Richtlijn 2003/55 - Gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor aardgas
Dit is een beperkte versie
U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.
Inhoudsopgave
officiële titel
Richtlijn 2003/55/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2003 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor aardgas en houdende intrekking van Richtlijn 98/30/EGofficiële Engelstalige titel
Directive 2003/55/EC of the European Parliament and of the Council of 26 June 2003 concerning common rules for the internal market in natural gas and repealing Directive 98/30/ECRechtsinstrument | Richtlijn |
---|---|
Wetgevingsnummer | Richtlijn 2003/55 |
Origineel voorstel | COM(2001)125 ![]() ![]() |
Celex-nummer69 | 32003L0055 |
Document | 26-06-2003 |
---|---|
Bekendmaking in Publicatieblad | 15-07-2003; OJ L 176, 15.7.2003,Special edition in Romanian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Slovenian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Hungarian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Czech: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Maltese: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Lithuanian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Polish: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Estonian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Slovak: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Latvian: Chapter 12 Volume 002,Special edition in Bulgarian: Chapter 12 Volume 002 |
Inwerkingtreding | 04-08-2003; in werking datum publicatie + 20 zie art 34 |
Einde geldigheid | 02-03-2011; opgeheven door 32009L0073 |
Omzetting | 01-07-2004; ten laatste zie art. 33.1 |
|
Richtlijn 2003/55/EG van het Europees Parlement en de Raad van 26 juni 2003 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor aardgas en houdende intrekking van Richtlijn 98/30/EG
Publicatieblad Nr. L 176 van 15/07/2003 blz. 0057 - 0078
Richtlijn 2003/55/EG van het Europees Parlement en de Raad
van 26 juni 2003
betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor aardgas en houdende intrekking van Richtlijn 98/30/EG
HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,
Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 47, lid 2, artikel 55 en artikel 95,
Gezien het voorstel van de Commissie(1),
Gezien het advies van het Economisch en Sociaal Comité(2),
Na raadpleging van het Comité van de Regio's,
Volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag(3),
Overwegende hetgeen volgt:
-
(1)Richtlijn 98/30/EG van het Europees Parlement en de Raad van 22 juni 1998 betreffende gemeenschappelijke regels voor de interne markt voor aardgas(4) heeft aanzienlijk bijgedragen tot de totstandkoming van de interne markt voor gas.
-
(2)Uit de ervaring die met de uitvoering van deze richtlijn is opgedaan, blijkt dat de interne markt voor gas voordelen kan opleveren in de vorm van verbeterde efficiëntie, prijsverlagingen, kwalitatief betere dienstverlening en toegenomen concurrentie. Er zijn evenwel nog belangrijke tekortkomingen en mogelijkheden tot verbetering van de werking van de markt, met name door het vaststellen van concrete maatregelen om gelijke concurrentievoorwaarden te waarborgen en het risico van marktdominantie en marktondermijnend gedrag te beperken, niet-discriminerende transmissie en distributietarieven te garanderen doordat toegang tot het net wordt verleend op basis van tarieven die gepubliceerd worden voordat ze in werking treden, en de rechten van kleine en kwetsbare afnemers te beschermen.
-
(3)Tijdens zijn bijeenkomst van 23 en 24 maart 2000 in Lissabon heeft de Europese Raad gevraagd om een snelle voortgang van de voltooiing van de interne markt voor de elektriciteits- en gassector en om een versnelling van de liberalisering in deze sectoren met het oog op de totstandbrenging van een volledig operationele interne markt op deze gebieden. In zijn resolutie van 6 juli 2000 over het tweede verslag van de Commissie betreffende de stand van de liberalisering van de energiemarkten heeft het Europees Parlement de Commissie verzocht een gedetailleerd tijdschema vast te leggen voor de verwezenlijking van nauwkeurig omschreven doelstellingen met het oog op een geleidelijke maar volledige liberalisering van de energiemarkt.
