Jaarverslag Staten-Generaal (Iia) - Jaarverslag en slotwet Staten-Generaal 2009; Jaarverslag

Dit jaarverslag i is onder nr. 1 toegevoegd aan wetsvoorstel 32360 IIA - Jaarverslag en slotwet Staten-Generaal 2009.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Jaarverslag en slotwet Staten-Generaal 2009; Jaarverslag Staten-Generaal (Iia)
Document­datum 25-08-2011
Publicatie­datum 13-05-2010
Nummer KST139621
Kenmerk 32360 IIA, nr. 1
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2009–2010

32 360 IIA                             Jaarverslag en slotwet Staten-Generaal 2009

Nr.1                                                        JAARVERSLAG STATEN-GENERAAL (IIA)

Aangeboden 19 mei 2010

Ontvangsten (bedragen x € 1000)

-Wetgeving en controle Eerste Kamer

------Uitgaven ten behoeve van

leden en oud-leden Tweede

Kamer alsmede leden van

het Europees Parlement

195

Wetgeving en controle

Tweede Kamer

8 051

Uitgaven (bedragen x € 1000)

Wetgeving en controle

Eerste en Tweede Kamer

1 194

Wetgeving en controle

Tweede Kamer

91 237

Wetgeving en controle Eerste Kamer

10 677 |-----Uitgaven ten behoeve van

leden en oud-leden Tweede

Kamer alsmede leden van

het Europees Parlement

31 549

Inhoudsopgave Jaarverslag 2009 Staten-Generaal (IIA)

A.           Algemeen                                                                                             6

  • 1. 
    Aanbiedingendechargeverlening                                                     6
  • 2. 
    Leeswijzer                                                                                             9

B.           Beleidsverslag                                                                                    10

  • 3. 
    Tabel budgettaire gevolgen van beleid voor IIA                             10
  • 4. 
    Deartikelen                                                                                         11
  • 1. 
    Wetgevingencontrole Eerste Kamer                                         11
  • 2. 
    Uitgaven ten behoeve van de leden en oud-leden Tweede Kamer, alsmede de leden van het Europees Parlement                                                                                       15
  • 3. 
    Wetgevingencontrole Tweede Kamer                                       17
  • 4. 
    Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer                      22
  • 5. 
    Deniet-beleidsartikelen                                                                     23 10. Nominaalenonvoorzien                                                            23
  • 6. 
    Bedrijfsvoeringsparagraaf                                                                24

C.           Jaarrekening                                                                                      26

  • 7. 
    DeVerantwoordingsstaat                                                                  26
  • 8. 
    DeSaldibalans                                                                                   27
  • 9. 
    Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens                                                                                       31

Algemeen

A. ALGEMEEN

  • 1. 
    AANBIEDING EN DECHARGEVERLENING

Aan de voorzitters van de Eerste en Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

Hierbij bied ik het Jaarverslag met betrekking tot de begroting van de Staten-Generaal (IIA) over het jaar 2009 aan. Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoek ik de beide Kamers van de Staten-Generaal de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties decharge te verlenen over het in het jaar 2009 gevoerde financiële beheer.

Ten behoeve van de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening is door de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 82 van de Comptabiliteitswet 2001 een rapport opgesteld. Dit rapport wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden. Het rapport bevat de bevindingen en het oordeel van de Rekenkamer met betrekking tot:

  • a. 
    het gevoerde financieel en materieelbeheer;
  • b. 
    de ten behoeve van dat beheer bijgehouden administraties;
  • c. 
    de financiële informatie in de jaarverslagen;
  • d. 
    de saldibalans;
  • e. 
    de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;
  • f. 
    de in het jaarverslag opgenomen informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering.

Bij het besluit tot dechargeverlening dienen verder de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken te worden betrokken:

  • a. 
    het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2009;
  • b. 
    het voorstel van de slotwet over het jaar 2009 die met het onderhavige jaarverslag samenhangt;
  • c. 
    het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaar 2009 met betrekking tot de onderzoeken van de centrale administratie van ’s Rijks schatkist en van het Financieel jaarverslag van het Rijk;
  • d. 
    de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot de in het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2009 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk over 2009, alsmede met betrekking tot de Saldibalans van het Rijk over 2009 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 83, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001).

Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de betrokken slotwet is aangenomen en voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, E. M. H. Hirsch Ballin

Algemeen

Dechargeverlening door de Tweede Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal dat de Tweede Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van de Tweede Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, ter behandeling doorgezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.

Dechargeverlening door de Eerste Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de Eerste Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van de Eerste Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, doorgezonden aan de Minister van Financiën.

Algemeen

  • 2. 
    LEESWIJZER

Opbouw Jaarverslag

Het jaarverslag over 2009 bestaat conform de regelgeving uit de volgende delen:

A.  het algemene deel met o.a. dechargeverlening;

B.  de totaaltabel (IIA) budgettaire gevolgen van beleid;

C.  de jaarrekening.

De paragraafindeling van de artikelen 1 en 3 is als volgt:

  • 1. 
    Algemeen
  • 2. 
    Speerpunten 2009
  • 3. 
    Budgettaire gevolgen van beleid 3a. Financiële toelichting

3b.Beleidsmatige toelichting (tabel beleidsprestaties)

  • 4. 
    Nader geoperationaliseerde doelstellingen

Voor de afwijkende opbouw van de artikelen 2 en 4 is gekozen om de volgende redenen.

De artikelen 2, 3 en 4 hebben betrekking op de Tweede Kamer. De bedrijfsvoeringsparagraaf van alle artikelen is opgenomen in hoofdstuk 6. Aangezien in de begroting voor artikel 4 geen beleidsdoelstellingen zijn geformuleerd is ervoor gekozen om de paragrafen 2, 3b en 4 weg te laten.

Er is alleen een inhoudelijke toelichting gegeven bij opmerkelijke verschillen tussen de oorspronkelijke vastgestelde begroting 2009 en de realisatie 2009.

