Richtlijn 2004/109 - Transparantievereisten die gelden voor informatie over uitgevende instellingen waarvan effecten tot de handel op een gereglementeerde markt zijn toegelaten
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 2004/109/EG van het Europees Parlement en de Raad van 15 december 2004 betreffende de transparantievereisten die gelden voor informatie over uitgevende instellingen waarvan effecten tot de handel op een gereglementeerde markt zijn toegelaten en tot wijziging van Richtlijn 2001/34/EGofficiële Engelstalige titel
Directive 2004/109/EC of the European Parliament and of the Council of 15 December 2004 on the harmonisation of transparency requirements in relation to information about issuers whose securities are admitted to trading on a regulated market and amending Directive 2001/34/ECRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2004/109 |
Origineel voorstel | COM(2003)138 ![]() ![]() |
Celex-nummer115 | 32004L0109 |
Document | 15-12-2004 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 31-12-2004; Special edition in Croatian: Chapter 06 Volume 004,OJ L 390, 31.12.2004,Special edition in Romanian: Chapter 06 Volume 007,Special edition in Bulgarian: Chapter 06 Volume 007 |
Inwerkingtreding | 20-01-2005; in werking datum publicatie + 20 zie art 34 |
Deadline | 19-03-2021; zie art 4.7 en 32021R0337 |
Einde geldigheid | 04-12-2026; gedeeltelijk einde van de geldigheid art. 32 stilzwijgende opheffing door 32024L2811 31-12-9999 |
Omzetting | 20-01-2007; ten laatste zie art. 31 |
31.12.2004 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 390/38 |
RICHTLIJN 2004/109/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD
van 15 december 2004
betreffende de transparantievereisten die gelden voor informatie over uitgevende instellingen waarvan effecten tot de handel op een gereglementeerde markt zijn toegelaten en tot wijziging van Richtlijn 2001/34/EG
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op de artikelen 44 en 95,
Gezien het voorstel van de Commissie,
Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comité (1),
Gezien het advies van de Europese Centrale Bank (2),
Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag (3),
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
Efficiënte, transparante en geïntegreerde effectenmarkten dragen bij tot de totstandkoming van een echte interne markt in de Gemeenschap en werken de groei en de schepping van werkgelegenheid in de hand dankzij een betere kapitaalallocatie en kostenvermindering. De openbaarmaking van accurate, alomvattende en tijdige informatie over effectenuitgevende instellingen wekt een duurzaam vertrouwen bij beleggers en maakt het mogelijk zich een verantwoord oordeel te vormen over de resultaten en het vermogen van deze uitgevende instellingen. Dit komt zowel de beleggersbescherming als de marktefficiëntie ten goede. |
(2) |
Te dien einde moeten effectenuitgevende instellingen via een gestage informatiestroom voldoende transparantie jegens beleggers garanderen. Om dezelfde reden dienen aandeelhouders of natuurlijke personen of juridische entiteiten die houder zijn van stemrechten of van financiële instrumenten die recht geven op het verwerven van bestaande aandelen met stemrecht, uitgevende instellingen ook in kennis te stellen van de verwerving of andere wijzigingen van belangrijke deelnemingen in hun kapitaal, zodat deze uitgevende instellingen het publiek daarvan op de hoogte kunnen houden. |
(3) |
In de mededeling van de Commissie van 11 mei 1999„Tenuitvoerlegging van het kader voor financiële markten: een actieplan” wordt een reeks maatregelen genoemd die nodig zijn om de interne markt voor financiële diensten te voltooien. Tijdens de Europese Raad van Lissabon in maart 2000 is aangedrongen op uitvoering van dit actieplan uiterlijk in 2005. In het actieplan wordt de noodzaak benadrukt om een richtlijn tot optimalisering van de transparantieverplichtingen op te stellen. Deze noodzaak is bevestigd door de Europese Raad van Barcelona in maart 2002. |
