Consument koopt graag in het buitenland, maar kent zijn rechten niet - Hoofdinhoud
Ruim 50 procent van alle consumenten in Europa is ontevreden over de manier waarop hun klacht wordt afgehandeld. Slechts de helft van deze groep is op de hoogte van haar consumentenrechten en onderneemt verdere actie. Het Europees Parlement deed vandaag een dringend beroep op Europese Commissie en de EU-lidstaten op de rechtspositie van consumenten in Europa te verbeteren. “Kopen over de grens is soms veel goedkoper en met internet veel gemakkelijker. Maar als de aankoop niet geslaagd is, weet de klant niet goed waar hij terecht kan. Het is tijd dat in een interne markt van vrij verkeer van goederen en diensten, de consument ook weet wat zijn rechten zijn bij aankoop over de grens.” aldus PvdA-europarlementariër Judith Merkies. Het EP roept de EU-lidstaten op beter en gecoördineerd samen te werken bij consumentenrechten- en klachten. Er is, zeker gezien de toenemende internetverkoop, behoefte aan een gezamenlijke aanpak. De Europese sociaaldemocraten dringen al jaren aan op beter consumentenbescherming. Het initiatief om via consumentenorganisaties, zoals in Nederland de Consumentenbond, consumenten in groepsverband schade op te laten eisen is nog onvoldoende van de grond gekomen. Om de problemen uit de weg te ruimen en de verschillende consumentenproblemen te vergelijken, wordt voorgesteld om een Europese databank op te zetten. Deze gegevens moeten leiden tot beter inzicht in de consumentenmarkt een gezamenlijk beleid. Volgens Judith Merkies moet de Nederlandse consument ook beter worden geïnformeerd: “Ook al hebben wij in Nederland programma’s zoals Kassa en een actieve Consumentenbond, toch, valt er nog veel te verbeteren.”