Staatscontrole - terug van weggeweest! - Hoofdinhoud
Op de website Standejong.nl schetst PVV-Tweede Kamerlid Richard de Mos hoe de spionagekastjes in auto's de privacy van de burgers aantasten.
Staatscontrole - terug van weggeweest!
Aan het begin van deze maand herdachten we met zijn allen dat twintig jaar geleden De Muur was gevallen. Eindelijk waren we af van het feit dat de overheid alle bewegingen van zijn onderdanen nauwlettend in de gaten hield. Maar er is nieuws: Staatscontrole is terug en wel in Nederland!
Dit in de vorm van de kilometerheffing. Op het Politbureau van de anders zo charmante minister Eurlings hebben ze de inlichtingendienst nieuw leven ingeblazen. Het ‘Spionagekastje’ is een schot in de roos en komt in elke auto. Vanaf nu wordt exact geregistreerd waar en wanneer u bent; met als bijkomend voordeel dat u meteen geregistreerd wordt als u een paar kilometer te hard rijdt. De euro’s worden afgetikt van uw rekening terwijl u rijdt; de techniek staat voor niets.
De kilometerheffing zou in het leven zijn geroepen om files tegen te gaan aldus het ministerie van Verkeer. Het Rijk wil, door de invoering van rekeningrijden, de filezwaarte op het hoofdwegennet in 2020 terugbrengen tot het niveau van 1992. Een communistisch sprookje, waar zelfs de SP niet in gelooft. Zeker als u bedenkt dat het CBS stelt dat het aantal motorvoertuigen sinds 1992 bijna is verdubbeld; van 6 miljoen in 1992 tot 10,3 miljoen nu.
Waar leidt de kilometerheffing dan wel toe? Tot betalen, betalen aan Vader Staat!
Na een klantvriendelijke invoering van 3 cent per kilometer loopt de prijs al snel op naar 6,7 cent per kilometer in 2012. Daarnaast hebben Eurlings en zijn adjudanten nog vele nieuwe tarieven in petto. Wat dacht u van een spitstarief of van een CO2-tarief? De provincies moeten het verlies van motorrijtuigenbelasting compenseren en zullen komen met een leuk nieuw tarief; inwonersbelasting. Reken er maar op dat tal van Europese tolplannetjes en groene belastingen liggen al op de plank op u liggen te wachten.
De aanschafbelasting, BPM, nu alleen geldend voor nieuwe auto’s wordt natuurlijk ook verwerkt in de kilometerheffing, zodat iemand die voor een 2de hands auto kiest ook de klos is. Over de hoge invoeringskosten van al dit moois hebben we nog niet eens gesproken; maar dat bewaar ik voor een volgende keer!