Richtlijn 2007/58 - Wijziging van Richtlijn 91/440/EEG betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de EG, en van Richtlijn 2001/14/EG inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Stand van zaken
  2. Kerngegevens
  3. Key dates
  4. Wettekst
  5. Origineel voorstel
  6. Bronnen en disclaimer
  7. Uitgebreide versie
  8. EU Monitor

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 4 december 2007 tot 16 juni 2015 en moest uiterlijk op 3 juni 2009 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Richtlijn 2007/58/EG van het Europees Parlement en de Raad van 23 oktober 2007 tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap, en van Richtlijn 2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur

officiële Engelstalige titel

Directive 2007/58/EC of the European Parliament and of the Council of 23 October 2007 amending Council Directive 91/440/EEC on the development of the Community’s railways and Directive 2001/14/EC on the allocation of railway infrastructure capacity and the levying of charges for the use of railway infrastructure
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2007/58
Origineel voorstel COM(2004)139 NLEN
Celex-nummer98 32007L0058

3.

Key dates

Document 23-10-2007
Bekendmaking in Publicatieblad 03-12-2007; Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 004,OJ L 315, 3.12.2007
Inwerkingtreding 04-12-2007; in werking datum publicatie + 1 zie art 4
Einde geldigheid 16-06-2015; stilzwijgende opheffing door 32012L0034
Omzetting 03-06-2009; ten laatste zie art. 3.1

4.

Wettekst

3.12.2007   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 315/44

 

RICHTLIJN 2007/58/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 23 oktober 2007

tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap, en van Richtlijn 2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 71,

Gezien het voorstel van de Commissie,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),

Gezien het advies van het Comité van de Regio’s (2),

Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag, en gezien de gemeenschappelijke ontwerptekst die op 31 juli 2007 door het Bemiddelingscomité is goedgekeurd (3),

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Richtlijn 91/440/EEG van de Raad van 29 juli 1991 betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap (4) was erop gericht de aanpassing van de spoorwegen in de Gemeenschap aan de eisen van de interne markt te vergemakkelijken en de doeltreffendheid van de spoorwegen te vergroten.

 

(2)

Richtlijn 2001/14/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2001 inzake de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit en de heffing van rechten voor het gebruik van spoorweginfrastructuur (5) heeft betrekking op de beginselen en de procedures die moeten worden toegepast bij de vaststelling en de heffing van spoorweginfrastructuurrechten, en de toewijzing van spoorweginfrastructuurcapaciteit.

 

(3)

De Commissie had in haar witboek „Het Europese vervoersbeleid tot het jaar 2010: tijd om te kiezen” haar voornemen kenbaar gemaakt de totstandbrenging van de interne markt voor spoorwegdiensten verder voortgang te doen vinden door voor te stellen de markt voor internationale passagiersvervoerdiensten open te stellen.

 

(4)

Met deze richtlijn wordt de openstelling van de markt voor internationale passagiersvervoerdiensten per spoor binnen de Gemeenschap beoogd. Zij heeft derhalve geen betrekking op spoorwegdiensten tussen een lidstaat en een derde land. De lidstaten moeten bovendien spoorwegdiensten in transito door de Gemeenschap van de werkingssfeer van deze richtlijn kunnen uitsluiten.

 

(5)

De huidige situatie van de internationale spoorwegdiensten vertoont grote verschillen. Enerzijds ondervinden de langeafstandsdiensten (bv. nachttreinen) moeilijkheden en is een aantal daarvan onlangs door de spoorwegondernemingen opgeheven om de verliezen te beperken. Anderzijds heeft de markt voor internationale hogesnelheidsdiensten het verkeer sterk zien toenemen, en zal zij naar verwachting nog aanzienlijk groeien door de verdubbeling in omvang van het trans-Europese hogesnelheidsnet en de onderlinge koppeling daarvan in de periode tot 2010. In beide sectoren doet de concurrentie door goedkope luchtvaartmaatschappijen zich echter sterk gevoelen; het is dan ook van essentieel belang nieuwe initiatieven te stimuleren door concurrentie tussen spoorwegondernemingen te introduceren.

