Jaarverslag van het Spaarfonds Aow (E) - Jaarverslag en slotwet van het Spaarfonds AOW 2009; Jaarverslag

Dit jaarverslag i is onder nr. 1 toegevoegd aan wetsvoorstel 32360 E - Jaarverslag en slotwet van het Spaarfonds AOW 2009.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Jaarverslag en slotwet van het Spaarfonds AOW 2009; Jaarverslag van het Spaarfonds Aow (E)
Document­datum 25-08-2011
Publicatie­datum 12-05-2010
Nummer KST139646
Kenmerk 32360 E, nr. 1
Externe link origineel bericht
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2009–2010

32 360 E

Jaarverslag en slotwet van het Spaarfonds AOW 2009

Nr. 1

JAARVERSLAG VAN HET SPAARFONDS AOW (E)

Aangeboden 19 mei 2009

  • 2. 
    Aanbieding en dechargeverlening

Aan de voorzitters van de Eerste en de Tweede Kamer van de Staten-Generaal.

Hierbij bied ik het jaarverslag met betrekking tot het Spaarfonds AOW over het jaar 2009 aan.

Onder verwijzing naar de artikelen 63 en 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verzoek ik de beide Kamers van de Staten-Generaal de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid decharge te verlenen over het in het jaar 2009 gevoerde financiële beheer.

Ten behoeve van de oordeelsvorming van de Staten-Generaal over dit verzoek tot dechargeverlening is door de Algemene Rekenkamer als externe controleur op grond van artikel 82 van de Comptabiliteitswet 2001 een rapport opgesteld. Dit rapport wordt separaat door de Algemene Rekenkamer aan de Staten-Generaal aangeboden. Het rapport bevat de bevindingen en het oordeel van de Rekenkamer met betrekking tot:

  • a. 
    het gevoerde financieel beheer en materieel beheer;
  • b. 
    de ten behoeve van dat beheer bijgehouden administraties;
  • c. 
    de financiële informatie in het jaarverslag;
  • d. 
    de betrokken saldibalans;
  • e. 
    de totstandkoming van de informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering;
  • f. 
    de in het jaarverslag opgenomen informatie over het gevoerde beleid en de bedrijfsvoering.

Bij het besluit tot dechargeverlening dienen verder de volgende, wettelijk voorgeschreven, stukken te worden betrokken:

  • a. 
    het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2009;
  • b. 
    het voorstel van de slotwet over het jaar 2009 die met het onderhavige jaarverslag samenhangt;
  • c. 
    het rapport van de Algemene Rekenkamer over het jaar 2009 met betrekking tot het onderzoek van de centrale administratie van ’s Rijks schatkist en van het Financieel jaarverslag van het Rijk;
  • d. 
    de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer met betrekking tot de in het Financieel jaarverslag van het Rijk over 2009 opgenomen rekening van uitgaven en ontvangsten van het Rijk over 2009, alsmede met betrekking tot de Saldibalans van het Rijk over 2009 (de verklaring van goedkeuring, bedoeld in artikel 83, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001).

Het besluit tot dechargeverlening kan niet worden genomen, voordat de betrokken slotwet is aangenomen en voordat de verklaring van goedkeuring van de Algemene Rekenkamer is ontvangen.

De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

J. P. H. Donner

De minister van Financiën,

J. C. de Jager

Dechargeverlening door de Tweede Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal dat de Tweede Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van de Tweede Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, tweede lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, ter behandeling doorgezonden aan de voorzitter van de Eerste Kamer.

Dechargeverlening door de Eerste Kamer

Onder verwijzing naar artikel 64 van de Comptabiliteitswet 2001 verklaart de voorzitter van de Eerste Kamer der Staten-Generaal dat de Eerste Kamer aan het hiervoor gedane verzoek tot dechargeverlening tegemoet is gekomen door een daartoe strekkend besluit, genomen in de vergadering van

De Voorzitter van de Eerste Kamer,

Handtekening:

Datum:

Op grond van artikel 64, derde lid, van de Comptabiliteitswet 2001 wordt dit originele exemplaar van het onderhavige jaarverslag, na ondertekening van de hierboven opgenomen verklaring, doorgezonden aan de Minister van Financiën.

  • 4. 
    Toelichting bij de verantwoordingsstaat

4.1 Algemene beleidsdoelstelling

Om er mede voor te zorgen dat er bij het Ouderdomsfonds vanaf 2020, ondanks de vergrijzing, geen tekorten optreden.

Door de voortschrijdende vergrijzing van de Nederlandse bevolking neemt de druk op de AOW in de toekomst toe. Met de instelling van het Spaarfonds AOW komt de verantwoordelijkheid van het Rijk tot uitdrukking om te zorgen dat de werkenden van nu straks ook een AOW-uitkering kunnen ontvangen. Het is geen fonds met geld, maar een aanspraak van de AOW-premiebetalers op de schatkist. Vanaf 2020 kan het Ouderdoms-fonds een beroep doen op de schatkist. Hierdoor is de voeding aan het Ouderdomsfonds ook op lange termijn gewaarborgd. Deze systematiek waarborgt de financiering van het Ouderdomsfonds, maar zorgt niet voor een verbetering van de overheidsfinanciën. Om de kosten van de vergrijzing op te kunnen vangen en om zo de overheidsfinanciën houdbaar te maken, zijn aanvullende maatregelen nodig.

4.2 Operationele doelstelling

Voor een toelichting op de operationele doelstelling wordt verwezen naar de toelichting onder «Operationele doelstelling 1» van beleidsartikel 51 «Rijksbijdragen aan sociale fondsen» van hoofdstuk XV «Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid» van de rijksbegroting 2009.

