COM(2003)229-2 - Verbetering van de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de Parlementaire Monitor.

Deze Verordening49 is opgesteld en op 2 mei 2003 voorgelegd aan de Raad van de Europese Unie en ter medebeslissing50 aan het Europees Parlement.

Inhoudsopgave

  1. Kerngegevens
  2. Key dates
  3. Gerelateerde informatie
  4. Resulterende wetgeving
  5. Uitgebreide versie
  6. EU Monitor

1.

Kerngegevens

officiële titel

Voorstel voor een Verordening van het Europees Parlement en de Raad betreffende de verbetering van de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten

officiële Engelstalige titel

Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council on enhancing ship and port facility security
 
Rechtsinstrument Verordening
Besluitvormingsprocedure Gewone wetgevingsprocedure (COD)
COM-nummer51 COM(2003)229 NLEN
Extra COM-nummers COM(2003)229
Procedurenummer53 2003/0089(COD)
Celex-nummer54 52003PC0229

2.

Key dates

Document 02-05-2003
Online publicatie 02-05-2003
Besluit 31-03-2004; Verordening 2004/725
Bekendmaking in Publicatieblad55 29-04-2004; Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 003,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 013,Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 008,OJ L 129, 29.4.2004,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 013

3.

Gerelateerde informatie

  • Toelichting

4.

Resulterende wetgeving

  • Verordening 2004/725 - Verbetering van de beveiliging van schepen en havenfaciliteiten
 

5.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de stand van zaken van het dossier, de samenvatting van de European Parliament Legislative Observatory, de Europese rechtsgrond, de juridische context, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken Europese organisaties (denk aan directoraten-generaal van de Europese Commissie, EP-commissies en Raadsformaties) en personen (denk aan eurocommissarissen en Europarlementariërs) en tot slot documenten van het Europees Parlement, de Raad van Ministers en de Europese Commissie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

6.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.


  • 1. 
    COM(2001) 370 van 12 september 2001.

     
  • 2. 
    COM(2002) 233 def. van 7 mei 2002.

     
  • 3. 
    Bron: Europese Commissie, DG HANDEL.

     
  • 4. 
    Gegevens op 1 januari 2001, schepen van 1000 brt. en meer - bron: Institute of Shipping Economics and Logisitics, Shipping Statistics 2001.

     
  • 5. 
    De havenfaciliteiten moeten worden opgevat als installaties die interface-activiteiten uitvoeren tussen de haven en het schip.

     
  • 6. 
    'juridische en procedurele vraagstukken', 'handelsaangelegenheden en betrekkingen met de overige organisaties', 'ontwikkeling van capaciteiten', 'uitvoering en informatie', 'promotie'.

     
  • 7. 
    Algéciras, Antwerpen, Bremerhaven, Busan, Felixstowe, Genua, Hamburg, Hong Kong, Kaohsiung, Kobe, La Spezia, Laem Chabang, Le Havre, Nagoya, Rotterdam, Shanghai, Shenzhen, Singapore, Tokyo, Yokohama.

     
  • 8. 
    Op 13 februari 2003 waren Kaohsiung (Taiwan) en Laem Chabang (Thailand) de enige havens op bovenstaande lijst waarvoor deze overeenkomsten nog niet waren getekend.

     
  • 9. 
    Op 13 februari 2003 zijn op deze manier ook overeenkomsten gesloten voor Göteborg (Zweden), Klang en Tanjung Pelepas (Malesië).

     
  • 10. 
    Een voorbeeld: de installatie van scanners voor containers in de haven van Rotterdam heeft 15 miljoen euro gekost, maar het gebruik ervan heeft binnen een jaar 88 miljoen euro aan douane- en belastinginkomsten opgeleverd, terwijl gemiddeld slechts 2% van de containers aan deze controle wordt onderworpen.

     
  • 11. 
    Voorschrift 11 (overeenkomsten betreffende andere regelingen op beveiligingsgebied) van hoofdstuk XI-2 van het SOLAS-Verdrag.

     
  • 12. 
    Voorschrift 2, lid 2 (reikwijdte van de toepassing op havenfaciliteiten die zo nu en dan internationale reizen afhandelen) van hoofdstuk XI-2 van het SOLAS-Verdrag.

     
  • 13. 
    Kader besluit 2002/475/JAI van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de bestrijding van terrorisme (PB L 164).

     
  • 14. 
    De Diplomatieke Conferentie van de IMO heeft op 12 december 2002 de OIT een mandaat gegeven om in samenwerking met de IMO een gids voor goede praktijken op te stellen die alle beveiligingsaspecten van havens bestrijkt. Het zou dus wenselijk zijn om deze goede praktijken niet alleen voor zeevarenden, maar ook voor werknemers in de havens en occasioneel in het havengebied actief zijnde beroepsgroepen te laten gelden.