Rechtmatigheid

In 2009 zijn de tolerantiegrenzen voor de rechtmatigheid op hoofdstukniveau niet overschreden en is er sprake van een getrouw beeld. Een toelichting op de rechtmatigheid per College is te vinden in de bedrijfsvoeringparagraaf.

Groeiparagraaf

In tegenstelling tot het jaarverslag 2008 zijn de bedrijfsvoeringsparagrafen van de artikelen nu in een apart hoofdstuk ondergebracht in het beleidsverslag.

Beleidsverslag

B. BELEIDSVERSLAG

  • 3. 
    TABEL BUDGETTAIRE GEVOLGEN VAN BELEID

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)

Totaalbegroting IIA

Realisatie Realisatie Realisatie Realisatie Realisatie 2005                2006                2007               2008               2009

Vastgestelde begroting

Verschil

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten

124 036

115 576

2 975

114 159

115 783 3 546

131 278

131 597

4 173

130 839

130 016

4 193

133 274

134 657 8 331

133 588

133 588

2 454

314 1 069 5 877

Beleidsverslag

  • 4. 
    DE ARTIKELEN

Artikel 1. Wetgeving en controle Eerste Kamer

  • 1. 
    Algemene beleidsdoelstelling

De hoofdtaak van de Eerste Kamer is dat zij aan het eind van het wetgevende proces een totaaloordeel velt over een wetsvoorstel. De Kamer pleegt de ter afhandeling aan haar voorgelegde wetsvoorstellen te toetsen aan een aantal kwaliteitscriteria die grofweg aangeduid kunnen worden als: rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. De Eerste Kamer heeft ook de taak de regering te controleren, een taak die veelal in samenhang met de beoordeling van wetsvoorstellen wordt uitgeoefend. Naast wetgeving beoordeelt de Kamer ook verdragen en andere regelgeving (voorgehangen algemene maatregelen van bestuur). De Eerste Kamer opereert niet alleen in een nationale, maar ook in een internationale context. Zij besteedt in ruime mate aandacht aan internationale en in het bijzonder Europese ontwikkelingen en de doorwerking van Europese regelgeving in de nationale regelgeving. De opportuniteit van voorgenomen Europese wetgeving heeft de afgelopen jaren binnen de Europese Unie versterkte aandacht gekregen van nationale parlementen, ook van het Nederlandse en daarbinnen ook in het bijzonder van de Eerste Kamer. Daarnaast wordt jaarlijks de verenigde vergadering verzorgd.

  • 2. 
    Speerpunten

De strategische ambities van de Huishoudelijke Commissie, het College van Senioren en de Griffier over de werkwijze en organisatie van de Eerste Kamer voor de periode 2003–2008, zijn weergegeven in de notitie De Kanteling, die in november 2003 formeel is vastgesteld. Hierin zijn de volgende doelstellingen geformuleerd:

  • 1. 
    versterking van de inhoudelijke ondersteuning aan leden en commissies ten behoeve van de pro – activiteit in de toetsing van wetgeving en de controle van het regeringsbeleid;
  • 2. 
    actief zichtbaar maken van de wijze waarop de Kamer haar taken vervult – mede in het licht van verantwoording- richting burgers, maatschappelijke organisaties en andere instellingen, bestuur en media;
  • 3. 
    samenwerking met de Tweede Kamer op het terrein van de ondersteunende activiteiten.

De speerpunten voor 2009 lagen in het verlengde van deze strategische doelstellingen.

Het maatschappelijk effect hiervan ligt in de borging van de kwaliteit in de toetsing van wetgeving en controle op het regeringsbeleid, bij een toename van de werkzaamheden.

In het kader van de actieve zichtbaarheid en verantwoording over de taken en de uitvoering daarvan, is verder geïnvesteerd in de informatievoorziening, de voorlichting en in publiciteitsactiviteiten. Dit waren met name investeringen in de website.

De samenwerking met de Tweede Kamer heeft gestalte gekregen in het bundelen van een aantal ondersteunende diensten, waarbij de dienstverlening in een dienstverleningsovereenkomst zijn vastgelegd. Dit brengt overigens geen directe consequenties voor de begroting met zich mee.

Beleidsverslag

Het maatschappelijk effect is een grotere efficiency en doelmatigheid van de ondersteuning aan de Eerste Kamer.

  • 3. 
    Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)

 

1: Wetgeving en

controle Eerste Kamer

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Vastge-

Verschil

     

2005

2006

2007

2008

2009

stelde begroting

 

Verplichtingen

   

9 780

8 842

9 736

9 371

10 430

10 358

-72

Uitgaven

   

9 655

9 038

9 285

9 452

10 677

10 358

-319

  • 1. 
    apparaat
   

5 721

5 297

5 461

5 554

6 662

6 395

  • 267
  • 2. 
    vergoedingen voorzitter en

leden EK

3 763

3 721

3 790

3 856

3 973

3 920

  • 53
  • 3. 
    verenigde vergadering
 

171

20

34

42

42

43

1

Ontvangsten

   

70

77

96

123

85

79

-6

3a. Financiële toelichting

Het verschil tussen realisatie 2009 en de Ontwerpbegroting is uitsluitend ontstaan in apparaat EK. Grotendeels is dit een gevolg van het niet volledig uitputten van het personeelsbudget qua salarissen; qua inhuur externen is er een overschrijding door o.a. een comptabel a.i. Tussen de begrote formatie en werkelijke bezetting is een verschil opgetreden. Invullen van vacature(s) heeft bij EK lange tijd in beslag genomen. Parlementair drukwerk is een overschrijding; e.a. ligt in het feit dat er in 2009 voor het jaar 2010 een voorschot is betaald van € 199 687,– waarvoor een korting van 2% is bedongen.

De post aanschaf relatiegeschenken is ook overschreden, omdat er een aantal nieuwe artikelen is toegevoegd en op voorraad ligt. CES 2009 was begroot op € 350 000,– Totale uitgaven waren€ 295 076; het restant bedrag zou niet besteed worden conform afspraak. Dit niet bestede bedrag zit in het totale restant t.o.v. de begroting 2009.

