Meer opheldering over de kinderopvangtoeslag (kamervragen) - Hoofdinhoud
De antwoorden op de vragen over kinderopvangtoeslag waren behoorlijk schokkend:
Bij maar liefst 114.000 aanvragen (1 opo de 4) was er geen match in de computersystemen en moest de aanvrager alles over doen.
Mensen moesten de hele aanvraag overdoen en niet alleen maar een ontbrekend nummer doorgeven. En natuurlijk zijn de databases niet gelinkt, zodat je nog niet weet of het goed gegaan is.
Veel mensen stuurden mails met specifieke klachten: niet werkende DigiD's, waardoor je niet binnen 10 dagen de aanvraag kunt doen. Mensen die zeggen al drie keer een correcte aanvraag ingediend te hebben. En soms ook leuke mails van ICT-experts die door de belastingtelefoon uitgemaakt worden voor digibeet.
Genoeg aanleiding voor ons om vervolgvragen te stellen. De kinderopvangtoeslag gaat vaak over aanzienlijke bedragen. dat kun je niet zomaar stop zetten als er ook flinke aanleiding is om te denken dat de fout voor een groot deel bij de belastingdienst/toeslagen ligt.
Overigens hebben we mede naar aanleiding van dit incident alvast maar een werkbezoek gepland bij de belastingdienst/toeslagen om het ICT systeem (dat €170 miljoen gekost heeft en nog niet draait) te bekijken. Dan komen wij zeker terug op deze casus.
Vragen van de leden Van Hijum en Omtzigt aan de staatssecretaris van Financiën en de minister van Sociale Zaken
Vervolgvragen over de kinderopvangtoeslag 2011Z00819
-
1.De aanvraagformulieren leverden in 350.000 gevallen een match up en in 114.000 gevallen niet. Dit, terwijl het register nagenoeg geheel gevuld is, zo blijkt ook uit de antwoorden. Deelt u onze conclusie dat de belastingdienst/toeslagen effectiever gebruik had kunnen maken van de gegevens in het register en zo veel ergernis had kunnen voorkomen?
-
2.Mensen konden niet gewoon het ontbrekende nummer en de kinderopvanginstelling invoeren, maar moesten het hele aanvraagformulier opnieuw invullen. Hoe gaat u ervoor zorgen dat voortaan slechts de ontbrekende gegevens worden uitgevraagd?
-
3.U schrijft dat mensen de gegevens paraat hebben, maar ze kunnen geen kopie van formulieren bij de belastingdienst opslaan. Wanneer wordt eindelijk geregeld dat kopieën van aanvragen en aangiften digitaal opgeslagen kunnen worden, dan wel als authentieke versie naar de klant/aanvragen teruggestuurd worden?
-
4.Veel mensen klagen per mail bij de vragenstellers dat zij wel degelijk het juiste nummer en adres hebben opgegeven, maar dat zij lang geen bevestiging konden ontvangen. Kunt u verzekeren dat elke aanvrager nu binnen vijf dagen een bevestiging krijgt van het correct invoeren, dan wel een brief dat er nog steeds geen match is? En kan de belastingdienst binnen vijf dagen uitsluitsel geven over de status?
-
5.In de antwoorden stelt u dat er op 10 februari nog een rappelbrief verzonden wordt aan toeslagaanvragers die niet tijdig reageren. Wil de regering toezeggen dat er pas eind februari, dus na de reactietermijn op die brief, eventueel toeslagen stopgezet zullen worden?
-
6.In aanvraagprogramma’s is het nu standaard dat koppelingen en nummers real time gecheckt worden. Kunt u ervoor zorgen dat al tijdens het invullen gecheckt wordt of er een koppeling is, dan wel mensen in staat te stellen uit het register de opvanginstelling te selecteren via drop-down menu’s?