Mobiele telefoongesprekken afrekenen per minuut: een kwalijke zaak - Hoofdinhoud
Terwijl de EU zich inzet voor lagere tarieven voor mobiel telefoneren hanteren een aantal providers Nederlandse providers van mobiele telefonie een nieuwe afrekenmethode die de consument op hoge kosten jaagt. Het gaat hier om een wijze van afrekenen die we op Europees niveau juist hebben afgeschaft als het gaat om internationale telefoongesprekken.
Providers als KPN, Telfort en Vodafone zijn onlangs begonnen per minuut af te rekenen en niet per seconde. Dit bleek afgelopen week in het televisieprogramma Kassa. Ik ben teleurgesteld dat providers ervoor kiezen om deze afrekenmethode te hanteren. Het betekent namelijk dat u na een telefoongesprek van 1 minuut en 12 seconden 2 minuten moet afrekenen. Een belbundel raakt zo sneller op en uw telefoonrekening zal stijgen. Volgens 'Kassa' kan uw gemiddelde telefoonrekening met maar liefst 60% stijgen.
In het Europees Parlement zet ik mij al jaren in voor een forse verlaging van de internationale mobiele beltarieven. Bijvoorbeeld door introductie en handhaving van afrekenen per minuut tegen te gaan. Als woordvoerder Telecom van de CDA-fractie in het Europees Parlement heb ik me in de onderhandelingen met de Europese Commissie en de EU lidstaten sterk gemaakt voor het verplicht afrekenen per gebelde seconde na de eerste halve minuut in plaats van per begonnen minuut. Het Europees Parlement heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat deze eerlijke afrekenmethode geldt voor uw mobiele telefoongesprekken in Europa. Daarnaast heb ik met succes bij de Europese Commissie gepleit voor een jaarlijkse verlaging van de tarieven voor bellen en gebeld worden in het buitenland. Door lagere tarieven en alleen te betalen voor geleverde waar hoeft u op vakantie niet wakker te liggen van de rekening van uw mobiele telefoon provider.
Dit zijn mooie resultaten, maar er kan en moet meer gebeuren. Ik ben van mening dat de huidige tarieven voor bellen in het buitenland nog altijd te veel verschillen met de binnenlandse tarieven. Daarom heb ik onlangs vragen gesteld aan EU Commissaris Kroes (Digitale Agenda). In haar antwoord gaf zij aan dat het mobiel bellen in een andere EU lidstaat in 2015 niet veel duurder mag zijn dan een normaal mobiel gesprek in Nederland. Ik steun haar aanpak van harte.
Meer informatie: