Richtlijn 2008/48 - Kredietovereenkomsten voor consumenten
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 2008/48/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 april 2008 inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot intrekking van Richtlijn 87/102/EEG van de Raadofficiële Engelstalige titel
Directive 2008/48/EC of the European Parliament and of the Council of 23 April 2008 on credit agreements for consumers and repealing Council Directive 87/102/EECRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2008/48 |
Origineel voorstel | COM(2002)443 ![]() ![]() |
Celex-nummer97 | 32008L0048 |
Document | 23-04-2008 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 22-05-2008; OJ L 133, 22.5.2008,Special edition in Croatian: Chapter 15 Volume 013 |
Inwerkingtreding | 11-06-2008; in werking datum publicatie +20 zie art 31 |
Einde geldigheid | 19-11-2026; gedeeltelijk einde van de geldigheid zie 32023L2225 art. 47 31-12-9999; opgeheven door 32023L2225 |
Omzetting | 11-06-2010; ten laatste zie art. 27.1 |
22.5.2008 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 133/66 |
RICHTLIJN 2008/48/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 23 april 2008
inzake kredietovereenkomsten voor consumenten en tot intrekking van Richtlijn 87/102/EEG van de Raad
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 95,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag (2),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
In Richtlijn 87/102/EEG van de Raad van 22 december 1986 betreffende de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake het consumentenkrediet (3) worden op communautair niveau voorschriften vastgesteld inzake consumentenkredietovereenkomsten. |
(2) |
De Commissie heeft in 1995 een verslag uitgebracht over de werking van Richtlijn 87/102/EEG en de betrokken partijen uitgebreid geraadpleegd. In 1997 heeft de Commissie een beknopt verslag van de reacties op het verslag van 1995 gepresenteerd. In 1996 is een tweede verslag uitgebracht over de werking van Richtlijn 87/102/EEG. |
(3) |
Uit deze verslagen en raadplegingen blijkt dat de wetgevingen van de lidstaten inzake kredietverlening aan natuurlijke personen in het algemeen en consumentenkrediet in het bijzonder nog sterk uiteenlopen. Uit een analyse van de nationale wetten tot omzetting van Richtlijn 87/102/EEG blijkt namelijk dat de lidstaten wegens nationaal verschillende juridische en economische omstandigheden naast Richtlijn 87/102/EEG een reeks verschillende instrumenten ter bescherming van de consument toepassen. |
(4) |
De feitelijke en juridische situatie die uit deze nationale verschillen resulteert, brengt in sommige gevallen concurrentieverstoringen tussen kredietgevers in de Gemeenschap mee en belemmeringen voor de interne markt schept in het geval dat de lidstaten verschillende dwingende bepalingen hebben vastgesteld die strenger zijn dan die van Richtlijn 87/102/EEG. Hierdoor kan de consument slechts in beperkte mate rechtstreeks van het geleidelijk toenemende aanbod van grensoverschrijdend consumentenkrediet gebruikmaken. Die verstoringen en beperkingen kunnen op hun beurt de vraag naar goederen en diensten beïnvloeden. |
(5) |
Gedurende de laatste jaren hebben de soorten krediet die de consumenten aangeboden krijgen en gebruiken, een hele ontwikkeling doorgemaakt. Er zijn nieuwe kredietinstrumenten verschenen, die steeds meer worden gebruikt. Daarom dienen de bestaande bepalingen te worden gewijzigd en dient, voor zover nodig, het toepassingsgebied daarvan te worden uitgebreid. |
(6) |
Overeenkomstig het Verdrag bestaat de interne markt uit een ruimte zonder binnengrenzen waarin het vrije verkeer van goederen en diensten en de vrijheid van vestiging gewaarborgd zijn. De ontwikkeling van een doorzichtigere en doelmatigere kredietmarkt in de ruimte zonder binnengrenzen is van wezenlijke betekenis voor de bevordering van de ontwikkeling van grensoverschrijdende activiteiten. |
(7) |
Teneinde de totstandkoming van een goed functionerende interne markt voor consumentenkrediet te vergemakkelijken, moet op een aantal kerngebieden een geharmoniseerd communautair kader worden geschapen. Met toekomstgerichte communautaire voorschriften die aan toekomstige kredietvormen kunnen worden aangepast en die de lidstaten de nodige speelruimte laten bij de omzetting daarvan, dient, met het oog op de gestage ontwikkeling van de markt voor consumentenkrediet en de toenemende mobiliteit van de Europese burger, een bijdrage te worden geleverd aan een modern consumentenkrediet. |
(8) |
Het is van belang dat de markt de consument voldoende bescherming biedt teneinde diens vertrouwen niet te... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Richtlijn 87/102/EEG van de Raad van 22 december 1986 betreffende de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake het consumentenkrediet.