 

(6)

De markt voor internationale passagiersvervoerdiensten zou niet kunnen worden opengesteld zonder dat een gedetailleerd regelgevingskader voor toegang tot de infrastructuur voorhanden is, significante vooruitgang op het gebied van interoperabiliteit wordt geboekt, en de veiligheid op het spoor op nationaal en Europees niveau in een strikte normatieve structuur wordt ingebed. Aan al deze voorwaarden is nu voldaan door de omzetting van de Richtlijn 2001/12/EG (6) van het Europees Parlement en de Raad van 26 februari 2001 tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad, Richtlijn 2004/51/EG (7) van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

  • COM(2004)139 - Wijziging van Richtlijn 91/440/EEG betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de EG
 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:
  • dossier EUR-Lex besluit99

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    COM(2001)370 van 12.09.2001

     
  • 2. 
    Eurobarometer 59.2, voorjaar 2003.

     
  • 3. 
    Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 23 oktober 2003 betreffende het gemeenschappelijk standpunt door de Raad vastgesteld met het oog op de aanneming van de richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap (8011/3/2003 - C5-0295/2003 - 2002/0025(COD))

     
  • 4. 
    COM(2003) 719 van 26.11.2003.

     
  • 5. 
    Richtlijn ...

     
  • 6. 
    Arrest Altmark Trans van 24 juli 2003, Zaak C-280/00.

     
  • 7. 
    Verordening (EEG) nr. 1191/69 van de Raad van 26 juni 1969 betreffende het optreden van de lidstaten ten aanzien van met het begrip openbare dienst verbonden verplichtingen op het gebied van het vervoer per spoor, over de weg en over de binnenwateren.

     
  • 8. 
    COM 2002(107) van 21.2.2002, PB C 151 E van 25/06/2002 blz. 0146 - 0183.

     
  • 9. 
    Cas COMP/37.685.

     
  • 10. 
    Voor kleine landen is dit aandeel aanzienlijk groter: Luxemburg 70%, België 33%, Oostenrijk 17%. Zie de tabel in de bijlage.

     
  • 11. 
    PB C van, blz.

     
  • 12. 
    PB C van, blz.

     
  • 13. 
    PB C van, blz.

     
  • 14. 
    PB C van, blz.

     
  • 15. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 237 van 24-8-1991, pagina 25. Gewijzigd bij Richtlijn 2001/12/EG van het Europees Parlement en de Raad (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 75 van 15-3-2001, pagina 1 pdf icoon).

     
  • 16. 
    COM(2001)370 van 12.09.2001.

     
  • 17. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 175 van 15-3-2001, pagina 26 pdf icoon.

     
  • 18. 
    PB L75 van 15.3.2001, blz. 29.

     
  • 19. 
    PB L...

     
  • 20. 
    JO L 156 van 28.6.1969, blz. 1. Zoals laatstelijk gewijzigd bij Verordening (EEG) nr. 1893/91 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 169 van 29-6-1991, pagina 1).

     
  • 21. 
    COM 2002(107) van 21.2.2002, PB C 151 E van 25/06/2002 blz. 0146 - 0183.

     
  • 22. 
    PB L75 van 15.3.2001, blz. 29.

     
  • 23. 
    18 maanden na de vaststelling van deze richtlijn.

     
  • 24. 
    COM (2002)18, of 23 January 2002: Towards an integrated European railway area, tabled together with 4 legislative proposals and one proposal for a Recommendation.

     
  • 25. 
    Article 10 of Directive 91/440 foresees the possibility of international groupings of railway undertakings carrying out international services between the Member States where the railway undertakings are established, eventually crossing third countries, provided the railway undertakings have the required licence and safety certificates to operate in the Member States crossed by the international services.

     
  • 26. 
    COM (2001) 370 of 12 September 2001.

     
  • 27. 
    COM (2002) 276 of 5 June 2002.

     
  • 28. 
    Directive 91/440 of 29 July 1991 on the development of the Community's railway, OJ L 237 of 24 August 1991.

