COM(2004)391 - Gemeenschappelijke code betreffende de overschrijding van de grenzen door personen
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Voorstel voor een verordening van de Raad tot vaststelling van een communautaire code betreffende de overschrijding van de grenzen door personenofficiële Engelstalige titel
Proposal for a Council Regulation establishing a Community Code on the rules governing the movement of persons across bordersRechtsinstrument | Verordening |
---|---|
Besluitvormingsprocedure | Gewone wetgevingsprocedure (COD) |
COM-nummer102 | COM(2004)391 ![]() ![]() |
Extra COM-nummers | COM(2004)391 |
Procedurenummer104 | 2004/0127(COD) |
Celex-nummer105 | 52004PC0391 |
Document | 26-05-2004 |
---|---|
Online publicatie | 26-05-2004 |
Besluit | 15-03-2006; Verordening 2006/562 |
Bekendmaking in Publicatieblad106 | 13-04-2006; OJ L 105, 13.4.2006,Special edition in Romanian: Chapter 19 Volume 008,Special edition in Croatian: Chapter 19 Volume 010,Special edition in Bulgarian: Chapter 19 Volume 008 |
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de Europese rechtsgrond, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.COM(2002) 233 def.
- 2.Besluit SCH/Com-ex(99)13 van 28 april 1999 betreffende de nieuwe versies van het Gemeenschappelijk handboek en van de Gemeenschappelijke visuminstructie (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 239 van 22-9-2000, pagina 317
). In Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 313 van 16-12-2002 Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 313 van 16-12-2002(blz. 97) is een bijgewerkte versie van het Handboek gepubliceerd (zonder bepaalde vertrouwelijke bijlagen).
- 3.Andere maatregelen op korte termijn: het opstellen van een praktische leidraad, die door de grenswachters kan worden gebruikt en ook in elektronische vorm beschikbaar is, en goedkeuring van gemeenschappelijke maatregelen met betrekking tot het kleine grensverkeer (zie in dit verband de twee voorstellen voor een verordening die de Commissie op 14.8.2003 heeft ingediend: COM(2003) 502 def. - 2003/0193 (CNS) en 2003/0194 (CNS)). Maatregelen op lange termijn: ontwikkeling van een geformaliseerd systeem voor de uitwisseling en de verwerking van informatie en gegevens tussen de autoriteiten aan de buitengrenzen en die binnen het grondgebied, en vaststelling van het institutioneel en juridisch kader (bevoegdheden, werkterreinen, enz.) van de leden van een toekomstige 'Europese grenswacht'.
- 4.EU Schengen-catalogus - Controle aan de buitengrenzen, verwijdering en overname: aanbevelingen en beste praktijken (Raad van de Europese Unie), SG - DG H, 28.2.2002.
- 5.Voor dit laatste punt, zie het voorstel voor een verordening dat de Commissie heeft ingediend op 6.11.2003 (COM(2003) 664 def.
- 6.Zie het voorstel voor een verordening van de Raad (in behandeling) COM(2003) 687 def. van 11.11.2003.
- 7.Zie het Protocol tot opneming van het Schengenacquis in het kader van de Europese Unie, dat bij het Verdrag van Amsterdam aan het EG-Verdrag en het Verdrag betreffende de Europese Unie is gehecht.
- 10.Voor een definitie van het Schengenacquis zie Besluit 1999/435/EG van 20 mei 1999 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 176 van 10-7-1999, pagina 1
) tot vaststelling in overeenstemming met de desbetreffende bepalingen van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en het Verdrag betreffende de Europese Unie, van de rechtsgrondslag van elk van de bepalingen of besluiten die het Schengenacquis vormen.
- 11.Zie Besluit 1999/436/EG van 20 mei 1999 tot vaststelling, in overeenstemming met de desbetreffende bepalingen van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en het Verdrag betreffende de Europese Unie, van de rechtsgrondslagen van elk van de bepalingen of besluiten die het Schengenacquis vormen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 176 van 10-7-1999, pagina 17
).
