Memorie van toelichting - Wijziging van de begrotingsstaten van de begroting Wonen, Wijken en Integratie (XVIII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32565 XVIII - Wijziging begroting begroting Wonen, Wijken en Integratie 2010 (Najaarsnota).

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de begrotingsstaten van de begroting Wonen, Wijken en Integratie (XVIII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota); Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 02-12-2010
Publicatie­datum 02-12-2010
Nummer KST32565XVIII2
Kenmerk 32565 XVIII, nr. 2
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2010–2011

32 565 XVIII

Wijziging van de begrotingsstaten van de begroting Wonen, Wijken en Integratie (XVIII) voor het jaar 2010 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota)

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE                                                                                        Pag.

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL                 2

B. BEGROTINGSTOELICHTING                                                                         3

  • 1. 
    Leeswijzer                                                                                                        3
  • 2. 
    Het beleid                                                                                                        4

2.1. Overzicht belangrijkste suppletoire mutaties 2010 (Najaarsnota)                                                                                                                     4 Artikelsgewijze toelichting                                                                                 6 Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)                                6

2.2. De beleidsartikelen                                                                                      6 Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw                                                                                         6 Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken                                                                               9 Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt                                                                                  10 Artikel 4. Integratie niet-westerse migranten                                                12 Artikel 5. Kennis en ordening Wonen, Wijken en Integratie                         13 Artikel 6. Rijkshuisvesting                                                                                13 Artikel 95. Algemeen (Niet beleidsartikel)                                                      14 Artikel 96. Onverdeeld (Niet beleidsartikel)                                                   15 Wetsartikel 2 Begroting Baten- en lastendiensten                                        15 2e suppletoire begroting 2010 Rijksgebouwendienst                                   15

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikelen 1 en 2

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij de wet vastgesteld en derhalve ook gewijzigd. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om voor het jaar 2010 wijzigingen aan te brengen in de begrotingsstaat van Wonen, Wijken en Integratie (XVIII) en van de begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten.

De in de begrotingsstaten opgenomen begrotingsartikelen worden in onderdeel B van deze memorie van toelichting toegelicht (de zgn. begrotingstoelichting).

Artikel 4

Het kabinet heeft bij zijn aantreden op 14 oktober 2010 besloten om geen Minister voor Wonen, Wijken en Integratie te laten benoemen. De taken van Wonen, Wijken en Integratie zijn toebedeeld aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (zie het Koninklijk besluit van 14 oktober 2010 in de Staatscourant van 18 oktober 2010, nr. 16525). De organisatorische uitwerking van deze besluiten vindt thans plaats en zal naar verwachting in 2011 kunnen worden afgerond. Om administratieve redenen is besloten om de begrotingen 2010 niet aan de nieuwe, inganggezette reorganisaties aan te passen. Evenwel, door het niet benoemen van een Minister voor Wonen, Wijken en Integratie is zonder nadere wettelijke voorziening onduidelijk welke minister verantwoordelijk is voor het beheer van de begroting van Wonen, Wijken en Integratie, omdat voor dat beheer op grond van artikel 19a van de Comptabiliteitswet 2001 de Minister voor Wonen, Wijken en Integratie verantwoordelijk is. Die onduidelijkheid wordt voor het jaar 2010 vanaf 14 oktober 2010 in het onderhavige wetsartikel weggenomen.

De Comptabiliteitswet 2001 zal hiervoor zo spoedig mogelijk structureel worden aangepast.

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, J. P. H. Donner

B. BEGROTINGSTOELICHTING

  • 1. 
    Leeswijzer

De 2e suppletoire begroting 2010 geeft een geactualiseerd beeld van de begroting 2010. De 2e suppletoire begroting 2010, gekoppeld aan de Najaarsnota van de Minister van Financiën, is het laatste moment waarop de financiële kaders van de in uitvoering zijnde begroting kunnen worden gemuteerd. Van mutaties wordt geen meerjarige doorwerking opgenomen omdat de 2e suppletoire begroting 2010 uitsluitend betrekking heeft op het lopende begrotingsjaar 2010.

De opbouw van de 2e suppletoire begroting 2010 is als volgt:

Een begrotingsstaat, waarin de mutaties voor uitgaven, verplichtingen en ontvangsten zijn opgenomen;

Een Memorie van Toelichting die de volgende onderdelen bevat:

Een overzichtstabel waarin de majeure beleidsmutaties worden gepresenteerd;

Per beleidsartikel een tabel Budgettaire gevolgen van beleid. In deze tabel worden alle mutaties opgenomen. De belangrijke beleidsmatige mutaties worden toegelicht. Alleen technische mutaties van grote omvang worden ook toegelicht.

De stand van de 2e suppletoire begroting 2010 wordt opgebouwd door middel van mutaties op de stand van de 1e suppletoire begroting 2010.

Hierbij wordt aangetekend dat er 2e suppletoire mutaties zijn die al in de Ontwerpbegroting 2011 van Wonen, Wijken en Integratie zijn vermeld.

Als toelichting is een mutatietabel opgenomen waarin mutaties worden gepresenteerd die op het desbetreffende instrument zijn verwerkt. Indien van toepassing zijn ook mutaties voor 2010 uit de ontwerpbegroting 2011 opgenomen. De toelichtingen van deze mutaties staan ook in de verdiepingsbijlage van de Ontwerpbegroting

2011.

Daarnaast worden soms ook nog de uitgaven aan incidentele subsidies vermeld om een wettelijke grondslag te creëren. Deze uitgaven komen niet direct terug in begrotingsmutaties omdat het hier uitgaven in de realisatiesfeer betreft.