- 2.Richtlijn 90/88/EEG van de Raad van 22 februari 1990 tot wijziging van Richtlijn 87/102/EEG betreffende de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake het consumentenkrediet, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 61 van 10-3-1990, pagina 14-18. Deze richtlijn werd op haar beurt gewijzigd bij Richtlijn 98/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 1998, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 101 van 1-4-1998, pagina 17-23
.
- 3.Europese Commissie, Verslag over de werking van Richtlijn 87/102/EEG, COM(95)117 def. van 11.5.1995.
- 4.Europese Commissie, Verslag over de werking van Richtlijn 90/88/EEG, COM(96)79 def. van 12.4.1996.
- 5.Europese Commissie, Beknopt verslag van de reacties en commentaren, COM(97)465 def. van 24.9.1997.
- 6.Mededeling van de Commissie: 'Financiële diensten: het vertrouwen van de consument versterken', follow-up van het Groenboek 'Financiële diensten: voldoen aan de verwachting van de consument', COM(97) 309 def.
- 7.LEA, M.J., WELTER, R., DÜBEL, A., Study on the mortgage credit in the European Economic Area. Structure of the sector and application of the rules in the directives 87/102 and 90/88, final report on tender n° XXIV/96/U6/21. SECKELMANN, R., Methods of calculation, in the European Economic Area, of the annual percentage rate of charge, final report 31 october 1995, contract n° AO 2600/94/00101. REIFNER, U., Harmonisation of cost elements of the annual percentage rate of charge, APR, Hamburg 1998, project n° AO-2600/97/000169. DOMONT-NAERT, F.
- 8.Zie Eurobarometer 54 van februari 2001, 'Les Européens et les services financiers' en Eurobarometer 56 van december 2001, "L'Opinion publique européenne face aux services financiers".
- 9.Zie Maandberichten van de ECB.
- 10.Zie het arrest van het Hof van Justitie 23 maart 2000 in zaak C-208/98, Berliner Kindl Brauerei AG.
- 11.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst); F, UK, L, B, IRL, S.
- 12.De lidstaten hebben het beperkte toepassingsgebied van Richtlijn 87/102/EEG op allerlei punten uitgebreid. Soortgelijke of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst):
- 13.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 141 van 11-6-1993, pagina 27.
- 14.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst); UK, B, et L; gedeeltelijke wetgeving met betrekking tot bepaalde effecten of situaties van huis-aan-huisverkoop: IRL en NL.
- 15.Hof van Justitie. Arrest van 13 december 2001 in zaak C-481/99.
- 16.Soortgelijke of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): leden 1 en 2: in een groot deel van de lidstaten, bv. F en B: voorafgaande offerte, NL: prospectus; IRL en L: informatie over de reclame en de werkzaamheden van de kredietverlener; UK: informatieplicht met precisering per soort kredietovereenkomsten, enz.; lid 3: B.
- 18.Soortgelijke of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): uiteenlopende situatie: NL en B: bijna soortgelijke wetgeving, maar ook met positieve bestanden; D, A en I: positieve bestanden die verder gaan dan de positieve registratie van gegevens over krediet- en zekerheidsovereenkomsten, zonder raadplegingsplicht; F en DK: beperkt tot negatieve lijst, zonder raadplegingsplicht; UK daarentegen: geen centraal bestand, vrijwel onbeperkte vrijheid om private en losse bestanden samen te stellen, zonder gemeenschappelijke criteria en zonder raadplegingsplicht.
- 19.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst); NL, B; voor zekerheidsstellers: F en S.
- 20.Bijna alle lidstaten hebben een soortgelijk systeem. Soortgelijke of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): B: termijn van 7 werkdagen; F: 7 dagen; IRL: 10 kalenderdagen; L: alleen voor kredietovereenkomsten met een leverancier, termijn van 2 dagen; UK: 'afkoelingsperiode' met verschillende toepassingen; D, A: 'herroepingsrecht'.
- 21.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): in B, ES, F, NL, A en S wordt een ruimere grondslag gebruikt dan in de richtlijn; in B, DK, ES, F, NL, A, SV en UK wordt een oplossing sui generis gebruikt of worden verzekeringskosten meegerekend.
