COM(2009)501 - Europese Bankautoriteit

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.

Inhoudsopgave

  1. Kerngegevens
  2. Key dates
  3. Gerelateerde informatie
  4. Resulterende wetgeving
  5. Uitgebreide versie
  6. EU Monitor

1.

Kerngegevens

officiële titel

Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad tot oprichting van een Europese Bankautoriteit

officiële Engelstalige titel

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council establishing a European Banking Authority
 
Rechtsinstrument Verordening
Besluitvormingsprocedure Gewone wetgevingsprocedure (COD)
COM-nummer42 COM(2009)501 NLEN
Extra COM-nummers SEC(2009)1235; SEC(2009)1234; SEC(2009)1233; COM(2009)665
Procedurenummer44 2009/0142(COD)
Celex-nummer45 52009PC0501

2.

Key dates

Document 23-09-2009
Online publicatie 29-09-2009
Besluit 16-12-2010; Verordening 2010/1093
Bekendmaking in Publicatieblad46 15-12-2010; OJ L 331, 15.12.2010,Special edition in Croatian: Chapter 06 Volume 012

3.

Gerelateerde informatie

  • Toelichting

4.

Resulterende wetgeving

  • Verordening 2010/1093 - Europese toezichthoudende autoriteit (Europese Bankautoriteit)
 

5.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de Europese rechtsgrond, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

6.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    test goed
     
  • 2. 
    Het gaat om het Comité van Europese bankentoezichthouders (CEBS), het Comité van Europese toezichthouders op verzekeringen en bedrijfspensioenen (CEIOPS) en het Comité van Europese effectenregelgevers (CESR).

     
  • 3. 
    Opgemerkt zij dat in onderhavige toelichting de voorstellen tot oprichting van het ESFT door de omvorming van de Europese toezichthoudende comités tot
     
  • 4. 
    Zie het arrest van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen in zaak C-217/04, punt 44.

     
  • 5. 
    Zie het begeleidend werkdocument van de diensten van de Commissie voor extra informatie over het mechanisme voor schikking van geschillen.

     
  • 6. 
    De schikkingsbevoegdheid doet geen afbreuk aan artikel 9, dat zich toespitst op situaties waarin een bevoegde nationale toezichthoudende autoriteit het communautaire recht niet naleeft.

     
  • 7. 
    PB C
     
  • 8. 
    PB C
     
  • 9. 
    PB C
     
  • 10. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 24 van 29-1-2009, pagina 23 pdf icoon.

     
  • 11. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 25 van 29-1-2009, pagina 28 pdf icoon.

     
  • 12. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 25 van 29-1-2009, pagina 18 pdf icoon.

     
  • 13. 
    Punt 44 - nog niet gepubliceerd.

     
  • 14. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 177 van 30-6-2006, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 15. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 177 van 30-6-2006, pagina 201 pdf icoon.

     
  • 16. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 135 van 31-5-1994, pagina 5.

     
  • 17. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 35 van 11-2-2003, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 18. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 309 van 25-11-2005, pagina 15 pdf icoon.

     
  • 19. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 271 van 9-10-2002, pagina 16 pdf icoon.

     
  • 20. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 247 van 21-9-2007, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 21. 
    PB L 136 van
     
  • 22. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 136 van 31-5-1999, pagina 15 pdf icoon.

     
  • 23. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 56 van 4-3-1968, pagina 1.

     
  • 24. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 281 van 23-11-1995, pagina 31.

     
  • 25. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 8 van 12-1-2001, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 26. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 145 van 31-5-2001, pagina 43 pdf icoon.

     
  • 27. 
    Punt 44 - nog niet gepubliceerd.

     
  • 28. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 177 van 30-6-2006, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 29. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 177 van 30-6-2006, pagina 201 pdf icoon.

     
  • 30. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 248 van 16-9-2002, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 31. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 357 van 31-12-2002, pagina 72 pdf icoon.

     
  • 32. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 136 van 31-5-1999, pagina 15 pdf icoon.

     
  • 33. 
    Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 317 van 3-12-2001, pagina 1 pdf icoon.

     
  • 34. 
    PB 17 van 6.10.1958, blz. 385.

     
  • 35. 
    Uitgaven die niet onder hoofdstuk 12 01 van de betrokken titel 12 vallen.

     
  • 36. 
    Uitgaven in het kader van artikel 12 01 04 van titel 12.

     
  • 37. 
    Zie de punten 19 en 24 van het Interinstitutioneel Akkoord.

     
  • 38. 
    Comité van Europese bankentoezichthouders, Comité van Europese toezichthouders op verzekeringen en bedrijfspensioenen en Comité van Europese effectenregelgevers.

     
  • 39. 
    Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.

     
  • 40. 
    Waarvan de kosten NIET door het referentiebedrag worden gedekt.

     
  • 41. 
    Waarvan de kosten door het referentiebedrag worden
     
  • 42. 
    De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
     
  • 43. 
    De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
     
  • 44. 
    Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
    Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
     
  • 45. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 46. 
    Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.
     
  • 47. 
    Dit bindende besluit van de Europese Unie geldt rechtstreeks in alle lidstaten van de Europese Unie. Hierdoor hebben verordeningen dezelfde werking als een nationale wet. In geval van strijdigheid gaat de verordening echter boven nationaal recht. Daarmee is een verordening het meest verstrekkende wetgevingsinstrument van de Europese Unie.