(4) |
Er moet op worden toegezien dat deze richtlijn verenigbaar is met de taken en plichten die bij het Verdrag en de statuten van het Europees Stelsel van Centrale Banken (ESCB) en van de Europese Centrale Bank aan het ESCB en de centrale banken van de lidstaten zijn opgedragen; in dit verband moet bijzondere aandacht worden geschonken aan de centrale banken van de lidstaten waarvan de aandelen thans tot de handel op een gereglementeerde markt zijn toegelaten, ten einde te garanderen dat de primaire doelstellingen van het Gemeenschapsrecht worden nagestreefd. |
(5) |
Een verder doorgedreven harmonisatie van de nationale wettelijke bepalingen betreffende de voor effectenuitgevende instellingen geldende eisen op het gebied van de verschaffing van periodieke en doorlopende informatie moet overal in de Gemeenschap in een hoger niveau van beleggersbescherming resulteren. Deze richtlijn laat evenwel de vigerende Gemeenschapswetgeving onverlet die betrekking heeft op rechten van deelneming in instellingen voor collectieve belegging die niet van het closed-end-type zijn, en op in dergelijke instellingen voor collectieve belegging verworven of overgedragen deelnemingsrechten. |
(6) |
Voor de toepassing van deze richtlijn verdient het aanbeveling dat een instelling die aandelen uitgeeft of... |
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 2.Richtlijn 2003/6/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende handel met voorwetenschap en marktmanipulatie (marktmisbruik), aangenomen op 3.12.2002 maar nog niet bekendgemaakt in het PB.
- 3.Gewijzigd voorstel van de Commissie voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het prospectus dat gepubliceerd moet worden wanneer effecten aan het publiek worden aangeboden of tot de handel worden toegelaten en tot wijziging van Richtlijn 2001/34/EG - COM(2002) 460 def. van 9.8.2002.
- 4.Voorstel van de Commissie voor een richtlijn betreffende beleggingsdiensten en gereglementeerde markten, en tot wijziging van de Richtlijnen 85/611/EEG en 93/6/EEG van de Raad en van Richtlijn 2000/12/EG van het Europees Parlement en de Raad, COM(2002) 625 def. van 19.11.2002.
- 7.Zoals de Second Marché en de Nouveau Marché in Parijs, de Alternative Investment Market in Londen, de Geregelter Markt en de Neuer Markt in Frankfurt, de Mercato Ristretto in Milaan, de Nuovo Mercato in Spanje en de Nieuwe Markt in België.
- 8.Voorstel van de Commissie voor een richtlijn betreffende beleggingsdiensten en gereglementeerde markten, en tot wijziging van de Richtlijnen 85/611/EEG en 93/6/EEG van de Raad en van Richtlijn 2000/12/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2002, COM (625) 2002, zie artikel 37, lid 5. Krachtens deze bepaling is toestemming van de uitgevende instelling niet meer noodzakelijk wanneer effecten tot de handel op een andere gereglementeerde markt kunnen worden toegelaten.
- 9.Het door het UK gekozen model van de zogeheten 'primary service providers' (PIPs).
- 10.EDGAR staat voor Electronic Data Gathering, Analysis, and Retrieval System en werd in 1993 ingevoerd.
- 11.Besluit van de SEC van 27 augustus 2002.
- 12.Momenteel zijn alle binnenlandse uitgevende instellingen van effecten verplicht het jaarlijks financieel verslag (formulier 10-K) uiterlijk 90 dagen na afloop van het boekjaar in te dienen. Voor de betrokken ondernemingen geldt gedurende twee jaar een kortere indieningstermijn (75 dagen na het einde van het boekjaar in 2003 en vervolgens 60 dagen na afloop van het volgende boekjaar). Het driemaandelijks financieel verslag (formulier 10-Q) moet binnen 45 dagen worden gepubliceerd. Voor de ondernemingen die onder de nieuwe regelgeving vallen, dient deze publicatie vanaf 2005 binnen 40 dagen en vanaf 2006 binnen 35 dagen plaats te vinden.
- 13.Artikelen 105 en 11 van Richtlijn 2001/34/EG.