Voor het goede begrip wordt de aanduiding «beleidsmatige mutatie» nader toegelicht. Een beleidsmatige mutatie is het gevolg van gevoerd beleid en is dus te beïnvloeden (bijvoorbeeld een bezuiniging, beleidswijzigingen met financiële gevolgen, afwijkingen uit hoofde van behoorlijk bestuur). Niet-beleidsmatige mutaties zijn meer technisch van aard en worden alleen bij grote omvang toegelicht.

Overzicht verantwoordelijke minister

Art.

nr.          Omschrijving                                                                 Beleidsverantwoordelijke minister

Beleidsartikelen

01       Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en             Minister van BZK voldoende woningbouw

02      Stimuleren van een duurzame kwaliteit van               Minister van BZK woningen, gebouwen en bouwwerken

03      Garanderen van keuzemogelijkheden en                    Minister van BZK betaalbaarheid op de woningmarkt

04      Integratie niet-westerse migranten                              Minister van BZK

05      Kennis en Ordening Wonen, Wijken en                       Minister van BZK Integratie

06      Rijkshuisvesting                                                             Minister van BZK

Niet-beleidsartikelen

Art.

nr.          Omschrijving                                                                 Beleidsverantwoordelijke minister

95      Algemeen                                                                      Minister van BZK

96      Onverdeeld                                                                    Minister van BZK

  • 2. 
    Het beleid

2.1. Overzicht belangrijkste suppletoire mutaties 2010 (Najaarsnota)

Uitgaven

Belangrijkste uitgavenmutaties na 1e suppletore begroting 2010

x € 1 000                                                                                                     Uitgaven

Stand Ontwerpbegroting 2010

Stand na 1e suppletore begroting 2010 Belangrijkste mutaties 2e suppletore begroting 2010

  • 1. 
    Verlaging raming stimuleren wijkenaanpak
  • 2. 
    Naar GF: rijksbijdrage aan krimpregio’s
  • 3. 
    Naar PF: rijksbijdrage aan krimpregio’s

Niet in 2010 uitkeren van BLS-budget aan gemeen-4.

ten

  • 5. 
    Aanpassing kasritme bijdrage aan NICIS
  • 6. 
    Kasschuif isolatieglasregeling

Aanpassing fasering overige budgetten voor 7.

energiebesparing

Aanpassing fasering bijdragen innovatie energiebesparing GO 9.           Naar GF: kwaliteitsimpuls inburgering

8.

 

3 717 348

 

3 787 111

 
  • 3 574

1

  • 16 250

1

  • 14 750

1

  • 7 000

1

2 672

1

  • 23 618

2

  • 6 600

2

  • 20 177

2

  • 47 475

4

Minder leningen aangevraagd voor inburgeringscur-10.                                                                                                                   – 4 000 4 sussen

  • 11. 
    Aanpassing kasritme afrekening WIN 2005–2006                       – 11 500 4
  • 12. 
    Aanpassing kasritme verzameluitkering                                           4 195 95

Overige mutaties                                                                             – 1 051 diverse

Stand na 2e suppletore begroting 2010                                                  3 637 983

Toelichting

Ad 1.

De voor 2010 nog beschikbare budgetten voor het stimuleren van de wijkenaanpak zullen in 2011 worden toegekend aan projecten op basis van de tussenrapportages en het visitatierapport uit 2011.

Ad 2 en 3.

Met het interbestuurlijk actieplan «Krimpen met kwaliteit» geven VNG, IPO en rijk richting aan een gezamenlijke beleidsaanpak van bevolkingsdaling. Ter voorkoming van de verwachte structurele leegstand tussen 2010 en 2020 stelt het rijk voor de genoemde gebieden eenmalig in 2010 € 31 mln ter beschikking via resp. het gemeentefonds (voor Parkstad Limburg en Zeeuws Vlaanderen) en het provinciefonds (voor Noord-Oost Groningen).

Ad 4.

Naar de huidige inzichten zullen bij de eindafrekening niet alle beschikbare BLS middelen uitgekeerd worden aan de budgethouders. In niet alle gevallen is aan de afgesproken woningbouwopgave dan wel aantallen eigenbouw voldaan. Als gevolg hiervan valt in 2010 budget vrij. Een deel hiervan (€ 2 mln) zal naar verwachting eerst begin 2011 tot art.nr betaling komen, wanneer het proces van afrekening definitief zal zijn afgerond.

Ad 5.

Het kasritme van de aan het Nicis Institute toe te kennen bijdragen is geactualiseerd en leidt tot hogere uitgaven in 2010.

Ad 6.

De uitfinanciering van de budgetten voor de isolatieglasregeling is aangepast aangezien de daadwerkelijke betaling van afgegeven waardebonnen de jaargrens zal passeren. De verlaging in 2010 wordt toegevoegd aan het budget voor 2011.

Ad 7.

Op grond van de actuele inzichten wordt de fasering van de overige budgetten voor energiebesparing gebouwde omgeving aangepast. Dit leidt tot een verlaging van het budget 2010 en een verhoging van de budgetten voor 2011–2014.

Ad 8.

Mede in samenhang met de in het Regeerakkoord afgesproken opheffing van het FES is de raming van de bijdragen aan projecten op het gebied van innovatieve energiebesparing geactualiseerd. Dit leidt tot een verlaging van het budget in 2010. De verlaging in 2010 wordt toegevoegd aan de budgetten voor 2011 en 2012.

Ad 9.

In 2010 konden gemeenten die meer trajecten wilden aanbieden dan hun aandeel in 47 000 trajecten eenmalig aanspraak maken op extra budget. Met deze middelen kunnen gemeenten aanvullende maatregelen treffen (zoals beschreven in de brief van 25 augustus 2009, TK 31 143, nr. 67) om deze doelstelling te realiseren.

