COM(2010)546 - Europa 2020-kerninitiatief Innovatie-Unie SEC(2010) 1161

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Kerngegevens
  2. Key dates
  3. Gerelateerde informatie
  4. Uitgebreide versie
  5. EU Monitor

1.

Kerngegevens

officiële titel

MEDEDELING VAN DE COMMISSIE AAN HET EUROPEES PARLEMENT, DE RAAD, HET EUROPEES ECONOMISCH EN SOCIAAL COMITÉ EN HET COMITÉ VAN DE REGIO’S Europa 2020-kerninitiatief Innovatie-Unie SEC(2010) 1161

officiële Engelstalige titel

COMMUNICATION FROM THE COMMISSION TO THE EUROPEAN PARLIAMENT, THE COUNCIL, THE EUROPEAN ECONOMIC AND SOCIAL COMMITTEE AND THE COMMITTEE OF THE REGIONS Europe 2020 Flagship Initiative Innovation Union SEC(2010) 1161
 
Rechtsinstrument Mededeling
Besluitvormingsprocedure Initiatiefverslag (INI)
COM-nummer67 COM(2010)546 NLEN
Extra COM-nummers SEC(2010)1161
Procedurenummer69 2010/2245(INI)
Celex-nummer70 52010DC0546

2.

Key dates

Document 06-10-2010
Online publicatie 06-10-2010

3.

Gerelateerde informatie

  • Toelichting
  • Juridische bepalingen
  • Bijlagen
 

4.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

5.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    P. Zagamé (2010), The Cost of a non-innovative Europe.

     
  • 2. 
    COM(2010) 2020.

     
  • 3. 
    De in Innovatie-Unie voorgestelde initiatieven worden ondersteund door de analyses in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie, SEC(2010) 1160.

     
  • 4. 
    De
     
  • 5. 
    P. Zagamé, L. Soete (2010) The cost of a non-innovative Europe, ec.europa.eu/research/social-sciences

     
  • 6. 
    Het beleid en de maatregelen om de toegang tot hoogwaardig onderwijs, een goed functionerende arbeidsmarkt en de ontwikkeling van vaardigheden te bevorderen zullen respectievelijk aan de orde komen in de kerninitiatieven van Europa 2020 'Jongeren in beweging' en 'Nieuwe vaardigheden voor nieuwe banen'.

     
  • 7. 
    ec.europa.eu/research/mariecurieactions/

     
  • 8. 
    Zie de mededeling van de Commissie: 'E-vaardigheden voor de eenentwintigste eeuw: bevordering van concurrentiekracht, groei en werkgelegenheid', COM(2007) 496.

     
  • 9. 
    Zie ec.europa.eu/education/higher-education/doc1261_en

     
  • 10. 
    De nieuwe Aalto Universiteit in Finland is hiervan een voorbeeld.

     
  • 11. 
    Feasibility study for a multidimensional global ranking of universities, www.u-multirank.eu; Assessing Europe's University-Based Research, ec.europa.eu/research/science-society

     
  • 12. 
    ec.europa.eu/research/infrastructures

     
  • 13. 
    Partnerschappen op grond van de artikelen 185 en 187 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (gezamenlijke technologie-initiatieven).

     
  • 14. 
    Mededeling van de Commissie: "Vereenvoudigen van de tenuitvoerlegging van de
     
  • 15. 
    Laatst beschikbare gegevens van 2008, inclusief durfkapitaal in de eerste fase en uitbreiding.

     
  • 16. 
    Zie de komende mededeling van de Commissie over een 'Single Market Act'.

     
  • 17. 
    De financieringsfaciliteit met risicodeling (RSFF) is een regeling voor het delen van
     
  • 18. 
    Tot dusverre hebben de bijdragen voor de RSFF van 430 miljoen euro uit de EU-begroting en 800 miljoen euro van de EIB, als risicodelende partners, investeringen mogelijk gemaakt van ruim 18 miljard euro. (15 keer de totale bijdrage aan de RSFF en 42 keer de bijdrage uit de EU-begroting. De bijdrage van 400 miljoen euro aan de financiële instrumenten van het CIP tot eind 2009 hebben investering mogelijk gemaakt ter waarde van 9 miljard euro (22 keer de begrotingsbijdrage) die ten goede zijn gekomen aan zo'n 68 000 kleine en middelgrote ondernemingen.