- 14.Zie artikel 44 van Richtlijn 2001/34/EG, welk artikel niet door de toekomstige prospectusrichtlijn zal worden gewijzigd.
- 15.Zoals in het Duitse recht, waarbij het bestuur verplicht is binnen drie maanden een verslag in te dienen (de nationale code voor ondernemingsbestuur schrijft zelfs publicatie binnen drie maanden voor), of Frankrijk, waar dit verslag binnen vier maanden moet worden bekendgemaakt behalve voor beursgenoteerde ondernemingen die een prospectus hebben uitgebracht en die binnen drie maanden financiële overzichten moeten bekendmaken.
- 16.In de vorm van voorlopige jaarrekeningen, zoals in B (3 maanden), DK (3 maanden), S (2 maanden), FIN (3 maanden) of UK (4 maanden, hoewel het Department for Trade and Industry in een witboek van juli 2002 voorstelde de bekendmaking van de jaarlijkse financiële overzichten en verslagen binnen een periode van vier maanden verplicht te stellen).
- 17.Hetzij een vierde driemaandelijks verslag (I) of een tweede halfjaarlijks verslag (E).
- 18.Zie het verslag van de Conference Board, Commission on Public Trust and Private Enterprise, Findings and Recommendations van 9 januari 2003.
- 19.Volgens de regels van de Deutsche Börse voor alle aan DAX, M-DAX genoteerde ondernemingen (vanaf 2003 wordt dit de regel voor alle ondernemingen die in het nieuwe prime segment zijn opgenomen) en de ondernemingen waarvan de aandelen op de Neuer Markt worden verhandeld, en volgens de regels van de Stockholm Stock Exchange.
- 20.Op basis van de Euronext-regels voor de segmenten Next Economy en Next Prime vanaf 1 januari 2004.
- 21.Volgens Bloomberggegevens voor 2002.
- 22.Zie met name het recente verslag van de Conseil des Marchés Financiers van december 2002: "L'augmentation de la volatilité du marché des actions".
- 23.Banque de France, Bulletin de la Banque de France, nr. 106 van oktober 2002, betreffende de periode gedurende welke aandelen tussen juni 2001 en juni 2002 in portefeuille werden gehouden.
- 24.Verslag van 4 november 2002.
- 25.Nota van het CEER inzake 'Measures to promote market integrity - a follow-up to CESR paper on market abuse' van 31 januari 2002 (FESCO/01-052h van 31 januari 2002).
- 26.Deze drempelwaarde moet reeds in 12 lidstaten worden nageleefd (A, B, DK, D, E, FIN, F, EL, IRL, I, NL en UK).
- 27.De transparantievereisten beginnen bij 5% en lopen in stappen van 5% op totdat een belegger 50% van de stemrechten bereikt.
- 28.Transparantie is vereist bij een deelneming vanaf 5% en blijft van toepassing wanneer een deelneming een volgende drempel van 5% bereikt, overschrijdt of onderschrijdt.
- 29.Gedurende de eerste 12 maanden waarin aandelen tot de handel op een gereglementeerde markt zijn toegelaten, moeten wijzigingen in deelnemingen van 1,5% worden aangemeld.
- 30.Transparantievereisten beginnen bij 2% en gelden vervolgens voor deelnemingen die met meer dan 5%, 7,5%, 10% toe of afnemen, en vervolgens bij elke stap van 5%.
- 31.De transparantievereisten beginnen bij 3% en gelden vervolgens voor deelnemingen die met een heel procent toe- of afnemen.
- 32.Het Nederlandse ministerie van Financiën is voornemens een voorstel in te dienen tot wijziging van de 'Wet melding zeggenschap in ter beurze genoteerde vennootschappen' van 1996, met inbegrip van een nieuwe drempelstructuur (5%, 10%, 15%, 20%, 25% en, bij deelnemingen van meer dan 25%, de verplichting om elke transactie aan te melden).
- 33.Zie de artikelen 65, 78 en 83 van Richtlijn 2001/34/EG voor uitgevende instellingen van aandelen, bedrijfs- en overheidsobligaties.
