Verordening 1996/385 - Bescherming tegen schade veroorzakende prijzen van vaartuigen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze verordening was geldig van 7 maart 1996 tot 19 juli 2016.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Verordening (EG) nr. 385/96 van de Raad van 29 januari 1996 inzake bescherming tegen schade veroorzakende prijzen van vaartuigen

officiële Engelstalige titel

Council Regulation (EC) No 385/96 of 29 January 1996 on protection against injurious pricing of vessels
 
Rechtsinstrument Verordening
Wetgevingsnummer Verordening 1996/385
Origineel voorstel COM(1995)473 NLEN
Celex-nummer i 31996R0385

3.

Key dates

Document 29-01-1996
Bekendmaking in Publicatieblad 06-03-1996; Special edition in Maltese: Chapter 11 Volume 023,Special edition in Croatian: Chapter 11 Volume 113,Special edition in Polish: Chapter 11 Volume 023,Special edition in Bulgarian: Chapter 11 Volume 012,Special edition in Lithuanian: Chapter 11 Volume 023,Special edition in Slovak: Chapter 11 Volume 023,Special edition in Estonian: Chapter 11 Volume 023,OJ L 56, 6.3.1996,Special edition in Latvian: Chapter 11 Volume 023,Special edition in Romanian: Chapter 11 Volume 012,Special edition in Czech: Chapter 11 Volume 023,Special edition in Slovenian: Chapter 11 Volume 023,Special edition in Hungarian: Chapter 11 Volume 023
Inwerkingtreding 07-03-1996; in werking datum publicatie + 1 zie art 16
Einde geldigheid 19-07-2016; afgeschaft en vervangen door 32016R1035

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

31996R0385

Verordening (EG) nr. 385/96 van de Raad van 29 januari 1996 inzake bescherming tegen schade veroorzakende prijzen van vaartuigen

Publicatieblad Nr. L 056 van 06/03/1996 blz. 0021 - 0033

VERORDENING (EG) Nr. 385/96 VAN DE RAAD van 29 januari 1996 inzake bescherming tegen schade veroorzakende prijzen van vaartuigen

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, inzonderheid op artikel 113,

Gezien het voorstel van de Commissie (1),

Gezien het advies van het Europees Parlement (2),

  • (1) 
    Overwegende dat de onder auspiciën van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling gevoerde multilaterale onderhandelingen hebben geleid tot de sluiting, op 21 december 1994, van een overeenkomst inzake normale concurrentievoorwaarden in de commerciële scheepsbouw- en scheepsreparatiesector (hierna "Scheepsbouwovereenkomst" genoemd);
  • (2) 
    Overwegende dat in deze Overeenkomst wordt erkend dat, gezien de bijzondere kenmerken van transacties in verband met de aankoop van vaartuigen, de compenserende rechten en anti-dumpingrechten waarin is voorzien bij artikel VI van GATT 1994, de Overeenkomst inzake subsidies en compenserende maatregelen en de Overeenkomst inzake de toepassing van artikel VI van GATT 1994, die als bijlage aan de Overeenkomst tot oprichting van de Wereldhandelsorganisatie zijn gehecht, in de praktijk moeilijk toepasbaar zijn; dat er behoefte is aan een doeltreffend instrument om te voorkomen dat vaartuigen onder hun normale waarde worden verkocht en de betrokken bedrijfstak schade lijdt; dat, met het oog hierop, een code inzake schade veroorzakende prijzen in de scheepsbouw is vastgesteld, die te zamen met de grondbeginselen in bijlage III bij de Scheepsbouwovereenkomst (hierna "SVP-code" genoemd) is opgenomen;
  • (3) 
    Overwegende dat de tekst van deze SVP-code in hoofdzaak gebaseerd is op de Overeenkomst inzake de toepassing van artikel VI van GATT 1994, doch van deze Overeenkomst afwijkt in gevallen waarin dit gerechtvaardigd is wegens het specifieke karakter van de transacties in verband met de verkoop van vaartuigen; dat het derhalve dienstig is de tekst van de SVP-code in Gemeenschapsrecht om te zetten, voor zover zulks mogelijk is op basis van Verordening (EG) nr. 384/96 van de Raad van 22 december 1995 inzake beschermende maatregelen tegen invoer met dumping uit landen die geen lid zijn van de Europese Gemeenschappen (3);
  • (4) 
    Overwegende dat de Scheepsbouwovereenkomst en de daaruit voortvloeiende wettelijke bepalingen van aanzienlijk belang zijn voor het Gemeenschapsrecht;
  • (5) 
    Overwegende dat, teneinde het in de Scheepsbouwovereenkomst vastgestelde evenwicht van rechten en verplichtingen te handhaven, de Gemeenschap maatregelen dient te nemen ten aanzien van elk vaartuig dat wordt verkocht tegen een schade veroorzakende prijs die lager is dan de normale waarde en die daardoor schade toebrengt aan de bedrijfstak van de Gemeenschap;
  • (6) 
    Overwegende dat voor scheepsbouwers uit landen die partij zijn bij de Scheepsbouwovereenkomst de verkoop van een vaartuig slechts aan een onderzoek van de Gemeenschap kan worden onderworpen indien de koper van het vaartuig in de Gemeenschap gevestigd is en het geen militair vaartuig betreft;
  • (7) 
    Overwegende dat het dienstig is duidelijke en gedetailleerde bepalingen betreffende de berekening van de normale waarde vast te stellen en, in het bijzonder, voor te schrijven dat deze in zoverre mogelijk op de representatieve verkoop van een soortgelijk vaartuig in het kader van normale handelstransacties in het land van uitvoer gebaseerd dient te zijn; dat het wenselijk is nader aan te geven onder welke omstandigheden een verkoop op de binnenlandse markt wordt geacht met verlies te hebben plaatsgevonden en derhalve buiten beschouwing kan worden gelaten en onder welke omstandigheden...

Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

6.

Origineel voorstel

 

7.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

8.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en tot slot de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

9.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.