Het moet eerlijker op de arbeidsmarkt! Over Polen en andere Oost-Europese arbeidsmigranten - Hoofdinhoud
Op de Nederlandse arbeidsmarkt zijn tienduizenden arbeidskrachten actief uit Midden- en Oost-Europa. Daarvan is een meerderheid Pools. Zij zoeken hier een beter leven, maar worden vaak slachtoffer van uitbuiting. Dat leidt tot onmenselijke situaties en bovendien tot oneerlijke concurrentie voor Nederlandse werknemers. Hans Spekman en ik willen daar iets aan doen.
Daarom komt de PvdA met een plan: het moet en kan eerlijker! Wij willen de uitbuiting en overlast aanpakken. Slechte arbeidsomstandigheden, huisjesmelkerij en lage salarissen zorgen voor onmenselijke toestanden. En we willen af van de oneerlijke concurrentie voor Nederlandse werknemers die daardoor kan ontstaan.
1. Pak de echte boeven aan
De meeste Oost-Europese werknemers zijn volledig afhankelijk van het uitzendbureau waarvoor ze werken. Ze worden door het uitzendbureau naar Nederland gehaald, worden door het uitzendbureau in een huis gezet, naar het werk gebracht en weer naar huis. Malafide uitzendbureaus buiten deze afhankelijkheidsrelatie uit. Dat zijn de echte boeven. En het zijn er veel. Er zijn vele honderden, zo niet duizenden uitzendbureaus voor Oost-Europeanen actief. Een bestuurlijke boete van slechts een paar duizend euro is een lachertje voor zo'n malafide uitzender. De PvdA wil serieuze boetes van 80.000 euro voor forse overtredingen, zoals voorgesteld door de ABU (brancheorganisatie voor uitzendbureaus).
Om de stortvloed van nieuwe, veelal malafide uitzendbureautjes te stoppen, pleiten we voor verplichte certificering voor uitzendbureaus, met strenge normen.
Geen malafide uitzendbureaus zonder malafide afnemers. Dat zijn ook boeven en die verdienen een harde aanpak. Afnemers zijn nu alleen verantwoordelijk voor de betaling van tenminste het minimumloon, de PvdA wil dit uitbreiden naar tenminste het CAO-loon. Wij willen geen oneerlijke concurrentie tussen Nederlandse en Poolse werknemers.
Ook voor afnemers moeten de boetes fors omhoog om bedrijven af te schrikken. Dezelfde boetes als voor malafide uitzendbureaus (80.000 euro voor forse overtredingen).
Boeven moeten gepakt worden. De pakkans is in Nederland schrikbarend laag. Het aantal arbeidsinspecteurs moet dan ook stevig uitgebreid worden. Een afnemer die tweemaal beboet is wegens uitbuiting, wordt uitgesloten van openbare aanbestedingen.
We willen een speciale rapporteur op het ministerie die de extra ARBO-inspecteurs aanstuurt en constant open lijnen heeft met de vakbeweging en wethouders van de zogenaamde ‘Polengemeenten'.
In de voorwaarden voor het certificaat om een uitzendbureau te mogen starten komt dat uitzendbureaus geen winst mogen maken op huisvesting en andere voorzieningen voor werknemers en dat voor buitenlandse werknemers altijd hetzelfde bedrag in rekening moet worden gebracht bij opdrachtgevers als op basis van de CAO voor Nederlandse werknemers zou zijn gerekend. Voor het certificaat moet jaarlijks betaald worden, de opbrengst wordt gebruikt om inspecteurs aan te stellen die op deze regels toezien. Één forse overtreding leidt tot een hoge boete (80.000 euro), bij een tweede overtreding wordt het certificaat ingetrokken en kan een ondernemer drie jaar lang geen nieuw certificaat krijgen en krijgt voor dezelfde periode een beroepsverbod zodat hij of zij ook niet (zogenaamd) voor een andere ondernemer een uitzendbureau kan leiden. Een ondernemer die daarna nog eens wordt betrapt, mag zijn leven lang niet meer in de uitzendbranche werkzaam zijn.
2. Stop de race naar de bodem: invoering van minimumtarieven voor zzp'ers
Veel nieuwe arbeidskrachten uit de nieuwe landen van de EU bieden zichzelf tegen spottarieven aan als zzp'er, overigens niet geheel uit vrije wil want opdrachtgevers vragen daar om. Vaak ver beneden het minimumloon. Het gaat veelal om Bulgaren. Zo vormen ze oneerlijke concurrentie voor Nederlandse werknemers.