     
  • 29. 
    The European license is awarded under the conditions set out in Directive 95/18 of 19 June 1995, as amended by Directive 2001/13 of 26 February 2001.

     
  • 30. 
    The safety certificate is awarded by the national authorities under the conditions set out in Directive 91/440, as amended by Directive 2001/12 of 26 February 2001. The second railway package proposed by the Commission in January 2002 included a proposal for a safety directive defining common safety rules, COM (2002) 21 of 23 January 2002.

     
  • 31. 
    Regulation 1191/69 of 26 June 1969, OJ L 156 of 28 June, as amended by Regulation 1893/91 of 20 June 1991, OJ L 169 of 29 June 1991.

     
  • 32. 
    C280/00 of 24 July 2003.

     
  • 33. 
    According to information provided to the Commission, railway undertakings selling tickets for international journeys aggregate the revenues according to a breakdown of per country where the journey takes place. A compensation scheme negotiated within the framework of the UIC determines the exact amounts to be paid, per Member State, and this information is sent to the Clearing Centre in Brussels. The latter collects the information from all its members and settles the claims accordingly.

     
  • 34. 
    Cited above

     
  • 35. 
    Article 5 of the amended Directive 91/440.

     
  • 36. 
    Article 6 of the amended Directive 91/440.

     
  • 37. 
    Article 10 of the amended Directive 91/440.

     
  • 38. 
    Cited above

     
  • 39. 
    Directive 95/19 of 19 June 1995, OJ L 143 of 27 June 1995. This Directive is no longer in force after the adoption of Directive 2001/14, mentioned below.

     
  • 40. 
    Directive 96/48 of 23 July 1996 on the interoperability of the trans-European high-speed rail system and Directive 2001/16 of 19 March 2001 on the interoperability of the trans-European conventional rail system.

     
  • 41. 
    Directive 2001/12, 2001/13 and 2001/14 of 26 February 2001, OJ L 75 of 15 March 2001.

     
  • 42. 
    Directive 2001/14

     
  • 43. 
    COM(2002) 21-25 of 23 January 2002, see: europa.eu.int/comm/transport/rail/ package/new_en.htm

     
  • 44. 
    COM(2002) 18 of 23 January 2002, see: europa.eu.int/comm/transport/rail/ package/new_en.htm

     
  • 45. 
    See: EU Energy and Transport in Figures, Statistical Pocketbook 2003: europa.eu.int/comm/dgs/ energy_transport/figures/pocketbook/2003_en.htm and the market monitoring pages of the Rail Transport and Interoperability Unit, see: europa.eu.int/comm/transport/rail/ market/index_en.htm

     
  • 46. 
    The Commission has requested several consultancy firms to assess aspects of the railway markets, but it turned out to be difficult, if not impossible, to obtain reliable figures on international passenger transport by rail, such as number of passengers; pkm; turnover; profitability, etc. Railway undertakings are reluctant to provide these data by invoking the commercial nature of the information.

     
  • 47. 
    Developing EU (International Rail Passenger Transport: Assessment of the actual and potential market for international rail passenger services, by OGM, Brussels, 2001, see: europa.eu.int/comm/transport/rail/ research/studies_en.htm

     
  • 48. 
    Eurobarometer 59.2, carried out in the May-June 2003. The survey was carried out amongst a representative sample of 16.161 persons over 15 years in the EU15. The total population of 15 years and older in the EU is 312.641.000, from which we could reasonably deduce that more than 25 million persons in Europe used the train for international trips. A summary of the main results can be found on: europa.eu.int/comm/transport/rail/ package2003/index_en.htm

     
  • 49. 
    The discontinuation of the international night services to and from Belgium by the SNCB has hit the headlines in several countries. A careful look at the number of services as reported in the Thomas Cook Continental Timetable though confirms the decrease of international services within Europe.

     
  • 50. 
    A recent example of this was the decision taken by the Belgian operator SNCB to discontinue all the night services to and from Belgium. The Commission has received a substantial number of complaints about this and many questions were raised by Members of the European Parliament, not in the least as one of the services linked Brussels via Luxemburg with the French town of Strasbourg, which is often used by MEPs and their assistants.

