Industrielobby wint: voedselstoplicht van de baan - Hoofdinhoud
Straatsburg, 16 juni 2010 - Na een spannende stemming in het Europees Parlement bleek vandaag dat lobbyisten van de grote voedingsconcerns een grote overwinning hebben behaald voor hun boycot op een eenvoudig kleurcodesysteem voor etiketten op voeding en drank. Europarlementslid Kartika Liotard van Verenigd Links spreekt van een grote teleurstelling voor consumenten: “Europa laat opnieuw handelsbelangen voorgaan, de enorme lobby van de industrie heeft ook nu gewerkt.”
Met de kleurcode kan de consument in één oogopslag zien of er bijvoorbeeld veel, gemiddeld of weinig suiker, vet of zout in zit. “Wil je weten wat je eet, dan heb je nu in de winkel eigenlijk een telmachine plus een leesbril nodig om producten te kunnen vergelijken. Helaas blijft dat zo,” zei Liotard die vandaag in Straatsburg stemde vóór het stoplichtmodel dat voedingsstoffen een kleurcode op het etiket meegeeft.
Zelf kunnen beslissen
Als Nederlands Europarlementslid heeft Liotard de afgelopen jaren veel energie gestoken in de strijd tegen betutteling en voor meer eenvoud, zodat consumenten zelf kunnen bepalen wat goed voor hun is. Tegen de andere Europarlementsleden zei ze gisteren in het debat in Straatsburg: “60% van uw kiezers heeft overgewicht, 25% van onze kinderen is te dik of lijdt aan obesitas en 25% van de Europeanen heeft leesproblemen.” Liotard vindt dat de huidige onvergelijkbare cijferbrij op etiketten hun de mogelijkheid ontneemt om zelf te kunnen beslissen.
Handel of consument
Het stelt Liotard zwaar teleur dat de meeste Europarlementsleden opnieuw liever de Europese handel blijken te beschermen dan de consument. “Waarom vindt iedereen kleurcodes wél normaal op energielabels voor huizen, auto’s en elektronica en niet op eten en drinken?”
Lobby
De voedingsindustrie heeft miljoenen euro’s besteed om de invoering van begrijpelijke etiketten op voedingsmiddelen te blokkeren. In wat wordt genoemd ‘één van de grootste lobbyacties ooit in Brussel, hebben lobbyisten de leden van het Europees Parlement de afgelopen maanden bestookt met duizenden e-mails, brieven en telefoontjes en gesponsorde rapporten, lezingen en conferenties.' Dat schreef gisteren de Britse krant The Independent, daarbij citerend uit een bericht van CEO, een Brusselse organisatie die regelmatig bericht over heimelijke beïnvloedingspraktijken in de Europese politiek. Kartika Liotard heeft meegewerkt aan het onderzoek van Corporate Europe Observatory, omdat zij zich stoort aan de manier waarop Europarlementariërs worden bejegend. CEO publiceerde op internet een onthullend overzicht met ‘stemadviezen’ van bedrijven als Nestlé, Danone en Coca Cola. ‘De meeste Europarlementsleden kijken van zulke beïnvloedingspogingen niet eens meer op, ik houd er een nare smaak aan over’, aldus Kartika Liotard.