Memorie van toelichting - Vaststelling van de begrotingsstaat van het Fonds Economische Structuurversterking voor het jaar 2011

Deze memorie van toelichting i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 32500 D - Vaststelling begroting Fonds Economische Structuurversterking 2011.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Vaststelling van de begrotingsstaat van het Fonds Economische Structuurversterking voor het jaar 2011; Memorie van toelichting; Memorie van toelichting
Document­datum 21-09-2010
Publicatie­datum 22-09-2010
Nummer KST32500D2
Kenmerk 32500 D, nr. 2
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2010–2011

32 500 D

Vaststelling van de begrotingsstaat van het Fonds economische structuurversterking voor het jaar 2011

Nr. 2

MEMORIE VAN TOELICHTING

INHOUDSOPGAVE

A.             ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1 Wetsartikel 3 Wetsartikel 4

B.             ALGEMENE TOELICHTING BIJ DE BEGROTING

  • 1. 
    Inleiding
  • 2. 
    Uitgaven
  • 3. 
    Ontvangsten

C.             TOELICHTING PER BEGROTINGSARTIKEL

  • 1. 
    Uitgaven
  • 2. 
    Ontvangsten
  • 3. 
    Saldi

blz.

2

2 2 2

3

3 4 7

8

8 16 17

Bijlagen

18

A. ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING BIJ HET WETSVOORSTEL

Wetsartikel 1

De begrotingsstaten die onderdeel uitmaken van de Rijksbegroting, worden op grond van artikel 1, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 elk afzonderlijk bij wet vastgesteld. Het onderhavige wetsvoorstel strekt ertoe om de begrotingsstaat van het Fonds economische structuurversterking (FES) voor het jaar 2011 vast te stellen.

Alle voor dit jaar vastgestelde begrotingswetten tezamen vormen de Rijksbegroting voor het jaar 2011. Een toelichting bij de Rijksbegroting als geheel is opgenomen in de Miljoenennota 2011.

Met de vaststelling van dit wetsartikel wordt de in de begrotingsstaat opgenomen begroting van de uitgaven en de ontvangsten voor het jaar 2011 vastgesteld. De in die begroting opgenomen begrotingsartikelen worden door middel van een algemene toelichting en een toelichting per begrotingsartikel toegelicht in de onderdelen B en C van deze memorie van toelichting.

Wetsartikel 3

In dit artikel wordt bepaald dat in 2011 de voeding van het FES wordt gevormd door de niet-belastingontvangsten van de Staat uit aardgasbaten voor het bedrag dat daarvoor is opgenomen in de begrotingsstaat. Het in de begrotingsstaat opgenomen bedrag komt overeen met de geraamde uitgaven in de begroting 2011. De voeding uit aardgasbaten wordt derhalve niet berekend als een percentage van de gasbaten.

Door de hierboven toegelichte manier van vaststellen van de gasbaten-voeding van het fonds is de FES-voeding uit incidentele baten niet relevant en is derhalve komen te vervallen.

Wetsartikel 4

In dit artikel is bepaald dat investeringen op o.a. het gebied van infrastructuur, kennis en ruimtelijke investeringen in aanmerking komen voor financiering uit het FES . Daarvoor is voor deze domeinen in dit artikel in 2011 een wettelijke basis gecreëerd.

De Minister van Economische Zaken, M. J. A. van der Hoeven

De Minister van Financiën, J. C. de Jager

B. ALGEMENE TOELICHTING BIJ DE BEGROTING 1. Inleiding

1.1 FES-systematiek

Het Fonds economische structuurversterking (FES) is een begrotingsfonds dat in 1995 is ingesteld. Het doel van het fonds is om te garanderen dat een deel van het ondergrondse aardgasvermogen omgezet wordt in een bovengronds vermogen, door middel van investeringen van nationaal belang die de economische structuur versterken. Het fonds heeft daartoe een eigen begroting.

Tot 2008 bestond de voeding van het FES uit een percentage van de aardgasbaten en incidentele baten zoals verkoop van staatsdeelnemingen. Sinds 2008 heeft het FES een vaste voeding uitsluitend bestaande uit (een deel van de) aardgasbaten. De voeding van het FES is niet meer afhankelijk van tussentijdse veranderingen in de gasbaten, bijvoorbeeld door mutaties in de olieprijs en/of eurokoers.

De uitgaven van het fonds bestrijken verschillende investeringsdomeinen. Deze domeinen kunnen nader worden verdeeld in verschillende impulsen, enveloppes en reserveringen. In de toelichting per begrotingsartikel (zie deel C) wordt, waar relevant, bij de projectaanduidingen tevens de naam vermeld van de impuls of enveloppe waar het project uit voort is gekomen.

Ministers kunnen voorstellen indienen voor een bijdrage uit het FES voor zover deze binnen één van de domeinen vallen. Deze voorstellen worden inhoudelijk getoetst zodat de beoogde economische structuurversterking zo efficiënt en effectief mogelijk kan worden gerealiseerd. In de regel wordt ook een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse uitgevoerd die een belangrijke rol speelt in de toetsing en de besluitvorming. Op basis van de uitkomsten van de toetsingsprocedure beslist het kabinet of een project FES-middelen krijgt toegekend. De Kamer wordt geïnformeerd over de projecten waaraan het FES bijdragen toekent.

De ministers die een bijdrage uit het FES aan hun begroting toegekend krijgen zijn verantwoordelijk voor uitvoering van de FES-projecten. Hierover wordt verantwoording afgelegd in de departementale begrotingen. In de FES-begroting wordt een totaaloverzicht gegeven van de stand van zaken van reeds goedgekeurde projecten en de uitputting van reeds toegezegde middelen. De FES-begroting geeft daarnaast ook een overzicht van de nog niet uitgekeerde reserveringen in het FES.

1.2 Voorstel tot wijziging van de FES-wet

Het voorstel tot wijziging van de FES-wet, dat op 29 juni 2009 aan de Tweede Kamer is verstuurd (TK 2007–2008, 31 993, nr. 1–3), is door de Tweede Kamer aangehouden wegens de demissionaire status van het kabinet. Een onderdeel van de voorgestelde wijziging is de invoering van een vaste voedingsystematiek. Vooruitlopend op deze wijziging is sinds 2008 in de achtereenvolgende begrotingswetten vastgelegd dat de voeding van het fonds gelijk is gesteld aan de hoogte van de (eerder geraamde) uitgaven van het fonds («voeding volgt uitgaven»). Deze lijn wordt ook gevolgd in de begroting voor 2011.

  • 2. 
    Uitgaven

2.1 Overzicht FES-uitgaven

In tabel 1 wordt een overzicht gegeven van geraamde uitgaven in de periode 2010 tot en met 2015 binnen het FES. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen twee soorten FES-uitgaven. FES-middelen die reeds aan de departementale begrotingen zijn toegevoegd, worden in de FES-begroting verantwoord op de artikelen 11 t/m 14. Over deze categorie heeft reeds kabinetsbesluitvorming plaatsgevonden. Daarnaast bestaat een, kleinere, categorie gereserveerde middelen in het FES waarover nog besluitvorming moet plaatsvinden («projecten in voorbereiding»). Deze worden verantwoord op artikel 15.

 
     

Tabel 1: Totaaloverzicht FES-uitgaven (stand Ontwerpbegroting; x € mln.)

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Totale uitgaven FES

Artikel 11 t/m 14: FES-middelen op departementale begrotingen (projecten in uitvoering)

Artikel 15: Gereserveerde middelen FES (projecten in voorbereiding)

3 336

3 096 240

2 723

2 533 189

2 174

1 755 419

2 310

1 798 512

2 479

1 905 573

1 445

607 839

De FES-uitgaven voor 2011 zijn uitgesplitst per departement weergegeven in Bijlage I.

In tabel 2 zijn de FES-middelen op de departementale begrotingen uit tabel 1 onderverdeeld naar de verschillende domeinen (artikel 11 t/m 14). De individuele projecten per domein worden genoemd in de artikelge-wijze toelichting in deel C van deze begroting.

 

Tabel 2: Overzicht FES-uitgaven op departementale begrotingen (art. 11

t/m 14) (stand Ontwerpbegroting; x

€ mln.)

   
           

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Totaal FES-middelen departementale begrotingen

         

(projecten in uitvoering) 3 096

2 533

1 755

1 798

1 905

607

Artikel 11: Verkeer en Vervoer 1 267

1 503

980

1 121

1 627

569

Artikel 12: Milieu en Duurzaamheid 674

455

305

269

29

17

Artikel 13: Kennis en Innovatie 618

386

319

239

173

7

Artikel 14: Ruimtelijke Ordening 537

189

152

170

77

13

Een overzicht van de gereserveerde middelen in het FES wordt gepresenteerd in tabel 3. Omdat hierover nog geen besluitvorming heeft plaatsgevonden, zijn deze middelen ook nog niet toegevoegd aan de departementale begrotingen. De tabel geeft de totaal gereserveerde middelen per domein weer.