     
  • 19. 
    'Economic cost-benefit analysis of the Community patent', door prof. Bruno van Pottelsberghe (2009).

     
  • 20. 
    Cijfer voor 2004.

     
  • 21. 
    In de Verenigde Staten zijn de federale agentschappen wettelijk verplicht 2,5% van hun externe
     
  • 22. 
    Zoals de regelingen voor onderzoeksinitiatieven voor kleine bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en Nederland, die contracten aanbieden om oplossingen te ontwikkelen voor specifieke uitdagingen in de openbare dienstverlening. Deze regelingen volgen de aanpak die is beschreven in de mededeling van de Commissie over precommerciële inkoop. De Verenigde Staten reserveren een deel van hun federale begroting om, met veel succes, innovatie te steunen via hun programma voor onderzoeksinitiatieven voor kleine bedrijven.

     
  • 23. 
    Zie het Groenboek van de Commissie 'Het potentieel van culturele en creatieve industrieën vrijmaken', COM(2010) 183 definitief.

     
  • 24. 
    Zoals de markt voor intellectuele eigendom van het Deense Octrooibureau en het gezamenlijke initiatief van de Franse Caisse des Dépôts en de Amerikaanse bank Ocean Tomo.

     
  • 25. 
    Conclusies van het Europees innovatiescorebord 2009.

     
  • 26. 
    Door gebruik te maken van de mogelijkheid uit hoofde van artikel 37, lid 6, onder b), van Verordening (EG) nr. 1083/2006.

     
  • 27. 
    Richtlijn van de Raad (PB L289 van 3.11.2005, blz. 15) (2005/71/EG, inclusief de EG-Aanbeveling inzake visa voor een verblijf van korte duur voor onderzoekers).

     
  • 28. 
    In dit verband is de rol van het ontwikkelingsbeleid van de EU belangrijk.

     
  • 29. 
    Conclusies van de Europese Raad van 25 en 26 maart 2010 (EUCO 7/10).

     
  • 30. 
    ec.europa.eu/commission_2010-2014/geoghegan-quinn

     
  • 31. 
    Denk eerst klein. Een 'Small Business Act' voor Europa. COM(2008) 394.

     
  • 32. 
    Buitenlandse doctoraalstudenten voor niet-Europese landen.

     
  • 33. 
    Afhankelijk van de verificatie van de beschikbaarheid van gegevens in 2011.

     
  • 34. 
    P. Zagamé (2010), The Cost of a non-innovative Europe.

     
  • 35. 
    COM(2010) 2020.

     
  • 36. 
    De in Innovatie-Unie voorgestelde initiatieven worden ondersteund door de analyses in het begeleidende werkdocument van de diensten van de Commissie, SEC(2010) 1160.

     
  • 37. 
    De
     
  • 38. 
    P. Zagamé, L. Soete (2010) The cost of a non-innovative Europe, ec.europa.eu/research/social-sciences

     
  • 39. 
    Het beleid en de maatregelen om de toegang tot hoogwaardig onderwijs, een goed functionerende arbeidsmarkt en de ontwikkeling van vaardigheden te bevorderen zullen respectievelijk aan de orde komen in de kerninitiatieven van Europa 2020 'Jongeren in beweging' en 'Nieuwe vaardigheden voor nieuwe banen'.

     
  • 40. 
    ec.europa.eu/research/mariecurieactions/

     
  • 41. 
    Zie de mededeling van de Commissie: 'E-vaardigheden voor de eenentwintigste eeuw: bevordering van concurrentiekracht, groei en werkgelegenheid', COM(2007) 496.

     
  • 42. 
    Zie ec.europa.eu/education/higher-education/doc1261_en

     
  • 43. 
    De nieuwe Aalto Universiteit in Finland is hiervan een voorbeeld.