4.3 Budgettaire gevolgen van beleid

 

bedragen x € 1 mln

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2005 2006 2007 2008 2009

2009

 

Verplichtingen Uitgaven

Ontvangsten

Rijksbijdrage Ministerie SZW Rentebaten

00000 00000

3 696,2 3 933,5 4196,4 4 490,3 4 793,6

2 745,4 2 858,8 2 972,3 3 085,7 3 199,2 950,8 1 074,7 1 224,1 1 404,6 1 594,5

0 0

4 805,3

3 199,2 1 606,2

0 0

11,7

0 11,7

Vanwege afrondingen kan de som der delen afwijken van het totaal.

Toelichting

Uitgaven

Er zijn in 2009 geen uitgaven gedaan ten laste van het fonds. Op grond van artikel 88 van de Wet financiering sociale verzekeringen (Wfsv) kunnen uitnames uit het fonds eerst vanaf het jaar 2020 plaatsvinden.

Ontvangsten

Bijdrage van de begroting van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid

Op dit artikel zijn de ontvangen bijdragen van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid verantwoord. Op grond van de Wfsv neemt de rijksbijdrage van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan het Spaarfonds ieder jaar met € 113,4 mln toe. In 2009 is € 3 199,2

mln bijgeschreven op de bij het Ministerie van Financiën aangehouden rekening-courant.

Rente-ontvangsten

De Minister van Financiën stelt jaarlijks de rente vast die over het saldo

van het Spaarfonds AOW wordt vergoed. In 2009 is € 1 594,5 mln aan

rente bijgeschreven. In de vastgestelde begroting werd uitgegaan van iets

hogere rente-ontvangsten op basis van het rentepercentage van 4,50%.

Het verschil ad € 11,7 mln is veroorzaakt door een aanpassing van het

rentepercentage 2009 tot 4,23%.

Daarnaast werd in de begroting 2009 uitgegaan van een rentepercentage

voor 2008 van 4,29%. Het gerealiseerde percentage voor 2008 bedraagt

4,30%.

4.4 Vermogenspositie

bedragen x € 1 mln

Realisatie 2009

Begroting 2009

Saldo eind 2008

Mutaties 2009

Bijdrage van het Ministerie van SZW

Rente-ontvangsten

Saldo eind 2009

35 630,0

3 199,2 1 594,5

40 423,7

35 629,6

3 199,2 1 606,2

40 434,9

Vanwege afrondingen kan de som der delen afwijken van het totaal.

Toelichting

Door toevoeging van de bijdrage van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2009 en de rente-ontvangsten 2009 bedraagt het saldo van het spaarfonds eind 2009 € 40 423,7 mln. Dit is lager dan het begrote eindsaldo. Het verschil ten opzichte van het begrote eindsaldo wordt deels veroorzaakt door een lagere rentebijschrijving als gevolg van een lager rentepercentage en deels door het verschil tussen het begrote eindsaldo 2008 en het werkelijke eindsaldo 2008.

  • 5. 
    Saldibalans per 31 december 2009

31 december 2009 x € 1 000

31 december 2009 x € 1 000

  • 1) 
    Uitgaven ten laste van de begroting 2009
  • 4) 
    Rekening-courant RHB

Ontvangsten ten gunste van de begroting 2009

40 423 688

40 423 688

Totaal

40 423 688

Totaal

40 423 688

Toelichting bij de saldibalans

Bedragen x € 1 000

Ontvangsten

Wet van 29 januari 2009, Stb. 81 (vastgestelde begroting)                                      4 805 325

Wet van 25 september 2009, Stb. 470 (Wijziging van de begrotingsstaat)

(1e suppletore wet)                                                                                                         –/–11676

Wet van 29 januari 2010, Stb. 76 (Wijziging van de begrotingsstaat)

(2e suppletore wet)                                                                                                                     897

Totaal toegestaan bij wet                                                                                                4794 546

3e wijzigingsvoorstel, slotwet                                                                                            –/– 897

Realisatie volgens verantwoordingsstaat                                                                  4793 649

Ontvangsten

Het saldo uit 2008 van € 35 630,0 mln is in 2009 vermeerderd met € 4 793,7 mln, bestaande uit een bijdrage van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van € 3 199,2 mln en van het Ministerie van Financiën vanwege ontvangsten uit rente € 1 594,5 mln. Het saldo van de ontvangsten van 2009 zal na publicatie in het Staatsblad van de slotwet 2009 worden overgeboekt.

Rekening-Courant Rijkshoofdboekhouding

Dit is de rekening-courant van het AOW-Spaarfonds ten opzichte van het Ministerie van Financiën. Het saldo stemt overeen met het dagafschrift van 18 december 2009.

2

  • 6. 
    Bedrijfsvoeringsparagraaf

Rechtmatigheid

De bedrijfsvoeringsprocessen met betrekking tot het Spaarfonds AOW zijn op beheerste en gestructureerde wijze verlopen. Er hebben zich geen onrechtmatigheden voorgedaan en de kwaliteit van het financieel beheer is op orde. Binnen een begrotingsfonds als het Spaarfonds AOW is geen sprake van enige vorm van materieelbeheer. Voor het overige verwijs ik naar de Bedrijfsvoeringsparagraaf in het Jaarverslag van het ministerie van SZW.

Totstandkoming beleidsinformatie

De vulling van het Spaarfonds AOW komt tot stand door een Rijksbijdrage op basis van artikel 86, derde lid, en 87 van de Wet financiering sociale verzekeringen en een rentebijschrijving op basis van een rentepercentage dat jaarlijks wordt vastgesteld door de Minister van Financiën. De kwaliteit van de beleidsinformatie geeft geen aanleiding tot opmerkingen.


 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.