Uur van de waarheid voor zelfstandige chauffeur - Hoofdinhoud
in Nieuws
Morgen stemt de parlementaire commissie Werkgelegenheid & Sociale Zaken over de wijziging van de bestaande richtlijn betreffende 'de organisatie van arbeidstijd van personen die mobiele werkzaamheden in het wegvervoer uitoefenen'. Doel van de herziening is een consequenter handhavingsbeleid en een betere definitie van het begrip 'mobiele werknemers'. De aanpak van de zgn. 'schijnzelfstandigen' is in deze leidend. Dit om verdere verstoring van concurrentie, en aldus de benadeling van partijen die de regelgeving wel naleven, te voorkomen. De vraag die centraal staat is: moeten ook zelfstandigen zonder personeel (ZZP´ers) onder de arbeidstijdenrichtlijn (max. 48 uur per week) vallen? De PPE-rapporteur vindt van wel.
VVD Europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert zegt hierover: "De wereld op z'n kop. Dit schaadt het vrije ondernemerschap ernstig. Met verkeersveiligheid heeft het helemaal niets te maken. Alle chauffeurs, in loondienst of als zelfstandig ondernemer, moeten zich immers aan de rij- en rusttijden houden. Nu de zelfstandigen in het wegvervoer straks de winkeliers? Hun ondernemerschap wordt volledig ondermijnd als zij onder de arbeidstijdenwetgeving komen te vallen."
Zelfstandige ondernemers verrichten over het algemeen meer arbeidsuren dan een werknemer in loondienst omdat zij, naast het uitoefenen van het beroep, tevens werkzaamheden verrichten ten behoeve van hun onderneming zoals administratie en acquisitie. Dit geldt voor zelfstandige ondernemers in alle sectoren, ook als het gaat om risicovolle beroepen.