Beleidsverslag

3b. Beleidsmatige toelichting

Beleidsprestaties 2009

Realisatie

Apparaat

+ Het verzorgen van de Openbare vergaderingen

+ Het verzorgen van Commissievergaderingen

+ Het informeren van Kamerleden

+ Het onderhouden van externe betrekkingen

+ Het faciliteren van activiteiten betrekking hebbende op het wetgevingsproces

+ Versterken van de inhoudelijke ondersteuning

+ Het actief zichtbaar maken van de wijze waarop de Kamer haar taken vervult

+ Samenwerking met de Tweede Kamer op het terrein van de ondersteunende activiteiten

Vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer

+ Het verzorgen van vergoedingen aan Voorzitter en leden

Verenigde Vergadering

+ Het verzorgen van de Verenigde Vergadering

Ja Ja Ja Ja

Ja Ja

Ja

Ja

Ja

Ja

Operationele doelstelling Motivering

Activiteit 2009 Operationele doelstelling Motivering

Activiteiten 2009

Operationele doelstelling Motivering

Activiteiten 2009 Operationele doelstelling

Motivering

  • 4. 
    Nader geoperationaliseerde doelstellingen

Verdere ontwikkeling van wetgevingsdossiers

Deze doelstelling draagt bij aan de borging van de kwaliteit in de toetsing van wetgeving en de controle op het regeringsbeleid.

Scholing van beleidsmedewerkers en informatiespecialisten.

Versterking van de informatievoorziening

Deze doelstelling draagt bij aan het kunnen leveren van snelle en volledige informatie aan de diverse doelgroepen. – Verdere verbetering van de Eerste Kamer – website. – Doorontwikkeling educatieve website ’Derde Kamer’ (in samenwerking en cofinanciering met de Tweede Kamer)

Intensivering van publiciteit en representatie

Deze doelstelling draagt bij aan de zichtbaarheid van de Eerste Kamer, en aan een actieve verantwoording over de taakuitoefening.

– Gericht inviteren van relevante actoren en doelgroepen.

Vergroten van de toegankelijkheid van het Eerste Kamer – gebouw

Deze doelstelling draagt bij aan de bekendheid en zichtbaarheid van de Eerste Kamer als instituut, en doet recht aan het openbare karakter daarvan.

Activiteiten 2009

Openstelling voor publiek.

Beleidsverslag

Operationele doelstelling                       Versterking van de ICT – voorzieningen

Motivering                                                Deze doelstelling draagt bij aan een hedendaagse informatieen communi-

catie infrastructuur, waarmee leden en ambtenaren effectief hun werk kunnen doen.

Activiteiten 2009                                      – Upgraden ICT–infrastructuur.

Beleidsverslag

Artikel 2: Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer, alsmede leden van het Europees Parlement

  • 1. 
    Algemene beleidsdoelstelling

Het zorg dragen voor het doen van uitgaven met betrekking tot:

– de schadeloosstelling en de reis- en overige kosten van de leden van de Tweede Kamer,

– de wachtgelden van oud-leden van de Tweede Kamer en hun nabestaanden,

– de schadeloosstelling van de Nederlandse leden van het Europese Parlement.

  • 2. 
    Speerpunten

Niet van toepassing.

  • 3. 
    Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)

 

2: Uitgaven ten behoeve van leden en

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Vastge-

Verschil

(oud)-leden Tweede Kamer en alsmede

2005

2006

2007

2008

2009

stelde

 

leden van het Europees Parlement

         

begroting

 

Verplichtingen

29 768

29 128

35 013

31 677

31 549

32 432

883

Uitgaven

29 767

29 123

35 020

31 678

31 549

32 432

883

  • 1. 
    schadeloosstelling

19 384

19 366

20 661

20 232

21 476

20 726

-750

  • 2. 
    pensioenen en wachtgelden

8 092

7 461

11 996

9 016

8 622

9 325

703

  • 3. 
    schadeloosstellingen Europarlementa-
             

riërs

2 291

2 296

2 363

2 430

1 451

2 381

930

Ontvangsten

353

369

469

351

195

286

91

3a. Financiële toelichting

Na de EU-verkiezingen worden de Europarlementariërs vanuit Brussel betaald. Dit verklaart de lagere realisatie.

3b. Beleidsmatige toelichting

Beleidsprestaties 2009

Realisatie

Door een gerichte inzet van outplacementfaciliteiten wordt beoogd de gevolgen van het beroep op de wachtgeldregeling

te beperken                                                                                                                                                                                                                         N.V.T.

Beleidsverslag

  • 4. 
    Nader geoperationaliseerde doelstellingen

Kengetallen m.b.t. artikelonderdeel 2.2 pensioenen en wachtgelden Overzicht aantallen pensioenen en wachtgelden oud-leden

Specificatie in aantallen per ultimo

2004

2005

2006

2007

2008

2009

Pensioenen oud-leden Wachtgelden oud-leden Totaal

 

344

370

385

379

385

381

91

62

120

91

82

57

435

432

505

470

467

438

Specificatie inzake de werkzaamheden van de Kamer (in aantallen)

2006

2007

2008

2009

 

Vergaderingen

         

Plenaire vergaderingen

 

100

106

111

109

Commissievergaderingen

         

– openbaar

 

714

829

1 310

1 341

– besloten

 

609

592

431

379

Overige vergaderingen

 

5 321

7 569

8 568

8 668

Werkbezoeken commissies

         

Binnenland

 

32

-

36

54

Buitenland

 

23

-

35

17

Wetsvoorstellen, moties en vragen

       

Ingediende wetsvoorstellen

 

269

214

285

184

– initiatief wetsvoorstellen

 

23

9

14

6

– rijksbegrotingen

 

18

20

20

20

– fondsen

 

8

7

8

8

– suppletoire begrotingen

 

45

46

76

52

In stemming gebrachte wetsvoorstellen*

290

262

236

204

Ingediende moties

 

