Brief regering; Instellen Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf als baten-lastendienst - Instellen Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf als baten-lastendienst - Hoofdinhoud
Deze brief is onder nr. 2 toegevoegd aan dossier 32275 - Instellen Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf als baten-lastendienst.
Inhoudsopgave
Officiële titel | Instellen Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf als baten-lastendienst ; Brief regering; Instellen Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf als baten-lastendienst |
---|---|
Documentdatum | 09-06-2011 |
Publicatiedatum | 10-06-2011 |
Nummer | KST322752 |
Kenmerk | 32275, nr. 2 |
Externe link | originele PDF |
Originele document in PDF |
Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vergaderjaar 2010–2011
32 275
Instellen Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf als baten-lastendienst
Nr. 2
BRIEF VAN DE STAATSSECRETARIS VAN FINANCIËN
Ter griffie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal ontvangen op 31 mei 2011. De wens over het voorgenomen besluit nadere inlichtingen te ontvangen kan door of namens de Kamer of door ten minste dertig leden van de Kamer te kennen worden gegeven uiterlijk op 30 juni 2011. De Kamer kan zich tegen het voorgenomen besluit uitspreken uiterlijk op 30 juni 2011 dan wel binnen veertien dagen na het verstrekken van de in de vorige volzin bedoelde inlichtingen.
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Den Haag, 30 mei 2011
Inleiding en samenvatting
Op grond van de voorhangprocedure van artikel 10 van de Comptabiliteitswet 2001 leg ik hierbij mijn voornemen voor om met ingang van 1 januari 2012 over te gaan tot het definitief instellen van het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf als een baten- lastendienst. Deze voorhangprocedure houdt in dat het besluit niet eerder wordt genomen dan 30 dagen nadat het voornemen daartoe schriftelijk ter kennis is gebracht aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Indien de Kamer binnen 30 dagen na ontvangst van deze kennisgeving of binnen 14 dagen na het verstrekken van nadere inlichtingen zich uitspreekt tegen het voorgenomen besluit, wordt het besluit niet aangenomen. Het Kabinet is met mij van mening dat het RVOB sinds het verkrijgen van de tijdelijke status van baten-lastendienst per 1 januari 2010 nu voldoet aan alle voorwaarden om per 1 januari 2012 als baten-lastendienst met definitieve status te functioneren.
Ministeriële verantwoordelijkheid
Met de toekenning van de status van baten-lastendienst binnen de Rijksoverheid blijft de volledige ministeriële verantwoordelijkheid bestaan en worden beperkingen in de bedrijfsvoering, die goede prestatieafspraken in de weg staan, weggenomen. Baten-lastendiensten kenmerken zich door een resultaatgericht besturingsmodel in combinatie met een baten-lastenadministratie.
Een baten-lastendienst
Het RVOB is een organisatie die is voortgekomen uit een fusie van Domeinen Onroerende Zaken (baten-lastendienst sinds 2008) en het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf, een voormalig onderdeel van VROM.
Het RVOB, de opdrachtgever en de eigenaar hebben ervaren dat het werken als baten-lastendienst bijdraagt aan een betere sturing op doelmatige inzet van het apparaat. Door het werken met kostprijzen en productprijzen heeft er een verzakelijking plaatsgevonden naar de omgeving welke bijdraagt aan efficiëntie en transparantie. De producten van het RVOB zijn over het algemeen goed in output termen te definiëren waarmee duidelijk is wat het RVOB levert en wat dat kost. Door de leenfaciliteit open te stellen voor investeringen in de aankoop en ontwikkeling van grond, kan een transparante afweging plaatsvinden of de investering opweegt tegen de uiteindelijke opbrengsten. Voor de specifieke rol van het RVOB in gebiedsontwikkelingsprojecten is een financieel kader vastgesteld (bijlage bij kamerstuk 32 275, nr. 1).
De groenlichtmeting
Begin 2010 heeft de groenlichtmeting plaatsgevonden. Dit is een vast onderdeel van het instellingstraject van de baten-lastendienst RVOB. Uit de definitieve groenlichtmeting die onlangs is afgerond is gekomen het RVOB voldoet aan de gestelde instellingsvoorwaarden, te weten:
-
1.De doelmatigheidsverbetering die gerealiseerd gaat worden, moet aantoonbaar zijn;
-
2.Er zijn voldoende doelmatigheidsprikkels ingebouwd in het resultaatgerichte sturingsmodel;
-
3.Er is een kostprijsmodel dat de koppeling legt tussen producten en kosten.
Verwerking in de begroting
Met het instellen van het RVOB als tijdelijke baten-lastendienst per 1 januari 2010 was de baten-lastenparagraaf van het Rijksvastgoed- en ontwikkelingsbedrijf reeds in begroting IXB opgenomen. Indien uw Kamer akkoord is met de definitieve instelling van het RVOB als baten-lastendienst zal het RVOB als baten-lastendienst met definitieve status in de baten-lastenparagraaf van het RVOB in begroting IXB worden opgenomen.
Financieel beheer
Een belangrijk aandachtspunt bij het instellen van een baten-lastendienst is het financieel beheer. Bij het financieel beheer van de baten lasten-diensten van het ministerie van Financiën zijn geen ernstige tekortkomingen geconstateerd. Het betreft hier de baten-lastendiensten RVOB en Domeinen Roerende Zaken.
Tot slot
Het RVOB heeft ervaring met het functioneren als baten-lastendienst. Per 1 januari 2008 was Domeinen Onroerende Zaken al een baten-lastendienst. Per 1 januari 2010 is gekozen voor de status als tijdelijke baten-lastendienst om de fusie met het Gemeenschappelijk Ontwikkelingsbedrijf verder gestalte te geven. Bij de groenlichtmeting is vastgesteld dat de inmiddels gefuseerde dienst RVOB voldoet aan alle instel-lingsvoorwaarden.
Slagvaardigheid, transparantie, doelmatigheid en resultaatgerichtheid staan bij het RVOB centraal. De goed meetbare producten en diensten en het baten-lastendienstmodel van het RVOB kunnen dit verder bevorderen. Ik heb er alle vertrouwen in dat dit gaat lukken.
De staatssecretaris van Financiën, F. H. H. Weekers