Ad 10.

In 2010 vragen inburgeringsplichtigen naar verwachting voor € 4 mln minder leningen aan om hun inburgeringscursus te financieren. Reden is dat gemeenten sinds 2007 rijksmiddelen ontvangen om inburgeringsplich-tigen een voorziening aan te bieden en zij dus niet hoeven te lenen. Bijgevolg wordt het verplichtingen- en uitgavenbudget in 2010 navenant verlaagd.

Ad 11.

Door vertraging in de afrekening van de WIN 2005–2006 zal betaling eind 2010 en begin 2011 plaatsvinden. Een deel van het hiervoor bestemde budget wordt daarom niet gebruikt in 2010 en doorgeschoven naar 2011.

Ad 12.

De mutatie is het gevolg van het in overeenstemming brengen van de toegezegde bedragen aan gemeenten volgens de beschikking van BZK en de in de begroting beschikbare bedragen. Over de jaren heen (2010–2016) is de mutatie budgettair neutraal.

Ontvangsten

Belangrijkste ontvangstenmutaties na 1e suppletore begroting 2010

x € 1 000                                                                                               Ontvangsten                       art.nr

Stand Ontwerpbegroting 2010                                                                   485 786

Stand na 1e suppletore begroting 2010                                                     472 389

x € 1 000                                                                                               Ontvangsten                       art.nr

Belangrijkste mutaties 2e suppletore begroting 2010

Terugvorderingen bijdragen stimulering woningpro-13.

ductie                                                                                                   7 000                              1

  • 14. 
    Aanpassing ontvangsten FES NICIS                                                 2 672                              1

Aanpassing ontvangsten FES innovatie energiebe-15.

sparing GO                                                                                     – 20 177                              1

  • 16. 
    Vertraging ontvangsten BDU SIV Inburgering                           – 100 000                              4
  • 17. 
    Uitgestelde verkoop pand Anna Paulownastraat                             2 269                              6

Overige mutaties                                                                                6 755                    diverse

Stand na 2e suppletore begroting 2010                                                     370 908

Toelichting

Ad 13.

Geraamd wordt dat € 7 mln aan bijdragen aan gemeenten voor de stimulering van de woningproductie zal worden gerestitueerd, vanwege het niet (tijdig) kunnen starten van projecten en daarmee niet voldoen aan de regeling.

Ad 14.

In samenhang met de in 2010 hogere uitgaven voor de aan het Nicis Institute toe te kennen bijdrage wordt ook de raming van de hieraan gerelateerde ontvangsten uit het FES verhoogd.

Ad 15.

In samenhang met de in 2010 lagere uitgaven voor innovatie energiebesparing gebouwde omgeving wordt ook de raming van de hieraan gerelateerde ontvangsten uit het FES verlaagd.

Ad 16.

In het kader van de afrekening van de BDU-SIV 2005–2009 is € 100 mln aan ontvangsten begroot in 2010. Het betreft terugvordering van de inburgeringmiddelen waarvoor geen prestatie is geleverd door gemeenten. Dat wil zeggen, van trajecten die niet zijn aangeboden, of trajecten die zijn gestart maar waarbij geen examen is afgelegd. Door vertraging in de verantwoordingsprocedure worden de middelen hoogstwaarschijnlijk begin 2011 ontvangen.

Ad 17.

Als gevolg van de van 2009 naar 2010 uitgestelde verkoop van het pand

Anna Paulownastraat wordt de raming van de ontvangsten op artikel 6

verhoogd.

Artikelsgewijze toelichting

Wetsartikel 1 (uitgaven/verplichtingen en ontvangsten)

2.2. De beleidsartikelen

Artikel 1. Stimuleren krachtige steden, vitale wijken en voldoende woningbouw

(x € 1 000)

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

 

Stand

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e

ontwerp-

suppletore

suppletore

suppletore

begroting

begroting

begroting

begroting 2010

2010

2010

2010

 

328 326

1 347 048

  • 35 400

1 311 648

443 693

494 453

  • 40 635

453 818

443 693

494 453

  • 40 635

453 818

307 050

306 459

  • 3 686

302 773

287 406

303 866

  • 1 822

302 044

15 051

0

0

0

2 000

0

0

0

1 656

1 656

  • 927

729

937

937

  • 937

0

4 274

3 574

  • 3 046

528

2 389

2 389

  • 2 389

0

1 185

1 185

  • 1 185

0

700

0

0

0

0

0

528

528

126 004

176 132

  • 37 000

139 132

126 004

74 804

  • 38 000

36 804

0

101 328

1 000

102 328

6 365

8 288

3 097

11 385

1 382

1 298

1 048

2 346

1 345

2 045

  • 623

1 422

3 638

4 345

2 672

7 017

0

600

0

600

Verplichtingen: Uitgaven:

Programma:

Bevorderen van de leefbaarheid van de woonwijken: BDU-Fysiek Investeringen Stedelijke vernieuwing Innovatiebudget Stedelijke vernieuwing BDU-veiligheidsmiddelen/leefbaarheid Faciliteren grotestedenbeleid Sittard Geleen

Vitale wijken tot stand brengen

Stimuleren wijkaanpak/wijkverpleegkundigen

40+ wijkenbudget

Bewonersinitiatieven

FES Maatschappelijke sectoren & ICT

Voldoende woningproductie: Budget BLS Bijdragen stimulering woningproductie

Overige programmabudgetten: Onderzoek Kennisoverdracht FES NICIS Bijdrage aan Sophiatunnel Drechtsteden

Ontvangsten:

3 638

6 345

11 200

17 545

  • BDU = Bijzondere Doeluitkeringen

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Instrument: BDU-Fysiek Investeringen Stedelijke vernieuwing

In dit begrotingsjaar is bij de afwikkeling van ISV2 en de verdeling van de uitgavenbudgetten voor de ISV3 periode sprake van een vrijval van middelen van beperkte omvang.

