Boetes rij- en rusttijden te vaak onredelijk

Met dank overgenomen van J.A. (Jeanine) Hennis-Plasschaert i, gepubliceerd op vrijdag 26 februari 2010, 12:56.

in Nieuws

Al zeer lange tijd ontvangen we veel signalen over disproportionele en/of onredelijke beboeting in het kader van de rij- en rusttijden. Er lijkt eerder naar de 'letter' van de wet dan naar de 'geest' van de wet te worden gehandeld. Duidelijk moet echter zijn dat een boete opleggen voor onderbreking van de dagelijkse rusttijd, omdat de chauffeur zijn auto moest verzetten of 10 minuten langer moest doorrijden om een veilige parkeerplaats te bereiken, geen pas geeft. Zoals gesteld door Transport en Logistiek Nederland: "Het levert geen enkel gevaar op voor de verkeersveiligheid, het gaat ook niet ten koste van een normale rusttijd voor de chauffeur en het bruuskeert de concurrentieverhoudingen niet". De verschillen tussen de EU-lidstaten (als het gaat om de interpretatie en handhaving van de rij- en rusttijden) blijven groot, ook na de reeds genomen initiatieven in deze.

VVD Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert verwacht actie van de nieuwe Eurocommissaris (de heer Kallas) en diende de volgende schriftelijke vragen in:

  • 1. 
    Ziet de EC, nu het Verdrag van Lissabon in werking is getreden, concrete mogelijkheden om tot een meer uniforme interpretatie en handhaving van de rij- en rusttijden te komen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan de EC concreet ingaan op die mogelijkheden en kan zij tevens aangeven wanneer Raad en Parlement (een) voorstel(len) kunnen verwachten?
  • 2. 
    Is de EC het met mij eens dat handhaving moet plaatsvinden o.b.v. de 3 basisbeginselen, nl. tegengaan van oneerlijke concurrentie, verbeteren verkeersveiligheid en beschermen van chauffeur? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe denkt de EC dit te realiseren?
  • 3. 
    Is de EC het met mij eens dat het hoog tijd is voor de introductie van een tolerantieregeling (e.g. beperkte overtredingen beboeten met een waarschuwing, het meewegen van omstandigheden - files, kleine verplaatsingen van het voertuig - bij de totstandkoming van de overtreding)? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe denkt de EC dit te realiseren?
  • 4. 
    Is de EC bereid om in te zetten op een controleperiode van maximaal 7 dagen t.b.v. controle op de dagelijkse rij- en rusttijden + pauzeregeling (NB: de controleperiode van 28 dagen dient uitsluitend gebruikt te worden voor controle van de verkorte weekendrust)? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe denkt de EC dit te realiseren?
  • 5. 
    Is de EC met mij van mening dat de borgsom gebruikt moet worden waarvoor deze oorspronkelijk bedoeld was, nl. een aanbetaling op de te verwachten boete op een realistisch niveau? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe denkt de EC dit te realiseren? Is de EC tevens bereid om te pleiten voor betaling met creditcard of pin? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe denkt de EC dit te realiseren?
  • 6. 
    Is de EC van mening dat er sprake moet zijn van een gelijke behandeling tussen ingezetenen en niet-ingezetenen? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe denkt de EC dit te realiseren?
  • 7. 
    Is de EC het met mij eens dat boetes in het eigen land moeten kunnen worden voldaan? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe denkt de EC dit te realiseren?

8.Is de EC bereid om 'administratieve' overtredingen (e.g. verkeerd spellen van een naam of het ontbreken van een printrol) te laten beboeten met een waarschuwing? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe denkt de EC dit te realiseren?

  • 9. 
    Is de EC het met mij eens dat het vreemd is dat we het extra territorialiteits principe in de rij- en rusttijden regeling hebben gebracht (iedere inspectie mag iedere overtreding waar dan ook begaan in de EU sanctioneren) terwijl de handhaving en sanctionering in de EU een puinhoop is? Harmonisatie van handhaving en sanctionering had toch een conditio sine qua non moeten zijn?
 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Jeanine Hennis-Plasschaert