Aanbeveling 2003/217 - Toepassing op andere media van de bepalingen van Richtlijn 1999/94/EG betreffende reclamemateriaal

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze aanbeveling is op 29 maart 2003 gepubliceerd.

2.

Kerngegevens

officiële titel

Aanbeveling van de Commissie van 26 maart 2003 inzake de toepassing op andere media van de bepalingen van Richtlijn 1999/94/EG betreffende reclamemateriaal (kennisgeving geschied onder nummer C(2003) 848)

officiële Engelstalige titel

Commission Recommendation of 26 March 2003 on the application to other media of the provisions of Directive 1999/94/EC concerning promotional literature (notified under document number C(2003) 848)
 
Rechtsinstrument Aanbeveling
Wetgevingsnummer Aanbeveling 2003/217
Celex-nummer i 32003H0217

3.

Key dates

Document 26-03-2003
Bekendmaking in Publicatieblad 29-03-2003; PB L 82 p. 33-34

4.

Wettekst

Avis juridique important

|

5.

32003H0217

Aanbeveling van de Commissie van 26 maart 2003 inzake de toepassing op andere media van de bepalingen van Richtlijn 1999/94/EG betreffende reclamemateriaal (Voor de EER relevante tekst) (kennisgeving geschied onder nummer C(2003) 848)

Publicatieblad Nr. L 082 van 29/03/2003 blz. 0033 - 0034

Aanbeveling van de Commissie

van 26 maart 2003

inzake de toepassing op andere media van de bepalingen van Richtlijn 1999/94/EG betreffende reclamemateriaal

(kennisgeving geschied onder nummer C(2003) 848)

(Voor de EER relevante tekst)

(2003/217/EG)

DE COMMISSIE VAN DE EUROPESE GEMEENSCHAPPEN,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap,

Gelet op Richtlijn 1999/94/EG van het Europees Parlement en de Raad van 13 december 1999 betreffende de beschikbaarheid van consumenteninformatie over brandstofverbruik en de CO2-uitstoot bij het op de markt brengen van nieuwe personenauto's(1), inzonderheid op artikel 9,

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Krachtens Richtlijn 1999/94/EG moet de Commissie maatregelen treffen die gericht zijn op het opstellen van aanbevelingen om de bepalingen van die richtlijn toe te kunnen passen op andere media en materiaal.
  • (2) 
    De Commissie heeft het belang van andere media geëvalueerd voor de marketing van en het adverteren en maken van reclame voor voertuigen bij het publiek. Tot die media behoren televisie, radio en internet, alsook elektronische opslagmedia zoals videotapes, DVD's en CD-ROM's.
  • (3) 
    Op basis van dat onderzoek en na overleg met het bevoegde comité, deskundigen van de betrokken industriële en commerciële sectoren alsook andere niet-gouvernementele organisaties, heeft de Commissie geconstateerd dat er behoefte bestaat aan aanbevelingen met betrekking tot het gebruik, voor de marketing van en het adverteren en maken van reclame voor voertuigen bij het publiek, van internetmarketing en elektronische opslagmedia zoals videotapes, DVD's en CD-ROM's.
  • (4) 
    Een aanbeveling met betrekking tot die media dient zo spoedig mogelijk te worden aangenomen teneinde de consumenten in staat te stellen een weloverwogen keuze te maken en een geharmoniseerde toepassing van bepaalde principes in de hele Unie te bevorderen.
  • (5) 
    Deze aanbeveling is eveneens gerechtvaardigd in het licht van de wijzigingen in Verordening (EG) nr. 1400/2002 van de Commissie van 31 juli 2002 betreffende de toepassing van artikel 81, lid 3, van het Verdrag op groepen verticale overeenkomsten en onderling afgestemde feitelijke gedragingen in de motorvoertuigensector(2), die waarschijnlijk zullen leiden tot een toename van de elektronische marketing van nieuwe personenauto's.
  • (6) 
    Consumentenorganisaties en belanghebbende partijen zijn geraadpleegd.
  • (7) 
    De in deze aanbeveling vermelde maatregelen zijn in overeenstemming met het advies van het bij artikel 10 van Richtlijn 1999/94/EG ingestelde comité,

BEVEELT AAN:

  • 1. 
    Om ervoor te zorgen dat gegevens beschikbaar worden gesteld over het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's die in de Gemeenschap langs elektronische weg voor verkoop of leasing worden aangeboden, dienen de lidstaten de nodige maatregelen te treffen om ervoor te zorgen dat langs elektronische weg verspreid reclamemateriaal de volgende informatie bevat: "Nadere informatie over het specifieke brandstofverbruik en de specifieke CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's wordt gegeven in (... naam van de gids...) die gratis verkrijgbaar is op elk verkooppunt of bij (... naam van de aangewezen nationale instantie of een rechtstreekse link naar de organisatie die belast is met de verspreiding langs elektronische weg...).".

Voorts dienen de lidstaten, indien in dit reclamemateriaal melding wordt gemaakt van een bepaald nieuw model personenauto of een bepaalde versie of variant daarvan, de nodige maatregelen treffen om ervoor te...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.