-
(4)Met de rechten die de Europese burgers in het EG Verdrag worden gegarandeerd op het gebied van het vrij verkeer van goederen, de vrijheid van dienstverlening en de vrijheid van vestiging, is evenwel alleen een volledig opengestelde markt in overeenstemming waarop alle consumenten hun leveranciers vrijelijk kunnen kiezen en alle aanbieders vrijelijk aan hun klanten leveren.
-
(5)Tegen de achtergrond van de verwachte grotere afhankelijkheid met betrekking tot het verbruik van aardgas, dient aandacht te worden besteed aan initiatieven en maatregelen om wederzijdse regelingen voor de toegang tot de netten van derde landen en integratie van de markt aan te moedigen.
-
(6)De voornaamste hinderpalen voor de totstandbrenging van een volledig en operationele competitieve interne markt betreffen de toegang tot het netwerk, de toegang tot opslagfaciliteiten, de tarifering, de interoperabiliteit van systemen en een van lidstaat tot lidstaat uiteenlopende mate van openstelling van de markt.
-
(7)Voor een goed werkende concurrentie is vereist dat de toegang tot het netwerk niet-discriminerend en transparant is en tegen redelijke prijzen kan geschieden.
-
(8)Voor de voltooiing van de...
Lees meer
Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.
Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.
Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de samenvatting van wetgeving, de geconsolideerde versie, de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers, de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie en tot slot een overzicht van relevante raadplegingen.
De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.
Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.
De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.
- 1.Richtlijn 96/92/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 27 van 30-1-1997en Richtlijn 98/30/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998.
- 2.Of 2 500 miljard kilowattuur.
- 3.Resolutie Liberalisering van de energiemarkten A5-0180/2000 van 6 juli 2000.
- 4.COM (2000) 297 'Recente vooruitgang in de ontwikkeling van de interne elektriciteitsmarkt'.
- 5.Deze mededeling is een vervolg op de mededeling van 16 mei 2000 waarin de Commissie haar voorlopige zienswijze gaf over de manier waarop de liberalisering van de elektriciteitssector voltooid kan worden.
- 6.Gedetailleerde informatie staat op de website van de Commissie: elektriciteit - europa.eu.int/comm/energy/en/elec_single_market gas - europa.eu.int/comm/energy/en/gas_single_market
- 7.Steeds complexere handelsovereenkomsten maken het bijvoorbeeld onmogelijk de herkomst van gas of elektriciteit na te speuren.
- 8.COM (2000) 769, blz. 71.
- 9.De belangrijkste bron voor dit hoofdstuk is Eurostat, die tweemaal per jaar statistieken van elektriciteits- en gasprijzen publiceert.
- 10.Bij een gestandaardiseerd belastingsprofiel wordt uitgegaan van een aanname van het elektriciteitsverbruik van een type kleine verbruiker naar volume en tijdstip van de vraag. Eventuele afwijkingen van het profiel worden geregeld na periodieke aflezing van de bestaande meter, waardoor kan worden afgezien van de duurdere methode waarbij van minuut tot minuut het werkelijke verbruik wordt afgelezen en vergeleken met het bij contract vastgestelde volume van de verbruiker.
- 11.Volgens de Zweedse organisatie van elektriciteitsdistributeurs is 10% van alle huishoudens tussen 1 november 1999 en 31 augustus 2000 veranderd van leverancier. De elektriciteitsprijzen zijn echter ook voor andere huishoudens gedaald. De organisatie schat dat 2/3 van alle elektriciteitsleveranciers de prijzen heeft verlaagd.
- 12.Bron: Department of Trade and Industry: 'UK Energy Sector Indicators - 1999'.
- 13.COM (2000) 769, blz. 69.
- 14.Handel binnen het Scandinavische systeem (NORDEL) en tussen Ierland en het VK is hier niet in opgenomen.
- 15.Dit heeft met name betrekking op de mate waarin de kosten van het net tussen producenten en verbruikers zijn verdeeld.