- 22.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): (1) beperkingen inzake de berekening en het bedrag van de vergoeding: IRL, NL, B, L, UK; (2) verbod: F.
- 23.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): UK heeft een systeem van 'zuivere' hoofdelijke en ondeelbare aansprakelijkheid, zonder exclusieve band maar met een drempel en een plafond. Andere lidstaten, zoals F en D, hebben 'autonome' systemen ontwikkeld. B, IRL, F en L hebben geen drempel. NL heeft een lagere drempel.
- 24.Zie het Verslag over de werking van Richtlijn 87/102 betreffende de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake het consumentenkrediet - COM(95) 117 def. van 11.5.1995, punt 184 - 188. Beknopt verslag van de reacties en commentaren - COM(97) 465 def. van 24.9.1997, nr. II.5.
- 25.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): B, IRL, NL, L, UK.
- 26.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): IRL, UK en B passen de drie opties tegelijk toe; NL heeft een systeem van vergunningen en controle op kredietgevers en hun distributiekanalen, en heeft een afzonderlijke wet op financiële tussenpersonen.
- 27.PB C van, blz. .
- 28.PB C van, blz. .
- 29.PB C van, blz. .
- 30.COM(95) 117 def.
- 32.COM(97) 465 def.
- 33.COM(96) 79 def.
- 34.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 61 van 10-3-1990, pagina 14.
- 36.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 250 van 19-9-1984, pagina 17. Gewijzigd bij Richtlijn 97/55/EG van het Europees Parlement en de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 290 van 23-10-1997, pagina 18).
- 37.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 372 van 31-12-1985, pagina 31.
- 38.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 39.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 95 van 21-4-1993, pagina 29.
- 40.PB L
- 41.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 141 van 11-6-1993, pagina 27.
- 42.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 141 van 11-6-1993, pagina 27.
- 43.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 144 van 4-6-1997, pagina 19.
- 44.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 280 van 29-10-1994, pagina 83.
- 46.Voor nadere informatie, zie de bijgevoegde toelichting.
- 47.Voor nadere informatie, zie de bijgevoegde toelichting.
- 48.Voor nadere informatie, zie de bijgevoegde toelichting.
- 49.Richtlijn 87/102/EEG van de Raad van 22 december 1986 betreffende de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake het consumentenkrediet.
- 50.Richtlijn 90/88/EEG van de Raad van 22 februari 1990 tot wijziging van Richtlijn 87/102/EEG betreffende de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake het consumentenkrediet, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 61 van 10-3-1990, pagina 14-18. Deze richtlijn werd op haar beurt gewijzigd bij Richtlijn 98/7/EG van het Europees Parlement en de Raad van 16 februari 1998, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 101 van 1-4-1998, pagina 17-23
.
- 51.Europese Commissie, Verslag over de werking van Richtlijn 87/102/EEG, COM(95)117 def. van 11.5.1995.
- 52.Europese Commissie, Verslag over de werking van Richtlijn 90/88/EEG, COM(96)79 def. van 12.4.1996.
- 53.Europese Commissie, Beknopt verslag van de reacties en commentaren, COM(97)465 def. van 24.9.1997.
- 54.Mededeling van de Commissie: 'Financiële diensten: het vertrouwen van de consument versterken', follow-up van het Groenboek 'Financiële diensten: voldoen aan de verwachting van de consument', COM(97) 309 def.
- 55.LEA, M.J., WELTER, R., DÜBEL, A., Study on the mortgage credit in the European Economic Area. Structure of the sector and application of the rules in the directives 87/102 and 90/88, final report on tender n° XXIV/96/U6/21. SECKELMANN, R., Methods of calculation, in the European Economic Area, of the annual percentage rate of charge, final report 31 october 1995, contract n° AO 2600/94/00101. REIFNER, U., Harmonisation of cost elements of the annual percentage rate of charge, APR, Hamburg 1998, project n° AO-2600/97/000169. DOMONT-NAERT, F.
- 56.Zie Eurobarometer 54 van februari 2001, 'Les Européens et les services financiers' en Eurobarometer 56 van december 2001, "L'Opinion publique européenne face aux services financiers".
- 57.Zie Maandberichten van de ECB.
- 58.Zie het arrest van het Hof van Justitie 23 maart 2000 in zaak C-208/98, Berliner Kindl Brauerei AG.
- 59.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst); F, UK, L, B, IRL, S.
