NL Wet Kilometerprijs - Hoofdinhoud
in Nieuws
De Nederlandse regering heeft onlangs een akkoord bereikt over de 'Wet Kilometerprijs' (regels voor het in rekening brengen van een gebruiksafhankelijke prijs voor het rijden met een motorrijtuig) om verder invulling te geven aan het principe 'de gebruiker betaalt'.
Volgens Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert heeft de Nederlandse regering, in diplomatieke bewoordingen, niet gekozen voor de meest eenvoudige oplossing. Naar aanleiding van het NL wetsvoorstel heeft Jeanine Hennis-Plasschaert schriftelijke vragen gesteld aan de Commissie. Zie hieronder.
Schrifteliike vragen zoals ingediend op 24 november 2009
Zover mij bekend kunnen lidstaten heffingen invoeren mits hierbij geen sprake is van directe of indirecte discriminatie op grond van de nationaliteit van de houder, het land of de plaats waar de houder gevestigd is of waar het voertuig geregistreerd is, of op grond van de herkomst of bestemming van het vervoer. Tevens moeten alternatieven (bijv. vignetten) evenredig geprijsd zijn (bijv. voor transitverkeer of korte termijn gebruik van de infrastructuur) en 24 uur per dag beschikbaar zijn, zowel binnen als buiten de lidstaat waar dit vereist is. Ook moet de doorstroming van het verkeer zo min mogelijk worden gehinderd. Uitgangspunt van het NL wetsvoorstel is dat ieder motorrijtuig dat in Nederland rijdt, deelneemt aan de kilometerprijs. Dat geldt ook voor motorrijtuigen met een buitenlands kenteken.
-
1.De NL regering meent (bij gebrek aan alternatieve voorstellen voor buitenlandse motorrijtuigen) dat de verplichting om alle motorrijtuigen uit te rusten met een registratievoorziening in principe gerechtvaardigd is. Deelt de Commissie dit standpunt? Zo ja, waarom? Zo nee, waarom niet?
-
2.Feit is dat de NL houders hoe dan ook worden gecompenseerd door (bijv.) een verlaging van de motorrijtuigenbelasting. Hoe beoordeelt de EC dit punt en acht zij het, o.b.v. het huidige NL wetsvoorstel, aannemelijk dat buitenlandse houders niet gediscrimineerd worden?
-
3.Als het gaat om de EETS (Europese elektronische tolheffingsdienst) is er vooralsnog geen sprake van een werkend en onmiddellijk implementeerbaar concept. Het lijkt voor de NL Wet Kilometerprijs dan ook ongewis hoe precies op de EETS kan worden geanticipeerd en/of NL daadwerkelijk met de EETS-uitwerking goed uit de voeten kan. Kan de Commissie derhalve precies aangeven hoe zij het NL wetsvoorstel, incl. bijbehorend tijdpad, beoordeelt in relatie tot beschikking 2009/750/EG?