Tabel 3: Gereserveerde FES-middelen (art. 15) (stand Ontwerpbegroting; x € mln.)

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Totaal gereserveerde Fes-middelen (projecten in voorbereiding)

Artikel 15: Verkeer en vervoer Artikel 15: Milieu en duurzaamheid Artikel 15: Kennis en innovatie Artikel 15: Ruimtelijke Ordening

 

240

189

419

512

573

839

2

1

14

116

106

106

98

102

93

143

143

279

40

5

32

126

219

238

100

81

280

127

106

215

2.2 Besluitvorming per domein

Over de toekenning van gereserveerde FES-middelen op artikel 15 moet nog besloten worden.1 In deze paragraaf is per domein aangegeven welke besluitvorming tot nu toe heeft plaatsgevonden. Daarbij is de besluitvorming geplaatst in haar historische context. Wat was destijds het (globale) doel waarvoor de desbetreffende FES-impuls in het leven is geroepen, hoe groot was de aanvankelijke impuls en welk deel resteert daarvan op dit moment? Op deze wijze wordt inzicht gegeven in de besluitvorming per domein.2

Domein Verkeer en Vervoer

Binnen het FES was ten tijde van de besluitvorming rond de Nota Mobiliteit (2005) 6,5 mld gereserveerd om bereikbaarheidsdoelen te kunnen halen. Daarvan was 4,5 mld bestemd voor ontsluiting van de Noordvleugel (TK 2007–08, 29 665, nr. 102). Van de 4,5 mld is ca. 3,3 mld reeds toegekend aan Verkeer en Waterstaat voor wegontsluiting (incl. maatregelen voor een goede ruimtelijke inpassing) van de Noordvleugel en blijft nog 0,3 mld gereserveerd voor de ZuidAs in het FES. Het restant Noordvleugelmiddelen ad 0,9 mld maakt onderdeel uit van de dekking van maatregelen in de MobiliteitsAanpak 2008, en wordt ingezet voor brede bereikbaarheid, niet per se binnen de Noordvleugel. Voor wat betreft de Mobiliteitsaanpak is een deel van het budget reeds toegekend aan projecten (te weten A12/A20 Gouwe Knoop, Quick Scan Decentraal Spoorvervoer en de Verkeersruit Eindhoven–Helmond).

Naast de oorspronkelijke Noordvleugelmiddelen van 4,5 mld is ca. 2 mld beschikbaar voor betere bereikbaarheid buiten de Noordvleugel. In 2010 is van die 2 mld, 0,8 mld toegekend aan het project Driehoek Utrecht– Hilversum–Amersfoort. Het streven is om over het restant in 2011 te besluiten.

De middelen van de Enveloppe Openbaar vervoer zijn inmiddels geheel uitgeput. Binnen het FES was ten behoeve van deze enveloppen t/m 2020 een bedrag van ca. 0,7 mld gereserveerd. Dit bedrag is voor het grootste deel (ca. 0,5 mld in de jaren 2010–2020) toegekend aan het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) (conform TK 2008–2009, 31 700 A, nr. 2). Daarnaast is een bedrag van ca. 0,2 mld toegekend aan het Actieprogramma Regionaal Openbaar Vervoer (TK 2008–2009, 31 700 A, nr. 98).

1  Een relatief klein deel van de gereserveerde FES-middelen op artikel 15 is reeds toegekend aan projecten, maar nog niet toegevoegd aan de departementale begrotingen. Dit gebeurt zodra de desbetreffende departementen deze middelen opvragen bij de FES-beheerders.

2 Kasmatig wordt in tabel 3 een beeld gegeven tot en met 2015. Impulsen kunnen echter doorlopen na 2015, en ook (veel) eerder starten dan 2010. De omvang van detotale reserveringen kan daardoor afwijken van de beschikbare kasmiddelen in de weergegeven periode tot en met 2015. De genoemde bedragen kunnen ook verschillen van de bedragen in de tabel door de toepassing van prijscompensatie.

De enveloppe «Infra en (vaar)wegen» (ca. 1,1 mld t/m 2020) wordt ingezet ten behoeve van investeringen in wegen, vaarwegen en luchtkwaliteit. Tot nu toe heeft besluitvorming plaatsgevonden over projectvoorstellen op het gebied van luchtkwaliteit, Dynamisch Verkeersmanagement wegen en vaarwegen, quick wins (vaar)wegen, aanpak knooppunten en verkeersvei-ligheidmaatregelen. Projecten die voor een bijdrage van het restant ad ca. 0,8 mld in aanmerking komen, worden nu voorbereid en zullen conform planning in de loop van het begrotingsjaar 2011 worden ingediend.

Domein Milieu en Duurzaamheid

Er is een aantal enveloppen binnen dit domein. Dat is ten eerste de Enveloppe Energie. Het budget van deze enveloppe t/m 2012 ad 374 mln (voor prijscompensatie) is samengevoegd met de reservering binnen Pijler 2 van het Beleidsprogramma ten behoeve van innovatief ondernemerschap op het terrein van duurzame energie. Beide budgetten zijn toegevoegd aan de Innovatieagenda Energie (TK 2007–2008, 31 530, nr. 1). Inmiddels is 352,6 mln aan FES-middelen toegekend aan projecten. Er

resteert daarmee nog 34,6 mln in het FES, waarvan 22,5 mln voorlopig is aangemerkt voor het project proeftuinen smart grids.

Ten tweede betreft het de Enveloppe Water en Kust (t/m 2020 ca. 0,45 mld aan FES-geld). Middelen zijn in 2008 en 2009 toegekend ten behoeve van de Kaderrichtlijn Water (synergie en innovatie ca. 0,2 mld).

Ten derde is er de Enveloppe Natuur, EHS en vitaal platteland. De gehele enveloppe is inmiddels uitgekeerd aan de investeringsregeling luchtwas-systemen (TK 2008–2009, 31 700 XIV). Binnen deze enveloppe zijn geen middelen meer gereserveerd.

Ten vierde is een deel van de Enveloppe Regionaal economisch beleid en de Enveloppe Infra en (vaar)wegen bestemd voor projecten op het gebied van luchtkwaliteit. Deze middelen (50 mln) zijn reeds ingezet voor maatregelen op het gebied van luchtkwaliteit.

Domein Kennis en Innovatie

De Enveloppe Innovatie, kennis en onderzoek bevat programma’s die zijn gericht op de aanpak van maatschappelijke knelpunten op het terrein van waterbeheer, veiligheid, zorg en (duurzame) energie. Hierbij is 111 mln beschikbaar gesteld voor maatschappelijke innovatieprogramma’s (t/m 2012). Deze enveloppe is in 2009 ingevuld. Met de honorering van een FES bijdrage voor de projecten Towards BioSolar Cells, Gezond Ouder Worden, Hersenen en Cognitie, STARS en Scheidingstechnologie is het totale bedrag door het kabinet toegekend aan projecten., De middelen die nog staan gereserveerd (t/m 2012) kunnen door de departementen voor de uitvoering van de gehonoreerde projecten worden opgevraagd.

Daarnaast is tot en met 2012 ongeveer 168 mln beschikbaar voor grootschalige research infrastructuur en innovatieve oplossingen voor toekomstige lerarentekorten. Ook deze enveloppe is in 2009 afgehecht. Met de honorering van de FES-bijdrage voor de voorstellen LifeLines, SURFnet 7, NCB:Biodiversiteit, NanoLab (deel II), Dynamic Two Phase Flow Lab en Delta Faciliteit is het totale budget door het kabinet toegekend aan projecten. De middelen die nog staan gereserveerd kunnen door de departementen voor de uitvoering van de gehonoreerde projecten worden opgevraagd.

