icoon.

     
  • 41. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 17-7-1994, pagina 23. Besluit gewijzigd bij Besluit 2006/512/EG (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 200 van 22-7-2006, pagina 11 pdf icoon).

     
  • 42. 
    Niet-gesplitste kredieten, hierna NGK genoemd.

     
  • 43. 
    Uitgaven die niet onder hoofdstuk xx 01 van de betrokken titel xx vallen.

     
  • 44. 
    Uitgaven in het kader van artikel xx 01 04 van titel xx.

     
  • 45. 
    Uitgaven in het kader van hoofdstuk xx 01, met uitzondering van de artikelen xx 01 04 en xx 01 05.

     
  • 46. 
    Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.

     
  • 47. 
    Verstrek, indien meer dan een methode wordt aangekruist, extra informatie onder Opmerkingen

     
  • 48. 
    Vermeld het soort comité en de groep waartoe het
     
  • 49. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 50. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.