- 12.Bepalingen met een rechtsgrond in het Verdrag betreffende de Europese Unie behoren tot het 'acquis van de Unie'.
- 13.Behalve, op dit moment, voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Voor de specifieke positie van deze twee landen ten aanzien van het Schengenacquis en voor de positie van Denemarken en twee niet-lidstaten (Noorwegen en IJsland), zie punt 5.
- 14.Niettemin trad de Commissie in de Schengenorganen op als waarnemer.
- 15.COM(2000) 167 def. De Europese Raad van Tampere van 15 en 16 oktober 1999 heeft besloten een 'scorebord' bij te houden om "voortdurend toe
- 16.Besluit SCH/Com-ex(99)13, op.cit. In Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 310 van 19-12-2003 Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 310 van 19-12-2003is een bijgewerkte versie gepubliceerd.
- 17.Zie met name de nota van het Zweedse voorzitterschap en het komende Belgische voorzitterschap over de herziening van het Gemeenschappelijk Handboek (doc. nr. 9733/01 FRONT 44 COMIX 433 van 18.6.2001 van de Raad), waarin wordt gepleit voor een aanpak in drie fasen: ten eerste de overbodige delen van het handboek schrappen, vervolgens nagaan welke delen van het handboek moeten worden verduidelijkt en bestuderen welke nieuwe vraagstukken moeten worden opgenomen, en ten slotte het ontwikkelen van een nieuwe structuur, teneinde tot een handboek te komen dat gebruiksvriendelijker is voor de grenspolitiediensten van de lidstaten.
- 18.Zie de antwoorden van de lidstaten op de vragenlijst van het Zweedse voorzitterschap van juni 2001 over de aard/structuur van het Handboek (doc. 12290/01 FRONT 55 COMIX 654 van 2.10.2001).
- 19.Zie respectievelijk COM(2003) 502 en COM(2003) 664.
- 20.Bij Verordening (EG) nr. 790/2001 behoudt de Raad zich 'gedurende de overgangsperiode van vijf jaar genoemd in artikel 67, lid 1, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap' (5de overweging) de uitvoeringsbevoegdheden ten aanzien van bepaalde gedetailleerde voorschriften en praktische procedures voor, 'in afwachting van een toetsing door de Raad van de voorwaarden waaronder dergelijke uitvoeringsbevoegdheden na afloop van de genoemde overgangsperiode aan de Commissie zullen worden verleend'. Op dezelfde manier verleent Verordening (EG) nr. 789/2001 de Raad de uitvoeringsbevoegdheden met betrekking tot bepaalde gedetailleerde voorschriften en praktische procedures voor de behandeling van visumaanvragen. Deze voorbehouden bevoegdheden betreffende de toepassing van de grenscontroles hebben betrekking op een belangrijk deel van het huidige Gemeenschappelijk Handboek en de bijlagen daarvan. Omdat de Commissie van mening is dat deze twee verordeningen in strijd zijn met artikel 202 van het Verdrag en met artikel 1 van Besluit 1999/468/EG, heeft zij op 3 juli 2001 bij het Hof van Justitie beroep ingesteld tegen de Raad met een verzoek tot nietigverklaring van de twee verordeningen (Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 245 van 1-9-2001, pagina 12
, zaak C-257/01).
- 21.Artikelen 20 en 21 van de Schengenuitvoeringsovereenkomst, waarvoor de rechtsgrond in het EG-Verdrag is te vinden in artikel 62, punt 3 (zie Besluit 1999/436/EG van 20 mei 1999, op cit.).
- 22.De hier voorgestelde uitwerking is gebaseerd op de bestaande tekst van de verschillende voorstellen; en zal inhoudelijk uiteraard moeten worden aangepast aan het resultaat van de onderhandelingen over deze voorstellen.
- 23.Zie met name het document van het Belgische voorzitterschap 'Voorstel tot het opstellen van een praktisch werkinstrument voor de grenscontroleurs' (doc. 12876/01 FRONT 56 COMIX 679 van 17.10.2001).