- 60.De lidstaten hebben het beperkte toepassingsgebied van Richtlijn 87/102/EEG op allerlei punten uitgebreid. Soortgelijke of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst):
- 61.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 141 van 11-6-1993, pagina 27.
- 62.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst); UK, B, et L; gedeeltelijke wetgeving met betrekking tot bepaalde effecten of situaties van huis-aan-huisverkoop: IRL en NL.
- 63.Hof van Justitie. Arrest van 13 december 2001 in zaak C-481/99.
- 64.Soortgelijke of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): leden 1 en 2: in een groot deel van de lidstaten, bv. F en B: voorafgaande offerte, NL: prospectus; IRL en L: informatie over de reclame en de werkzaamheden van de kredietverlener; UK: informatieplicht met precisering per soort kredietovereenkomsten, enz.; lid 3: B.
- 66.Soortgelijke of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): uiteenlopende situatie: NL en B: bijna soortgelijke wetgeving, maar ook met positieve bestanden; D, A en I: positieve bestanden die verder gaan dan de positieve registratie van gegevens over krediet- en zekerheidsovereenkomsten, zonder raadplegingsplicht; F en DK: beperkt tot negatieve lijst, zonder raadplegingsplicht; UK daarentegen: geen centraal bestand, vrijwel onbeperkte vrijheid om private en losse bestanden samen te stellen, zonder gemeenschappelijke criteria en zonder raadplegingsplicht.
- 67.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst); NL, B; voor zekerheidsstellers: F en S.
- 68.Bijna alle lidstaten hebben een soortgelijk systeem. Soortgelijke of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): B: termijn van 7 werkdagen; F: 7 dagen; IRL: 10 kalenderdagen; L: alleen voor kredietovereenkomsten met een leverancier, termijn van 2 dagen; UK: 'afkoelingsperiode' met verschillende toepassingen; D, A: 'herroepingsrecht'.
- 69.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): in B, ES, F, NL, A en S wordt een ruimere grondslag gebruikt dan in de richtlijn; in B, DK, ES, F, NL, A, SV en UK wordt een oplossing sui generis gebruikt of worden verzekeringskosten meegerekend.
- 70.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): (1) beperkingen inzake de berekening en het bedrag van de vergoeding: IRL, NL, B, L, UK; (2) verbod: F.
- 71.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): UK heeft een systeem van 'zuivere' hoofdelijke en ondeelbare aansprakelijkheid, zonder exclusieve band maar met een drempel en een plafond. Andere lidstaten, zoals F en D, hebben 'autonome' systemen ontwikkeld. B, IRL, F en L hebben geen drempel. NL heeft een lagere drempel.
- 72.Zie het Verslag over de werking van Richtlijn 87/102 betreffende de harmonisatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen der lidstaten inzake het consumentenkrediet - COM(95) 117 def. van 11.5.1995, punt 184 - 188. Beknopt verslag van de reacties en commentaren - COM(97) 465 def. van 24.9.1997, nr. II.5.
- 73.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): B, IRL, NL, L, UK.
- 74.Gelijksoortige of vergelijkbare wetgeving in de lidstaten (niet-limitatieve lijst): IRL, UK en B passen de drie opties tegelijk toe; NL heeft een systeem van vergunningen en controle op kredietgevers en hun distributiekanalen, en heeft een afzonderlijke wet op financiële tussenpersonen.
- 75.PB C van, blz. .
- 76.PB C van, blz. .
- 77.PB C van, blz. .
- 78.COM(95) 117 def.
- 80.COM(97) 465 def.
- 81.COM(96) 79 def.
- 82.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 61 van 10-3-1990, pagina 14.
- 84.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 250 van 19-9-1984, pagina 17. Gewijzigd bij Richtlijn 97/55/EG van het Europees Parlement en de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 290 van 23-10-1997, pagina 18).
- 85.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 372 van 31-12-1985, pagina 31.
- 86.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.
- 87.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 95 van 21-4-1993, pagina 29.
- 88.PB L
- 89.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 141 van 11-6-1993, pagina 27.
- 90.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 141 van 11-6-1993, pagina 27.
- 91.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 144 van 4-6-1997, pagina 19.
- 92.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 280 van 29-10-1994, pagina 83.
- 94.Voor nadere informatie, zie de bijgevoegde toelichting.
- 95.Voor nadere informatie, zie de bijgevoegde toelichting.
- 96.Voor nadere informatie, zie de bijgevoegde toelichting.
- 97.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 98.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.