COM(2002)700 - Op weg naar de uitgebreide Unie - Strategiedocument en Verslag van de Europese Commissie over de vorderingen van de kandidaat-lidstaten op de weg naar toetreding
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.
Dit Verslag17 is opgesteld door het Directoraat-generaal Uitbreiding (ELARG)18 van de Europese Commissie en op 9 oktober 2002 gepubliceerd.
Inhoudsopgave
officiële titel
Op weg naar de uitgebreide Unie - Strategiedocument en Verslag van de Europese Commissie over de vorderingen van de kandidaat-lidstaten op de weg naar toetredingofficiële Engelstalige titel
Towards the enlarged Union - Strategy Paper and Report of the European Commission on the progress towards accession by each of the candidate countriesRechtsinstrument | Verslag |
---|---|
Besluitvormingsprocedure | Initiatiefverslag (INI) |
COM-nummer19 | COM(2002)700 ![]() ![]() |
Extra COM-nummers | SEC(2002)1411; SEC(2002)1400; SEC(2002)1407; SEC(2002)1401; SEC(2002)1412; SEC(2002)1408; SEC(2002)1402; SEC(2002)1410; SEC(2002)1403; SEC(2002)1409; SEC(2002)1404; SEC(2002)1405; SEC(2002)1406 |
Procedurenummer21 | 2002/2160(INI) |
Celex-nummer22 | 52002DC0700 |
Document | 09-10-2002 |
---|---|
Online publicatie | 09-10-2002 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Cf. SEC(2002) 1015 van 25.9.2002.
- 2.COM(2002) 311 van 5.6.2002.
- 3.Agenda 2000: Voor een sterkere en grotere Unie, COM(97) 2000 def. Zie met name Deel II: De uitdaging van de uitbreiding: I. Beoordeling aan de hand van toetredingscriteria.
- 4.D.w.z. sinds de adviezen van 1997 wat de landen van Midden-Europa betreft, sinds het periodieke verslag van 1998 wat Cyprus en Turkije betreft, en sinds het bijgewerkte advies van 1999 wat Malta betreft.
- 5.Zie bijvoorbeeld de artikelen 30, 151 en 169 van de Akte betreffende de toetredingsvoorwaarden voor Oostenrijk, Finland en Zweden.
- 6.Zie de mededeling van de Commissie van 20.12.1999 over de "Deelname van kandidaat-lidstaten aan communautaire programma's, agentschappen en comités", COM (1999) 710 def.
- 7.Zie het 'Negentiende jaarlijkse verslag over de controle op de toepassing van het Gemeenschapsrecht (2001)' van 28.6.2002, COM(2002) 324 def.
- 8.In haar verslag van 1998 concludeerde de Commissie als volgt: 'In politiek opzicht blijkt uit deze beoordeling dat de functionering van de overheidsinstanties op enkele punten tekortkomingen vertoont, dat de schending van mensenrechten voortgaat en dat de behandeling van minderheden in belangrijke mate onbevredigend is. Het ontbreken van burgerlijke controle op het leger is zorgwekkend. Deze situatie vertaalt zich in de belangrijke rol die het leger speelt in de politiek via de Nationale Veiligheidsraad. Het is noodzakelijk een civiele in plaats van een militaire oplossing te vinden om een einde te maken aan de situatie in het zuidoosten van Turkije, temeer daar de in Turkije vastgestelde schendingen van de politieke en mensenrechten direct of indirect samenhangen met deze situatie. De Commissie is zich ervan bewust dat de Turkse regering ernaar streeft een einde te maken aan de schending van de mensenrechten in haar land, maar moet vaststellen dat dit streven in de praktijk nog geen effect van betekenis heeft gehad. Het proces van democratische hervorming waarmee Turkije in 1995 is begonnen, moet worden voortgezet. Afgezien van het oplossen van deze problemen dient Turkije een constructieve bijdrage te leveren tot het oplossen van alle geschillen met diverse buurlanden langs vreedzame weg en in overeenstemming met het internationale recht.' In de daaropvolgende verslagen werd melding gemaakt van kwesties zoals de burgerlijke controle op het leger, aanhoudende schendingen van mensenrechten, folteringen en het gebrek aan bescherming van culturele rechten.
- 9.Cf. SEC(2002) 1015 van 25.9.2002.
- 10.COM(2002) 311 van 5.6.2002.
- 11.Agenda 2000: Voor een sterkere en grotere Unie, COM(97) 2000 def. Zie met name Deel II: De uitdaging van de uitbreiding: I. Beoordeling aan de hand van toetredingscriteria.
- 12.D.w.z. sinds de adviezen van 1997 wat de landen van Midden-Europa betreft, sinds het periodieke verslag van 1998 wat Cyprus en Turkije betreft, en sinds het bijgewerkte advies van 1999 wat Malta betreft.
- 13.Zie bijvoorbeeld de artikelen 30, 151 en 169 van de Akte betreffende de toetredingsvoorwaarden voor Oostenrijk, Finland en Zweden.
- 14.Zie de mededeling van de Commissie van 20.12.1999 over de "Deelname van kandidaat-lidstaten aan communautaire programma's, agentschappen en comités", COM (1999) 710 def.
- 15.Zie het 'Negentiende jaarlijkse verslag over de controle op de toepassing van het Gemeenschapsrecht (2001)' van 28.6.2002, COM(2002) 324 def.
- 16.In haar verslag van 1998 concludeerde de Commissie als volgt: 'In politiek opzicht blijkt uit deze beoordeling dat de functionering van de overheidsinstanties op enkele punten tekortkomingen vertoont, dat de schending van mensenrechten voortgaat en dat de behandeling van minderheden in belangrijke mate onbevredigend is. Het ontbreken van burgerlijke controle op het leger is zorgwekkend. Deze situatie vertaalt zich in de belangrijke rol die het leger speelt in de politiek via de Nationale Veiligheidsraad. Het is noodzakelijk een civiele in plaats van een militaire oplossing te vinden om een einde te maken aan de situatie in het zuidoosten van Turkije, temeer daar de in Turkije vastgestelde schendingen van de politieke en mensenrechten direct of indirect samenhangen met deze situatie. De Commissie is zich ervan bewust dat de Turkse regering ernaar streeft een einde te maken aan de schending van de mensenrechten in haar land, maar moet vaststellen dat dit streven in de praktijk nog geen effect van betekenis heeft gehad. Het proces van democratische hervorming waarmee Turkije in 1995 is begonnen, moet worden voortgezet. Afgezien van het oplossen van deze problemen dient Turkije een constructieve bijdrage te leveren tot het oplossen van alle geschillen met diverse buurlanden langs vreedzame weg en in overeenstemming met het internationale recht.' In de daaropvolgende verslagen werd melding gemaakt van kwesties zoals de burgerlijke controle op het leger, aanhoudende schendingen van mensenrechten, folteringen en het gebrek aan bescherming van culturele rechten.
- 17.Verslagen van de Europese Commissie rapporteren en evalueren het huidige beleid. Een evaluatieverslag kan echter ook dienen als voorbereiding voor concrete regelgeving.
- 18.Dit directoraat-generaal hield zich bezig met de toetreding van nieuwe lidstaten tot de Europese Unie en de voorbereidingen daarvoor. De uitbreiding moet leiden tot verspreiding van vrede en stabiliteit, vrijheid en democratie, welvaart en solidariteit over heel Europa. Dit DG viel onder verantwoordelijkheid van de eurocommissaris voor Nabuurschapsbeleid en uitbreidingsonderhandelingen.
- 19.De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
- 20.De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
- 21.Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
- 22.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 23.Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.