1 170

1 968

2 543

2 616

– aangenomen*

 

488

601

686

889

– verworpen*

 

432

993

1 334

1 213

– ingetrokken

 

84

89

105

91

– aangehouden*/**

 

38

137

104

92

– gewijzigd

 

74

111

212

212

– in behandeling*/**

 

-

3

0

0

– vervallen***

 

54

34

102

119

Schriftelijke vragen

 

1 772

2 671

3 002

3 029

– waarvan beantwoord*

 

2 014

2 677

2 972

2 952

Mondelinge vragen

 

92

113

134

135

Interpellaties

 

5

4

8

12

Ingediende moties per

 

Schriftelijke vragen per

 

fractie

Aantal

571

fractie

   

Aantal

SP

SP

   

742

VVD

353

PVV

   

390

PVV

292

CDA

   

454

CDA

318

VVD

   

367

PvdA

296

PvdA

   

371

Groenlinks

260

PVDD

   

194

PVDD

127

GroenLinks

   

191

D66

143

D66

   

146

ChristenUnie

160

SGP

   

48

SGP

49

ChristenUnie

 

68

Verdonk

47

Verdonk

   

58

Beleidsverslag

Artikel 3: Wetgeving en controle Tweede Kamer

  • 1. 
    Algemene beleidsdoelstelling

Naast de apparaatskosten van de Tweede Kamer in strikte zin, zijn onder dit artikel ook de budgetten voor onderzoek, drukwerk kamerstukken, fractieondersteuning, uitzending van leden en, indien van toepassing, enquêtes opgenomen.

  • 2. 
    Speerpunten

De in de begroting genoemde speerpunten (zie ook onderstaande paragraaf 3b en de daarbij behorende nadere toelichting) zijn grotendeels succesvol gerealiseerd.

  • 3. 
    Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)

3: Wetgeving en controle Tweede Kamer Realisatie

2005

Realisatie 2006

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Vastgestelde begroting

Verschil

Verplichtingen Uitgaven

  • 1. 
    apparaat
  • 2. 
    onderzoeksbudget
  • 3. 
    drukwerk
  • 4. 
    fractiekosten
  • 5. 
    uitzending leden

Ontvangsten

 

82 863

74 598

84 760

87 963

90 100

89 325

-775

74 528

76 031

85 523

87 058

91 237

89 325

  • 1 912

53 972

58/662

57 417

61 553

64 918

64 945

27

222

530

1 020

469

755

1 057

302

2 847

2 793

3 030

2 821

3 075

2 803

  • 272

17 347

18 933

23 057

21 747

22 186

20 097

  • 2 089

140

315

244

468

303

423

120

2 540

3 070

3 577

3 673

8 051

2 066

  • 5 985

3a. Financiële toelichting

De afwijking op de fractiekosten is het gevolg van de bevoorschottings-wensen van de fracties op grond van de vigerende regeling.

Bijgelegenheid van de eerste suppletoire begroting 2009 was sprake van de volgende mutaties:

Omschrijving

Bedrag (€ x 1 000)

ICT Budget

Huis voor Democratie en Rechtsstaat

Overloop projecten

Afrekening SDU

1 500

500

1 100

-5

Totaal

3 095

ICT budget

Betreft de middelen uit 2008 die beschikbaar komen voor diverse

ICT-projecten die voortvloeien uit de veranderingen binnen de dienst

Automatisering.

Beleidsverslag

Huis van Democratie

De Tweede Kamer is betrokken bij de oprichting van het Huis voor Democratie en Rechtsstaat. De middelen zijn bestemd voor de activiteiten die in 2009 tot uitvoering komen.

Overloop projecten

Een aantal projecten uit 2008 komt in 2009 tot uitvoering.

Bijgelegenheid van de tweede suppletoire begroting 2009 was sprake van de volgende mutaties:

Omschrijving                                                                                                          Bedrag(€x1000)

Uitgave ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer alsmede

leden Europese Parlement                                                                                                           1045

Reeds opgenomeninontwerpbegroting 2010                                                                        2142

Bijdrage Huis voor Democratie                                                                                                   –500

Overloop parlementaire zelfreflectie                                                                                      –1200

Extra inkomsten fractiekosten                                                                                                     3800

Bijdrage vier stromen beleid                                                                                                       –350

Intertemporele compensatie ICT projecten (2011)                                                               –4000

Intertemporele compensatie rekencentrum (2012)                                                              –4000

Onderzoeksbudget                                                                                                                              33

Drukwerk                                                                                                                                              36

Fractiekosten                                                                                                                                     863

Uitzending Leden                                                                                                                                  7

Interparlementaire betrekkingen                                                                                                      17

Totaal                                                                                                                                            –2107

Bijdrage Huis voor Democratie

Dit betreft een bijdrage van de Tweede Kamer aan het project Huis voor democratie en rechtsstaat. De planning was in 2009 uitgaven te doen voor het Huis voor de Democratie en Rechtstaat. Door omstandigheden is dit niet doorgegaan en is besloten dit uit te stellen tot 2010.

Onderzoek Parlementaire Zelfreflectie

Een deel van de onderzoekskosten voor de uitvoering van de aanbevelingen van de Parlementaire Zelfreflectie wordt doorgeschoven naar 2010.

Inkomsten fractiekosten

Zowel de uitgaven als de inkomsten (art. 3.5) voor de fractiekosten zijn

toegenomen. Per saldo is dit neutraal.

Vier stromen beleid

Dit is een bijdrage van de Tweede Kamer aan de begrotingen van Wonen,

Werken en Integratie (Rijksgebouwendienst) voor fysieke aanpassingen.

ICT-projecten

De uitvoering van het ICT project AV-faciliteit schuift door naar 2011. De AV-voorzieningen moeten bijdragen aan het toegankelijk en transparant maken van het functioneren van het parlement. De realisatie van de AV voorzieningen zal programmatisch geschieden. Dat houdt in dat bestaande en nieuwe projecten ingepast worden binnen het programma. Kenmerkend voor de projecten is dat zij een hoog ICT gehalte hebben. Dat dit project in 2009 niet meer tot uitgaven heeft geleid is vooral gelegen in de behoefte aan een betere en meer integrale projectaanpak en visie.