- 24.Zie Besluit 1999/436 op. cit. Hierbij moet evenwel worden opgemerkt dat de verschillende taalversies niet eensluidend zijn over de rechtsgrond van het besluit betreffende de nieuwe versies van het Gemeenschappelijk Handboek en van de Gemeenschappelijke Visuminstructies (SCH/Com-ex(99)13): in de Engelse en de Franse versie van PB L 176 worden zowel artikel 62 als artikel 63 van het EG-Verdrag genoemd als rechtsgrond voor het Gemeenschappelijk Handboek en de Gemeenschappelijke visuminstructies, terwijl in alle andere taalversies alleen artikel 62 van het EG-Verdrag wordt genoemd.
- 27.Met uitzondering van artikel 5, lid 1, onder d), betreffende de raadpleging van het Schengeninformatiesysteem.
- 28.Onverminderd de lopende onderhandelingen met de Zwitserse Bondsstaat om dit land te betrekken bij de toepassing van het Schengenacquis.
- 29.Richtlijn 2002/6/EG van 18 februari 2002 betreffende meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken uit havens van de lidstaten van de Gemeenschap (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 67 van 9-3-2002, pagina 31
) en Richtlijn 98/41/EG van de Raad van 18 juni 1998 inzake de registratie van de opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 188 van 2-7-1998, pagina 35
).
- 33.Document van de Raad nr. 16184/03 FRONT 186 COMIX 769.
- 34.Document van de Raad nr. 8498/03.
- 35.Document van de Raad nr. 15013/03 FRONT 164 COMIX 704 van 19.11.2003.
- 36.Document van de Raad nr. 8782/1/03 REV 1.
- 37.Document van de Raad nr. 15445/03 FRONT 172 COMIX 731.
- 38.Zie het overzicht van reisdocumenten welke recht geven op overschrijding der buitengrenzen en waarin een visum kan worden aangebracht (besluiten van het Uitvoerend Comité SCH/Com-ex(98)56 en SCH/Com-ex(99)14 van 28.4.1999, reeds aangehaald).
- 39.Besluit nr. 1999/436/EG van de Raad, op. cit.
- 40.COM(2002) 233 def.
- 41.Besluit SCH/Com-ex(99)13 van 28 april 1999 betreffende de nieuwe versies van het Gemeenschappelijk handboek en van de Gemeenschappelijke visuminstructie (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 239 van 22-9-2000, pagina 317
). In Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 313 van 16-12-2002 Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 313 van 16-12-2002(blz. 97) is een bijgewerkte versie van het Handboek gepubliceerd (zonder bepaalde vertrouwelijke bijlagen).
- 42.Andere maatregelen op korte termijn: het opstellen van een praktische leidraad, die door de grenswachters kan worden gebruikt en ook in elektronische vorm beschikbaar is, en goedkeuring van gemeenschappelijke maatregelen met betrekking tot het kleine grensverkeer (zie in dit verband de twee voorstellen voor een verordening die de Commissie op 14.8.2003 heeft ingediend: COM(2003) 502 def. - 2003/0193 (CNS) en 2003/0194 (CNS)). Maatregelen op lange termijn: ontwikkeling van een geformaliseerd systeem voor de uitwisseling en de verwerking van informatie en gegevens tussen de autoriteiten aan de buitengrenzen en die binnen het grondgebied, en vaststelling van het institutioneel en juridisch kader (bevoegdheden, werkterreinen, enz.) van de leden van een toekomstige 'Europese grenswacht'.
- 43.EU Schengen-catalogus - Controle aan de buitengrenzen, verwijdering en overname: aanbevelingen en beste praktijken (Raad van de Europese Unie), SG - DG H, 28.2.2002.
- 44.Voor dit laatste punt, zie het voorstel voor een verordening dat de Commissie heeft ingediend op 6.11.2003 (COM(2003) 664 def.