Instrument: Faciliteren grotestedenbeleid

Op grond van een actualisatie van de in 2010 te verrichten uitgaven voor onderzoek en kennisoverdracht op het gebied van wonen, wijken en integratie als totaal wordt de raming van dit instrument verlaagd.

Instrument: Sittard Geleen

Vanwege de afloop van de GSB-periode vallen de in het kader van de BDU-SIV gereserveerde middelen voor Sittard-Geleen vrij voor het jaar 2010.

Instrument: Stimuleren wijkaanpak/wijkverpleegkundigen Instrument: 40+ wijkenbudget

De voor 2010 nog beschikbare budgetten zullen in 2011 worden toegekend aan projecten op basis van de tussenrapportages en het visitatierapport uit 2011.

 

16 250

  • 16 250

14 750

  • 14 750
 
  • 7 000

Instrument: Budget BLS

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt.

(x € 1000)                                                                                                    Verplich- tingen                 Uitgaven

Mutaties 2e suppletore begroting

  • 1. 
    Naar Gemeentefonds: rijksbijdrage aan krimpregio’s
  • 2. 
    Naar Provinciefonds: rijksbijdrage aan krimpregio’s
  • 3. 
    Niet in 2010 uitkeren van budget aan gemeenten

Totaal                                                                                                            – 31 000                  – 38 000

Toelichting

Ad 1 en ad 2.

Met het interbestuurlijk actieplan «Krimpen met kwaliteit» geven VNG, IPO en rijk richting aan een gezamenlijke beleidsaanpak van bevolkingsdaling. Ter voorkoming van de verwachte structurele leegstand tussen 2010 en 2020 stelt het rijk voor de genoemde gebieden eenmalig in 2010 € 31 mln ter beschikking via resp. het gemeentefonds (voor Parkstad Limburg en Zeeuws Vlaanderen) en het provinciefonds (voor Noord-Oost Groningen).

Ad 3.

Naar de huidige inzichten zullen bij de eindafrekening niet alle beschikbare BLS middelen uitgekeerd worden aan de budgethouders. In niet alle gevallen is aan de afgesproken woningbouwopgave dan wel aantallen eigenbouw voldaan. Als gevolg hiervan valt in 2010 budget vrij. Een deel hiervan (€ 2 mln) zal naar verwachting eerst begin 2011 tot betaling komen, wanneer het proces van afrekening definitief zal zijn afgerond.

Instrument: bijdragen stimulering woningproductie

Van de eerste en tweede tranche van de Tijdelijke stimuleringsregeling woningbouwprojecten is per eind augustus 2010 € 36,89 mln door gemeenten terugbetaald omdat niet tijdig met de bouw kon worden gestart. Dit bedrag is op 30 augustus 2010 op grond van artikel 8 van de regeling opnieuw ingezet om als gevolg van de crisis stilgevallen of niet gestarte woningbouwprojecten te ondersteunen. Het nadien door gemeenten tot en met 5 oktober 2010 terugbetaalde bedrag van € 10,3 mln van de eerste, tweede en derde tranche van de stimuleringsregeling is eveneens op grond van artikel 8 van de regeling heringezet om woningbouwprojecten te ondersteunen. Hieraan is de resterende € 1 mln vanuit de aanvullende post toegevoegd. Deze laatste mutatie is in de onderhavige suppletoire begroting verwerkt.

Hiermee is gehoor gegeven aan de motie Weekers en Blanksma-van den Heuvel (32 395 nr. 3), waarbij verzocht is de middelen zo maximaal mogelijk te benutten.

Instrumenten: Onderzoek en kennisoverdracht

Op grond van een actualisatie van de in 2010 te verrichten uitgaven voor onderzoek en kennisoverdracht op het gebied van wonen, wijken en integratie wordt de raming 2010 op het onderhavige artikel per saldo verhoogd.

Instrument: FES NICIS

Het kasritme van de aan het Nicis Institute toe te kennen bijdragen is geactualiseerd en leidt tot hogere uitgaven in 2010.

Ontvangsten

Ontvangsten instrument: Bijdrage stimulering woningproductie

Geraamd wordt dat € 7 mln aan bijdragen aan gemeenten voor de stimulering van de woningproductie zal worden gerestitueerd, vanwege het niet (tijdig) kunnen starten van projecten en daarmee niet voldoen aan de regeling.

Ontvangsten instrument: FES NICIS

In samenhang met de in 2010 hogere uitgaven voor de aan het Nicis Institute toe te kennen bijdrage wordt ook de raming van de hieraan gerelateerde ontvangsten uit het FES verhoogd.

Artikel 2. Stimuleren van een duurzame kwaliteit van woningen, gebouwen en bouwwerken

(x € 1 000)

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletore begroting

2010

Mutaties 2e

suppletore begroting

2010

Stand 2e

suppletore begroting 2010

Verplichtingen: Uitgaven:

Programma:

Realisatie CO2 reductiedoelstellingen in de gebouwde omgeving: Programma energiebudgetten

Subsidies energiebesparing (CO2 reductie) gebouwde omgeving Regeling energiebesparing huishoudens met lagere inkomens Innovatief bouwen Subsidies innovatie energiebesparing gebouwde omgeving (FES)

Overige programmabudgetten: Onderzoek Kennisoverdracht Kosten uitvoeringsorganisaties Nader aan te wijzen

Ontvangsten:

 