Beleidsverslag

Hiervoor wordt 2010 gebruikt. De verwachting is dat pas in 2011 en 2012 overgegaan wordt tot daadwerkelijke (technische) realisatie. Deze uitgaven hebben een eenmalig karakter en zijn vooral gericht op het inlopen van technische achterstanden. Wel wordt in beheers- en onder-houdslastenvoorzien. Deze worden in de toekomst opgevangen binnen de reguliere begroting.

Rekencentrum

Het project vervanging rekencentrum schuift door naar 2012. De Kamer beschikt thans over een rekencentrum. Al jaren bestaat de noodzaak om het rekencentrum te moderniseren en uit te breiden. Er waren plannen om dit al in 2009 te doen. Er is echter voor gekozen met een aantal noodmaatregelen de levensduur van het bestaande rekencentrum te verlengen en daarna op zoek te gaan naar een lange termijnoplossing. Hiervoor worden gesprekken gevoerd met de Rijksgebouwendienst.

3b. Beleidsmatige toelichting

Beleidsprestaties 2009

Realisatie

Versterken van de onderzoeksfuncties van de Kamer + Toekomst- en onderzoeksagenda

Een van de aanbevelingen uit het door de Kamer aangenomen rapport ’Vertrouwen en Zelfvertrouwen’ betrof de Toekomst- en onderzoeksagenda. Inmiddels heeft de Kamer de onderzoeksagenda vastgesteld en laten bestaan uit: Toekomstverkenning jeugdzorg, Toekomstverkenning centrale indicatiestelling en Onderzoek doeltreffendheid inburgering.                                                                                                        Ja

Verdere optimalisering EU-ondersteuning + Betrokkenheid Kamer bij Europese besluitvorming Ten aanzien van de doelstelling ’Versterking van de ondersteuning van de Kamer en haar commissies op EU-gebied’, heeft de Kamer in 2009 verdere actie ondernomen op basis van de aanbevelingen uit het rapport «Parlement aan Zet». De betrokkenheid van de Kamer bij Europese besluitvorming is vervroegd en geïntensiveerd door middel van een verdere inburgering van het mechanisme dat voorafgaand aan iedere Europese raadsvergadering de Nederlandse minister die daaraan deelneemt, overleg voert met de Kamer.                                      Ja

+ Benaming ’EU-voorstel’ toegevoegd aan het Parlis-informatiesysteem

Belangrijke Europese wetgevingsvoorstellen krijgen in de Kamer meer aandacht. Afgelopen jaar is besloten een speciale categorie met de benaming ’EU-voorstel’ toe te voegen aan het Parlis-informatiesysteem van de Kamer, opdat de workflow van deze voor-stellenindeKamer beter kan worden gevolgd.                                                                 Ja + Informatievergaring

De informatievergaring door de Kamer is in 2009 onder meer verder versterkt doordat in een speciale procedureregeling in het Reglement van Orde is vastgelegd hoe de Kamer om zal gaan met het nieuwe instrument van het behandelvoorbehoud op belangrijke Europese voorstellen.                                                                                                              Ja

Samenhangende informatievoorziening en inbedding in- en externe communicatie.

De realisatie van de doelstelling is vormgegeven middels programma’s. Het eerste programma «Zoeken en Vinden» betreft projecten zoals het verbeteren van de zoekmachine van de Tweede Kamer (Autonomy), zodat zowel medewerkers binnen de Tweede Kamer als daarbuiten informatie op snelle en adequate wijze kunnen vinden.                              Ja

Het Huis voor Democratie en Rechtsstaat

Er is gestart met bouwkundige aanpassingen aan de gebouwen van de Tweede Kamer in het kader van het zogenaamde 4-stromen beleid. Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om fysiek de bezoekers-stromentekunnen begeleiden.                                                                                             Ja

1

2

3

4

Beleidsverslag

Beleidsprestaties 2009

Realisatie

Ja

Ja

Ja

Raad van Toezicht

In 2009 is gestart met het werven van leden voor de Raad van Toezicht voor het Huis.

Energiebesparing + Bewustwordingscampagne

Bij de Raming in 2007 heeft de Voorzitter de toezegging gedaan een bewustwordingscampagne te ontwikkelen die energiebesparend gedrag op de werkplek stimuleert. Er is een bewustwordingscampagne gestart.

De campagne bestond uit : rondleidingen, posters, columns en filmavonden. + Vervanging Lampen

Een andere duurzame maatregel was het vervangen van de lampen in de Plenaire Zaal door LED verlichting.

Taakstelling en uitbesteding taken + Uitbesteding schoonmaak

De afgelopen drie jaar is bij wijze van proef het schoonmaakonderhoud van de buitengebouwen uitbesteed. Uiteindelijk is besloten tot uitbesteding van delen van het schoonmaakonderhoud. De huidige medewerkers Schoonmaakonderhoud blijven in dienst van de Tweede Kamer. Wel is een gericht uitstroombeleid ontwikkeld. + Taakstelling

De Kamer heeft een personele taakstelling voorgenomen van 28,3 fte in 2011. Op basis van de nu bekende beleidsvoornemens en O&F rapporten wordt deze al op dit moment bijna gerealiseerd. Er dient een nog aantal fte aan taakstelling gerealiseerd te worden.

Versterking financiële functie van de werkorganisatie + Herbezinning en reorganisatie

In 2009 is verder geïnvesteerd in de financiële functie. De herbezinning en de daarbij behorende reorganisatie zijn afgerond. De blik is nu gericht op de doorgroei van Financial controller naar Management controller. + IT-innovaties

Stapsgewijs worden IT-innovaties uitgerold. De digitale dinerbon is gekomen als vervanger van de papieren dinerbon. Ook de traditionele restaurantfactuur is verdwenen en vervangen door een elektronische nota. Afgelopen zomer is een begin gemaakt met het digitaal bestellen van goederen en diensten. Begin 2010 zal het digitaal bestellen worden geïmplementeerd in de gehele organisatie.

Verdere optimalisering personeelsbeleid

De HRM-strategie van de Stafdienst Personeel & Organisatie voor de periode 2008–2011 ziet toe op het vormgeven van optimale en duurzame inzetbaarheid voor alle medewerkers door een personeelsbeleid te voeren dat maatwerk levert. Deze strategie richt zich op de vier hoofdthema’s motivatie, betrokkenheid, competenties en gezondheid met als leidraad een kwalitatieve én kwantitatieve afstemming tussen organisatiedoelstellingen en medewerkers. In 2009 werden de onderstaande instrumenten ontwikkeld, ingezet en geoptimaliseerd. + Arbobeleid:

In 2009 zijn de voorbereidingen getroffen voor een Preventief medisch onderzoek onder de medewerkers van 50 + bij de Beveiligingsdienst, Bodedienst & Postzaken, Restaurantbedrijf en Facilitaire Dienst. Het onderzoek zal in februari 2010 plaatsvinden en de resultaten zullen in april 2010 bekend zijn.

Op 5 november 2009 heeft de gezondheidsdag plaatsgevonden voor de politieke en de ambtelijke organisatie. In 2010 wordt de focus gelegd op verdere bewustwording van een gezonde leefstijl en op de verantwoordelijkheid van werkgever en werknemer voor een duurzame inzetbaarheid van medewerkers in de meest brede zin.

Ja

Nee

Ja

Bijna gereed

Loopt

Loopt

5

6

7

8

Beleidsverslag

Beleidsprestaties 2009

Realisatie

+ Management Development programma:

Het MT heeft op 14 december 2009 een voorstel van de projectgroep voor een Management Development Programma goedgekeurd. Na goedkeuring van de diensthoofden en instemming van de OR begin 2010 begint het offertetraject voor de selectie van een trainingsbureau.

+ Afronding opstellen competentieprofielen. Alle 167 competentieprofielen zijn gereed. Actualisering en uitbreiding van het competentiewoordenboek, het daaraan aanpassen van de oudere profielen en het publiceren van alle profielen op intranet gebeurt in de eerste helft van 2010. + Verdere invoering nieuwe gesprekscyclus: De invoering van de nieuwe gesprekscyclus is met de laatste trainingen in november afgerond. Een tussentijdse evaluatie met conclusies en aanbevelingen volgt begin 2010.

Wordt opgestart

Ja

Ja

  • 4. 
    Nader geoperationaliseerde doelstellingen

Taakstelling

De Kamer heeft een personele taakstelling voorgenomen van 28,3 fte in 2011. Op basis van de nu bekende beleidsvoornemens en O&F rapporten wordt deze al op dit moment bijna gerealiseerd. Er dient een nog aantal fte aan taakstelling gerealiseerd te worden. In de loop van 2010 zullen de ontbrekende fte aan taakstelling door middel van natuurlijk verloop worden ingevuld.

Management Development programma:

Het MT heeft op 14 december 2009 een voorstel van de projectgroep voor een Management Development Programma goedgekeurd. Na goedkeuring van de diensthoofden en instemming van de OR begin 2010 begint het offertetraject voor de selectie van een trainingsbureau. Met de start van het Management Development programma is gewacht totdat alle competentieprofielen zijn opgesteld en de nieuwe gesprekscyclus is verankerd in de organisatie. Het MD programma en de nieuwe gespreks-cyclus hebben iets meer tijd gekost dan vooraf ingeschat.

Beleidsverslag

Artikel 4: Wetgeving en controle Eerste en Tweede Kamer

  • 1. 
    Algemene beleidsdoelstelling

Het onder dit artikel opgenomen budget betreft, naast de apparaatskosten van de Griffie interparlementaire betrekkingen, tevens de kosten van de interparlementaire activiteiten.

  • 2. 
    Speerpunten

N.v.t.

  • 3. 
    Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)

 

4: Wetgeving en controle Eerste en

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Realisatie

Vastge-

Verschil

Tweede Kamer

2005

2006

2007

2008

2009

stelde begroting

 

Verplichtingen

1 625

1 591

1 769

1 828

1 194

1 473

279

Uitgaven

1 626

1 591

1 769

1 828

1 194

1 473

279

  • 2. 
    apparaat griffie interparlementaire
             

betrekkingen

452

414

487

436

0

0

0

  • 3. 
    interdepartementale betrekkingen

1 174

1 177

1 282

1 392

1 194

1 473

279

Ontvangsten

12

30

31

46

0

23

23

3a. Financiële toelichting

Nadere uitsplitsing realisatie artikelonderdeel 4.3 Interparlementaire betrekkingen (in € 1 000)

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Begroting 2009

  • 01. 
    uitzending leden naar internationale organen
  • 02. 
    aandeel Nederland in de kosten van interparlementaire organen
  • 03. 
    contacten tussen de parlementen van het koninkrijk
  • 04. 
    ontvangst van buitenlandse parlementsleden en delegaties van internationale organen
  • 05. 
    subsidie aan de Nederlandse groep van de Union Interparlementaire
 

489

428

604

525

511

482

110

20

100

80

48

117

188

187

170

Totaal

1 392

1 194

1 473

3b. Beleidsmatige toelichting N.v.t.

  • 4. 
    Nader geoperationaliseerde doelstellingen

Geen.