- 45.Zie het voorstel voor een verordening van de Raad (in behandeling) COM(2003) 687 def. van 11.11.2003.
- 46.Zie het Protocol tot opneming van het Schengenacquis in het kader van de Europese Unie, dat bij het Verdrag van Amsterdam aan het EG-Verdrag en het Verdrag betreffende de Europese Unie is gehecht.
- 49.Voor een definitie van het Schengenacquis zie Besluit 1999/435/EG van 20 mei 1999 (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 176 van 10-7-1999, pagina
1) tot vaststelling in overeenstemming met de desbetreffende bepalingen van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en het Verdrag betreffende de Europese Unie, van de rechtsgrondslag van elk van de bepalingen of besluiten die het Schengenacquis vormen.
- 50.Zie Besluit 1999/436/EG van 20 mei 1999 tot vaststelling, in overeenstemming met de desbetreffende bepalingen van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap en het Verdrag betreffende de Europese Unie, van de rechtsgrondslagen van elk van de bepalingen of besluiten die het Schengenacquis vormen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 176 van 10-7-1999, pagina 17
).
- 51.Bepalingen met een rechtsgrond in het Verdrag betreffende de Europese Unie behoren tot het 'acquis van de Unie'.
- 52.Behalve, op dit moment, voor het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Voor de specifieke positie van deze twee landen ten aanzien van het Schengenacquis en voor de positie van Denemarken en twee niet-lidstaten (Noorwegen en IJsland), zie punt 5.
- 53.Niettemin trad de Commissie in de Schengenorganen op als waarnemer.
- 54.COM(2000) 167 def. De Europese Raad van Tampere van 15 en 16 oktober 1999 heeft besloten een 'scorebord' bij te houden om "voortdurend toe
- 55.Besluit SCH/Com-ex(99)13, op.cit. In Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 310 van 19-12-2003 Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 310 van 19-12-2003is een bijgewerkte versie gepubliceerd.
- 56.Zie met name de nota van het Zweedse voorzitterschap en het komende Belgische voorzitterschap over de herziening van het Gemeenschappelijk Handboek (doc. nr. 9733/01 FRONT 44 COMIX 433 van 18.6.2001 van de Raad), waarin wordt gepleit voor een aanpak in drie fasen: ten eerste de overbodige delen van het handboek schrappen, vervolgens nagaan welke delen van het handboek moeten worden verduidelijkt en bestuderen welke nieuwe vraagstukken moeten worden opgenomen, en ten slotte het ontwikkelen van een nieuwe structuur, teneinde tot een handboek te komen dat gebruiksvriendelijker is voor de grenspolitiediensten van de lidstaten.
- 57.Zie de antwoorden van de lidstaten op de vragenlijst van het Zweedse voorzitterschap van juni 2001 over de aard/structuur van het Handboek (doc. 12290/01 FRONT 55 COMIX 654 van 2.10.2001).
- 58.Zie respectievelijk COM(2003) 502 en COM(2003) 664.
- 59.Bij Verordening (EG) nr. 790/2001 behoudt de Raad zich 'gedurende de overgangsperiode van vijf jaar genoemd in artikel 67, lid 1, van het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap' (5de overweging) de uitvoeringsbevoegdheden ten aanzien van bepaalde gedetailleerde voorschriften en praktische procedures voor, 'in afwachting van een toetsing door de Raad van de voorwaarden waaronder dergelijke uitvoeringsbevoegdheden na afloop van de genoemde overgangsperiode aan de Commissie zullen worden verleend'. Op dezelfde manier verleent Verordening (EG) nr. 789/2001 de Raad de uitvoeringsbevoegdheden met betrekking tot bepaalde gedetailleerde voorschriften en praktische procedures voor de behandeling van visumaanvragen. Deze voorbehouden bevoegdheden betreffende de toepassing van de grenscontroles hebben betrekking op een belangrijk deel van het huidige Gemeenschappelijk Handboek en de bijlagen daarvan. Omdat de Commissie van mening is dat deze twee verordeningen in strijd zijn met artikel 202 van het Verdrag en met artikel 1 van Besluit 1999/468/EG, heeft zij op 3 juli 2001 bij het Hof van Justitie beroep ingesteld tegen de Raad met een verzoek tot nietigverklaring van de twee verordeningen (Publicatieblad van de Europese Unie C-reeks nr. 245 van 1-9-2001, pagina 12
, zaak C-257/01).