62 800

99 211

  • 16 747

82 464

79 095

118 824

  • 49 230

69 594

79 095

118 824

  • 49 230

69 594

74 162

117 793

  • 50 599

67 194

8 791

2 119

  • 100

2 019

50 337

86 404

  • 30 218

56 186

34

312

  • 42

270

0

62

  • 62

0

15 000

28 896

  • 20 177

8 719

4 933

1 031

1 369

2 400

661

661

  • 37

624

1 682

326

1 406

1 732

2 546

0

0

0

44

44

0

44

15 091

28 987

  • 20 177

8 810

Toelichting

Op dit artikel is de volgende incidentele subsidie verstrekt (vermelding in deze suppletoire begroting voor de wettelijke grondslag)

Op grond van artikel 4:23 lid 3 sub c van de Algemene Wet Bestuursrecht wordt in artikel 2 voor € 0,9 mln een begrotingsbasis gecreëerd voor de verlening c.q. toekenning van de bijdrage voor de zogeheten «koploperge-bieden» in Noord-Nederland. De bijdrage is toegekend aan de provincie Groningen ten behoeve van de drie noordelijke provincies (Groningen, Friesland, Drenthe).

Conform het gestelde in de WWI-begroting 2010, artikel 2, komen er nieuwbouwgebieden waarin geëxperimenteerd wordt met energiezuinig en innovatief bouwen. Kern is dat voor de gebieden een minimaal 25% scherpere norm geldt dan de landelijke EPC-norm. Ervaringen worden verspreid. De provincie Groningen is aanspreekpunt c.q. coördinerende provincie namens de drie noordelijke provincies en zij zullen tenminste aan de hand van door BZK/WWI gestelde minimum criteria maximaal negen koplopergebieden selecteren.

Budgetoverheveling naar het provinciefonds zal plaatsvinden bij 1e suppletoire begroting 2011.

Verplichtingen en uitgaven

Instrument: Subsidies energiebesparing (CO2 reductie) gebouwde omgeving

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

 

(x € 1000)

Verplichtingen

Uitgaven

Mutaties 2e suppletore begroting

   
  • 1. 
    Kasschuif isolatieglasregeling
 
  • 23 618
  • 2. 
    Aanpassing fasering overige budgetten voor energiebe-
   

sparing

  • 5 000
  • 6 600

Totaal

  • 5 000
  • 30 218

Ad 1.

De uitfinanciering van de budgetten voor de isolatieglasregeling is aangepast aangezien de daadwerkelijke betaling van afgegeven waardebonnen de jaargrens zal passeren. De verlaging in 2010 wordt toegevoegd aan het budget voor 2011.

Ad 2.

Op grond van de actuele inzichten wordt de fasering van de overige budgetten voor energiebesparing gebouwde omgeving aangepast. Dit leidt tot een verlaging van het budget 2010 en een verhoging van de budgetten voor 2011–2014.

Instrument: Subsidies innovatie energiebesparing gebouwde omgeving (FES)

Mede in samenhang met de in het Regeerakkoord afgesproken opheffing van het FES is de raming van de bijdragen aan projecten op het gebied van innovatieve energiebesparing geactualiseerd. Dit leidt tot een verlaging van het budget in 2010. De verlaging in 2010 wordt toegevoegd aan de budgetten voor 2011 en 2012.

Instrument: Kennisoverdracht

Op grond van een actualisatie van de in 2010 te verrichten uitgaven voor onderzoek en kennisoverdracht op het gebied van wonen, wijken en integratie als totaal wordt de raming 2010 voor kennisoverdracht op het onderhavige artikel verhoogd.

Ontvangsten

Ontvangsten instrument: Subsidies innovatie energiebesparing gebouwde omgeving (FES)

In samenhang met de in 2010 lagere uitgaven op dit instrument wordt ook de raming van de hieraan gerelateerde ontvangsten uit het FES verlaagd.

Artikel 3. Garanderen van keuzemogelijkheden en betaalbaarheid op de woningmarkt

 

(x € 1 000)

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

 

Stand

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e

 

ontwerp-

suppletore

suppletore

suppletore

 

begroting

begroting

begroting

begroting 2010

 

2010

2010

2010

 

Verplichtingen:

2 541 670

2 652 420

  • 1 243

2 651 177

Uitgaven:

2 484 135

2 578 265

  • 1 243

2 577 022

Programma:

2 484 135

2 578 265

  • 1 243

2 577 022

(x € 1 000)

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletore begroting

2010

Mutaties 2e

suppletore begroting

2010

Stand 2e

suppletore begroting 2010

Garanderen betaalbaarheid voldoende huurwoningen en evenwichtige verdeling:

Garanderen betaalbaarheid wonen voor lage inkomensgroepen (vraaggericht):

Huursubsidie en huurtoeslag

Bevorderen eigen woonbezit

Garanderen van een laagdrempelige geschillenbeslechting Bekostiging Huurcommissie

Overige programmabudgetten: Onderzoek Kennisoverdracht Kosten uitvoeringsorganisaties

Ontvangsten:

 

2 466 071

2 550 813

0

2 550 813

2 439 624

2 522 624

0

2 522 624

26 447

28 189

0

28 189

15 152

26 306

  • 1 328

24 978

15 152

26 306

  • 1 328

24 978

2 912

1 146

85

1 231

442

356

0

356

525

790

85

875

1 945

0

0

0

363 237

333 237

1 000

334 237

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Instrument: Bekostiging Huurcommissie

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt:

(x € 1000)

Verplichtingen

Uitgaven

Mutaties 2e suppletoire begroting

  • 1. 
    Verlaging budget DHC als gevolg van lager aantal geschillen
  • 2. 
    Naar VROM: compensatie lagere ontvangsten DHC
  • 3. 
    Aanpassing budget DHC als gevolg van overboeking naar VROM

Totaal

 

1 328

  • 1 328

2 600

  • 2 600

2 600

2 600

1 328

  • 1 328

Ad 1.