Beleidsverslag

  • 5. 
    NIET-BELEIDSARTIKEL

Artikel 10. Nominaal en Onvoorzien

  • 3. 
    Budgettaire gevolgen van beleid

Overzicht budgettaire gevolgen van beleid (in € 1 000)

10: Nominaal en onvoorzien

Realisatie Realisatie Realisatie Realisatie Realisatie 2005                2006                2007               2008               2009

Vastgestelde begroting

Verschil

Verplichtingen Uitgaven

  • 1. 
    loonbijstelling
  • 2. 
    prijsbijstelling
  • 3. 
    onvoorzien

Ontvangsten

000000 000000

000000 000000 000000

000000

Beleidsverslag

  • 6. 
    BEDRIJFSVOERINGSPARAGRAAF Wetgeving en controle Eerste Kamer

1.  Financiële Rechtmatigheid

De begrotingsuitvoering is rechtmatig verlopen. In het jaar 2009 zijn er diverse stappen gezet en uitgevoerd om het financiële beheer te verbeteren.

2.  Totstandkoming (niet financiële) beleidsinformatie

De Eerste Kamer zal in 2010 bijzondere aandacht geven aan de administratieve procedure rondom de totstandkoming van de niet financiële informatie.

3.  Financieel- en materieel beleid de daarvoor bijgehouden administraties Er zijn inventarisaties van diverse activa aanwezig. In 2010 zal worden nagegaan of deze volledig zijn. In 2009 is aandacht gegeven aan de juiste en tijdige vastlegging van aangegane verplichtingen. In 2010 blijft dit een specifiek aandachtspunt.

4.  Overige aspecten

In 2009 is een EU-aanbestedingstraject met betrekking tot de catering afgerond. De aanbesteding is gedaan met behulp van een extern bureau. Nadat de aanbesteding gegund was heeft de voormalige cateraar bezwaar tegen de gevolgde procedure aangetekend. Mede op advies van de Landsadvocaat is besloten de aanbesteding opnieuw te doen. Dit traject is inmiddels afgerond.

De Eerste Kamer zal de Administratieve Organisatie in 2010 opnieuw laten beschrijven.

Uitgaven ten behoeve van leden en oud-leden Tweede Kamer, alsmede leden van het Europees parlement

Geen specifieke opmerkingen behorend bij dit artikel. Voor het overige wordt verwezen naar het artikel wetgeving en controle Tweede Kamer.

Wetgeving en controle Tweede Kamer

1. Financiële rechtmatigheid

De begrotingsuitvoering is rechtmatig verlopen.

2. Financieel- en materieelbeheer

De Tweede Kamer is in 2009 gestart met het scannen en het elektronisch verwerken van de ontvangen inkoopfacturen. Een traject dat in 2010 wordt voortgezet door ook het interne aanvraag- en goedkeuringsproces (inkoopproces) te digitaliseren. In dat kader worden de opmerkingen van de Rijksauditdienst over de functiescheiding ter harte genomen bij de inrichting van de goedkeuringstrajecten in de systemen.

De Tweede Kamer werkt op dit moment aan een model om het materieel-beheer te borgen binnen de reguliere bedrijfsvoering. Die borging wordt gerealiseerd met behulp van de PDCA-cyclus. Een belangrijk element daarin is het regelmatig uitvoeren van een audit om vast te stellen of genomen maatregelen werken of dat nieuwe maatregelen nodig zijn. Dit traject wordt fasegewijs ingevoerd en wordt medio 2011 afgerond.

Beleidsverslag

De Tweede Kamer onderkent de noodzaak van het regelmatig uitvoeren van een audit op de verwerking van de salarissen door Centric IT Solutions en zal in 2010 een TPM onderzoek door een accountantskantoor uit laten voeren.

Wetgeving controle Eerste en Tweede Kamer

Geen specifieke opmerkingen behorend bij dit artikel. Voor het overige wordt verwezen naar het artikel wetgeving en controle Tweede Kamer.

Jaarrekening

Jaarrekening

  • 8. 
    SALDIBALANS

SALDIBALANS PER 31 DECEMBER 2009 VAN DE STATEN-GENERAAL (II A)

 

1)

Uitgaven 2009

134 657 172

2)

Ontvangsten 2009

8 331 097

3)

Liquide middelen

33 250

     

4)

Rekening-courant RHB

 

4a)

Rekening-courant RHB

124 268 888

5)

Uitgaven buiten begrotingsverband

 

6)

Ontvangsten buiten begrotingsverband

 
 

(intra-ciomptabele vorderingen)

262 938

 

(intra-comptabele schulden)

2 353 374

7)

Openstaande rechten

 

7a)

Tegenrekening openstaande rechten

 

8)

Extra-comptabele vorderingen

194 762

8a)

Tegenrekening extra-comptabele vorderingen

194 762

9a)

Tegenrekening extracomptabele schulden

 

9)

Extra-comptabele schulden

 

10)

Voorschotten

56 890 711

10a)

Tegenrekening voorschotten

56 890 711

11a)

Tegenrekening garantieverplichtingen

7 211 461

11)

Garantieverplichtingen

7 211 461

12a)

Tegenrekening openstaande verplichtingen

6 666 675

12)

Openst. verplichtingen

6 666 675

13)

Deelnemingen

 

13a)

Tegenrekening deelnemingen

 
 

TOTAAL

205 916 968

 

TOTAAL

205 916 968

Toelichting op de saldibalans van de Staten-Generaal (II A) over het jaar 2009

Ad 1 en 2. Uitgaven en ontvangsten 2009

Bij de begrotingsuitgaven en -ontvangsten zijn de gerealiseerde uitgaven en ontvangsten opgenomen met betrekking tot het jaar waarvoor de Rijks-rekening nog niet door de Tweede Kamer is goedgekeurd.

Ad 3. Liquide middelen

De post liquide middelen is opgebouwd uit het saldo bij de banken (gebaseerd op het laatste dagafschrift) en de contante gelden aanwezig in de kluis van de kasbeheerders.

Het totaalbedrag van € 33 250 is als volgt opgebouwd:

Eerste Kamer Tweede Kamer

e e

1 787 31 463

Totaal

33 250

Jaarrekening

Ad 4. Rekening-courant RHB

Op de Rekening-courant met de Rijkshoofdboekhouding is de financiële verhouding met het ministerie van Financiën weergegeven. Opgenomen is het bedrag in overeenstemming met het saldobiljet van genoemd departement.