In aanvulling op de Enveloppe Innovatie, kennis en onderzoek is ten tijde van de Miljoenennota 2009 500 mln beschikbaar gesteld voor selectieve continuering van (in deze kabinetsperiode) aflopende FES-projecten in dit domein. Inmiddels heeft besluitvorming plaatsgevonden, in drie tranches. Besluitvorming over de eerste twee tranches heeft plaatsgevonden in 2009 (TK 2008–2009, 27 406, nr. 148 en TK 2009–2010 27 406 nr. 166). Besluitvorming over de derde tranche heeft op 28 mei 2010 plaatsgevonden. Hierin heeft het Kabinet besloten om het voorstel voor Creatieve Industrie te honoreren met 10,5 mln Voor het ICT (COMMIT)-voorstel wordt een reservering gemaakt van 50 mln, waarbij een onafhankelijke internationale adviesraad per COMMIT-deelproject een bindend advies zal geven of het betreffende deelproject in aanmerking komt voor een FES-bijdrage en zo ja, voor welk bedrag. Aan de indieners van het voorstel op het thema Water, Klimaat en Ruimte (3D) wordt 5 mln ter beschikking gesteld om hen meer tijd te geven voor verdere ontwikkeling van en de eerste aanzet tot een nieuwe integrale gebiedsgerichte aanpak. Eveneens is besloten om de voorstellen voor overbruggingsfinanciering van TI Pharma en TTI Groene Genetica te honoreren met respectievelijke 6 mln en 3,4 mln. Met de derde tranche is een totaal een beslag gelegd op FES-middelen van maximaal 74,9 mln. Er resteert binnen deze enveloppe een bedrag van minimaal 52,3 mln. Deze middelen blijven gereserveerd in het FES voor kennis en innovatie.

Domein Ruimtelijke ordening

De Nota Ruimte heeft tot doel op een duurzame en efficiënte wijze ruimte te scheppen voor de verschillende ruimtevragende functies, de leefbaarheid van Nederland te waarborgen en te vergroten en de ruimtelijke kwaliteit van stad en platteland te verbeteren. In totaal is 1 mld hiervoor gereserveerd. Eind 2009 is de besluitvorming over de toekenning van deze middelen afgerond (TK, 2009–2010, 29 435, nr. 250).

Vanuit de Enveloppe Regionaal economisch beleid zijn middelen bestemd voor sterke regio’s en herstructurering van bedrijventerreinen. Tot en met 2011 is voor sterke regio’s 125 mln (voor prijscompensatie) beschikbaar gesteld voor ambitieuze investeringen die het internationale vestigingsklimaat in deze regio’s versterken. Hiervan is 100 mln inmiddels toegekend aan projecten. Naar verwachting zal in 2010 besluitvorming volgen over het resterende budget. Daarnaast is 52 mln (prijspeil 2007) voor de herstructurering van bedrijventerreinen in 2010 toegekend. Deze middelen worden ingezet voor een beperkt aantal FES-waardige te herstructureren bedrijventerreinen van nationaal belang. Deze bedrijventerreinen worden uiteindelijk door het kabinet geselecteerd op voordracht van de provincies in samenwerking met gemeenten, en op basis van de majeure opgaven uit de door rijk en regio gezamenlijk opgestelde MIRT-gebiedsagenda’s (TK, 2009–2010, 31 253, nr. 22).

2.3 FES en het Aanvullend Beleidsakkoord

In bijlage II worden de voor het FES relevante onderdelen van het stimuleringspakket gepresenteerd. Deze volgt de indeling van het Aanvullend Beleidsakkoord «Werken aan de toekomst».

Het stimuleringspakket betreft verschillende onderdelen van het FES. In bijlage II is per investeringsimpuls of enveloppe aangegeven waar het stimuleringspakket neerslaat in het FES. Daaruit blijkt dat het stimuleringspakket, voor zover relevant voor het FES, grotendeels is belegd op de departementale begrotingen.

  • 3. 
    Ontvangsten

Met ingang van 2008 kent het FES een vaste voeding uit gasbaten. Voor de begroting 2011 wordt deze vaste voeding bij begrotingswet vastgesteld, waarmee de ontvangsten gelijk worden gesteld aan de uitgaven.

Een integraal overzicht van de geraamde aardgasbaten wordt gepresenteerd in de Miljoenennota 2011 (bijlage 1).

C. TOELICHTING PER BEGROTINGSARTIKEL

  • 1. 
    UITGAVEN

FES-middelen op departementale begrotingen (projecten in uitvoering)

Artikel 11 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van verkeer en vervoer

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor de projecten in het kader van verkeer en vervoer voor zover daarover besluitvorming heeft plaatsgevonden en de bijbehorende middelen zijn overgeboekt uit art. 15. Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de uitgaven t/m 2015 vermeld.

 

Opbouw uitgaven (x € 1 000)

 
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Vastgestelde begroting 2010 1e suppletore begroting 2010 Mutatie

1 286 571

  • 35 764

15 858

1 369 654 41 699 92 101

758 339

18 577

203 522

716 617

45 780

358 550

1 314 133 - 37 112 349 618

568 983

Ontwerpbegroting 2011

1 266 665

1 503 454

980 438

1 120 947

1 626 639

568 983

Een uitsplitsing van de geraamde uitgaven en de mutaties per individueel project wordt onderstaand in twee afzonderlijke tabellen gegeven. In de tabellen staat ook een verwijzing naar de reservering waaruit deze specifieke middelen afkomstig zijn. Het project Zuidas is bijvoorbeeld afkomstig uit de impuls 2005.

 

Uitsplitsing begrotingsstand naar

projectniveau: artikel 11 verkeer en vervoer (x € 1 000)

       
           

artikel 11

2010

2011

2012

2013 2014

2015

Begr.

Art.

Voorfinanciering Geografische

             

Info. Systemen

  • 34 000
 
  • 35 000
  • 35 000
 

IF

36

Amendement Snijder-

             

Hazelhoff

   

27 890

   

IF

11

Project Mainport Rotterdam

 

407 519

448 196

270 900 100 383

61 895

IF

16

Impuls 1998: Bereikbaarheid/

             

voorfinanciering 12 mld pakket

829 020

837 000

     

IF

Divers

Impuls 2001: Bereikbaarheid

             

en stedelijke ontwikkeling

343 040

       

IF

Divers

Impuls 2005: Bijdrage

             

systeemkosten tolheffing

49 239

36 733

     

IF

17

Impuls 2005: Zuidas

15 000

25 000

60 000

   

IF

12

Impuls 2006: Betere benutting

             

hoofdwegen Programma

             

filevermindering

6 228

       

IF

12

Impuls 2006: Slimme

             

benuttingsmaatregelen spoor

20 000

       

IF

13

Noordvleugel: Infrastructuur

             

Noordvleugel

4 100

60 000

238 000

478 000 1 178 888

376 000

IF

12

Noordvleugel: Parallel-

             

structuur A12/Gouwe

 

15 590

15 590

36 377 36 377

 

IF

14

Noordvleugel: Quick scan

             

regionaal spoor

 

15 042

29 081

   

VW/IF

Divers

Nota Mobiliteit: Driehoek

             

Utrecht: A27/Knooppunt

             

Hoevelaken

       

20 000

IF

12

artikel 11

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Begr.

Art.

Nota Mobiliteit: Driehoek Utrecht: A27/Knooppunt Eemnes-Amersfoort CA Infra en (vaar)wegen: Quick wins wegen/Aanpak knooppunten                                         11 831            11 636

CA Infra en (vaar)wegen: Praktijkproef verbetering doorstroming A10 A’dam                     6 349            12 744

CA Infra en (vaar)wegen:

Quick Wins vaarwegen                                               20 000

CA Infra en (vaar)wegen: Dynamisch verkeersmanagement hoofdvaarwegen                 3 000            35 000 CA Infra en (vaar)wegen:

Verkeersveiligheid                                                          5 000

CA Openbaar vervoer: Impuls spoorambitie PHS                                12 858            22 190

CA Openbaar vervoer: Actieprogramma regionaal OV

5 000

9 227

90 000

16 546

100 000

55 000

12

12

 

9 600

17 234

   

IF

12

20 000

12 000

   

IF

15

45 000

19 414

   

IF

12

20 000

28 617

   

IF

12

87 854

160 875

185 007

30 104

IF

13

 

25 984

25 984

25 984

VW

39

Totaal

1 266 665 1 503 454

980 438 1 120 947 1 626 639

568 983

 
         

Mutaties begroting 2011 op projectniveau: artike

l 11 verkeer en vervoer

(x 1 000)

 

Depar-

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

tement

           

Project Mainport Rotterdam

IF

 
  • 721

997

  • 2 717

2 250

61 895

Noordvleugel: Infrastructuur Noordvleugel

IF

         

376 000

Noordvleugel: Parallelstructuur A12/Gouwe

IF

 

15 590

15 590

36 377

36 377

 

Noordvleugel: Quick scan regionaal spoor

VW/IF

 

15 042

29 081

     

Nota Mobiliteit: Driehoek Utrecht:

             

A27/Knooppunt Hoevelaken

IF

         

20 000

Nota Mobiliteit: Driehoek Utrecht:

             

A27/Knooppunt Eemnes-Amersfoort

IF

   

5 000

90 000

100 000

55 000

CA Infra en (vaar)wegen: Dynamisch verkeers-

             

management hoofdvaarwegen

IF

3 000

35 000

45 000

19 414

   

CA Infra en (vaar)wegen: Verkeersveiligheid

IF

 

5 000

20 000

28 617

   

CA Openbaar vervoer: Impuls spoorambitie

             

PHS

IF

12 858

22 190

87 854

160 875

185 007

30 104

CA Openbaar vervoer: Actieprogramma

             

regionaal OV

VW

     

25 984

25 984

25 984

Totaal

 

15 858

92 101

203 522

358 550

349 618

568 983

Toelichting op de mutatie:

De mutaties in het (extrapolatie)jaar 2015 voor het Project Mainport Rotterdam en het project Infrastructuur Noordvleugel betreffen middelen die al eerder waren toegekend en overgeboekt. Voor het Project Mainport Rotterdam vindt ook een kleine aanpassing van het kasritme plaats.