     
  • 44. 
    Feasibility study for a multidimensional global ranking of universities, www.u-multirank.eu; Assessing Europe's University-Based Research, ec.europa.eu/research/science-society

     
  • 45. 
    ec.europa.eu/research/infrastructures

     
  • 46. 
    Partnerschappen op grond van de artikelen 185 en 187 van het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie (gezamenlijke technologie-initiatieven).

     
  • 47. 
    Mededeling van de Commissie: "Vereenvoudigen van de tenuitvoerlegging van de
     
  • 48. 
    Laatst beschikbare gegevens van 2008, inclusief durfkapitaal in de eerste fase en uitbreiding.

     
  • 49. 
    Zie de komende mededeling van de Commissie over een 'Single Market Act'.

     
  • 50. 
    De financieringsfaciliteit met risicodeling (RSFF) is een regeling voor het delen van
     
  • 51. 
    Tot dusverre hebben de bijdragen voor de RSFF van 430 miljoen euro uit de EU-begroting en 800 miljoen euro van de EIB, als risicodelende partners, investeringen mogelijk gemaakt van ruim 18 miljard euro. (15 keer de totale bijdrage aan de RSFF en 42 keer de bijdrage uit de EU-begroting. De bijdrage van 400 miljoen euro aan de financiële instrumenten van het CIP tot eind 2009 hebben investering mogelijk gemaakt ter waarde van 9 miljard euro (22 keer de begrotingsbijdrage) die ten goede zijn gekomen aan zo'n 68 000 kleine en middelgrote ondernemingen.

     
  • 52. 
    'Economic cost-benefit analysis of the Community patent', door prof. Bruno van Pottelsberghe (2009).

     
  • 53. 
    Cijfer voor 2004.

     
  • 54. 
    In de Verenigde Staten zijn de federale agentschappen wettelijk verplicht 2,5% van hun externe
     
  • 55. 
    Zoals de regelingen voor onderzoeksinitiatieven voor kleine bedrijven in het Verenigd Koninkrijk en Nederland, die contracten aanbieden om oplossingen te ontwikkelen voor specifieke uitdagingen in de openbare dienstverlening. Deze regelingen volgen de aanpak die is beschreven in de mededeling van de Commissie over precommerciële inkoop. De Verenigde Staten reserveren een deel van hun federale begroting om, met veel succes, innovatie te steunen via hun programma voor onderzoeksinitiatieven voor kleine bedrijven.

     
  • 56. 
    Zie het Groenboek van de Commissie 'Het potentieel van culturele en creatieve industrieën vrijmaken', COM(2010) 183 definitief.

     
  • 57. 
    Zoals de markt voor intellectuele eigendom van het Deense Octrooibureau en het gezamenlijke initiatief van de Franse Caisse des Dépôts en de Amerikaanse bank Ocean Tomo.

     
  • 58. 
    Conclusies van het Europees innovatiescorebord 2009.

     
  • 59. 
    Door gebruik te maken van de mogelijkheid uit hoofde van artikel 37, lid 6, onder b), van Verordening (EG) nr. 1083/2006.

     
  • 60. 
    Richtlijn van de Raad (PB L289 van 3.11.2005, blz. 15) (2005/71/EG, inclusief de EG-Aanbeveling inzake visa voor een verblijf van korte duur voor onderzoekers).

     
  • 61. 
    In dit verband is de rol van het ontwikkelingsbeleid van de EU belangrijk.

     
  • 62. 
    Conclusies van de Europese Raad van 25 en 26 maart 2010 (EUCO 7/10).

     
  • 63. 
    ec.europa.eu/commission_2010-2014/geoghegan-quinn

     
  • 64. 
    Denk eerst klein. Een 'Small Business Act' voor Europa. COM(2008) 394.

     
  • 65. 
    Buitenlandse doctoraalstudenten voor niet-Europese landen.

     
  • 66. 
    Afhankelijk van de verificatie van de beschikbaarheid van gegevens in 2011.

     
  • 67. 
    De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
     
  • 68. 
    De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
     
  • 69. 
    Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
    Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
     
  • 70. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 71. 
    Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.