Hamburg - Hoofdinhoud
Deze week neem ik deel aan een intensieve cursus Duits die door het Goethe- instituut in Hamburg gegeven wordt. De cursus is hoofdzakelijk bedoeld voor ambtenaren uit EU lidstaten en kandidaatlidstaten die werkzaam zijn op economisch gebied. De Duitse ambassade biedt deze cursus ook aan aan Kamerleden die deel uitmaken van de vriendschapsgroep Duitsland. Deze week viel nog net in het reces, dus ik heb me voor deze week opgegeven. Het was zeer leerzaam maar uiterst vermoeiend. Iedere ochtend van 9 - 12.30 cursus en 's middags een excursie waarbij natuurlijk ook voortdurend Duits werd gesproken.
Hier word ik begeleid door cursusleider Axel Hering en mijn lerares Alexandra von Rochow.
Behalve dat ik er wederom achter ben gekomen dat Duits grammaticaal uitermate ingewikkeld is, heb ik deze week ook veel geleerd over Duitsland en Hamburg in het byzonder. Rotterdam en Hamburg zijn havenstad nummer 1 en 2 , maar de verschillen zijn groot.... ( lees verder ).....
Hamburg ziet er 'geschleckt' uit. Duits voor gelikt. Het centrum is vol met grote gebouwen en lange winkelstraten. Alle grote merken hebben eigen winkels. Van een crisis is niets te merken. Geen lege winkels en geen overmatige uitverkoop. Wat vooral opvalt is dat het percentage allochtonen laag is. En dat voor eenhavenstad ! In Hamburg wonen 14% allochtonen en daar zijn inwoners van EU landen bij opgeteld. Dit verschil is op straat overduidelijk te zien. Waarom zijn die verschillen met de Nederlandse grote steden zo groot?
In de haven is de crisis wel waarneembaar. We hebben een excursie gemaakt naar HHLA - Hamburger Hafen und Logistik AG. Dit jaar worden 30% minder containers omgezet. De haven van Hamburg moet het volledig van de containeromslag hebben. Bij nHHLA is vrijwel alles volledig geautomatiseerd, indrukwekkend om te zien.
de containerhaven van Hamburg met het bedrijf HHLA.
Andere middagen hebben we een bezoek gebracht aan Airbus, een enorm bedrijf dat 63% van de omzet van Hamburg genereert. Gaaf om in grote hallen vliegtuigen geassembleerd te zien worden. Helaas mochten er geen foto's worden gemaakt.
Ook hebben we een bezoek gebracht aan Beiersdorf, een grote producent van cosmetica. Hun hoofdmerk is Nivea. Nooit geweten dat Nivea uit Hamburg komt!
Een volgend weblog zal ik wijden aan het huidige politieke klimaat in Duitsland en de naderende verkiezingen. Hieronder nog een foto van de groep, vnl. jonge mensen uit Griekenland, Kroatië, Polen, Engeland, Hongarije, Tsjechie en Spanje.
De samenwerking verliep prima en het was leerzaam om ook over deze landen van alles te horen, een bijkomend voordeel van zo'n intensieve week!