Daarnaast zijn middelen overgeboekt vanuit diverse reserveringen (Noordvleugel, Nota Mobiliteit, CA enveloppe Infra en (vaar)wegen en CA enveloppe Openbaar vervoer) voor de projecten Parallelstructuur A12/Gouwe, Quick scan regionaal spoor, Driehoek Utrecht A27/Knooppunt Hoevelaken, Driehoek Utrecht A27/Knooppunt Eemnes-Amersfoort, Dynamisch verkeersmanagement vaarwegen, Impuls spoorambitie PHS, Actieprogramma regionaal OV.

IF

IF

Artikel 12 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van milieu en duurzaamheid

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor de projecten in het kader van milieu en duurzaamheid voor zover daarover besluitvorming heeft plaatsgevonden en de bijbehorende middelen zijn overgeboekt uit art. 15. Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de uitgaven t/m 2015 vermeld.

 

Opbouw uitgave

n (x € 1 000)

 
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Vastgestelde begroting 2010 1e suppletore begroting 2010 Mutatie

472 841 241 772 - 40 320

379 860 24 931 49 820

274 068

4 837

25 600

239 030 10 438 19 600

21 800 1 808 5 000

16 685

Ontwerpbegroting 2011

674 293

454 611

304 505

269 068

28 608

16 685

Een uitsplitsing van de geraamde uitgaven en de mutaties per individueel project wordt onderstaand in twee afzonderlijke tabellen gegeven. In de tabellen staat ook een verwijzing naar de reservering waaruit deze specifieke middelen afkomstig zijn.

 

Uitsplitsing begrotingsstand naar projectniveau:

artikel 12 milieu en duur

zaamheid (x € 1 000)

 
           
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015 Begr.

Art.

Innovatieprogramma verminderen

             

methaanemissie

1 600

1 500

1 500

1 500

 

LNV

21

Impuls 1998: Programma

             

Milieutechnologie

5 313

4 900

4 270

   

VROM

3

Impuls 2005: Bodemsanering

10 826

       

VROM

10

Impuls 2005: Luchtkwaliteit

13 215

       

VROM

5

Impuls 2005: Luchtkwaliteit

584

       

LNV

21

Impuls 2005: MEP

165 900

205 000

205 000

205 000

 

EZ

4

Impuls 2005: biobrandstoffen

1 631

5 000

6 673

   

VW

36

Impuls 2005: UKR

6 333

3 206

1 666

1 668

 

EZ

4

Impuls 2005: EU aanbestedingsre-

             

geling CO2 opslag

8 482

6 000

6 000

6 000

6 000

6 000 VROM

3

Impuls 2005: Energiebesparing-

             

stender UKR

4 638

667

667

666

 

EZ

4

Impuls 2005: Ophogen budget EOS

             

Demo-tender

206

167

167

166

 

EZ

4

Impuls 2005: Verhoging budget 4e

             

tender UKR

5 915

5 833

3 333

3 334

 

EZ

4

Impuls 2005: UKR CO2 afvangtech-

             

nologie

2 500

7 167

5 167

5 166

 

EZ

4

Impuls 2005: Verhoging budget

             

besparingstender UKR

900

1 200

1 000

1 000

 

EZ

4

Impuls 2005: PIEDWGO

10 000

       

WWI

2

Impuls 2005: PIEDWGO

4 000

4 000

6 000

   

EZ

4

Impuls 2005: Energietender

             

technopartners Seed-faciliteit

7 250

       

EZ

4

Impuls 2005: Energy Efficiency

             

bedrijfsleven

11 052

3 500

     

EZ

4

Impuls 2005: Innovatieprogramma

             

duurzaam openbaar busvervoer

2 518

       

VW

36

Impuls 2006: Groninger Pijpleiding

456

       

VROM

10

Impuls 2006: Enveloppe luchtkwa-

             

liteit (lokale maatregelen)

119 578

30 000

     

VROM

3

Impuls 2005: Westerschelde

10 799

       

LNV

23

CA Diverse enveloppen: luchtkwa-

             

liteit

95 000

40 000

     

VROM

5

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Begr.

Art.

CA Diverse enveloppen: luchtkwa-

               

liteit

495

9 505

5 000

     

LNV

21

CA Energie: Gebouwde Omgeving

18 896

9 000

1 000

1 000

   

WWI

2

CA Energie: Duurzame mobiliteit

12 560

9 500

4 500

2 000

   

VW

36

CA Energie: Ketenefficiency

4 200

5 200

3 100

4 500

2 200

500

EZ

4

CA Energie: Ketenefficiency

915

1 564

650

500

   

LNV

21

CA Energie: Kas als energiebron

5 000

         

EZ

4

CA Energie: Kas als energiebron

3 878

6 006

5 500

3 700

2 200

200

LNV

21

CA Energie: CATO 2

5 000

3 000

4 000

3 000

3 000

 

EZ

4

CA Energie: Duurzame elektrici-

               

teitsvoorziening

1 742

3 450

1 950

1 250

522

 

EZ

4

CA Energie: Groene grondstoffen

4 833

3 500

2 500

550

   

EZ

4

CA Energie: Groene grondstoffen

4 312

5 925

3 310

     

LNV

21

CA Energie: ADEM

18 500

3 500

3 500

3 000

1 500

 

EZ

4

CA Water en Kust: Innovatie KRW

46 450

12 000

       

IF

11

CA Water en Kust: Synergie KRW

25 187

18 021

16 132

20 868

11 535

9 485

IF

11

CA Energie: Wind op zee

3 457

4 000

1 600

4 000

1 500

500

EZ

2

CA Energie: Wind op land

380

1 000

1 620

     

EZ

2

CA Energie: Smart grids

2 000

500

       

EZ

2

CA Energie: Nieuw GAS, V&W

2 000

1 900

       

VW

36

CA Energie: Nieuw gas, EZ

15 792

6 200

3 700

200

151

 

EZ

2

CA Energie: Hisarna

5 000

         

EZ

2

CA Energie: Elektrisch Rijden

5 000

10 000

5 000

     

VW

36

CA Energie: CCS Demo

 

22 700

       

EZ

2

Totaal

674 293

454 611

304 505

269 068

28 608

16 685

   
               

Mutaties begroting 2011 op projectniveau: artikel

12 milieu en

duurzaamhei

d (x € 1 000)

 
 

Depar-

2 010

2 011

2 012

2 013

2 014

2 015

 

tement

           

Impuls 2005: UKR

EZ

  • 5 000

1 666

1 666

1 668

 

6 000

Impuls 2005: Energiebesparingstender UKR

EZ

  • 2 000

667

667

666

   

Impuls 2005: Ophogen budget EOS

             

Demo-tender

EZ

  • 500

167

167

166

   

Impuls 2005: Verhoging budget 4e tender UKR

EZ

  • 10 000

3 333

3 333

3 334

   

Impuls 2005: UKR CO2 afvangtechnologie

EZ

  • 15 500

5 167

5 167

5 166

   

Impuls 2005: Verhoging budget besparing-

             

stender UKR

EZ

  • 3 000

1 000

1 000

1 000

   

CA Diverse enveloppen: luchtkwaliteit

LNV

  • 8 505

3 505

5 000

     

CA Energie: Ketenefficiency

EZ

2 100

3 100

3 100

3 100

2 000

500

CA Energie: Ketenefficiency

LNV

  • 414

414

       

CA Energie: Kas als energiebron

LNV

  • 1 406

1 406

     

200

CA Energie: CATO 2

EZ

2 000

3 000

4 000

3 000

3 000

 

CA Energie: Groene grondstoffen

LNV

  • 1 695

1 695

       

CA Energie: Smart grids

EZ

2 000

500

       

CA Energie: CCS Demo

EZ

 

22 700

       

CA Energie: Innovatieprogramma verminderen

             

methaanemissie

LNV

1 600

1 500

1 500

1 500

   

Totaal

 
  • 40 320

49 820

25 600

19 600

5 000

16 685

Toelichting op de mutatie:

De mutaties in het (extrapolatie)jaar 2015 betreffen middelen die al eerder waren toegekend en overgeboekt.