     
  • 51. 
    Cited above

     
  • 52. 
    OGM study, cited above

     
  • 53. 
    See: www3.europarl.eu.int/omk/
     
  • 54. 
    EU Passenger Rail Liberalisation: Extended Impact Assessment, by Steer Davies and Gleave, Brussels, January 2004. The full report is available at: europa.eu.int/comm/transport/rail/ package2003/index_en.htm

     
  • 55. 
    Amended proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on action by Member States concerning public service requirements and the award of public service contracts in passenger transport by rail, road and inland waterway, (COM(2002) 107 final -- 2000/0212(COD)), OJ C151E, 25 June 2002, p. 146. This Regulation must replace Regulation 1191/69. Discussions in the European Parliament have resulted in a high number of amendments proposed on the initial text, and has been stalled to wait for the court ruling in the Altmark case, mentioned above.

     
  • 56. 
    The improvement of passengers' rights is addressed in the White Paper on European Transport in 2010, and a proposal for a Regulation covering this topic is expected to be adopted in 2004.

     
  • 57. 
    Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on safety on the Community's railways, COM (2002) 21 of 23 January 2002, which is an important part of the second railway package.

     
  • 58. 
    Article 10b of Directive 2001/12 of 26 February 2001 amending Council Directive 91/440/EEC on the development of the Community's railways, OJ L75 of 15 March 2001

     
  • 59. 
    Directives 2001/12, 2001/13 and 2001/14 of 26 February 2001, OJ L 75 of 15 March 2001.

     
  • 60. 
    More information can be found on: europa.eu.int/comm/transport/rail/ market/index_en.htm

     
  • 61. 
    COM (2002)18, of 23 January 2002: Towards an integrated European railway area, tabled together with 4 legislative proposals and one proposal for a Recommendation.

     
  • 62. 
    Article 10 of Directive 91/440 foresees the possibility of international groupings of railway undertakings carrying out international services between the Member States where the railway undertakings are established, eventually crossing third countries, provided the railway undertakings have the required licence and safety certificates to operate in the Member States crossed by the international services.

     
  • 63. 
    COM (2001) 370 of 12 September 2001.

     
  • 64. 
    COM (2002) 276 of 5 June 2002.

     
  • 65. 
    Directive 91/440 of 29 July 1991 on the development of the Community's railway, OJ L 237 of 24 August 1991.

     
  • 66. 
    The European license is awarded under the conditions set out in Directive 95/18 of 19 June 1995, as amended by Directive 2001/13 of 26 February 2001.

     
  • 67. 
    The safety certificate is awarded by the national authorities under the conditions set out in Directive 91/440, as amended by Directive 2001/12 of 26 February 2001. The second railway package proposed by the Commission in January 2002 included a proposal for a safety directive defining common safety rules, COM (2002) 21 of 23 January 2002.

     
  • 68. 
    Regulation 1191/69 of 26 June 1969, OJ L 156 of 28 June, as amended by Regulation 1893/91 of 20 June 1991, OJ L 169 of 29 June 1991.

     
  • 69. 
    C280/00 of 24 July 2003.

     
  • 70. 
    According to information provided to the Commission, railway undertakings selling tickets for international journeys aggregate the revenues according to a breakdown of per country where the journey takes place. A compensation scheme negotiated within the framework of the UIC determines the exact amounts to be paid, per Member State, and this information is sent to the Clearing Centre in Brussels. The latter collects the information from all its members and settles the claims accordingly.

     
  • 71. 
    Cited above

     
  • 72. 
    Article 5 of the amended Directive 91/440.

     
  • 73. 
    Article 6 of the amended Directive 91/440.

     
  • 74. 
    Article 10 of the amended Directive 91/440.

     
  • 75. 
    Cited above

     
  • 76. 
    Directive 95/19 of 19 June 1995, OJ L 143 of 27 June 1995. This Directive is no longer in force after the adoption of Directive 2001/14, mentioned below.

     
  • 77. 
    Directive 96/48 of 23 July 1996 on the interoperability of the trans-European high-speed rail system and Directive 2001/16 of 19 March 2001 on the interoperability of the trans-European conventional rail system.