De PvdA wil dat daar een eind aan komt. De CAO's bieden daar mogelijkheden toe en wij roepen de sociale partners in de sectoren waar deze problemen vooral spelen op om voor de zomer maatregelen te nemen (aannemingen van werk en overeenkomsten van werk kunnen ook onder een CAO vallen. Dit bijt niet met het mededingingsrecht).
Zo niet, dan willen we minimumtarieven invoeren voor zzp'ers, te beginnen bij de sectoren met de grootste problemen. Het misbruiken van de zzp-constructie om het minimumloon te omzeilen moet stoppen. Nederlandse werknemers die een normaal loon willen voor hun werk, maken zo geen schijn van kans meer op de arbeidsmarkt.
3. Gelijk loon voor gelijk werk, ook voor werknemers
Volgens wetten en regels moeten Polen hetzelfde betaald krijgen als hun Nederlandse collega's.
Helaas is dat vaak niet het geval. Polen krijgen regelmatig onder het CAO-loon betaald en zelfs onder het minimumloon. Daarnaast houden malafide uitzendbureaus loon in voor kosten van huisvesting, eten en drinken en woon-werkverkeer. Daar vragen ze vaak grof geld voor. Ook bestaat er een praktijk waarbij Polen allerhande torenhoge boetes moeten betalen voor vaag omschreven ‘overtredingen' van de huisregels van huisjesmelkers. Wie er wat van zegt, kan vertrekken. Zodoende wordt een deel van de loonkosten terugverdiend over de rug van de Poolse werknemers.
Om dit tegen te gaan, moet uitzendbureaus of opdrachtgevers verboden worden geld te verdienen aan huisvesting. De betaling van een opdrachtgever aan een uitzendbureau moet gelijk zijn aan de kosten van een werknemer die op basis van de Nederlandse CAO werkt.
Het komt bovendien nog steeds veel voor dat Poolse werknemers worden gedwongen schandalige werktijden te maken, bijvoorbeeld 7 dagen per week, 10 uur per dag. Een groep uitzenders probeert openlijk te concurreren op arbeidsvoorwaarden van uitzendkrachten door een goedkopere CAO af te sluiten voor buitenlandse werknemers. Dit moet gewoon stoppen.
De Poolse werknemers worden schandelijk behandeld, Nederlandse werknemers worden op oneigenlijke manier van de arbeidsmarkt gedrukt.
De Minister moet initiatieven voor een aparte CAO gelijk in de kiem smoren. Doet hij dat niet, dan zullen wij zelf met initiatieven komen.
In de ons omringende landen moeten de begin- en eindtijden en de duur van het dagelijks werk worden genoteerd. De PvdA wil dit ook in Nederland invoeren voor de probleemsectoren zoals de horeca, bouw en land- en tuinbouw. Daarnaast moet het minimumloon of CAO-loon ook echt het minimum blijven. Dit betekent dat dit exclusief vergoedingen van onkosten betreft voor de reis naar en het verblijf in Nederland.
4. Fatsoenlijke huisvesting
Veel Poolse werknemers wonen in huizen of sinds kort ook in Polenhotels die door de werkgevers worden beheerd. Soms illegaal als kamerbewoner in een pand zonder vergunning en zonder veiligheidsvoorzieningen. Zoals gezegd wordt er geld aan verdiend door huisjesmelkers of malafide werkgevers. Werknemers delen hun bed met collega's, soms in drie shifts. Als anderen slapen en je bent niet aan het werk, moet je naar buiten, de straat op. Dat kan helaas gepaard gaan met overmatig alcoholgebruik en mede daardoor overlast. Bovendien worden Oost-Europese werknemers vaak zonder pardon op straat gezet op dezelfde dag dat ze hun baan kwijtraken. Ze melden zich bij de daklozenopvang, de samenleving kan betalen. En dat terwijl op de beddenverhuur woekerwinsten worden gemaakt. Kleine huisjes leveren duizenden euro's per maand op! Wij willen deze oneerlijke praktijken beëindigen.
Oost-Europese werknemers hebben ten eerste recht op een normaal huurcontract dat niet van de ene op de andere dag opgezegd kan worden. Dat contract moet gepaard gaan met normale huurbescherming en dus normale huurprijzen. Werkgevers en huiseigenaren worden daarvoor verantwoordelijk. Voor een werknemer die geen huurcontract heeft, volgt een forse boete.