De mutaties van de diverse energieprojecten van EZ uit de impuls 2005 zijn voornamelijk het gevolg van vertraging in de uitvoering van gesubsidieerde projecten, waardoor minder voorschotten zijn verstrekt.

Het project Luchtkwaliteit van het ministerie van LNV is vertraagd in 2010 omdat de belangstelling voor de (opengestelde) fijnstofregeling tegenvalt als gevolg van de economische crisis. Het resterende budget wordt in latere jaren ingezet.

De overige mutaties – van betrekkelijk kleine omvang – hangen samen met aanpassing van kasritmes en het overboeken van middelen vanuit de reserveringen (artikel 15) binnen het FES voor diverse projecten.

Artikel 13 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van kennis en innovatie

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor de projecten in het kader van kennis en innovatie voor zover daarover besluitvorming heeft plaatsgevonden en de bijbehorende middelen zijn overgeboekt uit art. 15. Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de uitgaven t/m 2015 vermeld.

 

Opbouw uitgaven (x € 1 000)

 
 
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Vastgestelde begroting 2010 1e suppletore begroting 2010 Mutatie

494 374

102 680

21 425

243 015 57 504 85 501

183 019 86 207 49 731

121 979 67 747 49 101

85 444 53 979 33 675

7 449

Ontwerpbegroting 2011

618 479

386 020

318 957

238 827

173 098

7 449

Hieronder wordt een globale uitsplitsing gemaakt van de begrotingsstand van artikel 13 Kennis en innovatie. Een uitsplitsing op projectniveau is, vanwege het grote aantal projecten, opgenomen in bijlage III.

 

Uitsplitsing begrotingsstand artikel 13 k

ennis en

innovatie (x € 1 000)

 
     
   

2010

2011

2012

2013

2014

2015

  • 1. 
    Bsik-projecten
  • 2. 
    Diverse onderwijsprojecten
  • 3. 
    Inn.programma’s en toponderzoek
  • 4. 
    Vitale Infrastructuur
  • 5. 
    MS&ICT
  • 6. 
    Overig
 

107 948

173 186

29 622

1 601

6 490

299 632

39 015

48 006

9 965

2 023 287 011

11 542

43 457

896

551 262 511

38 253 876

199 698

9 368 876

162 854

  • 5 760 941

12 268

Totaal

 

618 479

386 020

318 957

238 827

173 098

7 449

Een uitsplitsing van de mutaties per individueel project wordt in onderstaande tabel gegeven. In deze tabel staat ook een verwijzing naar de reservering waaruit deze specifieke middelen afkomstig zijn.

 
         

Mutaties begroting 2011 op projectniveau: artikel 13 kennis en

innovatie (x € 1 000)

 

Departement

2010

2011

2012

2013

2014

2015

  • 1. 
    Bsik-projecten

Impuls 2004: Kennis Bsik Impuls 2004: Kennis Bsik

VWS EZ

1 392 - 10 129

160 16 069

  • 1 552
  • 5 940
     
  • 2. 
    Diverse onderwijsprojecten

Impuls 2001: Kennis onderzoek en innovatie Impuls 2006: Beelden voor de toekomst

  • 3. 
    Inn.programma’s en toponderzoek

EZ OCW

  • 500
       
  • 5 760
 

Depar-

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

tement

           

Impuls 2005: Phytophthora

           

941

Impuls 2005: WCFS+

EZ

2 352

  • 3 000
       
  • 5. 
    MS&ICT
             

Impuls 2005: MS&ICT-Community voor

             

mobiliteitsleren

OCW

245

214

153

     

Impuls 2005: MS&ICT-De lange staart

OCW

140

242

194

     

Impuls 2005: MS&ICT-GPS? Reken maar

OCW

95

84

19

     

Impuls 2005: MS&ICT-Ketenintegratie

             

trombosedienst

VWS

1

         
  • 6. 
    Overig
             

Impuls 2005: Topinstituut Farma

VWS

  • 207

135

35

37

   

Impuls 2005: Innovatievouchers/ IPC’s

EZ

  • 13 500

13 500

       

Impuls 2006: TTI Watertechnologie

EZ

         

110

Impuls 2006: NICIS

WWI

 
  • 1 407

1 407

     

Impuls 2006: CTMM

EZ

         

533

Impuls 2006: RSV

VWS

 

7 000

7 000

7 000

6 900

  • 3 500

CA: Biomedical materials

EZ

  • 261
  • 1 349

1 610

   

1 225

CA innovatie, kennis en onderzoek: Towards

             

Biosolar Cells

LNV

2 000

4 000

4 950

5 400

5 650

3 000

CA: Innovatie, kennis en onderzoek: Gezond

             

ouder worden

VWS

500

3 000

4 000

2 500

   

Impuls kennis en innovatie: Be-basic

EZ

31

  • 77

23

23

 

6 000

Impuls kennis en innovatie: TIFN

EZ

1 906

4 923

  • 2 477
  • 2 477
  • 1 875
 

Impuls kennis en innovatie: HTSM

EZ

5 031

  • 77

23

23

   

Impuls kennis en innovatie: Lifesciences en

             

Health

VWS

5 000

15 000

21 500

21 500

18 000

 

Impuls kennis en innovatie: VVEsterk

OCW

9 563

11 525

9 276

1 686

400

400

Grootsch.res.infra/lerarentekort: Nanolab

EZ

8

  • 20

5

7

   

Grootsch.res.infra/lerarentekort: MARIN

EZ

8

  • 20

5

7

   

Grootsch.res.infra/lerarentekort: Lifelines

VWS

8 200

7 100

9 500

6 100

4 600

4 500

Grootsch.res.infra/lerarentekort: Deltares

IF

9 550

8 499

 

7 295

   

Totaal

 

21 425

85 501

49 731

49 101

33 675

7 449

Toelichting op de mutatie:

De mutaties in het (extrapolatie)jaar 2015 betreffen middelen die al eerder waren toegekend en overgeboekt. De mutatie Innovatievouchers/ IPC’s en Kennis Bsik zijn het gevolg van een gewijzigd inzicht in het kasverloop, waardoor de middelen anders over de jaren zijn verdeeld. Bij TIFN en HTSM zijn middelen opgevraagd en heeft er tevens een actualisatie van de raming plaatsgevonden. De overige mutaties betreffen de overboeking van middelen vanuit de reserveringen (artikel 15) binnen het FES voor diverse projecten en het aanpassen van kasritmes van een betrekkelijk kleine omvang.

Artikel 14 Bijdragen aan andere begrotingen in het kader van ruimtelijke Ordening

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd voor de projecten in het kader van ruimtelijke ordening voor zover daarover besluitvorming heeft plaatsgevonden en de bijbehorende middelen zijn overgeboekt uit artikel 15. Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de uitgaven t/m 2015 vermeld.

 

Opbouw uitgaven (x € 1000)

 
 
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Vastgestelde begroting 2010 1e suppletore begroting 2010 Mutatie

269 269

256 539

10 780

118 288 51 020 19 797

64 990

78 629

7 888

39 150 41 353 89 079

39 250 24 801 12 863

13 395

Ontwerpbegroting 2011

536 588

189 105

151 507

169 582

76 914

13 395

Op dit artikel worden de bijdragen geraamd in het kader van ruimtelijke ordening voor zover deze voldoende zijn uitgewerkt. Een uitsplitsing van de geraamde uitgaven en de mutaties per individueel project wordt onderstaand in twee afzonderlijke tabellen gegeven. In de tabellen staat ook een verwijzing naar de reservering waaruit deze specifieke middelen afkomstig zijn.

 

Uitsplitsing begrotingsstand naar projectniveau: artikel 14 ruimtelijke ordening (x € 1 000

)

         
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Begr.

Art.