- 34.Richtlijn 2001/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van 28 mei 2001 betreffende de toelating van effecten tot de officiële notering aan een effectenbeurs en de informatie die over deze effecten moet worden gepubliceerd, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 6-7-2001 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 6-7-2001.
- 35.De artikelen 64 tot en met 69 en 78 tot en met 84 zijn in de plaats gekomen van respectievelijk de voormalige schema's C en D van Richtlijn 79/279/EEG.
- 36.De artikelen 70 tot en met 77 en 102 tot en met 107 zijn in de plaats gekomen van de vroegere Richtlijn 82/121/EEG.
- 37.De artikelen 85 tot en met 97 zijn in de plaats gekomen van Richtlijn 88/627/EEG.
- 38.Richtlijn 85/611/EEG van de Raad van 20 december 1985 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende bepaalde instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's), als laatstelijk gewijzigd bij de Richtlijnen 2001/107/EG en 2001/108/EEG van het Europees Parlement en de Raad van 21 januari 2002 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 41 van 13-2-2002 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 41 van 13-2-2002, respectievelijk blz. 20 en 34).
- 40.Het verdient de voorkeur de term 'zekerheid' in plaats van 'waarborg' te gebruiken in het licht van de terminologie die wordt gehanteerd in Richtlijn 2002/47/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6.6.2002 betreffende financiëlezekerheidsovereenkomsten, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 168 van 27-6-2002, pagina 43
.
- 41.Artikel 3, lid 2, van het voorstel van de Commissie voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 68/151/EEG van de Raad met betrekking tot de openbaarmakingsvereisten voor bepaalde soorten ondernemingen, COM(2002) 279 def. van 3.6.2002.
- 42.Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 68/151/EEG van de Raad met betrekking tot de openbaarmakingsvereisten voor bepaalde soorten ondernemingen, COM(2002) 279 def. van 3.6.2002.
- 43.PB C ...
- 44.PB C ...
- 45.Advies van het Europees Parlement van ../../....(PB C...) en gemeenschappelijk standpunt van de Raad van ../../.... (PB C ...).
- 46.COM(99) 232 def.
- 47.PB L
- 52.PB L ... van ...., blz. ....
- 53.PB L ... van ...., blz. ....
- 55.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 193 van 18-7-1983, pagina 1.
- 56.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 222 van 14-8-1978, pagina 11.
- 57.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 65 van 14-3-1968, pagina 8.
- 59.Richtlijn 2003/6/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende handel met voorwetenschap en marktmanipulatie (marktmisbruik), aangenomen op 3.12.2002 maar nog niet bekendgemaakt in het PB.
- 60.Gewijzigd voorstel van de Commissie voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende het prospectus dat gepubliceerd moet worden wanneer effecten aan het publiek worden aangeboden of tot de handel worden toegelaten en tot wijziging van Richtlijn 2001/34/EG - COM(2002) 460 def. van 9.8.2002.
- 61.Voorstel van de Commissie voor een richtlijn betreffende beleggingsdiensten en gereglementeerde markten, en tot wijziging van de Richtlijnen 85/611/EEG en 93/6/EEG van de Raad en van Richtlijn 2000/12/EG van het Europees Parlement en de Raad, COM(2002) 625 def. van 19.11.2002.
- 64.Zoals de Second Marché en de Nouveau Marché in Parijs, de Alternative Investment Market in Londen, de Geregelter Markt en de Neuer Markt in Frankfurt, de Mercato Ristretto in Milaan, de Nuovo Mercato in Spanje en de Nieuwe Markt in België.
- 65.Voorstel van de Commissie voor een richtlijn betreffende beleggingsdiensten en gereglementeerde markten, en tot wijziging van de Richtlijnen 85/611/EEG en 93/6/EEG van de Raad en van Richtlijn 2000/12/EG van het Europees Parlement en de Raad van 19 november 2002, COM (625) 2002, zie artikel 37, lid 5. Krachtens deze bepaling is toestemming van de uitgevende instelling niet meer noodzakelijk wanneer effecten tot de handel op een andere gereglementeerde markt kunnen worden toegelaten.
