Binnenvaart staat water aan de lippen - Hoofdinhoud
in Nieuws
De binnenvaartsector krijgt harde klappen als gevolg van de economische crisis. Dat is duidelijk. De crisis heeft geleid tot een forse krimp in het vervoersvolume. En veel schippers hebben te maken met enorme liquiditeitsproblemen. Er is immers sprake van een capaciteitsoverschot terwijl vraag en vrachtprijzen flink zijn gedaald. Van de binnenvaartschepen in Europa vaart overigens ongeveer 60% onder Nederlandse vlag.
De transportcommissie in het Europees Parlement trekt zich het lot van de binnenvaartsector aan. Niet zonder reden overigens. De binnenvaart is bijzonder geschikt voor vervoer in bulk en containers over lange afstand. Tevens is de binnenvaart zowel energie- als kostenefficiënt. Desalniettemin heeft de Europese Commissie de afgelopen jaren te weinig oog gehad voor de sector en bleef de binnenvaart onderbelicht in het Europese vervoersbeleid.
Het moet echter duidelijk zijn dat we alle vervoermodaliteiten hard nodig hebben. Er is nu weliswaar sprake van 20 tot 30% overcapaciteit maar alles wijst erop dat de (internationale) vervoersstromen op termijn weer flink zullen aantrekken. Stil zitten, is dan ook geen optie. Als we de verwachte groei goed willen opvangen, moeten we nu inzetten op een sterke en efficiënte binnenvaartsector. De sector simpelweg aan z'n lot overlaten, geeft dan ook geen pas. Het (kunnen blijven) aanbieden van betrouwbare diensten tegen redelijke prijzen is natuurlijk als eerste van belang.
In Nederland heeft het "Crisisberaad Binnenvaart" inmiddels een crisisplan ontwikkeld. Dit crisisplan is gebaseerd op het opleggen van droge lading-binnenschepen. Tweede Kamer en Kabinet staan achter het initiatief, mits het plan NMA 'proof' kan worden gemaakt.
Alhoewel de nijpende situatie van de binnenvaartsector een Europese aanpak verdient, komt dit niet (of in ieder geval niet snel genoeg) van de grond. Enkele EU-lidstaten maar ook de Europese Commissie lijken onwillig om de crisissituatie waarin veel binnenvaartschippers verkeren als zodanig te erkennen.
In plaats van de koe bij de horens te vatten, heeft de Europese Commissie nu schoorvoetend een werkgroep ingesteld. Deze werkgroep gaat eerst 'ns in alle rust onderzoeken welke mogelijkheden er zijn. Stuitend, want het is een publiek geheim dat een werkgroep vooral in het leven wordt geroepen als men zich eigenlijk geen raad weet met de situatie.
De voorgestelde aanpak doet me helaas denken aan de werkwijze van de Nederlandse regering. Werkgroepen in het leven roepen, rapporten en studies produceren maar concrete beslissingen uit de weg gaan of in ieder geval zo lang mogelijk uitstellen.
Inspelen op de huidige 'mismatch' van vraag en aanbod, hoeft geen afbreuk te doen aan het zelfregulerend vermogen van de binnenvaart. Faillissementen zijn onontkoombaar. Maar nu de ogen sluiten voor het belang van een krachtige binnenvaartsector in de nabije toekomst geeft weinig blijk van visie.