Richtlijn 2010/47 - Richtlijn 2010/47/EU aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 2000/30/EG betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de EG deelnemen aan het verkeer - Hoofdinhoud
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 2010/47/EU van de Commissie van 5 juli 2010 aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 2000/30/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Gemeenschap deelnemen aan het verkeerofficiële Engelstalige titel
Commission Directive 2010/47/EU of 5 July 2010 adapting to technical progress Directive 2000/30/EC of the European Parliament and of the Council on the technical roadside inspection of the roadworthiness of commercial vehicles circulating in the CommunityRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2010/47 |
Celex-nummer i | 32010L0047 |
Document | 05-07-2010 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 08-07-2010; Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 008,OJ L 173, 8.7.2010 |
Inwerkingtreding | 28-07-2010; in werking datum publicatie + 20 zie art 3 |
Einde geldigheid | 19-05-2018; opgeheven door 32014L0047 |
Omzetting | 01-01-2012; ten laatste zie art. 2.1 |
8.7.2010 |
NL |
Publicatieblad van de Europese Unie |
L 173/33 |
RICHTLIJN 2010/47/EU VAN DE COMMISSIE
van 5 juli 2010
aanpassing aan de technische vooruitgang van Richtlijn 2000/30/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Gemeenschap deelnemen aan het verkeer
DE EUROPESE COMMISSIE,
Gelet op het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,
Gelet op Richtlijn 2000/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 juni 2000 betreffende de technische controle langs de weg van bedrijfsvoertuigen die in de Gemeenschap deelnemen aan het verkeer (1), en met name op artikel 8, lid 1,
Overwegende hetgeen volgt:
(1) |
In het belang van de verkeersveiligheid, de milieubescherming en de eerlijke concurrentie, is het belangrijk dat bedrijfsvoertuigen in het verkeer correct worden onderhouden en gecontroleerd zodat zij veilige verkeersprestaties in de Europese Unie kunnen blijven leveren. |
(2) |
Normen en methoden die in Richtlijn 2000/30/EG zijn vastgesteld, moeten worden aangepast aan de technische vooruitgang. Dit moet leiden tot betere technische controles langs de weg in de Europese Unie. |
(3) |
Om de kosten en het tijdverlies voor bestuurders en ondernemingen tot een minimum te beperken, mogen controles niet onnodig lang duren. |
(4) |
Om het verband tussen de testresultaten, de defecten en de specifieke kenmerken van elk gecontroleerd voertuig duidelijk te maken, moet een meer gedetailleerd standaardcontrolerapport, waarnaar in artikel 5, lid 1, wordt verwezen, worden afgegeven. |
(5) |
De technische eisen zijn afhankelijk van de voertuigcategorieën die zijn bepaald in de wetgeving betreffende de typegoedkeuring (2). Het controlerapport moet ook een onderscheid maken tussen deze voertuigcategorieën. |
(6) |
Om de identificatie van voertuigen betrouwbaarder te maken, moet op het controlerapport, naast het kentekennummer van het voertuig, ook het voertuigidentificatienummer (VIN) worden vermeld. |
(7) |
Op de achterzijde van het controlerapport moeten alle controlepunten worden opgesomd zodat de controleurs de vastgestelde gebreken gemakkelijker kunnen noteren. |
(8) |
Om technische controles langs de weg beter af te stemmen op de technische vooruitgang, moeten controlemethoden worden ingevoerd voor al de punten die in bijlage II worden opgesomd. |
(9) |
De controle mag niet alleen betrekking hebben op veiligheid en milieubescherming, maar ook op de identificatie van het voertuig, zodat de juiste controles en normen kunnen worden toegepast, de controleresultaten kunnen worden vastgelegd en andere wettelijke eisen kunnen worden nageleefd. |
(10) |
De maatregelen in deze richtlijn zijn in overeenstemming met het advies van het bij artikel 7 van Richtlijn 2009/40/EG ingestelde comité voor de aanpassing aan de technische vooruitgang van de richtlijn betreffende de technische controle van motorvoertuigen en aanhangwagens, |
HEEFT DE VOLGENDE RICHTLIJN VASTGESTELD:
Artikel 1
Bijlagen I en II bij Richtlijn 2000/30/EG worden gewijzigd overeenkomstig de bijlage bij deze richtlijn.
Artikel 2
-
1.De lidstaten doen de nodige wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen in werking treden om uiterlijk op 1 januari 2012 aan deze richtlijn te voldoen. Zij stellen de Commissie daarvan onverwijld in kennis.
Wanneer de lidstaten deze bepalingen aannemen, wordt in die bepalingen zelf of bij de officiële bekendmaking daarvan naar deze richtlijn verwezen. De regels voor deze verwijzing worden vastgesteld door de lidstaten.
-
2.De lidstaten delen de Commissie de tekst mee van de bepalingen van nationaal recht die zij vaststellen binnen de werkingssfeer van deze...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.