- 66.Het door het UK gekozen model van de zogeheten 'primary service providers' (PIPs).
- 67.EDGAR staat voor Electronic Data Gathering, Analysis, and Retrieval System en werd in 1993 ingevoerd.
- 68.Besluit van de SEC van 27 augustus 2002.
- 69.Momenteel zijn alle binnenlandse uitgevende instellingen van effecten verplicht het jaarlijks financieel verslag (formulier 10-K) uiterlijk 90 dagen na afloop van het boekjaar in te dienen. Voor de betrokken ondernemingen geldt gedurende twee jaar een kortere indieningstermijn (75 dagen na het einde van het boekjaar in 2003 en vervolgens 60 dagen na afloop van het volgende boekjaar). Het driemaandelijks financieel verslag (formulier 10-Q) moet binnen 45 dagen worden gepubliceerd. Voor de ondernemingen die onder de nieuwe regelgeving vallen, dient deze publicatie vanaf 2005 binnen 40 dagen en vanaf 2006 binnen 35 dagen plaats te vinden.
- 70.Artikelen 105 en 11 van Richtlijn 2001/34/EG.
- 71.Zie artikel 44 van Richtlijn 2001/34/EG, welk artikel niet door de toekomstige prospectusrichtlijn zal worden gewijzigd.
- 72.Zoals in het Duitse recht, waarbij het bestuur verplicht is binnen drie maanden een verslag in te dienen (de nationale code voor ondernemingsbestuur schrijft zelfs publicatie binnen drie maanden voor), of Frankrijk, waar dit verslag binnen vier maanden moet worden bekendgemaakt behalve voor beursgenoteerde ondernemingen die een prospectus hebben uitgebracht en die binnen drie maanden financiële overzichten moeten bekendmaken.
- 73.In de vorm van voorlopige jaarrekeningen, zoals in B (3 maanden), DK (3 maanden), S (2 maanden), FIN (3 maanden) of UK (4 maanden, hoewel het Department for Trade and Industry in een witboek van juli 2002 voorstelde de bekendmaking van de jaarlijkse financiële overzichten en verslagen binnen een periode van vier maanden verplicht te stellen).
- 74.Hetzij een vierde driemaandelijks verslag (I) of een tweede halfjaarlijks verslag (E).
- 75.Zie het verslag van de Conference Board, Commission on Public Trust and Private Enterprise, Findings and Recommendations van 9 januari 2003.
- 76.Volgens de regels van de Deutsche Börse voor alle aan DAX, M-DAX genoteerde ondernemingen (vanaf 2003 wordt dit de regel voor alle ondernemingen die in het nieuwe prime segment zijn opgenomen) en de ondernemingen waarvan de aandelen op de Neuer Markt worden verhandeld, en volgens de regels van de Stockholm Stock Exchange.
- 77.Op basis van de Euronext-regels voor de segmenten Next Economy en Next Prime vanaf 1 januari 2004.
- 78.Volgens Bloomberggegevens voor 2002.
- 79.Zie met name het recente verslag van de Conseil des Marchés Financiers van december 2002: "L'augmentation de la volatilité du marché des actions".
- 80.Banque de France, Bulletin de la Banque de France, nr. 106 van oktober 2002, betreffende de periode gedurende welke aandelen tussen juni 2001 en juni 2002 in portefeuille werden gehouden.
- 81.Verslag van 4 november 2002.
- 82.Nota van het CEER inzake 'Measures to promote market integrity - a follow-up to CESR paper on market abuse' van 31 januari 2002 (FESCO/01-052h van 31 januari 2002).
- 83.Deze drempelwaarde moet reeds in 12 lidstaten worden nageleefd (A, B, DK, D, E, FIN, F, EL, IRL, I, NL en UK).
- 84.De transparantievereisten beginnen bij 5% en lopen in stappen van 5% op totdat een belegger 50% van de stemrechten bereikt.