Als gevolg van een lager aantal geschillen dan geraamd wordt het budget

2010 voor de Dienst van de Huurcommissie (DHC) met € 1,3 mln verlaagd.

Ad 2 en 3.

De op de begroting van VROM geraamde ontvangsten uit hoofde van de dienstverleningsovereenkomst (DVO) 2010 met de DHC vallen lager uit dan eerder geraamd, onder meer omdat bepaalde kosten door de DHC

zelf rechtstreeks worden betaald. Ter dekking van het hierdoor ontstane tekort vindt een overboeking vanuit het onderhavige instrument naar de begroting van VROM plaats.

In samenhang met deze overboeking wordt de raming van dit instrument overeenkomstig verhoogd.

Ontvangsten

Ontvangsten instrument: Restituties subjectsubsidies

Het vermoedelijk beloop 2010 bij de ontvangsten huursubsidie zal € 5 mln bedragen. Daarmee wordt de raming voor 2010 met € 1 mln overschreden. De Belastingsdienst heeft de invordering van de nog openstaande vorderingen geïntensiveerd waardoor de ontvangsten

0

0

0

0

sneller binnenkomen dan verwacht. Als gevolg hiervan komen de geraamde ontvangsten van € 1 mln uit de begroting 2011 te vervallen.

Artikel 4. Integratie niet-westerse migranten

 

(x € 1 000)

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

 

Stand

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e

 

ontwerp-

suppletore

suppletore

suppletore

 

begroting

begroting

begroting

begroting 2010

 

2010

2010

2010

 

Verplichtingen:

582 790

500 787

  • 93 205

407 582

Uitgaven:

582 790

505 515

  • 68 405

437 110

Programma:

582 790

505 515

  • 68 405

437 110

Bewerkstelligen dat oud-en nieuwkomers hun inburgerings examen

       

halen:

504 243

439 846

  • 63 390

376 456

Facilitering inburgering

504 243

439 846

  • 63 390

376 456

Het versterken van maatschappelijke emancipatie en het vergroten van

       

de sociale integratie van niet-westerse migranten:

78 547

65 669

  • 5 015

60 654

Facilitering remigratie

36 981

37 492

  • 4 000

33 492

Overige instrumenten

41 566

28 177

  • 1 015

27 162

Ontvangsten:

103 249

103 249

  • 95 773

7 476

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Instrument: Facilitering inburgering

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt.

(x € 1000)

Verplichtingen

Mutaties 2e suppletore begroting

  • 1. 
    Naar Gemeentefonds: kwaliteitsimpuls inburgering
  • 2. 
    Aanpassing kasritme afrekening WIN 2005–2006
  • 3. 
    Minder leningen aangevraagd voor inburgeringscursus-sen
  • 4. 
    Overige mutaties Totaal

Uitgaven

 

47 475

  • 47 475

11 500

  • 11 500
  • 4 000
  • 4 000

17 915

  • 415

80 890

  • 63 390

Ad 1.

In 2010 konden gemeenten die meer trajecten wilden aanbieden dan hun aandeel in 47 000 trajecten eenmalig aanspraak maken op extra budget. Met deze middelen kunnen gemeenten aanvullende maatregelen treffen (zoals beschreven in de brief van 25 augustus 2009, TK 31 143, nr. 67) om deze doelstelling te realiseren.

A 2.

Door vertraging in de afrekening van de Wet inburgering nieuwkomers (WIN) 2005–2006 zal betaling eind 2010 en begin 2011 plaatsvinden. Een deel van het hiervoor bestemde budget wordt daarom niet gebruikt in 2010 en doorgeschoven naar 2011.

Ad 3.

In 2010 vragen inburgeringsplichtigen naar verwachting voor € 4 mln minder leningen aan om hun inburgeringscursus te financieren. Reden is dat gemeenten sinds 2007 rijksmiddelen ontvangen om inburgeringsplich-tigen een voorziening aan te bieden en zij dus niet hoeven te lenen. Bijgevolg wordt het verplichtingen- en uitgavenbudget in 2010 navenant verlaagd.

Ad 4.

Bij de overige mutaties is met name sprake van een administratief technische correctie van € 17,5 mln in de verplichtingen, omdat de verplichting aan DUO voor 2010 ten laste van het oude contract uit 2007 is geboekt.

Instrument: Facilitering remigratie

Naar verwachting wordt in 2010 een onderuitputting op het remigratiebudget verwacht van € 4 mln.

Ontvangsten

Ontvangsten instrument: Facilitering inburgering

In het kader van de afrekening van de BDU-SIV 2005–2009 is € 100 mln aan ontvangsten begroot in 2010. Het betreft terugvordering van de inburgeringmiddelen waarvoor geen prestatie is geleverd door gemeenten. Dat wil zeggen, van trajecten die niet zijn aangeboden, of trajecten die zijn gestart maar waarbij geen examen is afgelegd. Door vertraging in de verantwoordingsprocedure worden de middelen hoogstwaarschijnlijk begin 2011 ontvangen.

Ontvangsten instrumenten: Facilitering remigratie en Overige instrumenten

Diverse niet voorziene ontvangsten op het gebied van remigratie en integratie leiden tot een verhoging van de raming met € 3,4 mln.