Impuls 1998: Vitaliteit steden/

               

Sleutelprojecten

190 635

         

VROM

2

Impuls 2001:

               

BIRK+Saneringsregeling

73 536

17 730

500

     

VROM

2

Impuls 2001: BIRK/A2 Maastricht

5 000

         

IF

12

Impuls 2001: BIRK/W4 Leiderdorp

 

24 158

       

VW

12

Impuls 2001: BIRK IJsseldelta

       

10 000

 

IF

13

Impuls 2005: Archeologisch

               

bodemonderzoek (Malta)

2 850

1 000

250

     

OCW

14

Nota Ruimte: Greenports

8 719

400

2 000

     

LNV

22

Nota Ruimte: Klavertje 4

               

(Greenport Venlo)

4 700

4 700

2 000

     

LNV

22

Nota Ruimte: Mooi Nederland

17 106

4 200

4 100

     

VROM

2

Nota Ruimte: Klimaatbuffers

6 857

5 000

3 000

     

VROM

10

Nota Ruimte: Geluidskaarten

5 956

3 000

3 000

     

VROM

10

Nota Ruimte: Natuurpilots

 

13 000

8 000

4 000

   

LNV

23

Nota Ruimte: Noordelijke IJ-oevers

15 888

         

VROM

2

Nota Ruimte: Planvormingskosten

3 275

         

VROM

2

Nota Ruimte: Nijmege Waalfront

7 500

         

VROM

2

Nota Ruimte: Waterdunen

12 766

 

3 600

     

VROM

2

Nota Ruimte: Zuidplaspolder

10 000

5 000

5 000

4 000

   

VROM

2

Nota Ruimte Oude Rijnzone

21 000

         

VROM

2

Nota Ruimte: Veenweidegebieden

7 600

18 800

28 500

29 000

29 100

 

LNV

27

Nota Ruimte: Nieuwe Hollandse

               

Waterlinie

4 400

9 600

12 600

7 000

1 400

 

LNV

24

Nota Ruimte: Scheveningen

               

Boulevard

2 800

2 200

3 800

2 000

   

VW

14

Nota Ruimte: Ijsselsprong Zutphen

     

16 045

4 011

 

IF

11

Nota Ruimte: Alternatief Hoekse

               

Waard

1 700

15 100

3 200

2 400

2 000

600

EZ

3

Nota Ruimte: Almere Weerwa-

               

terzone

     

63 778

   

IF

12

Nota Ruimte: Almere Weerwa-

               

terzone

14 000

3 000

       

VROM

2

Nota Ruimte: Den Haag Internati-

               

onale stad

     

4 372

4 372

13 117

IF

14

Nota Ruimte: Brainport Eindhoven

15 100

15 000

15 000

15 000

15 000

 

EZ

3

Nota Ruimte: Groningen Centrale

               

Zone

12 800

 

3 200

     

EZ

3

Nota Ruimte: Eindhoven A2 Zone

5 400

1 400

       

EZ

3

Nota Ruimte: Apeldoorn

               

kanaalzone

8 800

 

2 200

     

EZ

3

Nota ruimte: Westflank Haarlem-

               

mermeer

7 500

15 000

15 000

9 000

   

LNV

24

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Begr.

Art.

Nota Ruimte: Mooi en vitaal

               

Delfland

17 700

3 300

3 300

3 300

7 300

 

LNV

22

Nota Ruimte: Dierenpark Emmen

8 500

         

VROM

2

Nota Ruimte: IJsseldelta Kampen

   

17 900

4 500

   

VROM

2

Nota Ruimte: Hart van Zuid

               

Gemeente Hengelo

11 600

 

2 900

     

VROM

2

Nota Ruimte: Stadshavens

               

Rotterdam

19 000

12 000

       

VROM

2

CA: Internationale campus

               

Eindhoven

   
  • 151
  • 217
  • 269
  • 322

EZ

3

CA REB: High Tech Factory Twente

1 520

1 520

1 520

1 520

1 520

 

EZ

3

CA: Leiden Bioscience Park

3 300

3 300

3 400

     

EZ

3

CA REB: Verruiming vaargeul

               

Eemshaven – Noordzee

 

6 017

3 008

1 404

   

IF

15

CA REB: HST Cargo

6 600

2 200

2 200

     

EZ

3

CA REB: CAT Agrofood

2 480

2 480

2 480

2 480

2 480

 

EZ

3

Totaal

536 588

189 105

151 507

169 582

76 914

13 395

   

Een uitsplitsing van de mutaties per individueel project wordt in onderstaande tabel gegeven. In deze tabel staat ook een verwijzing naar de reservering waaruit deze specifieke middelen afkomstig zijn.

 
         

Mutaties begroting 2011 op projectniveau: artikel 14 ruimtelijke ordening (x € 1 000)

 

Depar-

2010

2011

2012

2013

2014

2015

 

tement

           

Nota Ruimte: Alternatief Hoekse Waard

EZ

1 700

15 100

3 200

2 400

2000

600

Nota Ruimte: Ijsselsprong Zutphen

IF

     

16 045

4 011

 

Nota Ruimte: Almere Weerwaterzone

VW

     

63 778

   

Nota Ruimte: Den Haag Internationale stad

IF

     

4 372

4 372

13 117

CA REB: Verruiming vaargeul Eemshaven –

             

Noordzee

IF

 

17

8

4

   

CA REB: HST Cargo

EZ

6 600

2 200

2 200

     

CA REB: CAT Agrofood

EZ

2 480

2 480

2 480

2 480

2 480

 

CA: Internationale campus Eindhoven

EZ

         
  • 322

Totaal

 

10 780

19 797

7 888

89 079

12 863

13 395

Toelichting op de mutatie:

De mutaties betreffen overboekingen van middelen vanuit de reserveringen (artikel 15) binnen het FES voor diverse projecten.

Artikel 15 Gereserveerde middelen FES (projecten in voorbereiding)

Dit artikel bevat de reservering van middelen voor projecten en programma’s in voorbereiding. Zodra de projecten voldoende zijn uitgewerkt en besluitvorming heeft plaatsgevonden, worden de middelen overgeheveld naar het desbetreffende uitgavenartikel (artikel 11 t/m 14) van de FES-begroting. Tegelijkertijd worden het desbetreffende ontvangsten- en uitgavenartikel van een of meer departementale begrotingen aangepast. Daardoor staan de FES-bijdragen voor een bepaald project op de begroting van een vakdepartement dat vervolgens verantwoordelijk is voor (tijdige) uitvoering van het project.

Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de gereserveerde middelen t/m 2015 vermeld.

 

Opbouw ontvangsten (x € 1 000)

 
 
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Vastgestelde begroting 2010 1e suppletore begroting 2010 Mutatie

615 584

139 451

  • 514 609

689 701

  • 172 495
  • 327 747

903 431

8 887

  • 493 493

841 982

  • 149 072
  • 181 183

883 671

  • 173 590
  • 136 810

838 637

Ontwerpbegroting 2011

240 426

189 459

418 825

511 727

573 271

838 637

In tabel 3 (paragraaf 2.1) is een uitgebreide specificatie van artikel 15 (Gereserveerde middelen FES) opgenomen.

Toelichting op de mutaties:

De mutaties in het (extrapolatie)jaar 2015 betreffen middelen die al eerder waren gereserveerd in het FES. Op macro-niveau kan de mutatie als volgt worden toegelicht:

Aansluiting Voorjaarsnota 2010 en begroting 2011 (x €

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Totaal

Overboekingen naar art. 11

Overboekingen naar art. 12

Overboekingen naar art. 13

Overboekingen naar art. 14

Prijsbijstelling

Overig (kasschuiven e.d.)

 

515

  • 328
  • 493
  • 181
  • 137

839

246

  • 248
  • 374
  • 202
  • 180

0

0

  • 31
  • 29

0

  • 41

0

  • 1
  • 54
  • 125
  • 37

0

0

113

0

0

0

0

0

0

6

8

7

8

10

155

0

27

52

77

829

Verder is in tabel 3 (paragraaf 2.1) een meer uitgebreide specificatie van artikel 15 (gereserveerde middelen FES) opgenomen. De belangrijkste te verwachten besluitvormingsmomenten worden per enveloppe, impuls en dergelijke toegelicht in paragraaf 2.2.

  • 2. 
    ONTVANGSTEN

Ontvangsten van het fonds

Artikel 21 Ontvangsten uit aardgasbaten

Op dit artikel zijn de voor het fonds bestemde ontvangsten uit aardgas geraamd. Vanaf 2008 is conform de afspraken in het Coalitieakkoord sprake van een vaste FES-voeding waarbij de voeding uit gasbaten bij begrotingswet wordt vastgesteld. Hieronder wordt in de tabel de opbouw van de ontvangsten t/m 2015 vermeld.

 

Opbouw ontvangsten (x € 1 000)

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Vastgestelde begroting 2010 1e suppletore begroting 2010 Mutatie

3 138 639

704 678

  • 506 866

2 800 518

2 659

  • 80 528

2 183 847

197 137

  • 206 662

1 958 758

16 246

335 147

2 344 298

  • 130 114

264 346

1 445 149

Ontwerpbegroting 2011

3 336 451

2 722 649

2 174 322

2 310 151

2 478 530

1 445 149

Toelichting op de mutatie

Voor het jaar 2008 en later is sprake van een vaste FES-voeding uit gasbaten. De mutatie betreft de aanpassing van de raming die daaruit voortvloeit en die nodig is om de voorziene FES-uitgaven te dekken.

