Voorstel van wet - Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 in verband met het aanpassen van de asielprocedure

Dit voorstel van wet i is onder nr. 2 toegevoegd aan wetsvoorstel 31994 - Aanpassen van de asielprocedure i.

1.

Kerngegevens

Officiële titel Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 in verband met het aanpassen van de asielprocedure; Voorstel van wet  
Document­datum 29-06-2009
Publicatie­datum 09-07-2009
Nummer KST132972
Kenmerk 31994, nr. 2
Van Justitie (JUS)
Originele document in PDF

2.

Tekst

Tweede Kamer der Staten-Generaal

Vergaderjaar 2008–2009

31 994

Wijziging van de Vreemdelingenwet 2000 in verband met het aanpassen van de asielprocedure

Nr. 2

VOORSTEL VAN WET

Wij Beatrix, bij de gratie Gods, Koningin der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau, enz. enz. enz.

Allen, die deze zullen zien of horen lezen, saluut! doen te weten: Alzo Wij in overweging genomen hebben, dat het wenselijk is om de

Vreemdelingenwet 2000 te wijzigen in verband met het aanpassen van de

asielprocedure; Zo is het, dat Wij, de Raad van State gehoord, en met gemeen overleg

der Staten-Generaal, hebben goedgevonden en verstaan, gelijk Wij

goedvinden en verstaan bij deze:

ARTIKEL I

De Vreemdelingenwet 2000 wordt als volgt gewijzigd: A

Artikel 29, eerste lid, onderdeel b, komt te luiden:

  • b. 
    die aannemelijk heeft gemaakt dat hij gegronde redenen heeft om aan te nemen dat hij bij uitzetting een reëel risico loopt om te worden onderworpen aan:

1°. doodstraf of executie;

2°. folteringen, onmenselijke of vernederende behandelingen of bestraffingen; of

3°. ernstige en individuele bedreiging van het leven of de persoon van een burger als gevolg van willekeurig geweld in het kader van een internationaal of binnenlands gewapend conflict;

B

In de tweede volzin van artikel 39, eerste lid, wordt na «op het voornemen om niet ambtshalve een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd als bedoeld in artikel 14 te verlenen» toegevoegd: dan wel op het voornemen om de uitzetting niet op grond van artikel 64 achterwege te laten.

C

In artikel 42, derde lid, wordt na «op het voornemen om niet ambtshalve een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd, bedoeld in artikel 14, te verlenen,» toegevoegd: dan wel op het voornemen om de uitzetting niet op grond van artikel 64 achterwege te laten.

D

Artikel 62, derde lid, onderdeel c, komt te luiden:

  • c. 
    wiens aanvraag is afgewezen binnen een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen aantal dagen en die reeds eerder een aanvraag tot het verlenen van een verblijfsvergunning voor bepaalde tijd als bedoeld in artikel 28 heeft ingediend,.

E

In de artikelen 69, tweede lid, en 82, tweede lid, onderdeel a, wordt «een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen aantal uren» telkens vervangen door: een bij algemene maatregel van bestuur te bepalen aantal dagen.

F

In artikel 79, derde lid, wordt na «over het voornemen niet ambtshalve een verblijfsvergunning als bedoeld in artikel 14 te verlenen» toegevoegd: dan wel over het voornemen om de uitzetting niet op grond van artikel 64 achterwege te laten.

G

Artikel 83 komt te luiden:

Artikel 83

  • 1. 
    De rechtbank houdt bij de beoordeling van het beroep rekening met:
  • a. 
    feiten en omstandigheden die na het bestreden besluit zijn aangevoerd, en
  • b. 
    wijzigingen van beleid die na het bestreden besluit zijn bekendgemaakt.
  • 2. 
    Met de in het eerste lid bedoelde gegevens wordt slechts rekening gehouden indien deze relevant kunnen zijn voor de beschikking omtrent de verblijfsvergunning, bedoeld in de artikelen 28 en 33, of omtrent de ambtshalve verlening van een vergunning als bedoeld in artikel 14, dan wel het achterwege laten van de uitzetting op grond van artikel 64.
  • 3. 
    Met de in het eerste lid bedoelde gegevens wordt geen rekening gehouden voor zover de goede procesorde zich daartegen verzet of de afdoening van de zaak daardoor ontoelaatbaar wordt vertraagd.
  • 4. 
    Indien de indiener van het beroepschrift zich beroept op feiten of omstandigheden als bedoeld in het eerste lid, onderdeel a, maar deze niet aanstonds aannemelijk maakt, stelt de rechtbank hem zo nodig in de gelegenheid deze feiten of omstandigheden binnen een door de rechtbank te bepalen termijn alsnog aannemelijk te maken, tenzij de goede procesorde zich daartegen verzet of de afdoening van de zaak daardoor ontoelaatbaar wordt vertraagd.
  • 5. 
    Onze Minister laat de wederpartij en de rechtbank zo spoedig mogelijk schriftelijk weten of de gegevens, bedoeld in het eerste lid, aanleiding zijn voor handhaving, wijziging of intrekking van het bestreden besluit. De rechtbank kan daarvoor een termijn stellen.
  • 6. 
    Indien Onze Minister zich beroept op gegevens als bedoeld in het

eerste lid, biedt de rechtbank de vreemdeling de gelegenheid om daarop schriftelijk te reageren. 7. Het vijfde en zesde lid zijn niet van toepassing indien:

  • a. 
    aan een schriftelijke reactie redelijkerwijs geen behoefte bestaat;
  • b. 
    deze gegevens niet relevant kunnen zijn voor de beschikking omtrent de verblijfsvergunning, bedoeld in de artikelen 28 en 33, of omtrent de ambtshalve verlening van een vergunning als bedoeld in artikel 14, dan wel het achterwege laten van de uitzetting op grond van artikel 64;
  • c. 
    de goede procesorde zich daartegen verzet of de afdoening van de zaak daardoor ontoelaatbaar wordt vertraagd.

ARTIKEL II

  • 1. 
    Ten aanzien van een aanvraag die is ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet blijft het bepaalde bij of krachtens de artikelen 62, derde lid, onderdeel c, 69, tweede lid, en 82, tweede lid, van de Vreemdelingenwet 2000 zoals dat gold voor dat tijdstip van toepassing.
  • 2. 
    In afwijking van het eerste lid, dient de vreemdeling die zijn eerste aanvraag heeft ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet en wiens aanvraag is afgewezen na het tijdstip van inwerkingtreding van deze wet, Nederland uit eigen beweging binnen vier weken te verlaten.

ARTIKEL III

Deze wet treedt in werking op een bij koninklijk besluit te bepalen tijdstip.

Lasten en bevelen dat deze in het Staatsblad zal worden geplaatst en dat alle ministeries, autoriteiten, colleges en ambtenaren wie zulks aangaat, aan de nauwkeurige uitvoering de hand zullen houden.

Gegeven

De Minister van Justitie,

De Staatssecretaris van Justitie,

 
 
 

3.

Meer informatie

 

4.

Parlementaire Monitor

Met de Parlementaire Monitor volgt u alle parlementaire dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.