- 16.PB
- 17.COM (2000) 769, blz. 70.
- 18.COM (2000) 769, blz. 71.
- 20.Maar ook artikel 9, lid 2, van de gasrichtlijn (verplichting tot levering aan een bepaald gebied), artikel 17 van beide richtlijnen (weigering van toegang), artikel 20 van de gasrichtlijn en 21 van de elektriciteitsrichtlijn (toestemming voor de aanleg van directe leidingen) en artikel 23 van de elektriciteitsrichtlijn en 24 van de gasrichtlijn (waarborgen in het geval van een plotselinge crisis).
- 21.Inclusief, waar toepasselijk, intrekking van de vergunning.
- 22.De Commissie heeft een onderzoek opgezet om tot 2010 de gevolgen van de openstelling van de markt voor het milieu te beoordelen.
- 23.COM (2000) 769, blz. 71.
- 24.COM (2000) 769, blz. 71.
- 25.COM (2000) 279 def. van 10.5.2000, 'Voorstel voor een richtlijn betreffende de bevordering van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen op de interne elektriciteitsmarkt'.
- 26.COM (97) 514 def. van 15.10.1997.
- 27.COM (2000) 247 def. van 26.4.2000 'Actieplan voor energie-efficiëntie in de Europese Gemeenschap'.
- 28.Richtlijn 96/61/EG van de Raad van 24.9.96 inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging.
- 29.COM (2000) 87 def. van 8.3.2000 'Groenboek over de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Europese Unie'.
- 30.Op basis van de beschikbare Europese en nationale statistieken kunnen in de sector tussen 1990 en 1998 naar schatting meer dan 250 000 banen verloren zijn gegaan. Statistieken geven vaak echter slechts de ontwikkeling van de werkgelegenheid in nutsbedrijven als geheel aan en maken - in het geval van gecombineerde nutsbedrijven - geen onderscheid tussen de verschillende verleende diensten, b.v. gas-, elektriciteits- en watervoorziening.
- 31.Het comité werd opgericht op basis van het Besluit van de Commissie van 20 mei 1998 inzake de oprichting van sectorale comités ter bevordering van de dialoog tussen sociale partners op EU-niveau.
- 32.
- 33.COM(2000) 297 def.
- 34.COM (2000) 769, blz. 71-72.
- 35.Richtlijn 96/92/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 27 van 30-1-1997en Richtlijn 98/30/EG, Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998 Publicatieblad van de Europese Unie L-reeks nr. 204 van 21-7-1998.
- 36.Of 2 500 miljard kilowattuur.
- 37.Resolutie Liberalisering van de energiemarkten A5-0180/2000 van 6 juli 2000.
- 38.COM (2000) 297 'Recente vooruitgang in de ontwikkeling van de interne elektriciteitsmarkt'.
- 39.Deze mededeling is een vervolg op de mededeling van 16 mei 2000 waarin de Commissie haar voorlopige zienswijze gaf over de manier waarop de liberalisering van de elektriciteitssector voltooid kan worden.
- 40.Gedetailleerde informatie staat op de website van de Commissie: elektriciteit - europa.eu.int/comm/energy/en/elec_single_market gas - europa.eu.int/comm/energy/en/gas_single_market
- 41.Steeds complexere handelsovereenkomsten maken het bijvoorbeeld onmogelijk de herkomst van gas of elektriciteit na te speuren.
- 42.COM (2000) 769, blz. 71.
- 43.De belangrijkste bron voor dit hoofdstuk is Eurostat, die tweemaal per jaar statistieken van elektriciteits- en gasprijzen publiceert.
- 44.Bij een gestandaardiseerd belastingsprofiel wordt uitgegaan van een aanname van het elektriciteitsverbruik van een type kleine verbruiker naar volume en tijdstip van de vraag. Eventuele afwijkingen van het profiel worden geregeld na periodieke aflezing van de bestaande meter, waardoor kan worden afgezien van de duurdere methode waarbij van minuut tot minuut het werkelijke verbruik wordt afgelezen en vergeleken met het bij contract vastgestelde volume van de verbruiker.