- 60.Artikelen 20 en 21 van de Schengenuitvoeringsovereenkomst, waarvoor de rechtsgrond in het EG-Verdrag is te vinden in artikel 62, punt 3 (zie Besluit 1999/436/EG van 20 mei 1999, op cit.).
- 61.De hier voorgestelde uitwerking is gebaseerd op de bestaande tekst van de verschillende voorstellen; en zal inhoudelijk uiteraard moeten worden aangepast aan het resultaat van de onderhandelingen over deze voorstellen.
- 62.Zie met name het document van het Belgische voorzitterschap 'Voorstel tot het opstellen van een praktisch werkinstrument voor de grenscontroleurs' (doc. 12876/01 FRONT 56 COMIX 679 van 17.10.2001).
- 63.Zie Besluit 1999/436 op. cit. Hierbij moet evenwel worden opgemerkt dat de verschillende taalversies niet eensluidend zijn over de rechtsgrond van het besluit betreffende de nieuwe versies van het Gemeenschappelijk Handboek en van de Gemeenschappelijke Visuminstructies (SCH/Com-ex(99)13): in de Engelse en de Franse versie van PB L 176 worden zowel artikel 62 als artikel 63 van het EG-Verdrag genoemd als rechtsgrond voor het Gemeenschappelijk Handboek en de Gemeenschappelijke visuminstructies, terwijl in alle andere taalversies alleen artikel 62 van het EG-Verdrag wordt genoemd.
- 66.Met uitzondering van artikel 5, lid 1, onder d), betreffende de raadpleging van het Schengeninformatiesysteem.
- 67.Onverminderd de lopende onderhandelingen met de Zwitserse Bondsstaat om dit land te betrekken bij de toepassing van het Schengenacquis.
- 68.Richtlijn 2002/6/EG van 18 februari 2002 betreffende meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in en/of vertrekken uit havens van de lidstaten van de Gemeenschap (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 67 van 9-3-2002, pagina 31
) en Richtlijn 98/41/EG van de Raad van 18 juni 1998 inzake de registratie van de opvarenden van passagiersschepen die vanuit of naar havens in de lidstaten van de Gemeenschap varen (Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 188 van 2-7-1998, pagina 35
).
- 72.Document van de Raad nr. 16184/03 FRONT 186 COMIX 769.
- 73.Document van de Raad nr. 8498/03.
- 74.Document van de Raad nr. 15013/03 FRONT 164 COMIX 704 van 19.11.2003.
- 75.Document van de Raad nr. 8782/1/03 REV 1.
- 76.Document van de Raad nr. 15445/03 FRONT 172 COMIX 731.
- 77.Zie het overzicht van reisdocumenten welke recht geven op overschrijding der buitengrenzen en waarin een visum kan worden aangebracht (besluiten van het Uitvoerend Comité SCH/Com-ex(98)56 en SCH/Com-ex(99)14 van 28.4.1999, reeds aangehaald).
- 78.Besluit nr. 1999/436/EG van de Raad, op. cit.
- 79.PB C
- 80.PB C
- 83.COM(2002) 233 def.
- 84.PB L
- 96.PB L
- 102.De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
- 103.De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
- 104.Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
- 105.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 106.Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.
- 107.Dit bindende besluit van de Europese Unie geldt rechtstreeks in alle lidstaten van de Europese Unie. Hierdoor hebben verordeningen dezelfde werking als een nationale wet. In geval van strijdigheid gaat de verordening echter boven nationaal recht. Daarmee is een verordening het meest verstrekkende wetgevingsinstrument van de Europese Unie.