Donderdag 12 november

Met dank overgenomen van J.J. (Jan) Mastwijk i, gepubliceerd op donderdag 12 november 2009.

In de ochtend een gesprek over wat personele kwesties, en een telefonische afspraak met een CDA’er uit Zuid-Holland, een raadslid dat binnenkort in zijn gemeente een eigen Fietsnota presenteert. Omdat volgende week de Fietsnota van Joop Atsma op de politieke agenda staat - u weet inmiddels dat ik daar woordvoerder ben namens het CDA - stemmen we wat dingen op elkaar af. Je kunt altijd van elkaar leren.

Om 13 uur het debat met Tineke Huizinga over de Multimodale Reisinformatie. Dat is een containerbegrip voor ‘informatie die je als reiziger straks altijd en overal, over alle vervoersmogelijkheden (rail, weg, bus) moet kunnen krijgen, en dan ook nog eens real time, dus actueel, inclusief info over verstoringen en vertragingen’. Zo, dat is er uit. Nu weet u ook waarom we graag de term Multimodale Reisinformatie gebruiken; stuk korter namelijk.

De staatssecretaris is er wel, maar haar oogopslag verraadt dat ze nog last van haar rug heeft. Desalniettemin hebben we een goed debat met haar, inclusief de nodige humor. Want hoewel we het in deze commissie soms stevig met elkaar oneens zijn, is de sfeer altijd goed.

Het belangrijkste discussiepunt is het afstaan van informatie van informatie door de OV-bedrijven. Want die moeten er met zijn allen voor zorgen dat die databank met informatie, waaruit de reiziger straks kan putten, wordt gevuld. En vooral NS en Connexxion lopen nog niet over van enthousiasme. Misschien wel omdat ze denken; ‘Als wij alles moeten leveren, ook info over verstoringen en vertragingen, blijkt misschien wel dat we minder op tijd rijden dan we willen doen geloven.’ Wellicht een wat stoute gedachte van mij, maar hoe dan ook, ik heb al in de Telegraaf laten zetten dat het CDA vindt dat bedrijven moeten worden verplicht om die informatie te leveren. Tijdens het debat blijkt - en dat verbaast me niks - dat andere partijen dat ook vinden, en met ons de staatssecretaris. Ze kondigt aan dat ze voorjaar 2010 met wetgeving komt. In 2014 moet de nieuwe ‘OV9292’, zoals ik die databank maar even noem, helemaal gevuld en in de lucht zijn.

De NS straffen onmiddellijk, zo lijkt het. De trein die om 20.06 uit Den Haag moet vertrekken, is ruim 5 minuten te laat. Vervolgens in het tempo van de ‘manke slak’ (achter stoptrein?) naar Utrecht. Vertrek daar een klein kwartier later. Gevolg: de trein in Amersfoort is weg en voor mij dreigt thuiskomst om 23.15 uur in plaats van 22.15 uur. Ik kan wel een ‘tussentrein’ nemen naar Zwolle en omdat mijn vrouw zo lief is om mij in Zwolle op te halen met de auto, wordt het uiteindelijk 22.50 uur als we Huize Mastwijk betreden.

Inmiddels, als ik dit schrijf is het zaterdag, is bekend dat de kilometerheffing er toch gaat komen. Uit de gepresenteerde cijfers leid ik af dat meer mensen met het OV zullen gaan reizen. Zouden de NS (en de overige vervoerders) dat ook weten? Ik houd mijn hart vast.