Ad 5. Uitgaven buiten begrotingsverband (intra-comptabele vorderingen)

Het bedrag van € 262 938 aan uitgaven buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:

Vorderingen kasbeheerders Staten-Generaal: Eerste Kamer Tweede Kamer

€ 6 103 € 256 835

Totaal

262 938

Ad a. Vorderingen kasbeheerders Staten-Generaal

De vorderingen van de Eerste Kamer bestaan onder andere uit debiteuren (€ 4 228).

Het grootste deel van de vorderingen van de Tweede Kamer bestaat uit voorschotten reizen (€ 165 673) en voorschotten loon (€ 8 785).

Ad 6. Ontvangsten buiten begrotingsverband (intra-comptabele schulden)

Het bedrag van € 2 353 374 aan ontvangsten buiten begrotingsverband is als volgt opgebouwd:

Schulden kasbeheerders Staten-Generaal: Eerste Kamer Tweede Kamer

€ 206 606 € 2 146 768

Totaal

2 353 374

Ad a. Schulden kasbeheerders Staten-Generaal

De intra-comptabele schulden van de Eerste Kamer bestaan voor het grootste gedeelte uit personeel, werkgever en leden afdrachten december (€ 194 367).

De intra-comptabele schulden van de Tweede Kamer bestaan voor het grootste gedeelte uit afdracht loonheffing, sociale premies en pensioenen (€ 2 125 728).

a

a

Jaarrekening

Ad 8. Extra-comptabele vorderingen

Ad 8a. Tegenrekening extra-comptabele vorderingen

Het totaalbedrag van € 194 762 is als volgt opgebouwd:

Eerste Kamer Tweede Kamer

e e

0

194 762

Totaal

194 762

De posten van de Tweede Kamer betreffen een vorderingen op diverse debiteuren (€ 194 762).

Ad 10. Extra-comptabele voorschotten

Ad 10a. Tegenrekening extra-comptabele voorschotten

De saldi van de per 31 december 2009 openstaande voorschotten en van de in 2009 afgerekende voorschotten kunnen als volgt worden gespecificeerd:

Stand openstaande voorschotten per 31 december 2009:

Eerste Kamer Tweede Kamer

€ 122 970 € 56 767 741

Totaal

56 890 711

Overzicht afgerekende voorschotten in 2009:

Eerste Kamer Tweede Kamer

€ 107 908 € 43 886 768

Totaal

43 994 676

Toelichting stand openstaande voorschotten:

De posten van de Eerste kamer bestaat uit voorschotten Loyalis 2006– 2009 (€ 122 970)

De posten van de Tweede Kamer bestaan uit voorschotten Fracties 2009 (€ 21 113 728) die zijn verstrekt.

Daarnaast zijn in 2006, 2007, 2008 en 2009 voorschotten verstrekt aan Loyalis (€ 35 359 485). Afwikkeling van deze voorschotten kan plaatsvinden nadat een (goedkeurende) accountantsverklaring is ontvangen.

Jaarrekening

Ad 11. Openstaande garantieverplichtingen

Ad 11a. Tegenrekening openstaande garantieverplichtingen

Het bedrag van € aan openstaande garanties is als volgt opgebouwd:

Garanties 1 januari 2009 Verleende garanties in 2009

Vervallen garanties

Totaal openstaande garanties per 31 december 2009

 

e e

6 828 923 382 538 +

e e

7 211 461

0 -/-

e

7 211 461

De garanties vloeien voort uit het gestelde in de regeling «Tegemoetkoming in de kosten van de fracties».

Ad 12. Openstaande verplichtingen

Ad 12a. Tegenrekening openstaande verplichtingen

Het bedrag van € 6 666 012 aan openstaande verplichtingen is als volgt opgebouwd:

Verplichtingen 1 januari 2009 Aangegane verplichtingen in 2009

Tot betaling gekomen in 2009 Negatieve bijstellingen verplichtingen uit eerdere begrotingsjaren

Totaal openstaande verplichtingen per 31 december 2009

 
     

e

8 068 665

 
     

e

139 058 629

+

 

e

147 127 294

 

e

138 689 420

     

e

1 771

199

     
     

e

140 460 619

-/-

     

e

6 666 675

 

Gegevens zijn ontleent aan de administratie van de kasbeheerders.

Jaarrekening

C. 9 Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens

Op grond van artikel 6 van de Wet openbaarmaking uit publieke middelen gefinancierde topinkomens (Stb. 2006, 95) is een overzicht opgenomen van de medewerkers die in het verslagjaar meer verdiend hebben dan het gemiddelde belastbare loon van de ministers. Dit gemiddelde belastbare jaarloon is voor 2009 vastgesteld op € 188 000 (was in 2008 € 181 000). Voor de Hoge Colleges van Staat heeft de publicatieplicht betrekking opde navolgende functionarissen.

Bedragen in euro’s.

Organisatie

Functie

Belastbaar jaarloon 2008

Pensioenafdrachten en overige voorzieningen betaalbaar op termijn 2008

Totaal 2008

Belastbaar jaarloon 2009

Pensioenafdrachten en overige voorzieningen betaalbaar op termijn 2009

Tweede Kamer der Staten Generaal

medewerker

53 729

20 620

74 349

93 720

9 488

Ontslagvergoeding 2009

Totaal 2009

Motivering

Opmerkingen

596 658

699 866

Stamrecht aanvulling op FPU en              Ontslag per 1-5-2009.

ouderdomspensioen. Op verzoek van In het belastbaar loon van 2009 is nog de rechter is een regeling overeenge- een ontslaguitkering van € 35 000 komen met de bestaande FPU-rechten opgenomen. In 2009 hebben diverse van betrokkene als uitgangspunt. Het nabetalingen over 2008 plaatsge-genoemde bedrag heeft betrekking op vonden. meerdere jaren en bestaat uit de gebru-teerde FPU-rechten en een compensatie voor het pensioenverlies.


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.