Artikel 5. Kennis en ordening Wonen, Wijken en Integratie

(x € 1 000)

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Stand ontwerpbegroting 2010

Stand 1e

suppletore begroting

2010

Mutaties 2e

suppletore begroting

2010

Stand 2e

suppletore begroting 2010

Verplichtingen: Uitgaven:

Programma:

Versterken van de positie van de woonconsument: Subsidies woonconsumentenorganisaties

Overige programmabudgetten: Onderzoek Experimenten en kennisoverdracht

Ontvangsten:

 

3 372

3 067

1 139

4 206

8 630

10 328

239

10 567

8 630

10 328

239

10 567

1 363

1 363

0

1 363

1 363

1 363

0

1 363

7 267

8 965

239

9 204

3 959

5 553

  • 15

5 538

3 308

3 412

254

3 666

0

0

0

0

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven Artikel 6. Rijkshuisvesting

(x € 1 000)

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Stand              Stand 1e          Mutaties 2e                 Stand 2e

ontwerp-           suppletore           suppletore              suppletore begroting             begroting             begroting       begroting 2010

2010                     2010                     2010

Verplichtingen: Uitgaven:

Programma:

Het adviseren en implementeren beleid rijkshuisvestingsstelsel:

Beleid (mede) van toepassing op de rijkshuisvesting en de doelmatige werking van het rijkshuisvestingsstelsel

 

102 842

50 237

0

50 237

102 842

50 237

0

50 237

102 842

50 237

0

50 237

10 804

7 504

0

7 504

3 051

3 051

3 051

0

 

(x € 1 000)

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

 

Stand

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e

 

ontwerp-

suppletore

suppletore

suppletore

 

begroting

begroting

begroting

begroting 2010

 

2010

2010

2010

 

Onderzoek Rgd

599

599

0

599

Coördinatie rijksopdrachtgeverschap in de bouw

1 212

1 212

0

1 212

Energiebesparing rijkshuisvesting

5 942

2 642

0

2 642

De architectonische kwaliteit stimuleren en monumenten beheren:

15 259

15 259

0

15 259

Stimuleren architectonische kwaliteit

   

0

0

Beheer monumenten in rijksbezit

15 259

15 259

0

15 259

Huisvesten van het Koninklijk Huis, de Hoge Colleges van Staat en het

       

ministerie van Algemene Zaken:

76 779

27 474

0

27 474

Onderhoud HCvS/AZ

3 627

0

0

0

Investeringen HCvS/AZ

41 356

0

0

0

Huren HCvS/AZ

5 474

0

0

0

Paleizen

26 322

0

0

0

Functionele kosten Koninklijk Huis

   

0

0

Huisvestingskosten HCvS/AZ

 

18 096

0

18 096

Huisvestingskosten Paleizen

 

9 378

0

9 378

Ontvangsten:

357

357

2 269

2 626

Toelichting

Ontvangsten

Als gevolg van de van 2009 naar 2010 uitgestelde verkoop van het pand Anna Paulownastraat wordt de raming van de ontvangsten op het onderhavige artikel verhoogd.

Artikel 95. Algemeen (Niet beleidsartikel)

(x € 1 000)

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Verplichtingen: Uitgaven:

Programma:

Betaalbare woonkeuze koop- en huursector

Budget BWS 1992–1994

Huisvesting gehandicapten en woon-zorg

LVS en W I

Verzameluitkering

Ontvangsten:

 

Stand

Stand 1e

Mutaties 2e

Stand 2e

ontwerp-

suppletore

suppletore

suppletore

begroting

begroting

begroting

begroting 2010

2010

2010

2010

 

3 242

5 568

1 998

7 566

17 741

31 129

8 088

39 217

17 741

31 129

8 088

39 217

8 063

8 063

2 000

10 063

2 169

2 169

0

2 169

57

420

161

581

3 262

1 262

  • 1 262

0

4 190

19 215

7 189

26 404

214

214

0

214

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Instrument: Betaalbare woonkeuze koop- en huursector

Als gevolg van minder intrekkingen dan voorzien, moet de uitgavenraming 2010 van de niet meer vigerende Eigen Woningenregelingen worden verhoogd.

Instrument: Verzameluitkering

Op dit instrument zijn de volgende mutaties verwerkt.

(x € 1000)

Mutaties 2e suppletore begroting

  • 1. 
    Aanpassing kasritme budgetten toegevoegd aan verzameluitkering
  • 2. 
    Bijdrage aan knelpunt nieuw Den Helder
  • 3. 
    Overboeking van instrument «LVS en WI»
  • 4. 
    Overige mutaties

Totaal

 

Verplich-

Uitgaven

tingen

 
 

4 195

1 000

1 000

1 262

1 262

998

732

3 260

7 189

Ad 1.

De mutatie is het gevolg van het in overeenstemming brengen van de toegezegde bedragen aan gemeenten volgens de beschikking van BZK en de in de begroting beschikbare bedragen. Over de jaren heen (2010–2016) is de mutatie budgettair neutraal.

Ad 2.

Voor de gemeente Den Helder is in het kader van het knelpunt nieuw Den Helder een budget van € 1 mln toegevoegd aan de verzameluitkering. Op grond van de Financiële verhoudingswet is het ministerie van BZK belast met de verstrekking, verlening en vaststelling van deze bijdrage.

Ad 3.

Het budget voor de Regeling Werkgelegenheidsimpuls 1994, project «Stedelijk Museum Amsterdam» is met ingang van deze suppletoire begroting opgenomen in de verzameluitkering.

Artikel 96. Onverdeeld (Niet beleidsartikel)

(x € 1 000)

(1)

(2)

(3)

(4)=(2+3)

Stand              Stand 1e          Mutaties 2e                 Stand 2e

ontwerp-           suppletore           suppletore              suppletore begroting             begroting             begroting       begroting 2010

2010                     2010                     2010

Verplichtingen: Uitgaven:

Programma:

Prijsbijstelling: Prijsbijstelling

Nog te verdelen:

 

6 143

  • 6 143

2 053

  • 4 090

1 578

  • 1 640

2 058

418

1 578

  • 1 640

2 058

418

  • 664
  • 664

1 077

413

914

  • 976

981

Toelichting

Verplichtingen en uitgaven

Instrumenten: Prijsbijstelling en Nog te verdelen

De aan de WWI begroting toegevoegde prijsbijstelling wordt ten dele ingezet ten behoeve van de interne budgettaire problematiek, tijdelijk gestald op het onderhavige artikel.

