Maandag 11 januari - Hoofdinhoud
Het Kerstreces zit er weer op. Voornamelijk thuis doorgebracht. Er lagen nogal wat boeken en rapporten op me te wachten. Ik heb me wat verder ingelezen in RO-kwesties. Uiteraard kende ik de hoofdlijnen van de Nota Ruimte maar nu ik woordvoerder op dit terrein ben geworden, kan een beetje meer kennis geen kwaad.
Verder thuis wat geklust, foto’s gemaakt van het mooie winterse landschap, archief in de werkkamer wat opgeschoond en de eerste week van januari de nodige Nieuwjaarsrecepties bezocht. En daarnaast mezelf nog wat opgewonden over de hele toestand op en rond het spoor. Op het moment dat ik dit schrijf, is het vrijdag 15 januari (inderdaad, ik loop iets achter met mijn dagboek; ik beloof beterschap).
Even terug naar december. De eerste de beste donderdag dat het een beetje sneeuwde, lag de helft van het spoorwegnet in ons land er uit. Toen ik samen met een paar collega’s in De Telegraaf daar schande van sprak, kwam er nogal wat commentaar van NS en ProRail (ook via de televisie) onze kant uit: het was vooral aan de politiek te wijten die op het spoor zou hebben bezuinigd. Welnu, ik kan u melden: sinds ik in 2002 in de Kamer kwam, heeft noch ProRail, noch de NS zich bij mij gemeld met de mededeling: ‘we moeten er geld bij anders gaat het in de winter mis.’ Onzinnig verweer dus.
Vervolgens is het even stil, en verschijnen er begin 2010 berichten in de pers dat de NS en ProRail maatregelen gaan nemen om ellende in de toekomst zoveel mogelijk te voorkomen. Onder andere worden treinen beter bestand gemaakt tegen het winterweer. Goed plan, maar waarom niet eerder? Het sneeuwt namelijk wel vaker in dit land.
En dan vandaag, op vrijdag dus, blijkt via RTL dat op Hollands Spoor alle wissels waren bevroren omdat de wisselverwarming niet is aangezet. Ja, wie is er nu gek?
Wisselverwarming niet aanzetten en dan ons verwijten dat wij hebben bezuinigd? Gekker moet het toch niet worden!
Enfin, ik ga niet meer over NS en ProRail. Dat zijn de collega’s Eski en Koopmans. Volgende week is er een debat in de Kamer over de invloed van het winterweer op het verkeer op de weg en op het Openbaar Vervoer. Daarbij komt ook ‘het tekort aan zout’ aan de orde.