     
  • 15. 
    Hier kunnen de jaarverslagen van het SIT- netwerk (Safe Intermodal Transport) dat door de Commissie wordt gefinancierd voor de periode 2003-2006, tot oplossingen bijdragen.

     
  • 16. 
    Rotterdam, Antwerpen, Felixstowe, Hamburg en Le Havre.

     
  • 17. 
    Barcelona, Leixoes, Piraeus, Marseille, Triëst en Koper.

     
  • 18. 
    Wij vermelden in dit verband het SIMTAG-project (Safe and Secure Intermodal Transport Across the Globe) een project van het vijfde kaderprogramma voor onderzoek, dat de technische kant van een groot aantal van deze zorgen behandelt.

     
  • 19. 
    Een Mededeling van de Commissie over een vereenvoudigde geïnformatiseerde omgeving voor de douane is in voorbereiding.

     
  • 20. 
    Indien daarentegen het gebruik van 'intelligente' containers beperkt zou zijn tot het internationaal vervoer, zou dit, afgezien van het gebrek aan beveiliging bij de overige vervoersmodaliteiten, voor de zogenaamde 'internationale' containers ook nog onnodige opslag- en leegvervoerkosten met zich meebrengen.(het percentage containers dat in 2001 leeg vervoerd werd is geschat op 21,7% van het totale vervoerde aantal - bron: Policy Research Corporation). Men dient wel te bedenken dat er op het gebied van levensmiddelen en diervoeder minimumvoorschriften gelden en dat het dan beter is speciale containers te gebruiken.

     
  • 21. 
    De Commissie zal deze stap aankondigen in een voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende intermodale laadeenheden, dat zij binnenkort zal indienen.

     
  • 22. 
    'transhipment'.

     
  • 23. 
    COM(2002) 562 DEF. van 16.10.2002.

     
  • 24. 
    Vermeldenswaard is dat de op 12 december 2002 door de Diplomatieke Conferentie van de IMO goedgekeurde resolutie nr. 5 oproept om deze landen te steunen en aan hen technische medewerking te verlenen.

     
  • 25. 
    COM(2001) 370 van 12 september 2001.

     
  • 26. 
    COM(2002) 233 def. van 7 mei 2002.

     
  • 27. 
    Bron: Europese Commissie, DG HANDEL.

     
  • 28. 
    Gegevens op 1 januari 2001, schepen van 1000 brt. en meer - bron: Institute of Shipping Economics and Logisitics, Shipping Statistics 2001.

     
  • 29. 
    De havenfaciliteiten moeten worden opgevat als installaties die interface-activiteiten uitvoeren tussen de haven en het schip.

     
  • 30. 
    'juridische en procedurele vraagstukken', 'handelsaangelegenheden en betrekkingen met de overige organisaties', 'ontwikkeling van capaciteiten', 'uitvoering en informatie', 'promotie'.

     
  • 31. 
    Algéciras, Antwerpen, Bremerhaven, Busan, Felixstowe, Genua, Hamburg, Hong Kong, Kaohsiung, Kobe, La Spezia, Laem Chabang, Le Havre, Nagoya, Rotterdam, Shanghai, Shenzhen, Singapore, Tokyo, Yokohama.

     
  • 32. 
    Op 13 februari 2003 waren Kaohsiung (Taiwan) en Laem Chabang (Thailand) de enige havens op bovenstaande lijst waarvoor deze overeenkomsten nog niet waren getekend.

     
  • 33. 
    Op 13 februari 2003 zijn op deze manier ook overeenkomsten gesloten voor Göteborg (Zweden), Klang en Tanjung Pelepas (Malesië).

     
  • 34. 
    Een voorbeeld: de installatie van scanners voor containers in de haven van Rotterdam heeft 15 miljoen euro gekost, maar het gebruik ervan heeft binnen een jaar 88 miljoen euro aan douane- en belastinginkomsten opgeleverd, terwijl gemiddeld slechts 2% van de containers aan deze controle wordt onderworpen.

     
  • 35. 
    Voorschrift 11 (overeenkomsten betreffende andere regelingen op beveiligingsgebied) van hoofdstuk XI-2 van het SOLAS-Verdrag.

     
  • 36. 
    Voorschrift 2, lid 2 (reikwijdte van de toepassing op havenfaciliteiten die zo nu en dan internationale reizen afhandelen) van hoofdstuk XI-2 van het SOLAS-Verdrag.

     
  • 37. 
    Kader besluit 2002/475/JAI van de Raad van 13 juni 2002 betreffende de bestrijding van terrorisme (PB L 164).