- 85.Transparantie is vereist bij een deelneming vanaf 5% en blijft van toepassing wanneer een deelneming een volgende drempel van 5% bereikt, overschrijdt of onderschrijdt.
- 86.Gedurende de eerste 12 maanden waarin aandelen tot de handel op een gereglementeerde markt zijn toegelaten, moeten wijzigingen in deelnemingen van 1,5% worden aangemeld.
- 87.Transparantievereisten beginnen bij 2% en gelden vervolgens voor deelnemingen die met meer dan 5%, 7,5%, 10% toe of afnemen, en vervolgens bij elke stap van 5%.
- 88.De transparantievereisten beginnen bij 3% en gelden vervolgens voor deelnemingen die met een heel procent toe- of afnemen.
- 89.Het Nederlandse ministerie van Financiën is voornemens een voorstel in te dienen tot wijziging van de 'Wet melding zeggenschap in ter beurze genoteerde vennootschappen' van 1996, met inbegrip van een nieuwe drempelstructuur (5%, 10%, 15%, 20%, 25% en, bij deelnemingen van meer dan 25%, de verplichting om elke transactie aan te melden).
- 90.Zie de artikelen 65, 78 en 83 van Richtlijn 2001/34/EG voor uitgevende instellingen van aandelen, bedrijfs- en overheidsobligaties.
- 91.Richtlijn 2001/34/EG van het Europees Parlement en de Raad van 28 mei 2001 betreffende de toelating van effecten tot de officiële notering aan een effectenbeurs en de informatie die over deze effecten moet worden gepubliceerd, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 6-7-2001 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 184 van 6-7-2001.
- 92.De artikelen 64 tot en met 69 en 78 tot en met 84 zijn in de plaats gekomen van respectievelijk de voormalige schema's C en D van Richtlijn 79/279/EEG.
- 93.De artikelen 70 tot en met 77 en 102 tot en met 107 zijn in de plaats gekomen van de vroegere Richtlijn 82/121/EEG.
- 94.De artikelen 85 tot en met 97 zijn in de plaats gekomen van Richtlijn 88/627/EEG.
- 95.Richtlijn 85/611/EEG van de Raad van 20 december 1985 tot coördinatie van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen betreffende bepaalde instellingen voor collectieve belegging in effecten (icbe's), als laatstelijk gewijzigd bij de Richtlijnen 2001/107/EG en 2001/108/EEG van het Europees Parlement en de Raad van 21 januari 2002 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 41 van 13-2-2002 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 41 van 13-2-2002, respectievelijk blz. 20 en 34).
- 97.Het verdient de voorkeur de term 'zekerheid' in plaats van 'waarborg' te gebruiken in het licht van de terminologie die wordt gehanteerd in Richtlijn 2002/47/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6.6.2002 betreffende financiëlezekerheidsovereenkomsten, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 168 van 27-6-2002, pagina 43
.
- 98.Artikel 3, lid 2, van het voorstel van de Commissie voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 68/151/EEG van de Raad met betrekking tot de openbaarmakingsvereisten voor bepaalde soorten ondernemingen, COM(2002) 279 def. van 3.6.2002.
- 99.Voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad tot wijziging van Richtlijn 68/151/EEG van de Raad met betrekking tot de openbaarmakingsvereisten voor bepaalde soorten ondernemingen, COM(2002) 279 def. van 3.6.2002.
- 100.PB C ...
- 101.PB C ...
- 102.Advies van het Europees Parlement van ../../....(PB C...) en gemeenschappelijk standpunt van de Raad van ../../.... (PB C ...).
- 103.COM(99) 232 def.
- 104.PB L
- 109.PB L ... van ...., blz. ....
- 110.PB L ... van ...., blz. ....
- 112.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 193 van 18-7-1983, pagina 1.
- 113.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 222 van 14-8-1978, pagina 11.
- 114.Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 65 van 14-3-1968, pagina 8.
- 115.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 116.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.