Lobbypraktijken voedingsindustrie - Hoofdinhoud
'De voedingsindustrie heeft tot vandaag miljoenen euro’s besteed in een laatste wanhoopsdaad om de invoering van begrijpelijke etiketten op voedingsmiddelen te blokkeren. In een van de grootste lobbyacties ooit in Brussel, hebben lobbyisten namens voedingsbranche de leden van het Europees Parlement bestookt met duizenden e-mails, brieven en telefoontjes en gesponsorde rapporten, lezingen en conferenties.' Aldus The Independent.
Dinsdag 15 juni 2010 vond in het Europees Parlement het debat plaats over de invoering van stoplichtkleuren die ingrediëntvermeldingen op voedingsetiketten begrijpelijker moeten maken. Woensdag 16 juni 2010 is in Straatsburg de eindstemming over het voorstel.
Europees Parlementslid Kartika Liotard (Verenigd Links) is fel voorstandster van begrijpelijke en vooral eenvoudige etiketten op voedingsmiddelen. Ze bestrijdt de betutteling die de industrie propageert. Vandaag besteedt The Independent aandacht aan Liotards klacht over de invloed van lobbyisten op het publieke debat. http://www.independent.co.uk/life-style/food-and-drink/news/food-companies-in-massive-lobby-to-block-colourcoded-warnings-2000523.html
Het bericht in deze Britse krant is gebaseerd op de website van CEO, een Brusselse organisatie die een rapport opstelde over de lobbypraktijken over voedseletikettering, een activiteit waar Kartika Liotard aan meewerkte: http://www.corporateeurope.org/lobbycracy/content/2010/06/red-light-consumer-information.
Bij CEO ook een verwijzing naar het rapport zelf en naar onthullende voorbeelden van e-mails van grote voedingsconcerns die Europese Parlementleden de voorbije maanden probeerden ‘in te pakken’ met panklare beleidsvoorstellen.
Een gelijksoortig bericht op de Franstalige site Echo89: http://eco.rue89.com/dessous-assiette/2010/06/13/le-lobby-agro-alimentaire-pret-a-gagner-la-guerre-des-etiquettes-154603