  • 3. 
    SALDI

Artikel 31 Voordelig eindsaldo/beginsaldo

 

Opbouw standen (x € 1 000)

 
 
 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Vastgestelde begroting 2010 1e suppletore begroting 2010 Mutatie

0 0 0

0 0 0

0 0 0

0 0 0

0 0 0

0 0 0

Ontwerpbegroting 2011

0

0

0

0

0

0

Omdat de ontvangsten uit aardgasbaten in het jaar 2008 en later zo zijn vastgesteld dat de uitgaven in enig jaar gedekt kunnen worden is eigenlijk geen sprake meer van een eind- of beginsaldo.

 

BIJLAGE I: Specificatie FES-middelen 2011 per departement (x € 1 000)

 
 

Divers

BZK

EZ

LNV

ocw

VROM

VW/IF

VWS

WWI

Totaal

Artikel 11: Verkeer en Vervoer

           

1 503 454

   

1 503 454

Artikel 12: Milieu en Duurzaamheid

   

283 790

24 500

 

80 900

56 421

 

9 000

454 611

Artikel 13: Kennis en Innovatie

 

318

162 560

10 994

137 833

10 950

8 499

52 155

2 711

386 020

Artikel 14: Ruimtelijke Ordening

   

41 000

64 800

1 000

49 930

32 375

   

189 105

Totaal op departementale begrotingen

 

318

487 350

100 294

138 833

141 780

1 600 749

52 155

11 711

2 533 190

Artikel 15: Gereserveerde Fes-middelen

189 459

               

189 459

Totale Fes-middelen

189 459

318

487 350

100 294

138 833

141 780

1 600 749

52 155

11 711

2 722 649

 

BIJLAGE II: Actuele stand stimuleringspakket Aanvullend Beleidsakkoord 2009/2010 (x mln €) 1

 

Naam/Enveloppe

Domein

Uitvoerend dep.

2009

2010

2009

2010

     

Belegd 2

Belegd2

Bestemd 3

Bestemd3

Verlenging aflopende innovatieprogramma’s

Kennis en Innovatie

 

0

51

0

0

Impuls kennis en innovatie (€ 500 ml. pakket)

 

Divers

0

51

   

Snelle uitvoering FES-projecten Innovatie

Kennis en Innovatie

 

102

70

0

34

Impuls 1998, 2001, 2004, 2005, 2006, etc.

 

Divers

99

67

 

11

Maatschappelijke sectoren en ICT

 

Divers

 

0

 

23

CA-enveloppe Kennis en Innovatie

 

VROM

3

3

   

Snelle uitvoering FES-projecten Milieu en

           

Duurzaamheid

Milieu en duurzaamh.

 

76

113

0

32

Impuls 1998, 2001, 2004, 2005, 2006, etc.

 

Divers

47

64

 

16

CA-enveloppe Energie

 

EZ/LNV/VROM

20

30

   

CA-enveloppe Water en Kust

 

VW

9

19

 

16

Snelle uitvoering FES-projecten Ruimtelijk

           

Economisch Beleid

Ruimtelijke ordening

 

44

222

0

49

Impuls 1998, 2001, 2004, 2005, 2006, etc.

 

Divers

44

212

 

48

CA-enveloppe Regionaal Ec. Beleid

 

Divers

 

10

 

1

Snelle uitvoering FES-projecten Infra

Verkeer en Vervoer

 

34

64

0

0

Impuls 1998, 2001, 2004, 2005, 2006, etc.

 

Divers

28

55

   

Infrastructuur Noordvleugel

 

VW

4

4

   

CA-enveloppe Infra en (vaar)wegen

 

VW

2

4

   

CA-enveloppe Openbaar vervoer

 

VW

       

Grootschalige researchprojecten/leraren

Kennis en Innovatie

 

12

52

0

39

Grootschalige researchprojecten/leraren

 

Divers

12

52

 

39

Maatschappelijk innovatieprogramma’s

Kennis en Innovatie

 

2

11

0

0

CA-enveloppe Kennis en Innovatie

 

Divers

2

11

   

Innovatieagenda Energie

Kennis en Innovatie

 

3

35

0

0

CA-enveloppe Energie

 

Divers

3

35

   

Totaal

   

273

618

0

155

1  De uitgaven uit het stimuleringspakket die geraamd worden in 2011 en verdere jaren worden niet zichtbaar in bovenstaande tabel.

2  De categorie «belegd» betreft middelen die overgeheveld zijn naar departementale begrotingen. Deze middelen staan op de begrotingsartikelen 11 t/m 14 van de FES-begroting.

3  De categorie «bestemd» betreft middelen die nog niet overgeheveld zijn naar departementale begrotingen. Deze middelen staan op artikel 15 van de FES-begroting.

 

BIJLAGE III: Uitsplitsing begrotingsstand naar p

rojectniveau: artikel 13 kennis en innovatie (x € 1 000)

     
             
 

2010

2011

2012

2013

2014 2015

Begr.

Art.

  • 1. 
    Bsik-projecten

107 948

39 015

11 542

       

Impuls 2004: Kennis Bsik (leven

             

met water en processysteeminno-

             

vatie)

4 079

       

VW/IF

divers

Impuls 2004: Kennis Bsik

             

(Transumo)

5 234

       

VW

divers

Impuls 2004: Kennis Bsik

11 189

160

2 334

   

VWS

divers

Impuls 2004: Kennis Bsik

27 532

38 369

9 208

   

EZ

4

Impuls 2004: Kennis Bsik

41 020

       

OCW

16

Impuls 2004: Kennis Bsik

12 389

       

VROM

3, 10

Impuls 2004: Kennis Bsik

6 505

486

     

LNV

26

  • 2. 
    Diverse onderwijsprojecten

173 186

48 006

43 457

38 253

9 368 - 5 760

   

Impuls 2001: Kennis (ICT en

             

onderw)

51 276

       

OCW

3

Impuls 2001: Kennis onderzoek en

             

innovatie

20 024

       

EZ

2

Impuls 2001: Kennis, onderzoek en

             

innovatie (vernieuwingsimpuls)

11 859

       

OCW

16

Impuls 2005: VMBO/funderend

             

onderwijs

4 580

       

OCW

3

Impuls 2005: VMBO/funderend

             

onderwijs

4

       

LNV

26

Impuls 2006: Rendement en

             

excellentie

11 590

11 522

10 793

9 227

1 529

OCW

7

Impuls 2006: Investeringsagenda

             

beta en techniek

6 750

1 000

1 000

   

OCW

1, 6

Impuls 2006: Leren door te

             

experimenteren

3 762

5 800

4 700

3 800

2 000

OCW

3

Impuls 2006: Fonds versterking

             

beroepsonderwijs – bedrijfsleven

20 951

8 040

6 710

5 840

 

EZ

3, 5

Impuls 2006: Beelden voor de

             

toekomst

21 896

21 144

20 254

19 386

5 839 - 5 760

OCW

14

Impuls 2006: Onderwijs en

             

ondernemerschap

12 991

500

     

EZ

3

Impuls 2006: Beroepsonderwijs in

             

bedrijf

7 503

       

OCW

4

  • 3. 
    Inn.programma’s en topon-
             

derzoek

29 622

9 965

896

876

876 941

   

Impuls 2005: GATE

2 000

1 000

     

OCW

16

Impuls 2005: Haaglanden

2 016

       

IF

11

Impuls 2005: Phytophthora

1 204

876

876

876

876 941

LNV

26

Impuls 2005: WCFS+

9 525

       

EZ

2

Impuls 2005: Scheidingstechno-

             

logie 2005

1 989

2 457

     

EZ

2

Impuls 2005: Technostarters

             

creatieve industrie

2 471

       

EZ

2

Impuls 2005: Potato genoom

             

sequencing

500

 

20

   

LNV

26

Impuls 2005: TTI Groene genetica

8 091

5 632

     

LNV

26

Impuls 2005: VIA

1 826

       

JUS

13

  • 4. 
    Vitale Infrastructuur

1 601

           

Impuls 2005: compartimentering

             

dijken

442

       

IF

11

Impuls 2005: XIRAF

299

       

JUS

13

Impuls 2005: Reconstructie 3D

             

camerabeelden

497

       

JUS

13

Impuls 2005: CBRN-security

156

       

JUS

13

Impuls 2005: infra-cameratoezicht

             

sensoring

207

       

JUS

13

  • 5. 
    MS&ICT

6 490

2 023

551

       

Impuls 2005: Beste zorg beloond

52

       

VWS

42

Impuls 2005: Groeien door games

120

       

OCW

3

Impuls 2005: Slimmer veilig

149

       

BZK

25

Impuls 2005: LOGO

1

       

OCW

3

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Begr.