Bij illegale kamerverhuur volgt onmiddellijk onteigening. Bezwaar en beroep kan achteraf, maar kan de onteigening niet langer vertragen. Nu kost sluiting of onteigening van een pand veel te veel tijd en gaat het gepaard met veel te lange procedures. De overlast en onmenselijke toestanden kunnen gewoon voortduren.
Het principe één kamer, één huurder moet gaan gelden: er moet een verbod komen om kamers aan meer mensen tegelijk te verhuren.
Om naleving van deze regels te garanderen, zijn veel intensievere controles nodig: om dat te betalen moeten gemeenten leges voor kamerverhuurvergunningen kostendekkend maken
5. Inschrijving
Buitenlandse werknemers die in een periode van een half jaar minimaal vier maanden in Nederland verblijven, dienen zich in te schrijven bij de gemeente. Dit gebeurt echter vaak niet. Veel huisbazen en werkgevers zetten Polen onder druk zich niet te laten inschrijven bij een gemeente. Vaak om illegale huisvesting of uitbuiting verborgen te houden. Dat maakt het hele circuit van buitenlandse werknemers ondoorzichtig en moeilijk controleerbaar. Buitenlandse werknemers kunnen zich wel inschrijven bij het UWV, zonder dat ze ingeschreven zijn in de GBA. De PvdA wil deze bestanden gaan koppelen, buitenlandse werknemers kunnen zich alleen laten inschrijven bij het UWV als ze zich ook laten inschrijven bij de gemeente. Werkgevers krijgen hier dan ook belang bij, want werknemers die in Nederland komen werken moeten zich ook laten inschrijven bij het UWV, anders riskeert de werkgever een forse boete, die kan oplopen tot 80.000 euro.
Hiermee wordt ook het ‘verplaatsen' van Polen bestreden: het beruchte busje dat elke drie maanden de werknemers van de ene naar de andere plek verplaatst om de verplichting tot inschrijving te omzeilen.
6. Inburgering en leerplicht
Er zijn veel Poolse seizoensarbeiders. Die gaan in het najaar terug naar Polen. Maar er zijn ook grote hoeveelheden Oost-Europese werknemers die hier zijn om te blijven. Deze laten hun gezin overkomen en schrijven hun kinderen in op Nederlandse scholen. De coalitie van CDA, VVD en PVV maakt de naïeve fout te beweren dat deze mensen wel weer terug gaan. Noch Polen zelf, noch professionals die met ze te maken hebben, delen die opvatting. Het zou een historische vergissing zijn de Oost-Europeanen niet te laten inburgeren.
Voor iedereen is het belangrijk dat de mensen op de werkvloer, op de bouwplaats maar ook op het schoolplein en in de buurt elkaar goed begrijpen. Dit begint met de Nederlandse taal. Hoe langer arbeidsmigranten blijven is meer dan een basiskennis van het Nederlands gewenst. Voor mensen die echt blijvend in Nederland willen gaan wonen is inburgering van belang. We gingen de goede kant op het aantal vrijwillige inburgeraars uit de nieuwe EU landen steeg in één jaar tijd van 900 naar 2700. Het Kabinet Rutte haalt hier een streep doorheen en zadelt de samenleving op met de problemen. Dit is niet de keuze van de PvdA!
Omdat EU-burgers niet verplicht kunnen worden tot inburgering, wil de PvdA de leerplicht verbreden zodat ook volwassen immigranten uit EU-landen er onder kunnen vallen. Zo kunnen bijvoorbeeld ouders met schoolgaande kinderen worden verplicht Nederlands te leren en een inburgeringscursus te volgen.
7. Uitbreiding tewerkstellingvergunningplicht
Door een iets ingewikkeldere constructie kunnen Roemenen en Bulgaren de tewerkstellingvergunningplicht in Nederland omzeilen. Roemeense en Bulgaarse bedrijfjes kunnen hun werknemers zonder tewerkstellingvergunning in Nederland laten werken. In de ons omringende landen moeten deze werknemers wel een tewerkstellingsvergunning aanvragen en dit is ook geoorloofd onder Europees recht. De PvdA wil de tewerkstellingvergunningplicht uitbreiden zodat deze groep Bulgaarse en Roemeense werknemers ook een tewerkstellingvergunning moeten aanvragen.