Toeslagen komen altijd verkeerd terecht: Kamervragen - Hoofdinhoud
NRC Next komt met het zoveelste voorbeeld van kinderlijk eenvoudige manieren om de belastingdienst/toeslagen op te lichten. Honderden onwetende burgers is op hun naam geld afhandig gemaakt, zonder at dat ze het zelf wisten.
Immers iemand anders kon een toeslag aanvragen op hun naam zonder zelfs in het bezit te zijn van de Digid.
Ik sta behoorlijk perplex na een serie Kamervragen hierover en vraag me af hoeveel gevallen van fraude er moeten zijn voordat het enorme lek gedicht wordt.
Want ook al staan er in de wet "overige fiscale maatregelen" een paar maatregelen, het lijkt nog steeds mogelijk een willekeurig rekeningnummer te gebruiken.
Daarom wil ik met spoed opheldering van staatssecretaris Weekers (VVD). normaal zou ik hem naar de Kamer roepen, maar dat is deze week ivm prinsjesdag en de algmeen politieke beschouwingen niet mogelijk. Vandaar schriftelijke vragen
Vragen van het lid Omtzigt aan de staatssecretaris van Financiën
Heeft u kennis genomen van het artikel “Makkelijker konden ze het niet maken” in NRC Next van 19 September 2011?
Hoeveel dossiers hadden op 19 september 2011 dossiercode 508888 ofwel het vermoeden van identiteitsfraude? Kunt u ook aangeven hoe aantal zich per maand ontwikkeld heeft van 1 januari 2011 tot 1 september 2011?
Welke alarmsignalen zijn binnen de belastingdienst/toeslagen afgegaan bij deze massale fraude en waar hebben zij toe geleid?
Voor hoeveel geld is er naar uw schatting in 2008, 2009, 2010 en 2011 gefraudeerd doordat toeslagen, voorlopige teruggaven en andere stortingen van de belastingdienst op een rekeningnummer is gestort, dat niet toebehoorde aan degene die recht op het geld?
In mei antwoordde u (Kamervragen 2217, jaar 2010/2011, vraag 7) dat: “Op grond van de wet is het mogelijk uitbetaling van een belastingteruggaaf of tegemoetkoming te doen plaats vinden op een bankrekening die op naam gesteld is van een derde. Daarvan wordt op grote schaal gebruik gemaakt. ……Wanneer per belastingplichtige in beginsel nog slechts één rekeningnummer in gebruik is, wordt het laten uitbetalen van een teruggaaf of toeslag op rekeningnummer van een derde onmogelijk.” Wanneer gaat u het wettelijk onmogelijk maken om een toeslag op een andere dan een eigen rekening (of gecontroleerde derdenrekening) uit te betalen?
Heeft u al overleg gehad met de banken, zodat zij een naam/nummer controle kunnen uitvoeren? Zo nee, wanneer zult u dit overleg plannen?
Hoe vaak is het rekeningnummer veranderd door een derde, zonder dat de betrokkene dat kon beïnvloeden en heeft de belastingdienst/toeslagen of de belastingtelefoon het advies gegeven: “wij doen één poging om deze persoon het geld vrijwillig te laten terugstorten. Wil hij of zij dat niet, dan krijgt u zijn of haar gegevens en dan kunt u via een civiele procedure het geld terug proberen te krijgen.”
Klopt het dat de politie weigert om de aangifte op te nemen in deze gevallen?
Op welke wijze gaat u ervoor zorgen dan betrokkenen een oprecht excuus krijgen voor de gang van zaken bij de belastingdienst en dat dit nooit, maar dan ook helemaal nooit meer kan voorkomen?