     
  • 38. 
    De Diplomatieke Conferentie van de IMO heeft op 12 december 2002 de OIT een mandaat gegeven om in samenwerking met de IMO een gids voor goede praktijken op te stellen die alle beveiligingsaspecten van havens bestrijkt. Het zou dus wenselijk zijn om deze goede praktijken niet alleen voor zeevarenden, maar ook voor werknemers in de havens en occasioneel in het havengebied actief zijnde beroepsgroepen te laten gelden.

     
  • 39. 
    Hier kunnen de jaarverslagen van het SIT- netwerk (Safe Intermodal Transport) dat door de Commissie wordt gefinancierd voor de periode 2003-2006, tot oplossingen bijdragen.

     
  • 40. 
    Rotterdam, Antwerpen, Felixstowe, Hamburg en Le Havre.

     
  • 41. 
    Barcelona, Leixoes, Piraeus, Marseille, Triëst en Koper.

     
  • 42. 
    Wij vermelden in dit verband het SIMTAG-project (Safe and Secure Intermodal Transport Across the Globe) een project van het vijfde kaderprogramma voor onderzoek, dat de technische kant van een groot aantal van deze zorgen behandelt.

     
  • 43. 
    Een Mededeling van de Commissie over een vereenvoudigde geïnformatiseerde omgeving voor de douane is in voorbereiding.

     
  • 44. 
    Indien daarentegen het gebruik van 'intelligente' containers beperkt zou zijn tot het internationaal vervoer, zou dit, afgezien van het gebrek aan beveiliging bij de overige vervoersmodaliteiten, voor de zogenaamde 'internationale' containers ook nog onnodige opslag- en leegvervoerkosten met zich meebrengen.(het percentage containers dat in 2001 leeg vervoerd werd is geschat op 21,7% van het totale vervoerde aantal - bron: Policy Research Corporation). Men dient wel te bedenken dat er op het gebied van levensmiddelen en diervoeder minimumvoorschriften gelden en dat het dan beter is speciale containers te gebruiken.

     
  • 45. 
    De Commissie zal deze stap aankondigen in een voorstel voor een richtlijn van het Europees Parlement en de Raad betreffende intermodale laadeenheden, dat zij binnenkort zal indienen.

     
  • 46. 
    'transhipment'.

     
  • 47. 
    COM(2002) 562 DEF. van 16.10.2002.

     
  • 48. 
    Vermeldenswaard is dat de op 12 december 2002 door de Diplomatieke Conferentie van de IMO goedgekeurde resolutie nr. 5 oproept om deze landen te steunen en aan hen technische medewerking te verlenen.

     
  • 49. 
    Dit bindende besluit van de Europese Unie geldt rechtstreeks in alle lidstaten van de Europese Unie. Hierdoor hebben verordeningen dezelfde werking als een nationale wet. In geval van strijdigheid gaat de verordening echter boven nationaal recht. Daarmee is een verordening het meest verstrekkende wetgevingsinstrument van de Europese Unie.
     
  • 50. 
    Deze procedure is de wetgevingsprocedure die standaard van toepassing is op alle besluitvorming in de Europese Unie, tenzij in de verdragen specifiek staat dat er een andere, bijzondere wetgevingsprocedure geldt. De procedure stond vóór de inwerkingtreding van het Verdrag van Lissabon eind 2009 bekend als de medebeslissingsprocedure. Kern van de procedure is dat zowel de Raad van Ministers als het Europees Parlement een beslissende stem hebben in het wetgevingsproces, én dat allebei de instellingen de mogelijkheid hebben om een voorstel aan te passen.
     
  • 51. 
    De Europese Commissie kent nummers toe aan officiële documenten van de Europese Unie. De Commissie maakt onderscheid in een aantal typen documenten door middel van het toekennen van verschillende nummerseries. Het onderscheid is gebaseerd op het soort document en/of de instelling van de Unie van wie het document afkomstig is.
     
  • 52. 
    De Raad van de Europese Unie kent aan wetgevingsdossiers een uniek toe. Dit nummer bestaat uit een vijfcijferig volgnummer gevolgd door een schuine streep met de laatste twee cijfers van het jaartal, bijvoorbeeld 12345/00 - een document met nummer 12345 uit het jaar 2000.
     
  • 53. 
    Het interinstitutionele nummer is een nummerreeks die binnen de Europese Unie toegekend wordt aan voorstellen voor regelgeving van de Europese Commissie.
    Binnen de Europese Unie worden nog een aantal andere nummerseries gebruikt. Iedere instelling heeft één of meerdere sets documenten met ieder een eigen nummering. Die reeksen komen niet overeen met elkaar of het interinstitutioneel nummer.
     
  • 54. 
    Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
     
  • 55. 
    Als dag van bekendmaking van een Europees besluit geldt de dag waarop het besluit in het Publicatieblad wordt bekendgemaakt, en daardoor in alle officiële talen van de Europese Unie bij het Publicatiebureau beschikbaar is.