5

Tabel x Begrotingsstaat Rgd

Wetsartikel 2 Begroting Baten- en lastendiensten

Rijksgebouwendienst

Anticiperende handelingen door de Rijksgebouwendienst

2e suppletoire begroting 2010 Rijksgebouwendienst

Suppletoire begrotingsstaat inzake de baten-lastendiensten (Najaarsnota)

behorende bij de Wet van ...... Stb. . .....

Begroting 2010

Totaal baten

Totaal lasten

Saldo van baten en lasten

Oorspronkelijk vastgestelde begroting Mutaties 1e suppletoire begroting Stand 1e suppletoire begroting 2010 Mutaties 2e suppletoire begroting Stand 2e suppletoire begroting 2010

 

1 483 931

1 483 471

  • 30 114
  • 30 114

1 453 817

1 453 357

  • 52 843
  • 52 843

1 400 974

1 400 514

460

460

460

Totaal kapitaaluitga-

Totaal kapitaalontvangsten

Oorspronkelijk vastgestelde begroting Mutaties 1e suppletoire begroting Stand 1e suppletoire begroting 2010 Mutaties 2e suppletoire begroting Stand 2e suppletoire begroting 2010

 

725 371

470 000

162 788

145 000

888 159

615 000

620 324

463 000

1 508 483

1 078 000

Exploitatieoverzicht

Opbouw vanaf de stand ontwerpbegroting naar de stand van de Najaarsnota

bedragen in € * 1 000

Omschrijving

 

Oorspronke-

Mutaties 1e

Mutaties 2e

Totaal geraamd

lijk vastge-

suppletoire

suppletoire

 

stelde

begroting

begroting

 

begroting

     

1 348 290

39 620

  • 53 000

1 334 910

105 753

  • 79 734

157

26 176

11 650

0

0

11 650

5 151

0

0

5 151

13 087

10 000

0

23 087

1 483 931

  • 30 114
  • 52 843

1 400 974

89 473

0

0

89 473

328 132

180

  • 13 000

315 312

329 122

2 932

  • 40 000

292 054

302 634

22 932

0

325 566

155 438

  • 15 847

0

139 591

19 406

  • 18 000

0

1 406

24 056

0

0

24 056

139 968

  • 44 656

0

95 312

65 975

0

0

65 975

5 807

0

0

5 807

7 773

345

157

8 275

10 400

7 000

0

17 400

5 287

15 000

0

20 287

1 483 471

  • 30 114
  • 52 843

1 400 514

460

0

0

460

Baten

Leveren producten/diensten:

Opbrengst departementen Opbrengst moederdepartement Opbrengst derden

Bedrijfsvoering:

Rentebaten Overige baten

Totaal baten

Lasten

Product Huisvesting:

Apparaatskosten (netto)

Huren

Rentelasten

Afschrijvingen

Onderhoud

Dotaties voorzieningen

Belastingen en heffingen

Investeringen buiten gebruiksvergoedingen

Overige producten:

Services

Adviezen

Beleidsondersteuning

PPS-lasten

Overige lasten Totaal lasten Saldo

ven

Toelichting

De huren vanuit de markt dalen omdat een aantal objecten is aangekocht en minder markthuur hoeft te worden betaald. De mutaties op de rentelasten en de opbrengst departementen betreffen ramingstechnische bijstellingen.

Kasstroom

Kasstroomoverzicht

bedragen in € * 1 000

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Mutaties 1e

suppletoire begroting

Mutaties 2e

suppletoire begroting

Stand 2e

suppletoire begroting

2.

Rekening-courant RHB 1 januari Operationele kasstroom

3a.       Investeringen

3b.       Desinvesteringen

  • 3. 
    Investeringskasstroom

4a.       Afdracht

4b.       Aflossing

4c.       Beroep op leenfaciliteit

  • 4. 
    Financieringskasstroom
  • 5. 
    Rekening-courant RHB 31 december
 

304 923

265 571

0

570 494

293 418

  • 8 000

0

285 418

425 000

  • 145 000
  • 463 000
  • 1 033 000

45 000

0

0

45 000

380 000

  • 145 000
  • 463 000
  • 988 000

0

  • 17 788
  • 157 324
  • 175 112

300 371

0

0

  • 300 371

425 000

145 000

463 000

1 033 000

124 629

127 212

305 676

557 517

342 970

239 783

  • 157 324

425 429

Toelichting

Voor de aankoop van het onderhanden werk voor de projecten van de Hoge Colleges van Staat, het ministerie van Algemene Zaken en de drie staatspaleizen wordt een betaling aan het voormalige ministerie voor WWI gedaan. Zoals vermeld in de 1e suppletoire begroting 2010 (TK, vergaderjaar 2009–2010, 32 395 XVIII, nr. 2) worden deze projecten in het kader van de systeemwijziging met ingang van 2010 middels de leenfaci-liteit gefinancierd. Deze boekhoudkundige handeling is niet van invloed op het emu-saldo, maar verhoogt wel het leenplafond. Het beroep op de leenfaciliteit is verder verhoogd door voornoemde aankoop, door de voorgenomen aankoop van gehuurde objecten en door een versnelling in de uitfinanciering van lopende huisvestingsprojecten.

1.

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.