- 45.Volgens de Zweedse organisatie van elektriciteitsdistributeurs is 10% van alle huishoudens tussen 1 november 1999 en 31 augustus 2000 veranderd van leverancier. De elektriciteitsprijzen zijn echter ook voor andere huishoudens gedaald. De organisatie schat dat 2/3 van alle elektriciteitsleveranciers de prijzen heeft verlaagd.
- 46.Bron: Department of Trade and Industry: 'UK Energy Sector Indicators - 1999'.
- 47.COM (2000) 769, blz. 69.
- 48.Handel binnen het Scandinavische systeem (NORDEL) en tussen Ierland en het VK is hier niet in opgenomen.
- 49.Dit heeft met name betrekking op de mate waarin de kosten van het net tussen producenten en verbruikers zijn verdeeld.
- 50.PB
- 51.COM (2000) 769, blz. 70.
- 52.COM (2000) 769, blz. 71.
- 54.Maar ook artikel 9, lid 2, van de gasrichtlijn (verplichting tot levering aan een bepaald gebied), artikel 17 van beide richtlijnen (weigering van toegang), artikel 20 van de gasrichtlijn en 21 van de elektriciteitsrichtlijn (toestemming voor de aanleg van directe leidingen) en artikel 23 van de elektriciteitsrichtlijn en 24 van de gasrichtlijn (waarborgen in het geval van een plotselinge crisis).
- 55.Inclusief, waar toepasselijk, intrekking van de vergunning.
- 56.De Commissie heeft een onderzoek opgezet om tot 2010 de gevolgen van de openstelling van de markt voor het milieu te beoordelen.
- 57.COM (2000) 769, blz. 71.
- 58.COM (2000) 769, blz. 71.
- 59.COM (2000) 279 def. van 10.5.2000, 'Voorstel voor een richtlijn betreffende de bevordering van elektriciteit uit hernieuwbare energiebronnen op de interne elektriciteitsmarkt'.
- 60.COM (97) 514 def. van 15.10.1997.
- 61.COM (2000) 247 def. van 26.4.2000 'Actieplan voor energie-efficiëntie in de Europese Gemeenschap'.
- 62.Richtlijn 96/61/EG van de Raad van 24.9.96 inzake geïntegreerde preventie en bestrijding van verontreiniging.
- 63.COM (2000) 87 def. van 8.3.2000 'Groenboek over de handel in broeikasgasemissierechten binnen de Europese Unie'.
- 64.Op basis van de beschikbare Europese en nationale statistieken kunnen in de sector tussen 1990 en 1998 naar schatting meer dan 250 000 banen verloren zijn gegaan. Statistieken geven vaak echter slechts de ontwikkeling van de werkgelegenheid in nutsbedrijven als geheel aan en maken - in het geval van gecombineerde nutsbedrijven - geen onderscheid tussen de verschillende verleende diensten, b.v. gas-, elektriciteits- en watervoorziening.
- 65.Het comité werd opgericht op basis van het Besluit van de Commissie van 20 mei 1998 inzake de oprichting van sectorale comités ter bevordering van de dialoog tussen sociale partners op EU-niveau.
- 66.
- 67.COM(2000) 297 def.
- 68.COM (2000) 769, blz. 71-72.
- 69.Deze databank van de Europese Unie biedt de mogelijkheid de actuele werkzaamheden (workflow) van de Europese instellingen (Europees Parlement, Raad, ESC, Comité van de Regio's, Europese Centrale Bank, Hof van Justitie enz.) te volgen. EURlex volgt alle voorstellen (zoals wetgevende en begrotingsdossiers) en mededelingen van de Commissie, vanaf het moment dat ze aan de Raad of het Europees Parlement worden voorgelegd.
- 70.EUR-Lex biedt een overzicht van het voorstel, wijzigingen, aanhalingen en rechtsgeldigheid.