     
  • 78. 
    Directive 2001/12, 2001/13 and 2001/14 of 26 February 2001, OJ L 75 of 15 March 2001.

     
  • 79. 
    Directive 2001/14

     
  • 80. 
    COM(2002) 21-25 of 23 January 2002, see: europa.eu.int/comm/transport/rail/ package/new_en.htm

     
  • 81. 
    COM(2002) 18 of 23 January 2002, see: europa.eu.int/comm/transport/rail/ package/new_en.htm

     
  • 82. 
    See: EU Energy and Transport in Figures, Statistical Pocketbook 2003: europa.eu.int/comm/dgs/ energy_transport/figures/pocketbook/2003_en.htm and the market monitoring pages of the Rail Transport and Interoperability Unit, see: europa.eu.int/comm/transport/rail/ market/index_en.htm

     
  • 83. 
    The Commission has requested several consultancy firms to assess aspects of the railway markets, but it turned out to be difficult, if not impossible, to obtain reliable figures on international passenger transport by rail, such as number of passengers; pkm; turnover; profitability, etc. Railway undertakings are reluctant to provide these data by invoking the commercial nature of the information.

     
  • 84. 
    Developing EU (International Rail Passenger Transport: Assessment of the actual and potential market for international rail passenger services, by OGM, Brussels, 2001, see: europa.eu.int/comm/transport/rail/ research/studies_en.htm

     
  • 85. 
    Eurobarometer 59.2, carried out in the May-June 2003. The survey was carried out amongst a representative sample of 16.161 persons over 15 years in the EU15. The total population of 15 years and older in the EU is 312.641.000, from which we could reasonably deduce that more than 25 million persons in Europe used the train for international trips. A summary of the main results can be found on: europa.eu.int/comm/transport/rail/ package2003/index_en.htm

     
  • 86. 
    The discontinuation of the international night services to and from Belgium by the SNCB has hit the headlines in several countries. A careful look at the number of services as reported in the Thomas Cook Continental Timetable though confirms the decrease of international services within Europe.

     
  • 87. 
    A recent example of this was the decision taken by the Belgian operator SNCB to discontinue all the night services to and from Belgium. The Commission has received a substantial number of complaints about this and many questions were raised by Members of the European Parliament, not in the least as one of the services linked Brussels via Luxemburg with the French town of Strasbourg, which is often used by MEPs and their assistants.

     
  • 88. 
    Cited above

     
  • 89. 
    OGM study, cited above

     
  • 90. 
    See: www3.europarl.eu.int/omk/
     
  • 91. 
    EU Passenger Rail Liberalisation: Extended Impact Assessment, by Steer Davies and Gleave, Brussels, January 2004. The full report is available at: europa.eu.int/comm/transport/rail/ package2003/index_en.htm

     
  • 92. 
    Amended proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on action by Member States concerning public service requirements and the award of public service contracts in passenger transport by rail, road and inland waterway, (COM(2002) 107 final -- 2000/0212(COD)), OJ C151E, 25 June 2002, p. 146. This Regulation must replace Regulation 1191/69. Discussions in the European Parliament have resulted in a high number of amendments proposed on the initial text, and has been stalled to wait for the court ruling in the Altmark case, mentioned above.

     
  • 93. 
    The improvement of passengers' rights is addressed in the White Paper on European Transport in 2010, and a proposal for a Regulation covering this topic is expected to be adopted in 2004.

     
  • 94. 
    Proposal for a Directive of the European Parliament and of the Council on safety on the Community's railways, COM (2002) 21 of 23 January 2002, which is an important part of the second railway package.

     
  • 95. 
    Article 10b of Directive 2001/12 of 26 February 2001 amending Council Directive 91/440/EEC on the development of the Community's railways, OJ L75 of 15 March 2001

     
  • 96. 
    Directives 2001/12, 2001/13 and 2001/14 of 26 February 2001, OJ L 75 of 15 March 2001.

     
  • 97. 
    More information can be found on: europa.eu.int/comm/transport/rail/ market/index_en.htm

     
  • 98. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 99. 
    EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.