Art.

Impuls 2005: KISS

214

         

JenG

2

Impuls 2005: Games to learn

  • 1
         

OCW

3

Impuls 2005: Innovatief jongeren-

               

portaal

218

         

JenG

2

Impuls 2005: Virtuele games als

               

uitdagend leermiddel

84

         

OCW

3

Impuls 2005: Multi-VIT

296

         

BZK

25

Impuls 2005: Remedie

120

143

       

VWS

42

Impuls 2005: Birth

587

206

       

VWS

42

Impuls 2005: MediaMania

57

         

OCW

3

Impuls 2005: Wereldscholen

136

         

OCW

3

Impuls 2005: Special learning

               

community

40

         

OCW

3

Impuls 2005: Digitale leergemeen-

               

schap

122

         

OCW

3

Impuls 2005: Suppleo

379

123

       

OCW

3

Impuls 2005: Wisebits 2.0

61

13

       

OCW

3

Impuls 2005: Les 2.0

454

         

OCW

3

Impuls 2005: SVP

568

         

OCW

3

Impuls 2005: MS&ICT-Edu-game

445

70

35

     

OCW

3

Impuls 2005: MS&ICT-Game IIENS

315

         

OCW

3

Impuls 2005: MS&ICT-Pico Bello

559

384

       

VWS

42

Impuls 2005: MS&ICT-

               

Ketenintegratie trombosedienst

234

226

       

VWS

42

Impuls 2005: MS&ICT-Samen veilig

               

voorbereid

 

68

       

BZK

25

Impuls 2005: MS&ICT-Invoering

               

landelijke digitale bereikbaarheid

800

250

150

     

BZK

25

Impuls 2005: MS&ICT-GPS? Reken

               

maar

95

84

19

     

OCW

3

Impuls 2005: MS&ICT-De lange

               

staart

140

242

194

     

OCW

3

Impuls 2005: MS&ICT-Community

               

voor mobiliteitsleren

245

214

153

     

OCW

3

  • 6. 
    Overig

299 632

287 011

262 511

199 698

162 854

12 268

   

Impuls 1998: Technocentra

9 592

         

OCW

5

Impuls 2005: Holst Center

1 000

4 667

1 300

     

EZ

2

Impuls 2005: Technostarters

548

         

EZ

2

Impuls 2005: Sleutelgebieden

14 357

360

       

EZ

2

Impuls 2005: Topinstituut Farma

22 440

22 927

15 035

4 665

   

VWS

42

Impuls 2005: Transgene gewassen

2 465

950

       

VROM

6

Impuls 2005: Grootschalige

               

researchfaciliteiten

3 902

1 830

1 830

     

OCW

16

Impuls 2005: Transitie samen-

               

werking TU’s

6 066

6 066

6 000

3 500

1 500

 

OCW

7

Impuls 2005: Innovatievouchers/

               

IPC’s

6 451

13 500

       

EZ

2

Impuls 2005: Plantkundig

               

onderzoek

4 586

         

LNV

21

Impuls 2006: Parelsnoer

7 750

         

OCW

16

Impuls 2006: veterinaire aviaire

               

influenza

3 773

         

LNV

26

Impuls 2006: TTI Watertechnologie

5 576

3 136

4 374

4 343

4 221

110

EZ

2

Impuls 2006: NICIS

4 345

2 711

1 407

     

WWI

1

Impuls 2006: CTMM

10 059

15 836

29 918

34 545

33 746

533

EZ

4

Impuls 2006: RSV

2 167

3 009

8 215

5 895

6 074

  • 3 500

VWS

41

CA: Kennis voor klimaat

15 698

10 000

10 000

     

VROM

10

CA: Biomedical materials

9 540

7 199

12 350

4 094

1 294

1 225

EZ

2

CA Innovatie, kennis en onderzoek:

               

Genomics

37 000

41 000

41 000

40 500

40 500

 

OCW

16

CA: Innovatie, kennis en

               

onderzoek: Gezond ouder worden

500

3 000

4 000

2 500

   

VWS

42

CA innovatie, kennis en onderzoek:

               

Towards Biosolar Cells

2 000

4 000

4 950

5 400

5 650

3 000

LNV

26

CA innovatie, kennis en onderzoek:

               

Impuls innovatie

4 000

10 000

4 000

2 000

   

OCW

9

 

2010

2011

2012

2013

2014

2015

Begr.

Art.

CA Innovatie, kennis en onderzoek:

               

Scheidingstechnologie

4 020

4 167

4 377

3 692

1 144

 

EZ

2

CA Innovatie, kennis en onderzoek:

               

Hersenen en cognitie

4 000

4 000

3 900

3 900

2 200

 

OCW

16

Impuls kennis en innovatie:

               

ITER-NL2

4 000

4 000

       

OCW

16

Impuls kennis en innovatie:

               

Beroepsonderwijs in bedrijf

               

(netwerkscholen)

4 500

3 500

3 500

2 500

   

OCW

4

Impuls kennis en innovatie:

               

Be-basic

6 031

11 923

12 023

12 023

12 000

6 000

EZ

4

Impuls kennis en innovatie: HTSM

25 031

24 923

25 023

25 023

25 000

 

EZ

4

Impuls kennis en innovatie: TIFN

4 406

14 923

7 523

7 523

5 625

 

EZ

4

Impuls kennis en innovatie:

               

Lifesciences en Health

5 000

15 000

21 500

21 500

18 000

 

VWS

42

Impuls kennis en innovatie:

               

VVEsterk

9 563

11 525

9 276

1 686

400

400

OCW

1

Grootsch.res.infra/lerarentekort:

               

NCB

10 000

8 400

6 900

     

OCW

16

Grootsch.res.infra/lerarentekort:

               

Surfnet7

11 700

6 300

7 200

     

OCW

16

Grootsch.res.infra/lerarentekort:

               

Nanolab

12 708

8 580

6 405

7

   

EZ

2

Grootsch.res.infra/lerarentekort:

               

MARIN

7 108

3 980

1 005

1 007

900

 

EZ

4

Grootsch.res.infra/lerarentekort:

               

Lifelines

8 200

7 100

9 500

6 100

4 600

4 500

VWS

42

Grootsch.res.infra/lerarentekort:

               

Deltares

9 550

8 499

 

7 295

   

IF

11

Totaal

618 479

386 020

318 957

238 827

173 098

7 449

   

BIJLAGE IV: AFKORTINGENLIJST

Afkorting

Omschrijving

ADEM                 Advanced Dutch Energy Materials Innovation Lab

BIRK                    Besluit Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit

BSIK                    Besluit Subsidies Investeringen Kennisinfrastructuur

CA                       Coalitieakkoord

CAT                     Centre for Advanced Technology

CATO                  CO2 – afvang, transport en opslag

CBRN                  Chemical, Biological, Radiological and Nuclear

CCS                     Carbon capture and storage

CTMM                Center for Translational Molecular Medicine

EOS                    Energie Onderzoek Subsidie

EHS                     Ecologische hoofdstructuur

FES                     Fonds Economische Structuurversterking

GATE                  Game research for Training and Entertainment

HST                     Hoge Snelheids (vracht)Trein

HTSM                 Hightech Systems and Materials

KISS                    Kind Signalering Systeem

KRW                   Kaderrichtlijn Water

LOGO                 Loopbaan Oriëntatie door Gaming in het Onderwijs

MARIN                Maritime Research Institute Netherlands

MEP                    Milieukwaliteit Elektriciteitsproductie

MS&ICT              Maatschappelijke Sectoren & Informatie- en Communicatie Technologie

NCB                    Nederlands Centrum voor Biodiversiteit

NICIS                  Netherlands Institute for City Innovation Studies

PHS                     Programma Hoogfrequent Spoorvervoer

PIEDWGO          Programma Innovatieve Energiebesparing en Duurzame Gebouwde Omgeving

RSV                     Respiratoir Syncytieel Virus

STARS                Sensor Technology Applied in Reconfigurable systems for sustainable security

SVP                     Simulatie Voor Praktijkleren

TIFN                    Top Institute voor Food and Nutrition

TTI                      Technologische Top Instituten

UKR                    Unieke Kansen Regeling

VIA                      Veiligheidsverbetering door Information Awareness

VIT                      Veiligheid, Informatie en Technologie

VVE                     Voor- en Vroegschoolse Educatie

WCFS                 World Food Crops Seedbank

XIRAF                 XML-based indexing and querying for digital forensics

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.